2023-04-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Uppdatering Artemovsk/Bakhmut. Det ser helt kört ut för Ukraina där. Slutet närmar sig.

https://www.youtube.com/watch?v=nXXx-1RkWwk
Jisses HAARP, det gjorde det ju redan i september förra året.
Har du sovit under en sten?

Dessutom omringade de ryska styrkorna de ryska styrkorna i Bachmut för några månader sedan eftersom Bachmut redan hade fallit för länge sedan.

Jag föreslår att du följer akademikerfyllos inlägg så att du hänger med i svängarna!
Citera
2023-04-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det är skrönor, det finns inga robotar som ”riktas”. Däremot finns det mängder av koordinater som kan väljas som mål. Stockholm, Boden eller ytterligare något tusental möjliga mål.
Att skriva som du gör är endast för att dramatisera.

Mycket tack för att du förklarar det självklara här så att vi kanske kommer bort ifrån dessa vansinnigheter och jämförelser med nittonhundrafrösihjäl. Det självklart inga V2 raketer som användes under kalla kriget och ännu mindre idag. Precis som att civiliserade armeer inte sitter och drar i snören på haubitsar och kanoner som om att det var fältslag på 1700-talet vi pratade om. Är på tiden att detta eviga tjat och liknelser till andra världskriget slutas användas som liknelse till vad som händer i Ukraina idag. För helvete, inte ens på 60-talet satt vi och räknade på lutningsvinklar för att ansätta robotar. Det verkar vara någon sorts brist på erfarenheter som gör att detta eviga tjat om ballistiska banor som om att allt är granatkastare med en vev på sidan och endast liten stor eller större i storlek.

Självklart riktar man inga robotar efter ballistisk bana manuellt nej, varken kontinentala som interkontinentala. Varken under kalla kriget eller idag! Att det finns idiotsystem som exempelvis GRAD och sådant är bara en efterlämning från fyrverkeriets tid. precis som resten utav de dödfödda haubitsarna som används i Ukraina. Men dessa är projektilbaserade system och har inget som helst att göra med någon raket eller robot. Att sitta och ploppa "blinda projektiler" med hjälp utav cosinus är det såklart ingen som gör förutom för understödssyfte. Ja, förutom Ryssland och Kongo då.

Tack för att du förklarar det självklara Alsson!
Citera
2023-04-29, 19:59
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Jamen där står det tydligt att det var drönare, otto nämnde ciggaretter!
RyZzka versionen brukar vara cigarettrökning vid liknande händelser, får ivan stryk och flyr brukar det heta taktisk reträtt el något snarlikt
Citera
2023-04-29, 19:59
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Uppdatering Artemovsk/Bakhmut. Det ser helt kört ut för Ukraina där. Slutet närmar sig.

Upprepning är inte en uppdatering
Senast redigerad av Taggad 2023-04-29 kl. 20:09.
Citera
2023-04-29, 20:01
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:

Vilken ärorik seger för den Rysslands f d grand armé och Wagners kåkfarare.
Har ryssarna fått sitt hett efterlängtade byte till den 9 maj nu när man lyckats inta metropolen Bakhmut? Om det inte vore för att Putins trashanksarmé har lyckats förstöra sitt byte fullständigt likt en bankrånare som lyckas spränga inte bara valvet utan allt inuti. Ryssarna måste ha lite att glädjas åt här i livet när det enda ni kan glädjas över är den tragedi och förödelse ni orsakar.
Citera
2023-04-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Kan så vara..men planeringen från ryzzland är nog att det inte är fullt med ryzka soldater där än. Man räknar med förvarning på någon timme för att kunna bemanna fullt ut då.

Lite smartare från Ukrainskt håll är då att larma som fn och göra ett uppehåll tills diken fylls med ryzzar och sen bekämpa. Mycket fisk i näten då.
Lite som dalkarlarna i armen i sverige tänkte vid mobilisering förr i tiden och fick epitetet "med dalkarlarna vet man inte riktigt när dom kommer, men när dom väl kommer är de ena jävlar på att slåss"
De började med att festa lite när de träffades för att det skulle vara lite action på plats när dom väl kom fram. Något dygn efter som beordrats.
Lär ha fungerat bra..

Bomba dikena med bensin är smart - ryssarna dödar sig själva via rökning
Citera
2023-04-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Om man tittar på Charkiv offensiven slog man sig ju in som en kil rakt igenom ryss ockuperat område
för att sedan dela upp sig och ta kontrollen över försörjningsleden bakom ryssarnas linjer.
De ryska förband som då befann sig nära fronten fick då ge upp eller försöka fly i stulna privatbilar som hade soppa kvar i tanken.
Troligtvis använder man inte exakt samma strategi två gånger det gäller ju att få ett överrasknings moment också , ett sätt att få till detta kunde i och för sig vara att slå in flera kilar samtidigt så att
möjligheten till omgruppering förstörs för fienden.
Redan förra gången trodde och hoppades jag nog på ett sådant scenario men det gick nog inte
eftersom man inte hade tillräckliga resurser för detta.
Nu hoppas jag att de resurser väst officiellt skickat bara är en del av det som i verkligheten skickats
så att det finns en sjö att ösa ur som inte kan ta slut.
Jag och många med mig vill nog gärna se ett slut på det här kriget och då är det ju lika bra att gå
all in.

Borde finnas många övergivna fordon i Ukraina pga soppatorsk ink ryska - aldrig talats om detta
Citera
2023-04-29, 20:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Visst är det ruggigt intressant. En fluga på väggen hos militärledningen skulle man vara.
Verkligen!
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ett svårt val, det som då eventuellt kan sinka Ukraina (framkomligheten) sinkar ju ryssarna lika mycket, deras förstärkningar och ammunitionstransporter riskerar ju också att köra fast.

Om Ukraina chansar på att deras hjulförsedda stridskrafter kommer att funka och de gör det så får de ju ett logistiskt övertag.

Jag tror att Ukraina kommer att göra en chansning just för att ryssarnas förstärkning kan gå åt helvete.
Jag lutar också åt det sistnämnda, men det finns nog inget annat särskilt militärstrategiskt skäl till att rappa på — mer än att man naturligtvis vill befria ockuperade områden så snart som möjligt. Det är inte som att ryssarna har tid att uppföra någon Maginotlinje till sommaren i vilket fall.

Det enda frågetecknet, som jag ser det, är var den ryska reserven befinner sig, och hur snabbt den kan förflytta sig. Där har väderleken och väglaget stor betydelse. Fixar ukrainarna det bättre har de en enorm fördel. Jag räknar med att de ryska linjerna är relativt glest bemannade och att ryssen siktar in sig på den ukrainska flanken efter ett genombrott.
Citera
2023-04-29, 20:18
Medlem
leachs avatar
The Russian state TV channel released footage from Uman of the alleged Ukrainian shelling of Donbas

"Ukrainian militants again shelled the territory of Donbas tonight," Russian propagandists claim, showing footage of a house in Uman where a Russian missile destroyed the entrance.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/29/7400014/
Citera
2023-04-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
The Russian state TV channel released footage from Uman of the alleged Ukrainian shelling of Donbas

"Ukrainian militants again shelled the territory of Donbas tonight," Russian propagandists claim, showing footage of a house in Uman where a Russian missile destroyed the entrance.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/29/7400014/

Ryzzarna börjar fatta att modern It teknik håller på att slå ut ryzk desinformation och lägger ut ett klumpigt försök till moteld. Pinsamt.
Citera
2023-04-29, 20:24
Medlem
raskenss avatar
Intressant om Putins ställning. Rysslands sluter sig mer och kommer successivt stänga gränserna som på Sovjettiden. Dom dömer ut hårdare straff nu än vad Stalin gjorde mot opposition.

Dom skriver om historieböckerna och ryssland faller djupt ner i misär.

https://sverigesradio.se/avsnitt/darfor-kan-putin-inte-sluta-kriga
Citera
2023-04-29, 20:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Verkligen!

Jag lutar också åt det sistnämnda, men det finns nog inget annat särskilt militärstrategiskt skäl till att rappa på — mer än att man naturligtvis vill befria ockuperade områden så snart som möjligt. Det är inte som att ryssarna har tid att uppföra någon Maginotlinje till sommaren i vilket fall.

Det enda frågetecknet, som jag ser det, är var den ryska reserven befinner sig, och hur snabbt den kan förflytta sig. Där har väderleken och väglaget stor betydelse. Fixar ukrainarna det bättre har de en enorm fördel. Jag räknar med att de ryska linjerna är relativt glest bemannade och att ryssen siktar in sig på den ukrainska flanken efter ett genombrott.

Mja, jag tror att tidsfaktorn trots allt är avgörande för Ukraina, rent militärstrategiskt vore det ju bra för Ukraina om ryssarna inte hinner omgruppera så ett snabbt chansanfall med lite kladd kvar i jorden tror jag öppnar för framgång.

Ju längre Ukraina dröjer desto lättare för ryssarna att skicka trupper dit det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in