2023-04-29, 12:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Den sista meningen blev särskilt tydlig då pentagon reste frågor om (en alltför snabb offensiv) Uaf skulle fortsätta sin framgångsrika motoffensiv mot Kherson vilket Uaf,s militära ledning negligerade för att inte tappa momentum vilket visade sig vara ett lyckat beslut.
Det har du rätt i. Då kommer den säkert i maj, eftersom det verkar som den ukrainska militärledningen är inställd på det. Britterna och amerikanerna kan ju råda dem att vänta ifall det skulle finnas god anledning att göra det, men det behöver inte vara rätt att vänta. Lite intetsägande svar från mig här.
Citera
2023-04-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En värmande tidig majbrasa i Ryskockuperade Sevastopol.

https://twitter.com/anno1540/status/1652224520495742977?t=eDwqGCLdjjzhxCbcG6RSxg&s=19

Text från inlägget:

Locals write that they saw the UAV with their own eyes, flying directly over Fiolent.

Ryska luftförsvaret verkar vara på topp😂 lokalbefolkningen ser drönaren med inte försvaret, hade dom rökpaus kanske? 😂
Citera
2023-04-29, 12:20
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Men det var ju ett år sen som Ryssland skulle blockeras, svältas ihjäl och gå i konkurs. Blev inget av det. Enda som hände var att vi själva drabbades av höga elpriser och därav följande hög inflation. Så Ryssland vann det ekonomiska kriget.

Ryssland har ju många vänner. Dom är ju med i BRICS tillsammans med Brasilien, Indien, Kina och Sydafrika. Och dom är med i SCO, Shanghai Cooperation Organisation, där alla vill vara med nu. Egypten, Qatar och Saudiarabien är de allra senaste länderna som är på väg in.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Cooperation_Organisation

Skönt för dig.
Härligt att du är nöjd med att ryssar mördar och våldtar kvinnor och barn i Ukraina.
Jag förstår att det är helt i linje med dina värderingar
Citera
2023-04-29, 12:21
Medlem
Norrbagg79s avatar
Jag tror kanske inte motoffensiv är den besta ideen. Skulle kunne leda til höga förluster för Ukraina som jag är rädd kan leda til backlash. Så låt ryssen attackera tills dom rutnar innifrån och går tom. Nu har ju också Ukraina nya och bättre vapen til försvar och sen om läget är bra kan nyttja til små lokala motoffensiver.
Citera
2023-04-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Jag tror Ukrainas förhoppningar är att offensiven ska bli så pass framgångsrik att ett militärt fiasko för Rysslands del kommer att störta Putin. För övrigt verkar det vara lättare att inta Krim än Donbass.

Att inleda fredsförhandlingar som leder till att Ryssland får behålla något av de har stulit kommer leda till en orolig värld med nya prejudikat. Vad är det som säger att inte Ryssland två decennier senare återigen mönstrar och kraftsamlar för att återigen försvara rysstalande, kriga mot det sataniska väst och på köpet erövra några län och installera en marionett?

Ukraina kommer tvingas bli en militariserad stat med starka försvarslinjer mot Ryssland. Troligen måste man utveckla egna kärnvapen.
Citera
2023-04-29, 12:24
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det har du rätt i. Då kommer den säkert i maj, eftersom det verkar som den ukrainska militärledningen är inställd på det. Britterna och amerikanerna kan ju råda dem att vänta ifall det skulle finnas god anledning att göra det, men det behöver inte vara rätt att vänta. Lite intetsägande svar från mig här.
Visst är det ruggigt intressant. En fluga på väggen hos militärledningen skulle man vara.
Citera
2023-04-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Det tror du, du tror alltså att Ukrainarna förskansar sig i civila bostäder för att försvara de civila som bor där?

Det är väl en självklarhet!?
Om man inte försvarade människorna som bor i husen efter bästa förmåga skulle man förlora kriget och alla civila bli ockuperade och utsatta för det ryska folkmordet på ukrainare.
Citera
2023-04-29, 12:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Det är ett svårt val, det som då eventuellt kan sinka Ukraina (framkomligheten) sinkar ju ryssarna lika mycket, deras förstärkningar och ammunitionstransporter riskerar ju också att köra fast.

Om Ukraina chansar på att deras hjulförsedda stridskrafter kommer att funka och de gör det så får de ju ett logistiskt övertag.

Jag tror att Ukraina kommer att göra en chansning just för att ryssarnas förstärkning kan gå åt helvete.
Citera
2023-04-29, 12:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du vill vara med i gänget men förstår inte vad du härmar, stackare
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Vet du inte ens att Z var bokstaven kreml påbjöd vid krigets start?Fanns överallt runt hela ryzzland, nu passar det inte? Snälla läs på lite annars blir det ju olidligt pinsamt.

"Z" är Rysslands hakkors:

Citat:
Russian National Guard (Rosguardia) servicemen march through a street with a letter Z, which has become a symbol of the Russian military. Sevastopol, Crimea in May 5, 2022.
Citat:
https://icds.ee/en/10-briefs-on-russias-war-in-ukraine/
https://www.spiegel.de/ausland/russland-ukraine-krieg-mann-schiesst-in-russischem-einberufungsamt-auf-militaerkommissar-a-2b4ccf6d- 977f-483b-b264-7e12d8e87bb3#bild-2f9adbf8-c2a3-43fb-a920-85fd5065f635
Citera
2023-04-29, 12:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag skulle säga att dessa trådar är västpropaganda till 99%
Dumheter. Det är rysk desinformation att vi sysslar med propaganda. Vi svenskar har ett ordspråk som lyder ”som man känner sig själv, känner man andra”. Det betyder att ryssar håller på med massor av skit, och tror därför att andra också gör det.
Citera
2023-04-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Men det var ju ett år sen som Ryssland skulle blockeras, svältas ihjäl och gå i konkurs. Blev inget av det. Enda som hände var att vi själva drabbades av höga elpriser och därav följande hög inflation. Så Ryssland vann det ekonomiska kriget.

Ryssland har ju många vänner. Dom är ju med i BRICS tillsammans med Brasilien, Indien, Kina och Sydafrika. Och dom är med i SCO, Shanghai Cooperation Organisation, där alla vill vara med nu. Egypten, Qatar och Saudiarabien är de allra senaste länderna som är på väg in.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Cooperation_Organisation

Nu handlar tråden om detta specifika krig, inte utvecklingen i världen generellt. Jag nöjer mig att konstatera att Ryssland går mot avgrunden på alla plan.

Oj, några tusen mer i utgifter för att slippa få familjen rånvåldtäcktsmördad. Ganska bra deal ändå.
Citera
2023-04-29, 12:51
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att dessa trådar är västpropaganda till 99%
Jag håller med om att det är väldigt lite förslag, och väldigt mycket trumpetande. Det vore bättre om folk kunde ge konkreta förslag på vad som skall göras.

Till exempel: Telegraph skriver i en artikel hur Xi Jinping and Emmanuel Macron saboterar Ukrainas offensiv genom att istället föreslå att Ukraina skall ge upp vad de förlorat.
https://www.telegraph.co.uk/news/2023/04/28/whisper-it-but-ukraine-may-no-longer-be-winning/

Är det inte dags att införa massiva sanktioner mot både Frankrike och Kina?

Förbjuda ALL import och export, oavsett vad det är. Istället för små punktmarkeringar (dvs långa listor på extremt specifika sanktioner) som enbart är till för att diverse globala koncerner skall stjäla marknadsandelar från konkurrenter.

Ukraina kommer aldrig kunna segra när de hela tiden angrips från både öst och väst. Att köra sanktioner mot redan söndersanktionerade länder i tredje världen (Iran/Afrika) är ju inte alls lika effektivt som att angripa de stora aktörerna som Kina och Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in