Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvatte
Hur någonting kan vara "mycket värre" än att någon dör är svårt att föreställa sig. Jag antar att detta är skälet till att du vägrat diskutera de rent moralfilosofiska rättfärdigandena bakom din hållning?

Så uttryckte jag mig inte eller hur? Jag skrev att jag är för tillgången till säkra aborter fram till en viss gräns eftersom alternativet är mycket värre. Jag skrev inte att något var mycket värre än att någon dör (bara massa vagt svammel från din sida).
Läs bakåt i tråden, jag har uttryckt min moraliska ståndpunkt många gånger. Kort sagt, jag sätter alltid födda människors liv och hälsa framför foster i vecka 7-9. Plus att jag inte vill se oönskade barn som kommit till via våldtäkt, prostitution, massvåldtäkter, osv, svälta, leva i misär, bli kriminella/sjuka/dö/utnyttjas/osv. Finns tillräckligt med barn som ingen vill kännas vid som dör unga efter att levt i missbruk, fattigdom och annan misär.
Citat:
Det könsrelaterade paradigmskiftet måste gå ut på att återgå till normala och hälsosamma mänskliga relationer, samhällen och nationer. Sånt som feminister brukade avfärda som patriarkala förtryckningsmekanismer visade sig – föga förvånande – ha avgörande civilisatoriska implikationer (äktenskapet, könsnormer, moral, religion, osv).
Vad är normala och hälsosamma relationer, samhällen och nationer enligt dig? Finns det något land i nutid som du kan ge som exempel som överensstämmer med din syn på detta?
Citat:
Flera andra användare har redan belyst det flagranta hyckleriet i ditt och andras bakvända resonemang. Ni verkar tycka att oönskade graviditeter är ett problem, och att problemet kan lösas medelst "bättre utbildning", "säkra preventivmedel", och så vidare, men allt detta existerar redan, och problemen eskalerar fortfarande. Varför?
Nej alla kvinnor världen över har inte tillgång till och/eller kunskap om säkra preventivmedel eller säkra aborter. Dessutom passar preventivmedeln som finns för kvinnor långtifrån alla. Och det finns inte så många bra/säkra hormonfria preventivmedel för kvinnor heller.
Du behöver inte kalla mig för "ni", du-reformen infördes för flera årtionden sen.
Jag anser att ca 36 000 aborter om året för ett land som Sverige är för många, men jag vill inte lösa det med en massa förbud. Då är utbildning och förebyggande arbete ett mycket bättre alternativ.
Hur vill du praktiskt lösa situationen med miljontals oönskade barn per år som ingen vill ta ansvar för? För du vet troligen liksom jag att aborter utförs även i patriarkala/religiösa/traditionella/konservativa länder där abort mer eller mindre är totalförbjudet. Som i Polen (och det är bara ett land):
https://www.svd.se/a/e9712594-365f-3...tal-av-aborter
"Officiellt utfördes inte mer än 151 aborter i Polen år 2000. Men mörkertalet är enormt. Kvinnorättsorganisationen Polish Federation för Women and Family Planning räknar med 80 000-200 000 olagliga aborter varje år. Den höga siffran beror på att många använder aborter i stället för preventivmedel. Enkäter från år 2000 tyder på att 40 procent av polackerna aldrig använt preventivmedel."