Citat:
Ursprungligen postat av
Vindpinad
Nu gäller det inte bara Bakhmut. Det är narrativet från media jag stör mig på. Minns ett klipp från konflikten mellan Ukraina och Donbass innan kriget. Var någon engelsk reporter vid fronten och intervjuade ukrainska soldater. De hade satt upp ett kulsprutenäste i ett trapphusfönster i ett bostadshöghus. Där klagade de på att ryssarna bombar civila hem med flit.
Robotarna, som avfyrades, hade mål långt från fronten i centrala delar av Ukraina. Problemet är att Ryssland har svårt med att träffa rätt även om de vill. Kinzhal har CEP på 10-20m*. Det innebär att de har svårt att träffa rätt hus. Sen har ryssarna svårt med att programmera in rätt mål. Till sist så störs ju deras robotar så de har säkert svårt att använda Glonass som back-up.
Frågan vi ska ställa oss är om de gör det för de är usla eller om det finns en vilja att göra det. Jag tror på det senare då ryssarna vet att de har svårt att träffa, men fortsätter ändå. Vi såg samma sak i Syrien. Där har ryssarna flygherravälde så där kunde förstöra hela städer.
*Deras sämre robotar träffar inte ens rätt stadsdel. Deras sämsta träffar nog inte ens rätt stad.