2023-04-28, 17:58
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-it-pro-blog/windows-client-roadmap-update/ba-p/3805227

Ja, jag menade huruvida Ms kommer förlänga supporten för vanliga Win10 eftersom det än så länge är många som kör det och inte har uppgraderat till Win11. Just nu ser det inte ut så och de verkar vara stenhårda med oktober 2025. Liksom de upphörde med supporten för Win7 mot mångas envishet i januari 2020. Ms anser väl att ha gett XP en såpass lång livscykel var ett stort misstag som de inte vill göra igen?

Om så inte är fallet kommer man som sagt ändå kunna fortsätta använda Win10 Enterprise LTSC en längre tid framöver och någon kommer säkert fixa en workaround så att alla andra som kör vanliga Win10 får LTSC-uppdateringarna också.
Citera
2023-04-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Microsoft ska sluta ge uppdateringar till win10 år 2025.
Det är 2 år kvar. Använd Windows 10 tills dess, sen använder du ett "fulhack" för att uppdatera till Windows 11.
Citera
2023-04-29, 11:05
Medlem
Enydrions avatar
Jag har en fyrkärnig I7 och 16 gig minne med Windows 10 på, men den är inte kompatibel enligt Microsoft, så därför går den inte att uppgradera..

Tydligen så går det att installera win 11 på denna om man använder sig av Rufus.

Men för att göra en ren installation behöver jag en nyckel...

Finns det något sätt att lura Microsoft att tro att min dator är uppgraderingsbar så att operativet uppgraderas och jag får en ny nyckel gratis? Jag kan då läsa av nyckeln och sen formatera och göra en ren installation med hjälp av nyckeln.

Betalade en gång för Windows Vista och vill helst slippa att sponsra Microsoft (Bill Gates) igen..
Citera
2023-04-29, 11:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag har en fyrkärnig I7 och 16 gig minne med Windows 10 på, men den är inte kompatibel enligt Microsoft, så därför går den inte att uppgradera..

Tydligen så går det att installera win 11 på denna om man använder sig av Rufus.

Finns det något sätt att lura Microsoft att tro att min dator är uppgraderingsbar så att operativet uppgraderas och jag får en ny nyckel gratis? Jag kan då läsa av nyckeln och sen formatera och göra en ren installation med hjälp av nyckeln.

Betalade en gång för Windows Vista och vill helst slippa att sponsra Microsoft (Bill Gates) igen..

Är en ren installation ett måste?

En ny nyckel kostar 100-200kr, ärlighet är något bra.
Citera
2023-04-29, 11:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Nyckellicensen är kopplad till ett Os, vilken dator du har spelar ingen roll för den, så varför inte använda den du har då det är frtt att upggradera från 10 til 11. Vad gäller lurandet så är det ju det Rufus gör.
Citera
2023-04-29, 12:16
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Nyckellicensen är kopplad till ett Os, vilken dator du har spelar ingen roll för den, så varför inte använda den du har då det är frtt att upggradera från 10 til 11. Vad gäller lurandet så är det ju det Rufus gör.

Är det så att det går att använda Rufus även för att uppgradera en win 10 dator (och då gå förbi Microsofts krav)?

Då gör jag på det sättet och kan då senare läsa av nyckeln och göra en ren installation.

Får göra en backup först.
Citera
2023-04-29, 14:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Är det så att det går att använda Rufus även för att uppgradera en win 10 dator (och då gå förbi Microsofts krav)?

Då gör jag på det sättet och kan då senare läsa av nyckeln och göra en ren installation.

Får göra en backup först.

Rufus gör ju vissa ändringar på ISO-filen så efter det så är ALLT ändrat, så du ska kunna starta exe-filen på Usb:et och därmed göra en uppgradering.

Fast en nyinstallation går också bra, något jag inte förstår varför du tror att det inte går.

Med Rufus kan man även stänga av krypteringen vid skapandet av det bootbara mediat, en funktion, enligt min erfarenhet, fungerar sådär. Den är ofta på ändå vid färdig installation.

Macrium Free upphör snart.
Citera
2023-04-29, 14:24
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Rufus gör ju vissa ändringar på ISO-filen så efter det så är ALLT ändrat, så du ska kunna starta exe-filen på Usb:et och därmed göra en uppgradering.

Fast en nyinstallation går också bra, något jag inte förstår varför du tror att det inte går.

Med Rufus kan man även stänga av krypteringen vid skapandet av det bootbara mediat, en funktion, enligt min erfarenhet, fungerar sådär. Den är ofta på ändå vid färdig installation.

Macrium Free upphör snart.

Om jag gör en nyinstallation så har jag ju ingen nyckel, om jag inte kollat vilken jag har innan jag formaterar. Det är ju då en win 10 pro nyckel.

Så om jag uppgraderar, fri uppgradering, så lär jag ju kunna läsa ut vilken nyckel jag har efter uppgraderingen.

Men man kanske vid en nyinstallation kan använda en Win 10 nyckel och att det då räknas som en uppgradering?

Jag har inte kunnat använda macrium på nåt år, kan vara gammal version eller läsfel på hårddisken, tror jag använder nån nerladdad version. Så får försöka få ordning på den först.
Senast redigerad av Enydrion 2023-04-29 kl. 14:27.
Citera
2023-04-29, 14:33
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Om jag gör en nyinstallation så har jag ju ingen nyckel, om jag inte kollat vilken jag har innan jag formaterar. Det är ju då en win 10 pro nyckel.

Så om jag uppgraderar, fri uppgradering, så lär jag ju kunna läsa ut vilken nyckel jag har efter uppgraderingen.

Men man kanske vid en nyinstallation kan använda en Win 10 nyckel och att det då räknas som en uppgradering?

Vare sig man gör en nyinstallation eller uppgradering, numera, så gäller nyckeln som redan finns på datorn, FÖRUTSATT ATT DEN ÄR OK. Men det är ju alltid bra att kolla upp och spara den innan ändå.

Googla; find windows key through CMD.
Citera
2023-04-29, 18:34
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Vare sig man gör en nyinstallation eller uppgradering, numera, så gäller nyckeln som redan finns på datorn, FÖRUTSATT ATT DEN ÄR OK. Men det är ju alltid bra att kolla upp och spara den innan ändå.

Googla; find windows key through CMD.
Tack, ska försöka göra detta inom en inte så avlägsen framtid..
Citera
2023-04-29, 19:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack, ska försöka göra detta inom en inte så avlägsen framtid..

Jag råkade nyligen ut för att min billigt, men lagligt, köpta nyckel vart blockerad vid en nyinstallation, vilket inte skedde vid reparations-/uppgraderingsinstallationer innan av samma nyckel. Vid Ms-kontakt i ärendet så var det tydligen, tror jag han sa, skrattandes, en skolnyckel, därav blockerandet.

Så beroende på vilken nyckel det är, så finns en risk. Men en ny, legal, kostar 150-250kr så det är ingen stor sak. Får man köra Windows för den summan i 5-6 år så är de, Ms, värda det.
Citera
2023-04-29, 23:32
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Jag råkade nyligen ut för att min billigt, men lagligt, köpta nyckel vart blockerad vid en nyinstallation, vilket inte skedde vid reparations-/uppgraderingsinstallationer innan av samma nyckel. Vid Ms-kontakt i ärendet så var det tydligen, tror jag han sa, skrattandes, en skolnyckel, därav blockerandet.

Så beroende på vilken nyckel det är, så finns en risk. Men en ny, legal, kostar 150-250kr så det är ingen stor sak. Får man köra Windows för den summan i 5-6 år så är de, Ms, värda det.
okej, får se hur det går, fick inte fram något med cmd, men hittade det i registret.
Har beställt en hårddisk också för backupen, fanns inte utrymme på mina gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in