2023-04-28, 21:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
det är kontroversiellt att administartivt motarbeta språkets fortbestånd.
Just detta förekommer minst lika mycket i Ryssland: https://svenska.yle.fi/a/7-1412834
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Den flintskallige gatukökskocken talar med puckot Pegov och klargör att Wagner kommer snart inte att finnas mer. Låter ju nästan som ett löfte ju.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1652036580482097167
Citera
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du förstår väl att siffror från uaf är ungefär lika pålitliga som siffror från ryssarna?

https://theconversation.com/ukraine-war-casualty-counts-from-either-side-can-be-potent-weapons-and-shouldnt-always-be-believed-1 98894

Att tex över 189000 ryssar skulle ha dött är helt osannolikt, en tredjedel av den siffran så ligger vi nog närmare sanningen.

Jag ser UAFs siffror som " casualties ", då stämmer det rätt bra med andra analyser. Är de bestämda med att det anser döda soldater så är det mest troligt inte sant
Citera
2023-04-28, 21:47
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Vad har hänt med Putin - det var ju ständiga uttalanden i media förr - nu verkar han ha gone hiding.

Nervvrak. Åtminstone så har han kufat ner sig totalt i någon av sina bunkrar medan resten av världen istället tvingas glo på den pluton av dubbelgångare som skickas ut istället. Den som muppade runt i Mariupol var iaf lika lik pruttis som jultomten är lik påskharen. Far åt helvete vilket pissland Ryssland är.
Citera
2023-04-28, 21:53
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Just detta förekommer minst lika mycket i Ryssland: https://svenska.yle.fi/a/7-1412834

Ja om Ryssland inte sköter detta så bör de förstås klandras för det ( jag har inte kollat länken). Eller tycker du att de ska ses som ett föregångsland i denna fråga?
Citera
2023-04-28, 21:55
Medlem
Citat:
Jag tror att du är hemmablind. Sverige är en nationalstat, ja eller var i alla fall. Det vill säga att staten och nationen överensstämmer med varandra. Det är ett språk som gäller, och sedan finns där några historiska minoritetsspråk som har specialstatus. Många andra länder har regionala minoritetsspråk. Exempelvis råder tyska i norra Italien, svenska på Åland, danska i norra Tyskland. Det är några men det finns många fler och statusen ser olika ut på olika håll. Det är alltså många stater som inte följer språkgränserna. Det är inte ovanligt, men det är kontroversiellt att administartivt motarbeta språkets fortbestånd.

Fast inget jag sagt hindrar att det finns en flerspråkighet, eller undervisning i flera språk i skolan. Det handlar om att kunna bli bemött med ukrainska om jag nu pratar det i Ukraina. Det är ett kardinalfel att likställa ett sådant bemötande med diskriminering av ryska.
Citera
2023-04-28, 22:03
Medlem
attogs avatar
Citat:
Hur kan man göra dessa jämförelser under brinnande krig med trovärdighet? Och vad betyder de resultat man kommer fram till för hur det hela slutar?

Det bygger väl på samma principer och trovärdighet som du hittar på?
Finns det någon skillnad?
Varför spammar du tråden om inget resultat för det hela slutar….

Märkligt att spamma tråden med +50? inlägg. Inget har betydelse.

Kan du inte säga något vettigt om Rysslands invasion av Ukraina?
Ex hur det känns att stå bakom en krigsförbrytare?
Hur man mår efter en dag med ännu mera terrorbombningar av ryssar?
Citera
2023-04-28, 22:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ja om Ryssland inte sköter detta så bör de förstås klandras för det ( jag har inte kollat länken). Eller tycker du att de ska ses som ett föregångsland i denna fråga?
Poängen var att Ryssland är motsatsen till ett föregångsland. De har i många år sysslat med aktivt och tvingande etniskt folkutbyte, inte bara riktat mot Ukraina. Detta gjordes redan under Sovjet-tiden för att Rusifiera potentiellt regimkritiska tendenser i minoritetsetniciteter inom Sovjet.
Citera
2023-04-28, 22:07
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast inget jag sagt hindrar att det finns en flerspråkighet, eller undervisning i flera språk i skolan. Det handlar om att kunna bli bemött med ukrainska om jag nu pratar det i Ukraina. Det är ett kardinalfel att likställa ett sådant bemötande med diskriminering av ryska.

Exempelvis svenskan är jämställd med finskan i Finland. Man ska alltid kunna ställa frågor till myndigheter på svenska, liksom man kan göra på finska, och man ska också få svar på samma språk som frågan ställts. Språken är jämställda som förvaltningsspråk. Det är antagligen detta man ändrat på i Ukraina, jag vet inte exakt, alltså att man degraderat statusen på språket och i det här fallet ryskan. Går man till folkrätten så tror jag knappast man kan finna stöd för en sådan förändring. Jag tog tidigare upp Åland som ett exempel, där tror jag inte ens finskan har status som förvaltningsspråk utan där är det svenska som gäller trots att ögruppen statligt sett tillhör Finland. Och det är nödvändigt att det är på det viset för att svenskan inte ska trängas undan, vilket skett i de tidigare svenskdominerade kustområdena.
Citera
2023-04-28, 22:12
Bannlyst
Citat:
Exempelvis svenskan är jämställd med finskan i Finland. Man ska alltid kunna ställa frågor till myndigheter på svenska, liksom man kan göra på finska, och man ska också få svar på samma språk som frågan ställts. Språken är jämställda som förvaltningsspråk. Det är antagligen detta man ändrat på i Ukraina, jag vet inte exakt, alltså att man degraderat statusen på språket och i det här fallet ryskan. Går man till folkrätten så tror jag knappast man kan finna stöd för en sådan förändring. Jag tog tidigare upp Åland som ett exempel, där tror jag inte ens finskan har status som förvaltningsspråk utan där är det svenska som gäller trots att ögruppen statligt sett tillhör Finland. Och det är nödvändigt att det är på det viset för att svenskan inte ska trängas undan, vilket skett i de tidigare svenskdominerade kustområdena.

Snart drar motoffensiven igång och ryssland förlorar även krim. Putins fula bro lär bli kronan på verket när den blir till pulver
Citera
2023-04-28, 22:13
Medlem
Citat:

Det är ju vad jag säger. Varför ska man inte kunna få ett svar på ukrainska om man ställer en fråga på ukrainska i Ukraina (utan får ett svar på ryska som man inte kan)?

Ukrainska blev officiellt språk i Ukrainska SSR på 1920-talet.
Senast redigerad av TAD2 2023-04-28 kl. 22:24.
Citera
2023-04-28, 22:20
Medlem
attogs avatar
Citat:
https://twitter.com/i/status/1651908938235883520

Testa länken. Annars kan du söka på twitter "bus donetsk". Staden har närmast dagligen beskjutits med artilleri trots att den inte ligger vid fronten. Jag trodde det var allmänt känt.

2015? Är du vettig?
Vad hände inte då, på bägge sidor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in