2023-04-28, 21:15
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns ingen motverkan bara för att man bestämt att landet har ukrainska som språk. Folk pratar syriska med varandra på affären i Sverige om de så önskar men jag som pratar svenska ska kunna prata svenska med personal på affären och inte behöva ta det på syriska. Det är inte att motverka syriska. I Ukraina kan de prata ryska om båda vill men om man istället pratar ukrainska så ska man också svara ukrainska i affären. Det är utgångspunkten precis som i Sverige.

Det där djävla snacket om diskrimnering av ryssar genom att bestämma att ukrainska är utgångspunkt för dialog på en affär men att ryska är helt ok så länge båda vill det är bara patetiskt försök till att skapa motsättningar. Ska vi ändra officiellt språk i Sverige bara för att det råkar finnas andra som pratar med varandra på ett annat språk? Patetiskt.

Det är inte riktigt jämförbart. Om det finns en lång historisk koppling och man i princip "alltid" talat ett språk på platsen anses det internationellt som ett otillbörligt ingrepp att exempelvis inte tillåta att språket används för undervisning i skolan, liksom att man tar bort statusen för språket som förvaltningsspråk. Svenskan har av historiska skäl ställning som förvaltningsspråk i Finland vid sidan av finskan, i Kanada så är väl franskan likställd med engelskan, i Schweiz har man tyska, italienska, franska och rätoromanska som jämställda språk vad jag vet. Det finns inte någon som skulle komma på tanken att ändra på detta, ja möjligtvis finns det någon extremistorganisation som skulle kunna driva frågan. Den ryska kulturella tillhörigheten har mycket längre rötter på platsen än den Ukrainska staten och det är det som ger det ryska språket legitimitet.
Citera
2023-04-28, 21:19
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, hur upplever den ryska civilbefolkningen det hela, i.o.m att Putin fortsätter att visa sin empatiska sida till sitt egna folk :

Russlands president Vladimir Putin har signert en ny lov som skjerper straffene for de som dømmes for høyforræderi, sabotasje og terrorisme.
Det går fram av lovteksten som ble offentliggjort fredag.

Høyforræderi kan nå gi livstidsstraff. Nylig ble Kreml-kritikeren Vladimir Kara-Murza dømt til 25 års fengsel for høyforræderi og andre lovbrudd.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/04/28/195919528/russland-skjerper-straffene

Folket står bakom honom då, i.o.m att han behöver skärpa straffen.

Jag förstår inte kopplingen mellan mitt inlägg och ditt svar.
Citera
2023-04-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är inte riktigt jämförbart. Om det finns en lång historisk koppling och man i princip "alltid" talat ett språk på platsen anses det internationellt som ett otillbörligt ingrepp att exempelvis inte tillåta att språket används för undervisning i skolan, liksom att man tar bort statusen för språket som förvaltningsspråk. Svenskan har av historiska skäl ställning som förvaltningsspråk i Finland vid sidan av finskan, i Kanada så är väl franskan likställd med engelskan, i Schweiz har man tyska, italienska, franska och rätoromanska som jämställda språk vad jag vet. Det finns inte någon som skulle komma på tanken att ändra på detta, ja möjligtvis finns det någon extremistorganisation som skulle kunna driva frågan. Den ryska kulturella tillhörigheten har mycket längre rötter på platsen än den Ukrainska staten och det är det som ger det ryska språket legitimitet.

Det spelar ingen roll. Om jag pratar ukrainska och inte blir bemött med ukrainska utan på ett annat språk som jag inte förstår i mitt eget land så är det fel. Period. Det är dock fritt att prata ryska om jag vill det.
Citera
2023-04-28, 21:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag förstår inte kopplingen mellan mitt inlägg och ditt svar.

Du går går in på vad civilbefolkningen tycker. Så vad tror du då att civilbefolkningen i Ryssland tycker, i.o.m att Putin anser sig vara tvungen att höja straffsatserna för dess befolkning. Det är ju inte heller den första skärpningen sedan kriget startade.
Citera
2023-04-28, 21:29
Medlem
Citat:
https://twitter.com/i/status/1651908938235883520

Testa länken. Annars kan du söka på twitter "bus donetsk". Staden har närmast dagligen beskjutits med artilleri trots att den inte ligger vid fronten. Jag trodde det var allmänt känt.
Den analysen av har du gjort i vredesmod p.g.a. att den ligger vid fronten
Citera
2023-04-28, 21:30
Medlem
Vad har hänt med Putin - det var ju ständiga uttalanden i media förr - nu verkar han ha gone hiding.
Citera
2023-04-28, 21:32
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det spelar ingen roll. Om jag pratar ukrainska och inte blir bemött med ukrainska utan på ett annat språk som jag inte förstår i mitt eget land så är det fel. Period. Det är dock fritt att prata ryska om jag vill det.

Jag tror att du är hemmablind. Sverige är en nationalstat, ja eller var i alla fall. Det vill säga att staten och nationen överensstämmer med varandra. Det är ett språk som gäller, och sedan finns där några historiska minoritetsspråk som har specialstatus. Många andra länder har regionala minoritetsspråk. Exempelvis råder tyska i norra Italien, svenska på Åland, danska i norra Tyskland. Det är några men det finns många fler och statusen ser olika ut på olika håll. Det är alltså många stater som inte följer språkgränserna. Det är inte ovanligt, men det är kontroversiellt att administartivt motarbeta språkets fortbestånd.
Citera
2023-04-28, 21:34
Medlem
Citat:
Du läser förbannat illa. Jag har inte skrivit något om förbud.
Du verkar ha en konstig verklighetsuppfattning.
Varför skall någon som tillåts prata sitt språk inom ett område behöva flytta för att fortsätta kunna tala sitt språk
?
Citera
2023-04-28, 21:36
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du går går in på vad civilbefolkningen tycker. Så vad tror du då att civilbefolkningen i Ryssland tycker, i.o.m att Putin anser sig vara tvungen att höja straffsatserna för dess befolkning. Det är ju inte heller den första skärpningen sedan kriget startade.

Hur ska jag veta vad 140 miljoner människor i ett annat land tycker om straffskärpning för sådana som begår brott?
Citera
2023-04-28, 21:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Orcherna förvånar inte....

More than 50% of the dead Russian soldiers in Ukraine died from wounds that did not threaten their lives - simply the wounded were not treated properly, said Artem Katulin, head of the Tactical Medicine Training Center of the Kalashnikov Concern. And 30% of the arms and legs were amputated for nothing - just because the wounded were improperly tourniqueted.
Citera
2023-04-28, 21:37
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du verkar ha en konstig verklighetsuppfattning.
Varför skall någon som tillåts prata sitt språk inom ett område behöva flytta för att fortsätta kunna tala sitt språk
?

Jag vet inte om du skojar genom att vara så otydlig. Vad menar du?
Citera
2023-04-28, 21:45
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du skojar genom att vara så otydlig. Vad menar du?

Precis vad jag skriver.
Du påstår att rysstalande på något sätt diskrimineras och tvingats lämna donbass och krim när sanningen är helt tvärt om.
En minoritet av befolkningen stödja av ryssk militär har snarare tvingat bort ukrainsk talande från området.
Att ukrainare idag ogillar vissa rysktalande beror på att de beskjutit och mördat dem, inte att de talar rysska.
Men det har du visst svårt att förstå.
Du tror väl forfarande att din granne ogillar dig för din hårfärg och inte p.g.a att du misshandlade honom förra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in