2023-04-26, 18:35
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Skulle snarare säga de som börjar få problem att ersätta förluster. Det är inte jag som påstår utan militär expertis bedömning.

Ok. Då förstår jag. Jag tyckte bara det var lite otydligt.
Citera
2023-04-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Krymbron lär vara världens mest fortifierade byggnadsverk. Det kommer att krävas list för att komma åt den.

Man behöver inte flygbomba eller skjuta missiler från Ukraina. Kan man tränga in på Krim i augusti--september och avancera söderut, kan man beskjuta bron med artilleri.

Men jag tror som många bedömare här att Ukraina väntar och ger Ryssland chansen att retirera över bron samt att många kollaboratörer också skall lämna.

Sedan finns det nog inflyttade ryssar som inte kommer att trivas på Krim längre, dom får ju flytta och skall ha en chans att ta sig med bil tillbaka till Ryssland.

Svarta Havsflottan kanske också behöver förflyttas till den andra sidan av havet, har glömt namnet på den hamnen i Ryssland.
Citera
2023-04-26, 18:48
Medlem
Alltså varenda dag nu har enligt ukrainska uppgifter Ryssland förlorat över 600 soldater per dag. Låt säga att om uppgifterna är något överskattade, men lägg märke till att det måste finnas många också som är sårade och stridsodugliga.

Så skulle det vara bara 350 st så motsvaras det som fattas av sårade.

Jag menar på att 600 per dygn gör 18.000 minst per månad.

Det måste vara helt kört för Ryssland. Visst man mobiliserar och mobiliserar men kommer man någonsin ifatt förlusterna? Utbildning---material---stridsvilja?

Nej säger Nej! Ryssland tvingas avsluta kriget på något sätt. Söka fred och som en gest av välvilja skapa en "Peskov-affär"....jämför Dreafuss-affären? Ja sista meningen var skämt men något behöver göras. Xie är ingen snäll jultomte som ensidigt hjälper Ryssland. Kina satsar inte på förlorare.
Citera
2023-04-26, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Alltså varenda dag nu har enligt ukrainska uppgifter Ryssland förlorat över 600 soldater per dag. Låt säga att om uppgifterna är något överskattade, men lägg märke till att det måste finnas många också som är sårade och stridsodugliga.

Det måste vara helt kört för Ryssland. Visst man mobiliserar och mobiliserar men kommer man någonsin ifatt förlusterna? Utbildning---material---stridsvilja?

Nej säger Nej! Ryssland tvingas avsluta kriget på något sätt. Söka fred och som en gest av välvilja skapa en "Peskov-affär"....jämför Dreafuss-affären? Ja sista meningen var skämt men något behöver göras. Xie är ingen snäll jultomte som ensidigt hjälper Ryssland. Kina satsar inte på förlorare.

Jag tror inte att man skiljer på döda och skadade. Eller skendöda, för den delen.
Citera
2023-04-26, 18:51
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jo men nu är det ju inte dokumentens äkthet som är huvudsaken här. Huvudsaken är ställningen på slagfältet. Nästan allt talar till ryssarnas fördel med de utgångspunkter som råder för tillfället. De läckta dokumenten liksom de inom området kunniga visar samma sak. Ja och om du inte accepterar uppgifterna och dessa herrars omdöme så förändrar ju det ingenting i sak. Styrkeförhållandena talar fortfarande till ryssarnas fördel.
Men deras handhavande av sin krigsmateriel tyder på synnerligen urusel militär status. Ryzzen verkar inte ha studerat stridsteknik, verkar bara vara att den som vräker iväg flest granater vinner.
Citera
2023-04-26, 18:56
Medlem
Citat:
Krymbron lär vara världens mest fortifierade byggnadsverk. Det kommer att krävas list för att komma åt den.

Så är det ju, skrivit det några gånger i tråden att det är därför Ukraina inte fått ATACMS eftersom dessa eller deras egna Grim inte kommer igenom luftvärnet. Skulle bron däremot komma inom vanlig HIMARS räckvidd är det bara att skjuta för glatta livet tills luftvärnet får slut på ammo.
Citera
2023-04-26, 18:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Riktigt bra intervju med ekonomieprofessor Jeffrey Sonnenfield om den ryska ekonomin och olje och gas exporten. Intressant att han hävdar att ju mer olja Ryssland säljer, ju bättre är det för väst och sämre för Ryssland. Ryssarna säljer olja till Kina och Indien till självkostnadspris. Man tjänar ingenting på det själva medan försäljningen bidrar till att det globala oljepriset hålls lågt.

https://www.youtube.com/watch?v=KSEzKPUzRdc&t=318s
Senast redigerad av ReijoHervonen 2023-04-26 kl. 19:00.
Citera
2023-04-26, 19:04
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Tänkte lägga in denna kommentar i tråden om Xi Jinpings fredsförslag men den tråden hamnade i papperskorgen innan jag han, så jag lägger in det här i stället.

Vad jag vet vill Zelinski ha fortsatt krig och Biden vill ha fortsatt krig. Men vad vill de som i första hand berörs av kriget? De som bor i östra Ukraina. Har under det gångna året hört på radion en del interjuver med folk som bor vid västra sidan om fronten som tycker kriget är hemskt, att de bara önskar fred. Men det följs i stort sett alltid av någon om att Zelinski sagt att Ukraina fortfarande vill kriga tills man återerövrat Krim.

I stort sett dagligen under det gångna året har man fått höra detta. Det blir tröttsamt i längden. Har inte hört en enda intervju av någon vanlig människa på östra sidan av fronten. Är man rädd för att dom bara önskar fred?

Ja du vatnik, kanske ryzzland skulle tillåta journalister i området, tror du det skulle vara en bra början?
Citera
2023-04-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Tänkte lägga in denna kommentar i tråden om Xi Jinpings fredsförslag men den tråden hamnade i papperskorgen innan jag han, så jag lägger in det här i stället.

Vad jag vet vill Zelinski ha fortsatt krig och Biden vill ha fortsatt krig. Men vad vill de som i första hand berörs av kriget? De som bor i östra Ukraina. Har under det gångna året hört på radion en del interjuver med folk som bor vid västra sidan om fronten som tycker kriget är hemskt, att de bara önskar fred. Men det följs i stort sett alltid av någon om att Zelinski sagt att Ukraina fortfarande vill kriga tills man återerövrat Krim.

I stort sett dagligen under det gångna året har man fått höra detta. Det blir tröttsamt i längden. Har inte hört en enda intervju av någon vanlig människa på östra sidan av fronten. Är man rädd för att dom bara önskar fred?
Ukraina vill ha fred, men inte på bekostnad av mark som Ryssland försöker stjäla. När Ryssland drar tillbaka trupperna till sin sida av gränsen så kan fred infalla.
Citera
2023-04-26, 19:06
Medlem
Citat:
Nja Ukraina ganska lätt ta ner bron men samtidigt tar man bort Rysslands enda flyktväg ochså. Kommer det en offensiv mot krim vill man ha bron kvar så länge.
Citera
2023-04-26, 19:10
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Enligt deras interna kommunikation inom militären som signalspaning avslöjat är förlusterna cirka 110 tusen. I slutet av februari dock.
Citera
2023-04-26, 19:13
Moderator
OYs avatar
Citat:

Nja, överbelastar man det ryska luftvärnet med mängder av drönare med inslag av kryssningsrobotar och ballistiska missiler är det antagligen något som tränger igenom och slår ut brojäveln.

Det är listigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in