Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Men vad säger RFSL? Accepterar de att bli förvisade till någon regnbågsskrubb för t.ex "fuskkvinnor". De är ju kvinnor, inga UFO:n. Är de kvinnor eller är de utstötta ur den kvinnliga gemenskapen i bastun.
Det RFSL har att säga om toaletter och omklädningsrum för transpersoner finns att läsa
här.
När det gäller rättsläget har de helt rätt i att transpersoner omfattas av
Diskrimineringslagen. Den som läser den lagen från början till slut märker att det däremot inte står något om vare sig omklädningsrum eller toaletter. Då kan man gå vidare till lagens förarbeten.
Prop. 2007/08:95, sidan 496 skriver:
Det är inte avsikten att någon med åberopande av diskrimineringsgrunden könsöverskridande identitet eller uttryck ska kunna begära att en arbetsgivare, en utbildningsanordnare eller annan ska inrätta särskilda omklädningsrum, toaletter eller andra faciliteter för den som inte vill nyttja vad som är avsett för kvinnor eller män.
Läser man mellan raderna verkar det som att lagstiftaren menar att människor ska byta om i det omklädningsrum som matchar deras biologiska/juridiska kön. Men de säger faktiskt inte det rakt ut. Det är, på sin höjd, underförstått.
Då får man gå vidare till domstolspraxis. Där är det, som RFSL skriver (och som jag påpekade ovan), ganska påvert. Det finns inte särskilt många sådana här fall som tagits till domstol. Vanligare är att det blir som med ”Alice”, som beskrivs
här. Som framgår i slutet av den texten avgjordes det hela med
förlikning. Det betyder att vi därför aldrig får reda på vad domstolen hade kommit fram till.
Det vi har att gå på är ett fall som avgjordes i Svea hovrätt (målnummer: FT 1033-20). Det beskrev jag närmare
i mitt första inlägg. SVT skrev också om samma fall i samband tingsrättens dom
här. Jag håller med om att frågeställningen den gången inte är identisk med trådstarten, men det är nog tyvärr så nära du kommer komma.
Kort sagt: om ett badhus med två slags omklädningsrum (ett för herrar, ett för damer) sätter upp som policy att människor ska byta om i det omklädningsrum som matchar deras biologiska/juridiska kön, då kommer badhuset
inte åka dit för att ha brutit mot diskrimineringslagen på grund av policyn.