2023-04-28, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Ja det är väl inget problem om en transa vill gå på toaletten någonstans.
Klart det kan vara svårt men vi löser inte könsdysfori så enkelt. Men män är män, och kvinnor är kvinnor. Jag kan pissa bredvid en transa, so what? Kan kvinnor acceptera att det sitter en man i båset intill och sittkissar? Jag vet inte.

Tror ingen påstår att det är botemedlet mot könsdysfori.
Citera
2023-04-28, 16:16
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Ingen aning. Du får fråga de.
RFSL verkar ju ha vikt sig här. De kräver likabehandling i samhället, men de verkar inte kräva att biologiska män som identifierar sig som kvinnor får byta om på damernas.
Citera
2023-04-28, 16:23
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men vad säger RFSL? Accepterar de att bli förvisade till någon regnbågsskrubb för t.ex "fuskkvinnor". De är ju kvinnor, inga UFO:n. Är de kvinnor eller är de utstötta ur den kvinnliga gemenskapen i bastun.
Det RFSL har att säga om toaletter och omklädningsrum för transpersoner finns att läsa här.

När det gäller rättsläget har de helt rätt i att transpersoner omfattas av Diskrimineringslagen. Den som läser den lagen från början till slut märker att det däremot inte står något om vare sig omklädningsrum eller toaletter. Då kan man gå vidare till lagens förarbeten. Prop. 2007/08:95, sidan 496 skriver:
Det är inte avsikten att någon med åberopande av diskrimineringsgrunden könsöverskridande identitet eller uttryck ska kunna begära att en arbetsgivare, en utbildningsanordnare eller annan ska inrätta särskilda omklädningsrum, toaletter eller andra faciliteter för den som inte vill nyttja vad som är avsett för kvinnor eller män.
Läser man mellan raderna verkar det som att lagstiftaren menar att människor ska byta om i det omklädningsrum som matchar deras biologiska/juridiska kön. Men de säger faktiskt inte det rakt ut. Det är, på sin höjd, underförstått.

Då får man gå vidare till domstolspraxis. Där är det, som RFSL skriver (och som jag påpekade ovan), ganska påvert. Det finns inte särskilt många sådana här fall som tagits till domstol. Vanligare är att det blir som med ”Alice”, som beskrivs här. Som framgår i slutet av den texten avgjordes det hela med förlikning. Det betyder att vi därför aldrig får reda på vad domstolen hade kommit fram till.

Det vi har att gå på är ett fall som avgjordes i Svea hovrätt (målnummer: FT 1033-20). Det beskrev jag närmare i mitt första inlägg. SVT skrev också om samma fall i samband tingsrättens dom här. Jag håller med om att frågeställningen den gången inte är identisk med trådstarten, men det är nog tyvärr så nära du kommer komma.

Kort sagt: om ett badhus med två slags omklädningsrum (ett för herrar, ett för damer) sätter upp som policy att människor ska byta om i det omklädningsrum som matchar deras biologiska/juridiska kön, då kommer badhuset inte åka dit för att ha brutit mot diskrimineringslagen på grund av policyn.
Senast redigerad av diseuse 2023-04-28 kl. 16:36. Anledning: fixade länk
Citera
2023-04-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Tror ingen påstår att det är botemedlet mot könsdysfori.
Men könsdysfori kan finnas. 🤷
Inte i vår skala. Men du ser det själv som en sjukdom, inte sant? Ett utslag av att det går att tjäna pengar på att få småpojkar att likna flickor. It's all about the money.
Citera
2023-04-28, 16:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det RFSL har att säga om toaletter och omklädningsrum för transpersoner finns att läsa här.

Kort sagt: om ett badhus med två slags omklädningsrum (ett för herrar, ett för damer) sätter upp som policy att människor ska byta om i det omklädningsrum som matchar deras biologiska/juridiska kön, då kommer badhuset inte åka dit för att ha brutit mot diskrimineringslagen på grund av policyn.
Tack för litteratursöket.

Så här skriver RFSL:
Citat:
Behovet av könsneutrala, tillgängliga omklädningsrum och toaletter handlar delvis om att undvika trakasserier och negativ särbehandling, men även om människors rätt till integritet, att få vara sig själv och att minimera könsdysfori.
Dvs RFSL kräver inte fullt ut att bli behandlade utifrån sitt upplevda kön. De har vikt sig och kräver "regnbågsgarderober".

Och lagen ger badhusen rätt att tvinga folk byta om enligt sitt biologiska kön.

RFSL och transaktivisterna har inte åstadkommit någonting på detta område. Det är vad andra upplever dem som som avgör, inte de själva.
Citera
2023-04-28, 16:53
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Är du helt verklighetsfrånvänd.

Har du inte märkt att nästan alla transor är väldigt manliga i sitt temperament, kräver respekt och hotar med fysiskt våld om de inte får det. Så gör inga riktiga kvinnor.

Och ja, jag vet ungefär vad jag kan vänta mig från en annan kvinna , inte alls samma som från en man som dessutom är sjuk i huvudet.
Hur många ”transor” har du träffat? Inte en enda va? Din låga intelligens gör att du klumpar ihop kvinnor som en homogen grupp, och transpersoner som en annan. Du kan inte svara på frågorna jag ställde dig heller, också relaterat till din intelligensbrist.
Citera
2023-04-28, 17:17
Medlem
Den transan som kommer in i mitt omklädningsrum och viftar med sin pillesnopp kommer att få en verklihetsuppdatering som heter duga.
Citera
2023-04-28, 17:26
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Och lagen ger badhusen rätt att tvinga folk byta om enligt sitt biologiska kön.
Här gäller det att hålla tungan rätt i mun. Om jag nekar dig möjligheten att byta om i damrummet, då har jag inte ”tvingat” dig att byta om i herrummet. Det finns alltid alternativet att inte använda badhuset överhuvudtaget.
Citera
2023-04-28, 17:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Här gäller det att hålla tungan rätt i mun. Om jag nekar dig möjligheten att byta om i damrummet, då har jag inte ”tvingat” dig att byta om i herrummet. Det finns alltid alternativet att inte använda badhuset överhuvudtaget.
... om de vill bada.

Det är ju verklig diskriminering. I så fall får ju inte transorna bada alls.
Citera
2023-04-28, 17:28
Medlem
PissBusss avatar
Hur kan ni vara så pryda att ni ojar er över nakna kroppar.

Blundar ni när det är naket i televisionen också eller?
Citera
2023-04-28, 17:30
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Hur många ”transor” har du träffat? Inte en enda va? Din låga intelligens gör att du klumpar ihop kvinnor som en homogen grupp, och transpersoner som en annan. Du kan inte svara på frågorna jag ställde dig heller, också relaterat till din intelligensbrist.
Projicera mera. Du själv har inte vågat svara på någonting jag skrivit till dig i det senaste. Dags för lite självinsikt?
Citera
2023-04-28, 17:39
Medlem
Citat:
... om de vill bada.

Det är ju verklig diskriminering. I så fall får ju inte transorna bada alls.
Nej iof. Men måste dom bada så tvunget då? Finns väl annat transor kan göra, shoppa, fika och sånt.
Kanske kan de få göra det i framtiden, men ett omklädningsrum är att gå för privat i nuläget. Speciellt när vi inte kan hantera blattar som ofredar och bråkar än. 🤷
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in