2023-04-28, 15:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jaja. Ännu en viktig fråga för SD. Tidigare var det ett parti med visioner nu ett parti som vill förbjuda saker just de själva är emot. Hur vore det om SD började fokusera på viktiga frågor än sagohenar, lucior och lotteri.
SD kan ändå inte förbjuda dessa lotter utan bara betalningsformen. Jag tror nog att S kan fortsätta sälja lotter så länge det inte sker med kredit.
Det jobbiga med den lagen blir att den kommer slå hårt mot Bingolotto (Föreningslivet) och Postkodslotteriet som minskar våra kostnader till hjälporganisationer. Båda dessa har samma betalningssystem som S.
Jävla pajasparti när det kom till kritan

Postkodlotteriet är väl en vinstmaskin. Det de betalar ut (ca 30%) till hjälporganisationer etc ska ses som en del av marknadsföringen…

När det gäller sossarnas lotter så är det väl Konsum butikerna som är deras bästa distributionskedja?
O där är det ju kontant försäljning över disk som gäller.
Citera
2023-04-28, 15:28
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men blir det inte ganska lätt för sossarna att låta lotterispelet vara helt skiljt från partiet och så donerar det företaget pengarna istället. Det måste ju vara fullt möjligt att göra så. Hur kan man stoppa det?

Har du sett några lotter som inte säljs av Svenska Spel?

De är i alla fall partipolitiskt obundna, tror jag.
Citera
2023-04-28, 15:37
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSthlm1
Detta borde väl innebära att även M-lotter stoppas?
https://mlotten.se/

Ja, vilket M också var tydliga med.
Citera
2023-04-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Postkodlotteriet är väl en vinstmaskin. Det de betalar ut (ca 30%) till hjälporganisationer etc ska ses som en del av marknadsföringen…

När det gäller sossarnas lotter så är det väl Konsum butikerna som är deras bästa distributionskedja?
O där är det ju kontant försäljning över disk som gäller.
Jag vet faktiskt inte hur de säljs men när jag läste en artikel om det så handlade det om kreditköp vilket inte funkar över disk.
Postkod och Bingolotto säljs även det över disk men jag vet att morsan köpt både PK och BL på faktura.
Självklart ska inga spel tillåtas med kredit. Där håller jag med SD. Det jag är trött på är SDs trams. Nu har de fått den makt de önskat och då visar de att de inte kan förvalta den.

Ser man rent krasst på det hela.
SD vinner detta och inga kreditköp tillåts. Det löser de lätt med en annan betalningsform.
SD får igenom att inga partier får sälja lotter, vilket knappast är troligt så är det skitlätt att kringå genom att låta föreningen, Unga Örnar sälja lotter och de ungarna kommer stå utanför affärer vilket kommer öka försäljningen. De kan även låta facken sälja lotter då dessa är en förening. Även detta kommer öka försäljningen.
Citera
2023-04-28, 15:47
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är knäckefrågan för facken. Om medlemmarna väljer en ledning som tar beslut om eventuella bidrag är det egentligen bara så på pappret för facket. För den ledning som medlemmarna kan rösta på måste vara från S. Inte mycket till val där inte.

Där har du nog fel skulle jag tro. En medlem som ställer upp för val behöver inte vara medlem i partiet. Hävdar du motsats så får du allt belägga det.

Men det är ganska enkelt också om man nu inte tycker om det föreningen gör så kan man välja att inte vara medlem. Det finns andra föreningar att söka sig till då. Exempelvis syndikalisterna, eller så kan man starta en egen.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Som M poängterar så har inte spelbolagen något medlemsregister på sätt som en förening. Samtidigt som Gun 76 år kanske spelar bort 1200 spänn per månad på S-lotter medan Britt 82 år bara spelar 100 spänn. Det skiljer sig alltså från en förening där samtliga medlemmar bidrar med exakt lika mycket i avgift.

Fast nu blandar du ihop det. Jag menar att spelbolaget ska bli ett helt vanligt företag. Då blir ju de som spelar vanliga kunder och företag som ger partibidrag behöver väl inte ange vilka kunder de har för att få ge partibidrag?
Citera
2023-04-28, 15:49
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Hade nog varit förbjudet för länge sedan om inte sossarna sysslat med det.
Sko sig på fattiga, skamligt.
Citera
2023-04-28, 15:51
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Ett parti får inte vara beroende av ett enskilt företag vilket det skulle definieras som i fall hälften av sossarnas intäkter skulle komma från ett enskilt bolag

Låter ju som att man kan förstå det. Men vad är det för lagar som avgör det och vad är definitionen på det då?

Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Har du sett några lotter som inte säljs av Svenska Spel?

De är i alla fall partipolitiskt obundna, tror jag.

Postkodlotteriet, Bingolotto. Plus alla jävla spelbolag som gör ständig reklam på internet.
Citera
2023-04-28, 15:53
Medlem
Xeliouss avatar
Underbart! All korruption ska bort. Får inget annat parti ha lotteri ska inte sossemaffian få ha det heller.
Citera
2023-04-28, 15:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Där har du nog fel skulle jag tro. En medlem som ställer upp för val behöver inte vara medlem i partiet. Hävdar du motsats så får du allt belägga det.

Men det är ganska enkelt också om man nu inte tycker om det föreningen gör så kan man välja att inte vara medlem. Det finns andra föreningar att söka sig till då. Exempelvis syndikalisterna, eller så kan man starta en egen.

Fast nu blandar du ihop det. Jag menar att spelbolaget ska bli ett helt vanligt företag. Då blir ju de som spelar vanliga kunder och företag som ger partibidrag behöver väl inte ange vilka kunder de har för att få ge partibidrag?

Starta eget fack kanske inte är det lättaste. Men det kanske blir det så småningom. Att pengar från facken enbart ska gå till S är givetvis galet men det får bli efter man täppt igen detta med spelet.

Nu kan de ju inte blir det, som ett vanligt företag. Om Kombilotteriet tex som är ett av dessa spelbolag blir som ett riktigt företag kommer det bli strul med Lotteriinspektionen för det är inte tillåtet egentligen detta med spel och dobbel och att sälja lotter. Eller om krävs det en rad tillstånd och tex det här med kredit som Kombilotteriet kör med är absolut otillåtet egentligen.

Om det var tillåtet skulle det vara mängder av sådana här företag för tanken är lysande. Sälj lotter för 1000 spänn ge tillbaka 200 spänn (om ens det i vinst till spelarna) och behåll 800 spänn själv. Affärsidén är brilliant därav har S vid makten gett undantag så att Kombilotteriet haft tillstånd.

Tillstånd och undantag de fått genom att ge S över 100 miljoner årligen i bidrag.
Citera
2023-04-28, 16:01
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Underbart! All korruption ska bort. Får inget annat parti ha lotteri ska inte sossemaffian få ha det heller.

Den här regeringen har lite drag under galoscherna, får man nog medge.

Den här lotteriverksamheten har varit ett hot mot demokratin under lång tid. Alltför lång tid, trodde faktiskt inte att den var så lönsam.
Citera
2023-04-28, 16:04
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det hade varit smartare om SD började sälja lotter istället.
Tänk reklamen!
Det gör dom redan... fast inte lika framgångsrikt
Citera
2023-04-28, 16:05
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Den här regeringen har lite drag under galoscherna, får man nog medge.

Den här lotteriverksamheten har varit ett hot mot demokratin under lång tid. Alltför lång tid, trodde faktiskt inte att den var så lönsam.
Enlig S är det ett hot mot demokratin att ändra på regler
"”Att regeringen och SD vill använda den politiska makten för att med riktad lagstiftning försvåra för oppositionen känns igen från länder med mer tveksam syn på demokrati"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rnas-lotterier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in