2023-04-28, 19:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Varför inte anonymt? Personer som betalar in till SD riskerar repressalier. Varför ska man inte få vara anonym och skyddad?

Precis som att det bör vara en offentlig uppgift om en politiker har andra uppdrag jämte politiken så bör det vara en offentlig uppgift om Jakob Wallenberg skänker 10 millar till M för att han vill ha lägre skatt.

ALLT inom politik ska vara så transparent som möjligt för att undvika korruption.
Citera
2023-04-28, 19:34
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Precis som att det bör vara en offentlig uppgift om en politiker har andra uppdrag jämte politiken så bör det vara en offentlig uppgift om Jakob Wallenberg skänker 10 millar till M för att han vill ha lägre skatt.

ALLT inom politik ska vara så transparent som möjligt för att undvika korruption.

Syftet var uttalat bland sossar och i media att man ville åt SD:s bidragsgivare för att ingen skulle kunna eller våga skänka några pengar.
Citera
2023-04-28, 19:35
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Stark kritik mot S lotteri: Dubbelmoral, cyniskt

Både moderaterna och vänsterpartiet kritiserar nu socialdemokraterna för den omfattande lottförsäljningen på kredit.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/st...moral-cyniskt/
Citera
2023-04-28, 19:36
Medlem
Duvlorts avatar
Så här säger Socialdemokraterna själva om spel: https://www.socialdemokraterna.se/va...o/spelmissbruk

De vill själva ha en starkare reglering av marknaden? 🤔
Citera
2023-04-28, 19:37
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Om din konkurrent drar in miljarder över åren på detta, vad ska konkurrenterna då göra?

Ja uppenbarligen väljer man då att förbjuda det, ingen värdering från min sida bara ett konstaterande.
Citera
2023-04-28, 19:37
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Jag kan se poäng i ditt resonemang, men tyvärr så har vi grupper som AFA, Expo, Revolutionära Fronten som är våldsbejakande och begår våldsövergrepp mot politiska motståndare. Därför finns starka skäl att låta privatpersoner få vara anonym vid gåvor.

När det gäller spel och lotteriverksamhet så är det inte något som politiska partier ska ägna sig åt. Det är ju också en form av korruption, att utforma en speciallagstiftning inom en kontroversiell verksamhet för att gynna det egna partiet ekonomiskt.
Citera
2023-04-28, 19:38
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Trots att det i Sverige är förbjudet att sälja spel och lotter på kredit för att skydda utsatta grupper från att skuldsätta sig har partiet ett undantag från lagen. Undantaget lades fram som ett lagförslag av den Socialdemokratiska regeringen 2004, och klubbades igenom trots att KD och V motionerade mot förslaget.

DN:s granskning visar nu att Socialdemokraterna genom offensiv marknadsföring sålt lotter på kredit till tusentals redan skuldsatta personer.

https://www.expressen.se/nyheter/s-s...ll-skuldsatta/
Citera
2023-04-28, 19:38
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Så här säger Socialdemokraterna själva om spel: https://www.socialdemokraterna.se/va...o/spelmissbruk

De vill själva ha en starkare reglering av marknaden? 🤔

Men självklart ingen reglering av sin egen spelverksamhet.
Citera
2023-04-28, 19:39
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Ja uppenbarligen väljer man då att förbjuda det, ingen värdering från min sida bara ett konstaterande.

Jag tror inte SD kan finansiera partiet på sprit, strippor, maffiaverksamhet och annat heller utan förbud.

Partier ska inte finansieras så, för det är fel. Partier är inte en del av den fria marknaden och ska vara förebilder.
Citera
2023-04-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Här handlar det om att med nyvunnen makt försöka att försvåra för en motståndare. Ingenting annat.
Lite som att förbjuda gåvor till partier. Med den skillnaden att istället för att skänka pengar så köper du lotter med chans på vinster.

Fler partier borde hänga på och sälja lotter i stället för att ta emot gåvor

Du menar alltså att politiska rörelser försöker skaffa sig fördelar genom att förstöra för sina fiender? Revolutionerande insikt mannen.
Citera
Medlem
Citat:
Det handlar om en moralisk standard för partifinansiering. Man ska inte sälja kvinnor, porr, sprit eller spel för att finansiera partier, det är vad det handlar om. Särskilt inte på kredit och faktura utan kreditkoll och särskilt inte om man skickat tiotusentals främst pensionärer till kronofogden genom detta.

Vpk är också emot detta, kan du förklara det? Är det för att dom är höger? Vill sossesekten illa eller varför?

Min partitillhörighet har inte ett skit med mitt tyckande i frågan att göra. Tvärt om. Jag anser att fler partier borde sälja lotter för sin överlevnad eller för sin ekonomis skull. Då jag anser att det är ett bättre sätt än att skänka pengar. Dessutom med en liten möjlighet till vinst.
Din jämförelse med porr och sprit förstår jag inte alls. Då den är direkt dålig.
Däremot bör abonnemang på lotter aldrig ske via autogiro utan en ordentlig kreditupplysning.
Inte heller bör allmosor skänkas så att privatekonomin drabbas
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/s-s...ll-skuldsatta/

Så det är inte bara SD och de borgerliga partierna som är emot detta, även V är emot detta.

Ja det är fullkomligt förskräckligt att partier får sälja lotter på kredit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in