Resultat: Hur följer du årets säsong av Robinson?
Enbart via TV4
10,70%
108 röster
Enbart via TV4 Play / C More
76,71%
774 röster
En blandning av TV4 och TV4 Play / C More
12,59%
127 röster
2023-04-27, 23:21
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast det sades ju inte i kränkande syfte utan han skulle bara beskriva vem han syftade på eftersom han inte visste vad hon hette. I Survivor var det en som använde nigger för några år sedan, men den personen blev inte diskad. Christina var ju inte ens där och hörde det.

Har ingen betydelse om det är vanligt eller ej. Det är ett kränkande tillmäle. Kallar du någon för jävla fitta IRL kan du bli anmäld för ärekränkning. Går inte att jämföra med att säga det när man slår sig.

Jo, det gör den. Läs lagstiftningen.

Det spelar ingen roll om den som hotar med något egentligen inte tänker fullfölja hotet med en brottslig gärning. Brottet fullbordas redan genom att man på något sätt uttrycker ett hot om en brottslig gärning.

https://lawline.se/answers/ar-det-brottsligt-att-hota-nagon-att-publicera-osanningar-om-denne-olaga-hot

Det spelar ingen roll om det är i något kränkande syfte eller ej. Då n-ordet i sig numera ju anses så pass kränkande att det inte används i det offentliga språket överhuvudtaget. Har inte hört någon säga det ens, på säkert 15 år…

Ang, bitch osv, Jag uppfattar inte det så och uppenbarligen gör inte produktionen det heller. Gällande bitch osv. Det är som sagt ett ganska vanligt ord som ungdomar använder om varann till höger och vänster, sen må man gilla det eller ej. I detta fallet spelar det kanske in att det inte sades direkt till någons ansikte, och inte heller på något aggressivt sätt.

Ang. det med hotelser så kan du posta hur många paragrafer eller lagtexter du vill, men jag som arbetat med sådant i praktiken vet att det ej går till så. För att lagen skall ta det på allvar kring hotelser och för att det skall gå att döma någon osv, krävs ganska mycket, däri skall bland annat ingå att personen som är utsatt för hotelsen också skall ha uppfattat det som ett seriöst hot.

Och det har deltagarna ju uppenbarligen inte gjort när Erik skoj-hotade på engelska och med ett lite snett leende/skratt, typ. Så ja, där är vi nu. Och han blev uppenbarligen ej diskad, då det ej var ett allvarligt menat hot.

Det är mycket finlir i sådant här och hårfina gränsdragningar. Vissa är mer eller mindre bra på det. Tror att produktionen har fått till det hyfsat bra, än så länge, enligt gällande samhällsnormer/lagar.

Nu lämnar jag språkdiskussionen..
2023-04-27, 23:23
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insynsrapportering
Vänta nu....Du tror väl inte att det hade nått med lättja att göra?

Nej det tror jag inte men om man inte tar ut sig till max så tycker jag inte man är en värdig robinssonvinnare. Min absoluta favorit är Marcus.

Jag kan hålla med om att den biten med leendet och skrattandet inte såg så bra ut, men de ville nog bara visa tjejerna att de fortfarande var på deras sida. Sen tycker jag att det var bra att de la korten på bordet istället för att fortsätta försöka mörka det.

De skulle berättat innan att de inte tänkte ge allt. Pernilla och Camilla har ju inte ens varit i tjejernas lag men de stod där och log och pratade innan om hur kul det skulle bli. Det var ju så sjukt hur Pernilla under tävligen skrek ”spring själv då” när de verkligen hade velat göra det.
Pernilla och Camilla har varit de värsta från början, de är elaka och hjärlösa som var elaka och frös ut Anna sen var de elaka mot Millan och nu vände de sig mot Erik och Amanda och värst av allt stackars Marcus som inte gjort något.
Senast redigerad av Lala. 2023-04-27 kl. 23:25.
2023-04-27, 23:24
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Ja, det är väl där nånstans gränserna går helt enkelt, rasistiska tillmälen/ (som kanske kan tolkas som hets mot folkgrupp eller nåt liknande) och sen då även kanske allvarligt menade hot.

Men i övrigt verkar ju relativt hård jargong vara okej. Det kanske man ska vara glad för, annars måste de ju skicka hem rätt många och det blir lite väl trist kanske…
Men det är ju inte ok. Mer ett tragiskt tecken att det är alltför unga människor som jobbar på produktionsbolaget och som tror att det är normalt att man tilltalar varandra på det sättet.
Sen är det inte "rätt många" som har hållit på med den jargongen vad jag sett.
Det är Chris framförallt och underförstått tjejpakten även om de inte sagt det framför kameran som han gör.
Citat:
Varför skulle negress vara värre än falsk fitta, bitch och att dödshota någon? Ska man dessutom ta orden i sitt sammanhang så är det ju värre att kalla någon falsk fitta och bitch då Chris sa detta i en negativ kontext medan Peter sa "negress" i en positiv kontext.
Citat:
Ja om man ska försöka tänka ut hur de tänker: n-ordet är väl utraderat ur svenska språket i princip, för det ses som en så pass allvarlig kränkning, numera. Är nog inget tv-program som tillåter det, kan jag tänka mig.
Det är ingen allvarlig kränkning, det är bara pk-ism som gjort att alla är helt hjärntvättade och språkskadade.
Bitch och falsk fitta är väl om något en allvarlig kränkning, nedsättande för kvinnor osv.
Varför skulle det ena var värre än det andra?
Citat:
Bitch osv, är ju ändå hyfsat vanligt bland yngre personer, att säga. Så det kanske inte ses som lika allvarligt helt enkelt. Till och med väna lilla Alva hävde ju ur sig f-ordet när hon slog i skallen… det var ganska kul iofs och hon menade ju inte det riktat till någon, men det visar ju ändå på att det också är ett rätt så vanligt ord bland unga av idag.
Det är bara tragiskt och gör inte det hela mer rätt. Unga uttrycker sig vulgärt och hårt sinsemellan samtidigt som de hjärntvättats av pk-samhället till att inte använda fullt fungerande ord.
Det är en sjuk värld vi lever i sannerligen.
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Jag kommer drömma mardrömmar inatt om bögens fjolliga skratt. Vad var det för ord han sa när de klippte bort hans röst åter igen?
Jag tolkade det som "dansa som en jävla hora".
2023-04-27, 23:24
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Idag såg vi svart på vitt vilka mobbare Pernilla, Camilla, Christoffer och Dennis är. Så otroligt falska, elaka och skadeglada. Ska man vara med i robinsson så ska man ge allt på tävlingar men ska man vara så lat och lägga sig så har man inget på en öde ö att göra.
Det visas också tydligt att Pernilla, Camilla, Christoffer och Dennis är korkade och har personliga problem eftersom de blir glada över att svika och såra Markus, Erik och Amanda. Människor med hjärtat på rätt ställe ler och skrattar inte åt att förstöra för andra människor.

Kan hålla med dig i sak - fast ... de fula sidorna hos folk dyker upp när det gäller tävling om - just det: pengar. Samt äran av att vinna Robinson.

Då plötsligt dyker upp.
2023-04-27, 23:27
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Vad är det som är vidrigt i deras beteende?

Det är inte alls på den nivån att de skriker idiot på folk, de försöker ju bara peppa folk och oftast mest varandra. Idag var det ju aggressivt pepp för att lagmedlemmarna uppenbarligen inte gjorde någonting och förlorade med mening. Självklart blir man lack då.

Du hallucinerar ihop någonting som inte finns från dina egna traumatiska barndomsminnen.

Dom har varit oerhört självgoda under lång tid, det började redan när Amanda bytte lag. Och när original-lagen splittrades och Erik fick välja nya lagmedlemmar så fick båda två hybris. Dom tog ut segern av hela Robinson i förskott. Att två individer agerar som att någon av dom redan vunnit hela skiten, klart som fan resterande deltagare kommer skicka ut dom så fort tillfälle ges. Att dom inte förstått det själva bevisar hur högt upp dom haft huvudena i sina egna rövar.

Jag har inga traumatiska barndomsminnen. Finns däremot en mängd olika sätt att agera "peppande" på varav i synnerhet Amandas sätt varit väldigt aggressivt och hårt. Inte bara i denna tävlingen.

Sedan är det uppenbart att många i den här tråden passar på att hata på Chris bara för att han är bög. Möjligtvis får Dennis en del hat för att han är en smal tatuerad kille. Hade Chris och Dennis varit muskulösa übermän och kört dagens plan hade flashback jublat och kallat dom för kungar.
Senast redigerad av vantablack 2023-04-27 kl. 23:29.
2023-04-27, 23:28
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Jo, det är för att de är för starka ihop. Det är de sagt också. Men många verkar ha fått för sig att Robinson är ett renodlat överlevnadsprogram och inte lika mycket ett socialt spel. Klarar man inte det sociala spelet så åker man ut, oavsett hur duktig man är i tävlingarna.

De sa också att de ville ha ut Amanda och Erik för att de inte gillade hur självsäkra de var och för att Amanda var en bitch. Det har varit mycket skitsnack om dem så det var även personligt och inte bara att de ville ha ut starka hot. Jag tror Camilla och Pernilla från länge varit avundsjuka på Erik och Amandas nära relation.
2023-04-27, 23:29
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Kan hålla med dig i sak - fast ... de fula sidorna hos folk dyker upp när det gäller tävling om - just det: pengar. Samt äran av att vinna Robinson.

Då plötsligt dyker upp.

Den dök upp hos Camilla och Pernilla tidigt när de pratade skit om Anna och Millan och skrattade åt att dem åkte ut.
2023-04-27, 23:30
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
De sa också att de ville ha ut Amanda och Erik för att de inte gillade hur självsäkra de var och för att Amanda var en bitch. Det har varit mycket skitsnack om dem så det var även personligt och inte bara att de ville ha ut starka hot. Jag tror Camilla och Pernilla från länge varit avundsjuka på Erik och Amandas nära relation.

Ja, det är många som inte har klickat bra med Amanda. Där är vi åter igen inne på det här med det sociala spelet.
2023-04-27, 23:32
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Den dök upp hos Camilla och Pernilla tidigt när de pratade skit om Anna och Millan och skrattade åt att dem åkte ut.

Jag har redan sett det - precis som du har gjort detsamma
2023-04-27, 23:33
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ja, det är många som inte har klickat bra med Amanda. Där är vi åter igen inne på det här med det sociala spelet.

Amanda har inte varit och är ingen favorit hos mig. Marcus är min favorit. Men Camilla och Pernilla var ju uppenbart avundsjuka redan när hon kom in i deras lag för hon blev mer omtyckt än dem och de har försökt dölja det men nu har det kommit fram.
2023-04-27, 23:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Amanda har inte varit och är ingen favorit hos mig. Marcus är min favorit. Men Camilla och Pernilla var ju uppenbart avundsjuka redan när hon kom in i deras lag för hon blev mer omtyckt än dem och de har försökt dölja det men nu har det kommit fram.

De såg väl att Erik och Amanda var för starka tillsammans och därför behövde säras på.
2023-04-27, 23:35
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag har redan sett det - precis som du har gjort detsamma

Idag - först - insåg Amanda, Erik och Markus - att de har blivit totalt satta bakom alla planer och blivit grundlurade. Hoppas Dennis D.Y. och Chris samt The Old Ladies får smaka på egen medicin å det snaraste

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in