2023-04-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vad anser du att Martin skulle fått för behandling och eller straff?

Menar du känslomässigt eller pragmatiskt? Rent juridiskt är jag inte i position att ifrågasätta domen.
Annars tycker jag;
1. Att han inte skulle ha varit i samhället alls.
2. Att när han nu var det borde det ha varit under helt andra former. Terapi, kontroller, pissprov, rehabiliteringsmål etc. Det var ju ingen nyhet för frivården att han inte var en nallebjörn, de dubbelbesatte första mötena med skärpt säkerhet.
3. Det är osmakligt att han sökt hjälp och blivit inte bara utsläppt, utan portad.
Det är som sagt inte första gången trasiga personer skickas hem för att begå grova brott i det skicket. Och det exemplifierade jag med hans bror som skickades hem mitt i en uppenbar psykos för att sedan gå bärsärk med ett järnspett.

Det finns uppenbara brister i det förebyggande. Som vi ser gång på gång. Hanteringen leder till uppmärksammade mord, men de är såklart toppen av isberget. Vård och rehabilitering är så eftersatt att jag blir gråtmild.
Citera
2023-04-27, 15:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Menar du känslomässigt eller pragmatiskt? Rent juridiskt är jag inte i position att ifrågasätta domen.
Annars tycker jag;
1. Att han inte skulle ha varit i samhället alls.
2. Att när han nu var det borde det ha varit under helt andra former. Terapi, kontroller, pissprov, rehabiliteringsmål etc. Det var ju ingen nyhet för frivården att han inte var en nallebjörn, de dubbelbesatte första mötena med skärpt säkerhet.
3. Det är osmakligt att han sökt hjälp och blivit inte bara utsläppt, utan portad.
Det är som sagt inte första gången trasiga personer skickas hem för att begå grova brott i det skicket. Och det exemplifierade jag med hans bror som skickades hem mitt i en uppenbar psykos för att sedan gå bärsärk med ett järnspett.

Det finns uppenbara brister i det förebyggande. Som vi ser gång på gång. Hanteringen leder till uppmärksammade mord, men de är såklart toppen av isberget. Vård och rehabilitering är så eftersatt att jag blir gråtmild.
Vad skulle de ha hjälp honom med när han inte kvalar in på LPT och vandrar därifrån för att han inte får ha mobil eller besök.
Han beställer nedtrappning på benso. Skiter sen i att gå till öppenvården som läkare på BAS bokat in.
Citera
2023-04-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad skulle de ha hjälp honom med när han inte kvalar in på LPT och vandrar därifrån för att han inte får ha mobil eller besök.
Han beställer nedtrappning på benso. Skiter sen i att gå till öppenvården som läkare på BAS bokat in.

De skulle till exempel ha fått honom att acceptera slutenvård. Han vill bara inte till Huddinge.
Han blev rundskickad. Och portad! Tydligare än så går det inte att påvisa hur uselt bemötande en hjälpsökande människa kan få. Och vi alla att om han hade fått adekvat vård hade inte tråden funnits.
Fast sannolikt en tråd om honom, men annat offer.
Senast redigerad av Bulten-i-Bo 2023-04-27 kl. 16:35.
Citera
2023-04-27, 17:36
Medlem
develis avatar
Citat:
De skulle till exempel ha fått honom att acceptera slutenvård. Han vill bara inte till Huddinge.
Han blev rundskickad. Och portad! Tydligare än så går det inte att påvisa hur uselt bemötande en hjälpsökande människa kan få. Och vi alla att om han hade fått adekvat vård hade inte tråden funnits.
Fast sannolikt en tråd om honom, men annat offer.
.. Kom osökt att tänka på hans vän sen sex år, dvs MB, sa i förhör:

"Vi har försökt hjälpa honom men han struntar i vad vi sagt."

Om inte nån vårdform hittills har hjälpt MJ, som går mer likt katten från lort, ställer jag mig väldigt skeptisk till dina visioner.
Du tycks ignorera hans personlighetsstörning.
Citera
2023-04-27, 18:04
Medlem
Citat:
.. Kom osökt att tänka på hans vän sen sex år, dvs MB, sa i förhör:

"Vi har försökt hjälpa honom men han struntar i vad vi sagt."

Om inte nån vårdform hittills har hjälpt MJ, som går mer likt katten från lort, ställer jag mig väldigt skeptisk till dina visioner.
Du tycks ignorera hans personlighetsstörning.

Jag vet inte vad du menar att jag ignorerar något? Vad har personlighetsstörningar med saken att göra? Varför skulle det stå i vägen för slutenvård eller vård?
Tvärtom fattar ju vem som helst att lägga någon med grav ADHD i en sång utan stimulans eller tillsyn kommer att dra. Det var ju därför läkaren tog beslutet.
Det är nyligen lagstiftat kring kryphålet där beroendevård kunde neka behandling om man hade kontakt med psykiatrin. Och tvärtom! Så exempelvis en deprimerad person som självmedicinerade med riskdrickande kunde inte få hjälp från någondera instans.
Det har varit väl känt, uppmärksammats som företeelse och i enskilda fall i press, uppdrag granskning etc. Det tog drygt 20 år från att läkarna började nyttja kryphålet för att slippa ta hand om patienter tills det ens motionerades kring det. Ytterligare ett par år för lagstiftning.

Vad hans polare tycker och tänker har givetvis inte med vårdapparatens tillstånd att göra. Av alla lama jämförelser var den kanske lamast.

Du tycks inte medveten om något i samhällsbygge och utveckling.
Det faktum att man kan neka vård eller skicka vidare ärenden till någon annan man på förhand vet inte kan göra något är ett slukhål. Först måste man mosa in realiteten förbi förnekelsen och sedan åtgärda varenda kryphål. Underbemannade vårdcentraler skickar till närakuter även fast de vet att de inte kan åtgärda, olika instanser inom kommuner skickar vidare inom eller till annan kommun.

Social dumping, medical dumping, bostadsbrist, kraftnät med underkapacitet och tusen grejer till som är några saker som följt med en snabb befolkningsökning som biter oss i rumpan nu eftersom man inte åtgärdat när man förstod att det skulle bli så.
Citera
2023-04-27, 18:52
Medlem
Citat:
Citat ur FUP som visar att han inte har allvarlig psykisk störning och ska till fängelse är tillräcklig information.

Om du sen är djupt besviken eller sviktar i läsförståelse kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Jonsson företer vare sig vid gärningen eller vid undersökningen tecken på djupare depression med självmordsavsikt, begränsande tvångsmässighet eller sviktande verklighetsförankring, det vill säga tecken på tillstånd som utgör en allvarlig psykisk störning”

Jomenvisst.
Jag behöver dock inte dina lektioner på dagisnivå om hur "läkarintervjuer" går till, det är totalt ovidkommande:
MJ ansågs inte ha psykos oavsett.

Du dravlar och det kallas försök till bortförklaringar. Riktigt dåligt också.

Saken är den att han remitteras till BAS och får stanna över natten men att han ska till öppenvården för avgiftning - dock inte på benso som är hans våta dröm.

Han får inte använda mobil eller ta emot besök och då lessnar herr Jonsson och vill bli utskriven.
Genomgående bedömd adekvat av olika läkare.

Inte RPU med andra ord. Precis som en mening från bibeln inte är bibeln.

Resten läser jag inte när jag ser att du drar andra och avviker från ämnet. Som vanligt.
Citera
2023-04-27, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vet inte vad du menar att jag ignorerar något? Vad har personlighetsstörningar med saken att göra? Varför skulle det stå i vägen för slutenvård eller vård?
Rent basic.

För att han inte inte får sin benso-vilja igenom.
För att nedtrappning sker i öppenvården regi.
För att han inte kvalar in på LPT.

För att han är psykopat och ger fullständigt f-n i dina fina tankar.
Likt han gjort sen 18-års ålder.

Läkaren förklarar att nedtrappning av bensodiazepin sker i öppenvården, han hänvisar till RPVÖ vilket han avböjer och MJ tar till sin sedvanliga repertoar och börjar hota personalen.
Sen drar han därifrån.

Om jag inte missminner mig har tre läkare på BAS mött MJ och bedömt honom.
En läkare efter mordet och sen RPU teamet.
Men om du är bättre rustad att bedöma honom får jag väl bara gratulera.
Citera
2023-04-27, 20:54
Medlem
Citat:
Rent basic.

För att han inte inte får sin benso-vilja igenom.
För att nedtrappning sker i öppenvården regi.
För att han inte kvalar in på LPT.

För att han är psykopat och ger fullständigt f-n i dina fina tankar.
Likt han gjort sen 18-års ålder.

Läkaren förklarar att nedtrappning av bensodiazepin sker i öppenvården, han hänvisar till RPVÖ vilket han avböjer och MJ tar till sin sedvanliga repertoar och börjar hota personalen.
Sen drar han därifrån.

Om jag inte missminner mig har tre läkare på BAS mött MJ och bedömt honom.
En läkare efter mordet och sen RPU teamet.
Men om du är bättre rustad att bedöma honom får jag väl bara gratulera.

Man ERBJÖD slutenvård, så vad mumlar du ens om. Det finns fler slutna avdelningar än på Huddinge.
Läkarna hade ingen aning om huruvida han hade psykopatiska drag eller inte.
Och det spelar noll roll i beslut om slutenvård eller ej.
De tryckte i honom stesolid, alltså exakt motsatt nedtrappning. Och medicinerade neuroleptika samtliga tillfällen. Vid minst ett tillfälle fick han Theralen. Utöver häsdoser med benz och antipsykotiskt.

Jag fattar inte ens vad du ifrågasätter? Blev det bra eller, tycker du?

Anmälan är gjord och behandlad. Redan 2016 var det olagligt att banna någon från mottagning.
Det blev fler anmärkningar och reprimander.

Om någon självmant söker vård bör man tillvara det, inte skyffla vidare för att slippa besvär. Tycker du annorlunda?
Citera
2023-04-27, 21:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Man ERBJÖD slutenvård, så vad mumlar du ens om. Det finns fler slutna avdelningar än på Huddinge.
Och det spelar noll roll i beslut om slutenvård eller ej.
De tryckte i honom stesolid, alltså exakt motsatt nedtrappning. Och medicinerade neuroleptika samtliga tillfällen. Vid minst ett tillfälle fick han Theralen. Utöver häsdoser med benz och antipsykotiskt.

Jag fattar inte ens vad du ifrågasätter? Blev det bra eller, tycker du?

Anmälan är gjord och behandlad. Redan 2016 var det olagligt att banna någon från mottagning.
Det blev fler anmärkningar och reprimander.

Om någon självmant söker vård bör man tillvara det, inte skyffla vidare för att slippa besvär. Tycker du annorlunda?
Dig versus vad som står i FUP.

Han blev inlagd efter besök nr 1 på obs-avd över natten.
Det dög inte. Han fick nämligen inte ha mobil och ta emot besök så han drog.

Han kräver avgiftning med benso.
När MJ inte får som han vill tar han till hot mot personalen.

Han erbjuds nedtrappning i öppenvård, han bokas in på en tid men skiter även i det.

Så mycket bryr sig MJ.

För övrigt ses det att han styr upp rätt så bra, även frivården som villkorligt frigiven.

2010 frigavs MJ på villkorligt efter han misshandlat N till döds. Han hinner knappt ut förrän han misshandlar sin flickvän.
December 2011 bakas flera brott ihop (bl.a 4 misshandel, varav en också är kvinnomisshandel).

"MJ får skyddstillsyn med särskild behandlingsplan." (1)

Vid fyra tillfällen dök han inte upp.
Nåt samarbete frivård och psykiatri fanns inte som domen föreskrev.

I ett yttrande från frivården ses följande:

"Inga andra insatser har heller kunnat planeras på grund av Jonssons ointresse av förändringsinsatser samt hans bristfälliga samarbete med frivården då han inte velat lämna nödvändig information om sin sociala situation och personliga levnadsförhållanden." (1)

Ang nuvarande frivård skulle han egentligen "inte gå hos dem överhuvudtaget. Detta på grund av Martins olika diagnoser, hans våldspotential och hans eventuella hot mot tjänsteman."

Ett klientel likt MJ ska hellre gå på öppenvården på Huddinge rättspsykiatri beskriver C.

Men "Martin vägrade att ha och göra med RPÖV.
Av den anledningen så fick Martin gå kvar hos frivården på Gullmarsplan."

Nota bene: Martin, villkorligt frigiven, vägrade.
Citat:
?
Tror du det flög på honom efter mordet eller vad vill du ha sagt?

1.
https://www.expressen.se/nyheter/martin-jonssons-valdsamma-liv/
Citera
2023-04-27, 22:27
Medlem
Citat:
Dig versus vad som står i FUP.

Han blev inlagd efter besök nr 1 på obs-avd över natten.
Det dög inte. Han fick nämligen inte ha mobil och ta emot besök så han drog.

Han kräver avgiftning med benso.
När MJ inte får som han vill tar han till hot mot personalen.

Han erbjuds nedtrappning i öppenvård, han bokas in på en tid men skiter även i det.

Så mycket bryr sig MJ.

För övrigt ses det att han styr upp rätt så bra, även frivården som villkorligt frigiven.

2010 frigavs MJ på villkorligt efter han misshandlat N till döds. Han hinner knappt ut förrän han misshandlar sin flickvän.
December 2011 bakas flera brott ihop (bl.a 4 misshandel, varav en också är kvinnomisshandel).

"MJ får skyddstillsyn med särskild behandlingsplan." (1)

Vid fyra tillfällen dök han inte upp.
Nåt samarbete frivård och psykiatri fanns inte som domen föreskrev.

I ett yttrande från frivården ses följande:

"Inga andra insatser har heller kunnat planeras på grund av Jonssons ointresse av förändringsinsatser samt hans bristfälliga samarbete med frivården då han inte velat lämna nödvändig information om sin sociala situation och personliga levnadsförhållanden." (1)

Ang nuvarande frivård skulle han egentligen "inte gå hos dem överhuvudtaget. Detta på grund av Martins olika diagnoser, hans våldspotential och hans eventuella hot mot tjänsteman."

Ett klientel likt MJ ska hellre gå på öppenvården på Huddinge rättspsykiatri beskriver C.

Men "Martin vägrade att ha och göra med RPÖV.
Av den anledningen så fick Martin gå kvar hos frivården på Gullmarsplan."

Nota bene: Martin, villkorligt frigiven, vägrade.
?
Tror du det flög på honom efter mordet eller vad vill du ha sagt?

1.
https://www.expressen.se/nyheter/martin-jonssons-valdsamma-liv/

Lugna dig. Det är en enskild fråga. Du behöver ingen textvägg.
Läkarna vi talar om som var inblandade 31/5 till 3/6 har inte tillgång till journaler.
Om det står där att han har psykopatiska drag vet de inte det.
Och vilken praktisk skillnad tänker du att det skulle ha blivit? Och vad är det med slutenvård som ska beakta det?

Läs journalerna. Så slipper du fråga mig om barnrumpesaker.
Citera
2023-04-28, 04:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Lugna dig. Det är en enskild fråga. Du behöver ingen textvägg.
Läkarna vi talar om som var inblandade 31/5 till 3/6 har inte tillgång till journaler.
Om det står där att han har psykopatiska drag vet de inte det.
Och vilken praktisk skillnad tänker du att det skulle ha blivit? Och vad är det med slutenvård som ska beakta det?

Läs journalerna. Så slipper du fråga mig om barnrumpesaker.
Det är allt mer barnrumpa över dig.
Du verkar mest försöka rädda ansiktet med ett veritabelt Svammel, så uppenbart behövs det text ur FUP inkl dina påståenden i tråden.

Varsågod.

Dvs ända sen du försökte jiddra om att han dels inte var psykopat - att det var nåt jag hittat på.
😂
Citat:
Det är fortfarande DU som diagnosticerar MJ som psykopat. Baserat på? För att sedan tillskriva honom egenskaper som en med personlighetsstörning KAN ha, fast MJ ALDRIG visat prov på.
När jag sen skrev att det faller under diagnos antisocial personlighetsstörning ang hans framträdande psykopatiska drag - så började du svamla om exakt det samma och försökte uppfinna hjulet igen - och rent överbetona att psykopati inte är en diagnos.
Pajas.

Efter detta ville du föra in borderline/EIPS och var den som kom med soffdiagnos:
Citat:
Den här personen är inte kallhamrat logiskt beräknande med inlärda beteenden. Hela förloppet här och i andra fall luktar mer "sekundär psykopati" och EIPS.
Citat:
Han beter sig som att han har EIPS i alla FUP.
Sen påstod du att han var psykotisk:
Citat:
Han sökte ju själv till både Capio och BAS.
Lätt att vara efterklok. Men det är ju inte första gången psykotiska mördare blir hemskickade.
Nästa försök var att det kunde vara genetiskt och drog in hans bror.
MJ vaken för tecken?
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-Bo
Psykossjukdomar har hög ärftlighet. Ungefär tio gånger så hög risk om det finns hos nära släkting. Därför tror jag att Martin själv är vaken för tecken. Det är alla som har kunskap och psykossjukdom hos närstående.
Ang hans framträdande psykopatiska drag så är det förmedlat till dig som en reminder - eftersom du tycks tro att MJ har ett så ärligt sinne i sitt hjälpsökande.

Faktum är att han erbjuds vård, men är mindre intresserad när det inte sker på hans villkor och hans ordinationer om hur det ska gå till.
Det vill säga med benso.

Antingen är du korkad när du läser journaler alternativt inbillar dig att du kan jiddra bort vad som de facto står.

Du gjorde ett snarlikt försök att vinna mark om Charles Manson, dvs att han inte var psykopat, när länken du gav snarare visade att han skattats till 36 poäng av 40 möjliga.

Det du betonar är a) MJs ordval samt b) vad den remitterande läkaren på Maria Capio uppgav.

Du utgår således från en frågeställning via remiss.
Det är lika korkat som att tro att en remiss till röntgen med frågeställning fraktur är svaret.

Vad du sen totalt ignorerar är att läkarna på BAS inte bedömer honom som nåt annat än helt adekvat.

Det är inte nån slutenvård och det är inte ämnat som nån stabilisering av varken
psykoser, paranoia eller ordval vanföreställningar.

1. Läkare Maria Capio 31 maj:

"Samtal med bas att pat kommer till dem för bedömning."

MJ ska inte behandlas på Maria Capio pga hög våldsrisk utan hänvisas till BAS eller RPÖV.

2. Läkare på beroendeakuten, dvs mottagare av remiss:

"Helt orienterad. Ger en hyfsad formell och acceptabel emotionell kontakt. Lätt ångestfylld.
Lite lätt uppvarvad kopplat till ADHD diagnos. Ej overt psykotisk."

"Läggs in på avdelning 7 för psykisk stabilisering.
Erhåller 20 mg Zyprexa, 10 mg Stesolid och B-vitamin injektion på beroendeakuten. Bör observeras till morgondagen och därefter får man se om patienten är påtagligt abstinent. Annars se över möjligheter till hjälp i öppenvård. "

3. Annan läkare samt ett utlåtande av överläkare angående inläggning 1 juni:

"Pat inlägges för psykisk stabilisering. Han uppvisar inget overt psykotiskt."

"Patienten är orienterad till tid, rum och person.
God formell och emotionell kontakt. Grundstämning neutral. Inga psykostecken.
Ångesttecken lätt psykiska.

"Han är inte på något sätt paranoid eller psykotisk eller i akut behov av inneliggande vård när undertecknad träffar honom."

"Anses vara i behov av ångeststabilisering.
Erbjuds därför att kvarstanna men pat vill inte detta. Inga kriterier för omhändertagande enl LPT. "

"Han går med på vårdkedjetid till Liljeholmsbergets beroendemottagning."

Dit gick han dock inte.

En överläkare har även klargjort att han inte ska ha avgiftning med benso - som då MJ har tänkt sig - och att det kan ske via öppenvård.

1 juni finns även en telefonkontakt mellan MJ och läkare på Maria Capio:

"Pat sökte på bas igår men ville inte läggas in då han ej fick ha besök eller ha mobiltelefon på avdelningen."

4. Journalanteckning av läkare 2 juni:

"Påtalar som igår att han haft tidigare hallucinationer men ter sig adekvat under samtalet och fullt orienterad. Uppvisar inga abstinenstecken utöver en pulsstegring."

Läkaren förklarar att uttrappning av benso sker via RPÖV och Martin börjar hota med att "han och hans bröder" ska söka upp läkaren och övrig personal.
Sen vill han inte ha den hjälp som erbjuds, dvs att kontakta RPÖV och han nekar Zyprexa som han erbjuds och lämnar mottagningen.

Ang hotet bedöms det som "instrumentellt i syfte att erhålla bensodiazepiner.
Undertecknad bedömer pat ej vara LPT-mässig."

Dagen efter är han som sagt pigg som en lärka enligt sin far, A*ngelica, hans polare FR och MB.
Tränar på morgonen och skruvar på utemöbler han inhandlat på sen em.

Läkaren beskriver även hans korta sväng på observationsavd 7 dess innan ang bakgrund:

"Efter några timmar önskar patienten skriva ut sig. Vid utskrivning ter sig inte paranoid eller psykotisk på något sätt."

5. Läkarundersökning kort efter mordet:

Läkaren ger en kort resumé på dagarna innan, dvs remiss från Maria Capio till BAS, att han lades in på avd 7 med "mindre dos Stesolid och Zyprexa."

"Patenten ser lite trött ut men inte märkbart påverkad av nån substans."

"Patienten ter sig varken påverkad eller abstinent.
Bedöms inte psykotisk eller suicidal under besöket på beroendeakuten.

Patienten blir upprörd när han inser att han inser att han ska tillbaka till arresten. Ber om namn på personal och säger att han ska anmäla oss. "

" Skriver ut Olanzapin vid behov och Gabapentin i tre veckor enligt rutin för att minska risken för abstinenskramper."

Toxprover, tagna på KS, visar måttliga eller låga koncentrationer av benso och läkemedlet Quetiapin.
Det var desto mer beträffande anabola steroider.

Till trots vad cellskräcken MJ uppgav att han stoppar i sin vill säga och blev" somnolent" i arresten...

6. I juni bedöms MJ av rättspsykiatriska teamet.

Same, same...
Senast redigerad av develi 2023-04-28 kl. 05:03.
Citera
2023-04-28, 05:15
Medlem
Martin var en kille som missbrukat olika substanser varav en var anabola om jag inte minns fel.
Således en blandnissbrukare med ett utåtagerande beteende.
Empatistörningen kan vara en följd av missbruket men även med inslag av psykisk ohälsa. Han hade / har antagligen adhd och inlärningssvårigheter dessutom.
Om Martin utförde handlingen i affekt har han själv bidragit till den psykiska instabilitet han befann sig i.
Är ett missbruk förmildrande omständigheter?
Är ett beroende något som omöjliggör fängelse?
När Martin gick på frivården och inte höll sig nykter skulle han ha spärrats in igen, han var en tickande bomb och det ligger i sakens natur att en missbrukare inte vill sluta missbruka och knappast klarar av det i öppenvården.
Ett större ansvar måste läggas på individer som väljer att fortsätta utsätta andra för fara iom sin egen ohälsa. Öppenvården kan vara en väg, men ofta fungerar det inte.
Tvångsvård eller fängelse. I detta fall tvångsvård (avgiftning) och sedan fängelse i en perfekt värld .

Att man ger en missbrukare benzo regelbundet är inte vanligt. Däremot ger man det i akuta fall för att dämpa och ta ner effekten av vissa droger.
Theralen är dock en bra medicin vid missbruk eftersom den inte är beroendeframkallande.
Senast redigerad av Yanii 2023-04-28 kl. 05:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in