Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Det där är skrämmande läsning som står i stark kontrast till den totalt felaktiga version som presenterats i media och TV-program där det hävdas att hon försökte fly från MJ.
De 189 sms:en hon skickade går inte alls ihop med den förljugna bilden av plågad hunsad kvinna som gjorde allt för att fly från sin plågoande. Istället har hon uppmuntrat MJ till fortsatt kontakt. Ridå ner (!)
När jag reggade mitt konto här på FB, var kriminalfallet med ”Lotta” det allra första fall jag postade och grävde ner mig i.
Jag läste allt jag kom över, följde rapporter om vården av Lotta på KS i realtid, såg intervjuerna med Lottas syster. Jag besökte Lottas avspärrade lägenhetshus där polisens band fortfarande hängde, såg ytterdörren med sönderslagen ruta. Jag såg Rapportinslaget från Lottas begravning med fotot på Lotta och alla blommorna där Carola sjöng.
Och förfärades av den hemska historien om den okände stalkern som en sommarnatt trängt sig in och slagit denna stackars kvinna. Vi var fler än en person som låste våra vädringsfönster i Stockholm den sommaren.
När sedan FUPet kom ut till hösten lusläste jag varenda sida, såg foton på Martin och på Lotta, läste obduktionsprotokollet och läste noga igenom vartenda av de flera hundra sms som finns i FUP.
Och blev väldigt förvånad.
Det var ju en helt annan historia som fanns i FUP!
Ingen okänd stalker, de var i en kärleksrelation, försökte få barn och Lotta drömde om en gemensam framtid. Lotta hade tjatat på Martin att höra av sig och komma hem till henne den där fredagskvällen.
Det var polisen som slagit in fönsterrutan på ytterdörren, Lotta hade släppt in Martin som själv ringt efter polis och ambulans när han slagit henne.
Inget stämde! Det var ju fullt av lögner i media och i intervjuerna ljög Lottas syster!
Det framkom också att Lotta hemlighållit mycket av sitt Stockholmsliv för sina anhöriga i Norrland, som hon bara träffade någon gång om året. Lotta umgicks också ofta lite väl vårdslöst med sanningen.
Förvånad följde jag rapporteringen från rättegången, domen i TR som först var livstid för att därefter slutligen landa på 18 år i HR.
I domen slog rätten fast det som också framgick i FUP, det fanns ingen stalkerhistoria, inget inbrott, endast Martin som tidigare försökte lämna eller avsluta kärleksrelationen för att han var med en annan kvinna, men återvänt till en svartsjuk Lotta.
Lotta och Martin var i ett pågående förhållande och hon försökte inte fly eller göra slut - tvärtom hon ville ha en framtid med honom.
Inte hade hon sökt hjälp eller gjort en formell polisanmälan mot Martin - tvärtom - hon vägrade att anmäla honom eller uppge hans kontaktuppgifter den enda gången, när hon antagligen av svartsjuka gick in på en polisstation en kväll. Hon ljög sedan för polisen hon inte längre träffade Martin och vägrade därefter all kontakt med av polisen förmedlat kvinnoboende och målsägarbiträde, men hon hade kontakt med Martin varje dag.
När rättegången var över fick jag del av Brottsoffermyndighetens rätt unikt formulerade utskick, där det på och mellan raderna tydligt framgick att Lottas anhöriga varit mycket påstridiga och krävt att få betydligt mer pengar än vad som är praxis och utdömts som skadestånd.
Återigen förvånad såg jag att lögnerna fortsatte i intervjuer och när de dessutom stämde svenska staten i Europadomstolen på en miljon att stoppa i egna fickor - blev det tydligt att pengar hade stor betydelse.
Att få pengar som anhöriga var tydligen väldigt viktigt för dem.
Kanske var det därför så viktigt att framställa fallet på ett sådan sätt att det skulle gå att mjölka ut mer pengar i skadestånd om Lottas eget agerande hemlighölls och förvanskades?
I vart fall fanns det aldrig ett intresse hos anhöriga att sanningsenligt använda Lottas öde som en sann varnande historia, för att kunna berätta för andra kvinnor om hur livsfarligt det kunde bli inlåta sig med en misshandlande farlig kåkfarare till man. Detta förvånade mig slutligen ännu en gång.
Jag kan naturligtvis inte FUP utantill,

men jag har lusläst varenda rad och minns fortfarande efter dessa år datum och fakta, ibland till och med på vilken sida det stod. Inget annat krimfall har jag varken före eller efter studerat så intensivt och så djupgående inklusive allt runt om.
Därför är min slutsats helt klar: Lotta valde Martin och var för kär, nativ och dum för att inse hur farligt det var. Deras förhållande hade inga förutsättningar att bli annat än en katastrof.