2023-03-12, 22:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Våldsam vet jag inte, men allt det andra var hon ju: trashig, missbrukare (i alla fall kokain) och tatuerad.

Förvarade inte hon anabola steroider i sitt hem? Minns jag rätt?

Både bruk och innehav är väl förbjudet?
Citera
2023-03-12, 22:24
Medlem
David_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Korrekt.
Citera
2023-03-12, 22:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Korrekt.

Lotta som hade en korttidsanställning på deltid på en skola hade definitivt både åkt dit och blivit av med jobbet om man upptäkt att hon snortade kokain med Martin och förvarade hans anabola steroider i sitt hem.
Konsekvenstänk var inte hennes starka sida, om man säger så.
Citera
2023-03-12, 23:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det där är skrämmande läsning som står i stark kontrast till den totalt felaktiga version som presenterats i media och TV-program där det hävdas att hon försökte fly från MJ.

De 189 sms:en hon skickade går inte alls ihop med den förljugna bilden av plågad hunsad kvinna som gjorde allt för att fly från sin plågoande. Istället har hon uppmuntrat MJ till fortsatt kontakt. Ridå ner (!)

När jag reggade mitt konto här på FB, var kriminalfallet med ”Lotta” det allra första fall jag postade och grävde ner mig i.

Jag läste allt jag kom över, följde rapporter om vården av Lotta på KS i realtid, såg intervjuerna med Lottas syster. Jag besökte Lottas avspärrade lägenhetshus där polisens band fortfarande hängde, såg ytterdörren med sönderslagen ruta. Jag såg Rapportinslaget från Lottas begravning med fotot på Lotta och alla blommorna där Carola sjöng.
Och förfärades av den hemska historien om den okände stalkern som en sommarnatt trängt sig in och slagit denna stackars kvinna. Vi var fler än en person som låste våra vädringsfönster i Stockholm den sommaren.

När sedan FUPet kom ut till hösten lusläste jag varenda sida, såg foton på Martin och på Lotta, läste obduktionsprotokollet och läste noga igenom vartenda av de flera hundra sms som finns i FUP.
Och blev väldigt förvånad.

Det var ju en helt annan historia som fanns i FUP!
Ingen okänd stalker, de var i en kärleksrelation, försökte få barn och Lotta drömde om en gemensam framtid. Lotta hade tjatat på Martin att höra av sig och komma hem till henne den där fredagskvällen.
Det var polisen som slagit in fönsterrutan på ytterdörren, Lotta hade släppt in Martin som själv ringt efter polis och ambulans när han slagit henne.
Inget stämde! Det var ju fullt av lögner i media och i intervjuerna ljög Lottas syster!
Det framkom också att Lotta hemlighållit mycket av sitt Stockholmsliv för sina anhöriga i Norrland, som hon bara träffade någon gång om året. Lotta umgicks också ofta lite väl vårdslöst med sanningen.

Förvånad följde jag rapporteringen från rättegången, domen i TR som först var livstid för att därefter slutligen landa på 18 år i HR.
I domen slog rätten fast det som också framgick i FUP, det fanns ingen stalkerhistoria, inget inbrott, endast Martin som tidigare försökte lämna eller avsluta kärleksrelationen för att han var med en annan kvinna, men återvänt till en svartsjuk Lotta.
Lotta och Martin var i ett pågående förhållande och hon försökte inte fly eller göra slut - tvärtom hon ville ha en framtid med honom.
Inte hade hon sökt hjälp eller gjort en formell polisanmälan mot Martin - tvärtom - hon vägrade att anmäla honom eller uppge hans kontaktuppgifter den enda gången, när hon antagligen av svartsjuka gick in på en polisstation en kväll. Hon ljög sedan för polisen hon inte längre träffade Martin och vägrade därefter all kontakt med av polisen förmedlat kvinnoboende och målsägarbiträde, men hon hade kontakt med Martin varje dag.

När rättegången var över fick jag del av Brottsoffermyndighetens rätt unikt formulerade utskick, där det på och mellan raderna tydligt framgick att Lottas anhöriga varit mycket påstridiga och krävt att få betydligt mer pengar än vad som är praxis och utdömts som skadestånd.
Återigen förvånad såg jag att lögnerna fortsatte i intervjuer och när de dessutom stämde svenska staten i Europadomstolen på en miljon att stoppa i egna fickor - blev det tydligt att pengar hade stor betydelse.

Att få pengar som anhöriga var tydligen väldigt viktigt för dem.
Kanske var det därför så viktigt att framställa fallet på ett sådan sätt att det skulle gå att mjölka ut mer pengar i skadestånd om Lottas eget agerande hemlighölls och förvanskades?
I vart fall fanns det aldrig ett intresse hos anhöriga att sanningsenligt använda Lottas öde som en sann varnande historia, för att kunna berätta för andra kvinnor om hur livsfarligt det kunde bli inlåta sig med en misshandlande farlig kåkfarare till man. Detta förvånade mig slutligen ännu en gång.

Jag kan naturligtvis inte FUP utantill, men jag har lusläst varenda rad och minns fortfarande efter dessa år datum och fakta, ibland till och med på vilken sida det stod. Inget annat krimfall har jag varken före eller efter studerat så intensivt och så djupgående inklusive allt runt om.

Därför är min slutsats helt klar: Lotta valde Martin och var för kär, nativ och dum för att inse hur farligt det var. Deras förhållande hade inga förutsättningar att bli annat än en katastrof.
Senast redigerad av Solglittret 2023-03-13 kl. 00:45.
Citera
2023-03-12, 23:59
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
En gång i tiden var det precis så. Den kvinna som fick den starka, aggressiva killen, lyckades bäst i livet. Man fick högre överlevnadschanser och försörjning. Idag är det tvärtom, de kvinnor som lyckas bäst är de som valt män med hög lön, dvs intellektuella, sociala, välutbildade män och som allt som oftast inte har svällande muskler eller tatueringar, med andra ord Martins motsats. Konstigt att så många kvinnor missat detta i modern tid.
Fast pengar är ju sällan allt. Vem vill leva med en riktig nörd man inte tänder sexuellt på? En IT-tekniker med bra pensionssparande, chipstuttar och hybridbil får det ju knappast att rinna till hos de flesta kvinnor.
Citera
2023-03-13, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, jag fattar allt det här. Problemet är att Martin är en manipulerande psykopat. Han är MANIPULATIV.. fattar ni. En sån pratar bort allt ni säger här.

Folk blir lurade av ett brev från nån mongoprins från Nigeria liksom.. det är människans natur. Några är lättare att lura än andra. Dom förtjänar inte att dö för det.
Man ska inte lita på vad någon säger utan titta på vad personen gör.

Jag vet inte hur man kan ignorera allt och endast gå på tomma/falska ord. Människor som är godtrogna brukar ofta vara snälla människor - deras familjer och vänner måste då vara extra alerta så att dessa inte hamnar i en sån situation som Lotta gjorde. Man måste lägga sig i och agera i tid - inte komma efteråt och ångra sig.
Citera
2023-03-13, 13:33
Medlem
Cannabiskaktuss avatar
Finns det någon fungerande fup? Och innehåller den bilder på Lotta i slutskedet?

Fup länkarna fungerar inte på sida 1.

/Cannabiskaktus
Citera
2023-03-13, 15:19
Medlem
Lottas sista sms bevisar att hon tyvärr inte alls höll låg profil. Det finns de som hävdar att hon inte vågade lämna honom utan hoppades att han skulle tröttna och dumpa henne. Om hon bara höll låg profil. Tvärtom var hon arg över att han inte ringde tillbaka till henne. Hon borde ha varit glad att han inte gjorde det om hon nu verkligen ville han skulle lämna henne.
Citera
2023-03-13, 15:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, jag fattar allt det här. Problemet är att Martin är en manipulerande psykopat. Han är MANIPULATIV.. fattar ni. En sån pratar bort allt ni säger här.

Folk blir lurade av ett brev från nån mongoprins från Nigeria liksom.. det är människans natur. Några är lättare att lura än andra. Dom förtjänar inte att dö för det.

Det är inte "människans" natur. Det är idioternas natur. Ingen har sagt att de förtjänar att dö för det, vad jag har sett. Men man ska inte heller ljuga om vad offren var för typer av människor, försöka försköna dem.

Det är som jag redan har skrivit, samma i Youtube-serien "Catfished", där de går igenom just fall med kvinnor som har låtit sig love-scammas av nigerianer. Programledarna börjar alltid med att säga, att "man ska inte skämmas om man har varit med om det här, vem som helst kan bli lurad för de är så skickliga manipulatörer". I verkligheten ser offret alltid ut som man skulle kunna tänka sig - ingen hjärna bakom ögonen, långsam i fattningsförmågan när hon ska svara på frågor - och kommunikationen är inte "manipulativ" eller "skicklig" för fem öre. Det är bara "my baby-girl", "babe", "my Love", "my Queen", "I love you so much", "send me money". Man skäms för att tillhöra samma ras och kön som de där kvinnorna!

Citat:
Nej han är definitivt ingen slug och skicklig manipulatör, redan innan han slog ihjäl LR så hade han skakat galler i 12 år. Nu sitter han inlåst igen.

Instämmer. Tvärtom är det sällan en människans yttre så exakt avspeglar den människans inre - som Martins. Ingen fasad där.

Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Fast pengar är ju sällan allt. Vem vill leva med en riktig nörd man inte tänder sexuellt på? En IT-tekniker med bra pensionssparande, chipstuttar och hybridbil får det ju knappast att rinna till hos de flesta kvinnor.

Det finns även civilingenjörer med mekanikerfingrar!
Citera
2023-03-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Man ska inte lita på vad någon säger utan titta på vad personen gör.

Jag vet inte hur man kan ignorera allt och endast gå på tomma/falska ord. Människor som är godtrogna brukar ofta vara snälla människor - deras familjer och vänner måste då vara extra alerta så att dessa inte hamnar i en sån situation som Lotta gjorde. Man måste lägga sig i och agera i tid - inte komma efteråt och ångra sig.

Har tänkt mycket på såna förhållanden som det Lotta var i.
Skulle jag gå in i ett nytt förhållande så skulle jag först skaffa Lexbase och kolla personens tidigare ev kriminella liv och leverne. Personen skulle då inte kunna snacka bort tidigare brott. Inte för mig iaf.
Citera
2023-03-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har tänkt mycket på såna förhållanden som det Lotta var i.
Skulle jag gå in i ett nytt förhållande så skulle jag först skaffa Lexbase och kolla personens tidigare ev kriminella liv och leverne. Personen skulle då inte kunna snacka bort tidigare brott. Inte för mig iaf.

Det bästa är nog att begära ut FUP och läsa allt själv. MJ har inte förnekat brotten för Lotta men har säkert undanhållit detaljer för att kunna minimera sin roll.
Citera
2023-03-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Det bästa är nog att begära ut FUP och läsa allt själv. MJ har inte förnekat brotten för Lotta men har säkert undanhållit detaljer för att kunna minimera sin roll.

Det är såklart att han leker ångerfull, bedyrar att det ligger bakom honom och allt vad du vill. MEN fasaden rämnade ju i princip omedelbart med en massa galenskaper och han klappade på henne inom kort. Så, om hon, blåögt bortom all sans, övertygade sig själv att tro på valserna i början fick hon handfasta bevis på att det var rent skitsnack rätt omgående.

Tesen att alla psykopater automatiskt blir mästermanipulatörer är falsk. Då blir allt vidare resonemang med det som grund falskt.
Den här personen är inte kallhamrat logiskt beräknande med inlärda beteenden. Hela förloppet här och i andra fall luktar mer "sekundär psykopati" och EIPS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in