2023-04-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det enda konstiga tycks vara dina vanföreställningar.

31 maj söker han för nedtrappning på Maria Capio.

Han remitteras till BCS för bedömning av de paranoida vanföreställningar han påstår sig ha. Han är även för våldsam att vistas på MC.

▪️1 juni, BCS.
Mottagande läkare på beroendeakuten bedömer honom enligt följande:

"Helt orienterad. Ej overt psykotisk."

"Lätt ångestfylld. Lite lätt uppvarvad kopplat till adhd-diagnos.
Läggs in för psykisk stabilisering. "

Han läggs in på öppen obsavdelning över natten för ny bedömning dagen efter.

▪️1 juni. Ytterligare läkare undersöker MJ på obsavd.

Läkaren beskriver att det gäller inläggning för "ångeststabilisering".

" När undertecknad träffar patienten är han trevlig och tillmötesgående. "

"Han är inte på något sätt paranoid, psykotisk eller i akut behov av inneliggande vård"

Han beskriver vidare att det finns "inga kriterier för omhändertagande enligt LPT."

"Pat är orienterad till tid, rum och person."
"Inga psykostecken."

Är klar och redig vid kontakten."

Om du nu vill citera mig kan du hålla reda på kontext. En av dina fetningar gäller berättelsen om hans bror, bedrägligt och lågt att försöka få det till att jag uttalat mig så om Martin.

Det står i journalerna. Men jag fattar att du inte länkar dit. Ditt luftslott tål inte att folk läser kontext.
Citera
2023-04-27, 13:04
Medlem
Citat:
Du kan också söka för vanföreställningar.

Vid remiss och första instans kan även en frågeställning förekomma (VC - - >Bas).

Det intressanta är dock vad mottagande läkare kommer fram till.
I det här fallet flera läkare innan mord, direkt efter mord och sen vid undersökningstillfället ang rättspsykiatri.

Inte vad MJ sökte för. Inte vad du tror sju år senare.

MJ ansågs helt adekvat.

Ge fan i att tjafsa mot bättre vetande, du är enbart pinsam.

Jonsson företer vare sig vid gärningen eller vid undersökningen tecken på djupare depression med självmordsavsikt, begränsande tvångsmässighet eller sviktande verklighetsförankring, det vill säga tecken på tillstånd som utgör en allvarlig psykisk störning”(RPU)

Bättre vetande. Ja, jösses.
Läs journalerna.
Vilken RPU är det du hänvisar till? Har jag inte sett någon i materialet som delats i tråden tidigare.
Citera
2023-04-27, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Om du nu vill citera mig kan du hålla reda på kontext. En av dina fetningar gäller berättelsen om hans bror, bedrägligt och lågt att försöka få det till att jag uttalat mig så om Martin.

Det står i journalerna. Men jag fattar att du inte länkar dit. Ditt luftslott tål inte att folk läser kontext.
Ja, precis.
Ditt andra försök var ju att gå genetiskt angående hans psykotiska brorsa.
Citera
2023-04-27, 13:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvadratiskcirkel
Bättre vetande. Ja, jösses.
Läs journalerna.
Vilken RPU är det du hänvisar till? Har jag inte sett någon i materialet som delats i tråden tidigare.
Finns källhänvisning till media som presenterat citat ur RPU.

(FB) Lotta Rudholm misshandlad till döds i Ulvsunda, 2016-06-04
Citera
2023-04-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ja, precis.
Ditt andra försök var ju att gå genetiskt angående hans psykotiska brorsa.

Psykossjukdomar har hög ärftlighet. Ungefär tio gånger så hög risk om det finns hos nära släkting. Därför tror jag att Martin själv är vaken för tecken. Det är alla som har kunskap och psykossjukdom hos närstående.

Men du verkar, som vanligt, inte ens förstå grundläggande kring hur vanföreställningar/hallucinationer/psykoser och psykossjukdom fungerar.
Och då går det inte att ha en vettig diskussion kring det. Heller.
Men om man ska angripa det på ditt vis, bonde till bonde, står det uttryckligen i journaler att han medicineras och varför. Det kopplas till missbruket, vilket är det Martin själv påstår. Och vill därför ha hjälp med det, upphovet till vanföreställningarna.
I övrigt har jag redan förklarat hur en läkarintervju går till. Att om man inte är i en, för omgivningen, pågående psykos vid själva skattningen kan man ju inte notera det. Precis som vid andra åkommor. Då noterar man "inget overt(direkt observerbar) psykotiskt", men tar ställning till patientens egen berättelse. Precis som om någon haft magsmärtor i tre dagar men inte just när de träffar läkaren.
Det finns inga mätvärden.
Därför noteras det och medicineras det psykotiska symtom.
Citera
2023-04-27, 14:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Nej han visste garanterat vad han gjorde. Det är bara det att sådana här män är riktiga drama queens. De gillar att hitta på saker och spela teater. Även om de inte blir upprörda över något på riktig så använder de allt som ursäkt för att slåss,hota och leva rövare.

De vill ha uppmärksamhet till varje pris och verkar tycka att det är roligt att gå till psyket och spela ut sitt register där också. Så tröttsamt och man hade kunnat skratta om det inte vore för den skada de orsakar.
Ja, precis.
Om det inte vore så allvarligt ämne så vore det rolig läsning om pajasen.
Han krumbuktar och spelar över ända sen han sitter i polisbilen. Så medveten att åberopa förmildrande omständigheter att han glömde väl bort att vara psykotisk.
... och djupt besviken att åter hamna i cellen efter ett besök hos farbror doktorn.

Samtidigt visar som sagt flera förhör med hans närmsta krets att han mådde så mycket bättre på fredag. Hade sovit så gott. Tränade på morgonen, inhandlade och monterade utemöbler åt A*ngelica sen em.

Sen rätt in in i tårdrypande offerroll som en drama queen. A beskrev att han satt och grinade varje gång de partade.

Det är mer än patetiskt, speciellt relaterat till hybris (grandios, för hög självuppfattning) och samtidigt tro sig vara nån alfahanne, stor, bufflig och kaxig.
På anabola.

Så jättemodigt att ge sig på fysiskt svagare kvinnor. Även män som inte har en chans när de angriper i flock, sparkar och hoppar på huvuden.
Lägre än lågt med andra ord.
Citera
2023-04-27, 14:09
Medlem
Citat:
Finns källhänvisning till media som presenterat citat ur RPU.

(FB) Lotta Rudholm misshandlad till döds i Ulvsunda, 2016-06-04

Således inte RPU.
Citera
2023-04-27, 14:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvadratiskcirkel
Således inte RPU.
Citat ur FUP som visar att han inte har allvarlig psykisk störning och ska till fängelse är tillräcklig information.

Om du sen är djupt besviken eller sviktar i läsförståelse kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Jonsson företer vare sig vid gärningen eller vid undersökningen tecken på djupare depression med självmordsavsikt, begränsande tvångsmässighet eller sviktande verklighetsförankring, det vill säga tecken på tillstånd som utgör en allvarlig psykisk störning”
Citat:
Psykossjukdomar har hög ärftlighet. Ungefär tio gånger så hög risk om det finns hos nära släkting. Därför tror jag att Martin själv är vaken för tecken. Det är alla som har kunskap och psykossjukdom hos närstående.

Men du verkar, som vanligt, inte ens förstå grundläggande kring hur vanföreställningar/hallucinationer/psykoser och psykossjukdom fungerar.
Och då går det inte att ha en vettig diskussion kring det. Heller.
Men om man ska angripa det på ditt vis, bonde till bonde, står det uttryckligen i journaler att han medicineras och varför. Det kopplas till missbruket, vilket är det Martin själv påstår. Och vill därför ha hjälp med det, upphovet till vanföreställningarna.
I övrigt har jag redan förklarat hur en läkarintervju går till. Att om man inte är i en, för omgivningen, pågående psykos vid själva skattningen kan man ju inte notera det. Precis som vid andra åkommor. Då noterar man "inget overt(direkt observerbar) psykotiskt", men tar ställning till patientens egen berättelse. Precis som om någon haft magsmärtor i tre dagar men inte just när de träffar läkaren.
Det finns inga mätvärden.
Därför noteras det och medicineras det psykotiska symtom.
Jomenvisst.
Jag behöver dock inte dina lektioner på dagisnivå om hur "läkarintervjuer" går till, det är totalt ovidkommande:
MJ ansågs inte ha psykos oavsett.

Du dravlar och det kallas försök till bortförklaringar. Riktigt dåligt också.

Saken är den att han remitteras till BAS och får stanna över natten men att han ska till öppenvården för avgiftning - dock inte på benso som är hans våta dröm.

Han får inte använda mobil eller ta emot besök och då lessnar herr Jonsson och vill bli utskriven.
Genomgående bedömd adekvat av olika läkare.
Citera
2023-04-27, 14:32
Medlem
Citat:
Citat ur FUP som visar att han inte har allvarlig psykisk störning och ska till fängelse är tillräcklig information.

Om du sen är djupt besviken eller sviktar i läsförståelse kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Jonsson företer vare sig vid gärningen eller vid undersökningen tecken på djupare depression med självmordsavsikt, begränsande tvångsmässighet eller sviktande verklighetsförankring, det vill säga tecken på tillstånd som utgör en allvarlig psykisk störning”

Jomenvisst.
Jag behöver dock inte dina lektioner på dagisnivå om hur "läkarintervjuer" går till, det är totalt ovidkommande:
MJ ansågs inte ha psykos oavsett.

Du dravlar och det kallas försök till bortförklaringar. Riktigt dåligt också.

Saken är den att han remitteras till BAS och får stanna över natten men att han ska till öppenvården för avgiftning - dock inte på benso som är hans våta dröm.

Han får inte använda mobil eller ta emot besök och då lessnar herr Jonsson och vill bli utskriven.
Genomgående bedömd adekvat av olika läkare.

Jag har aldrig pratat om "vid gärningen", så den diskussionen blir missriktad. Igen.

Han har medicinerats med neuroleptika(och annat) i tre dagar vid mordtillfället. Och det har diagnosticerats gränspsykotiska symptom, anledningen till medicineringen.
Det står i journalerna, oavsett vad du vill klistra in. Det är oomtvistat. Förutom för dig. För att du inte vill att det ska vara så av någon sjuk anledning.
Du blir bemött som du beter dig, no less.
Det måste ju finnas en bättre arena för dig att vara obstinat på?
Citera
2023-04-27, 14:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag har en känsla.. det går såklart inte att diskutera det i den här tråden, men endå.

Jag tror det kan vara så att Martin ville sitta i fängelse, eller nej, han ville på rättspsyk. Han hadde redan suttit en längre dom och saknade livet där inne. Rutiner, mat, kompisar etc. Det är vad jag tror. Han fungerar inte i frihet.
Det går säkert inte att diskutera
... Men jag funderar på det samma.

Läser man förhör med HJ, det sista vittnet innan mord (förutom taxichauffören) så blir det än mer suspekt utifrån hans diskussioner.

Han fungerar inte utanför väggarna.

Samtidigt kan man undra vad frivården fyller för funktion?
Han kommer dit berusad med en polare som han kallar för sin lekmannaövakare.
Han får en ny tid. Kan inte se att detta diskuterades öht med honom efteråt.

Han är ute på villkorligt från grov kvinnofridskränkning.
Man pratar inte alls om hur det fungerar så hans handläggare har inte en susning.
De pratar lite allmänt. Lite mer som kafferastsnack...

MJ vill också resa till Brasilien. Han får information om hur en ansökan går till.

Du borde läsa dokumentationen, det är som en parodi lämplig Monty Python eller nåt.

Speciellt när man vet om hans höga risk i återfall som det uppgavs då han släpptes ut på grönbete. Med ett gediget facit i hand.

MJs 2:a besök på frivården 7 december 2015

Han berättar att han "datear en tjej som han träffat i samband med muck då han e.e.u fick henne i present.
Han tar själv upp att det kanske inte är så positivt för honom själv och uppger att han varit väldigt tydlig med att han inte är intresserad av ett förhållande."

Vid nästa besök 21 dec beskriver han att han inte tänker åka till Sälen över jul. Han har ont i halsen.
Däremot tar han upp om att åka till Brasilien en månad i januari. Han skulle bo hos en kompis som har semester boende där.

Han får följande info.
" Skulle resa bli aktuell innan nästa besök behöver Jonsson komma in och skriva på utlandsvistelse dokument samt inkomma med biljetter och kontaktinformation."
Citera
2023-04-27, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag har en känsla.. det går såklart inte att diskutera det i den här tråden, men endå.

Jag tror det kan vara så att Martin ville sitta i fängelse, eller nej, han ville på rättspsyk. Han hadde redan suttit en längre dom och saknade livet där inne. Rutiner, mat, kompisar etc. Det är vad jag tror. Han fungerar inte i frihet.

Kan så vara. Han är ambivalent i allt. Oförmögen att planera.
Men är det något han tvärt motsatt sig är det rättspsyk, även som hjälpsökande. Han uppger att han blir söndermedicinerad där, och det tvivlar jag inte på. Men han kan inte heller köra samma stil där som i fängelset. På Helix är han inte den enda med grava störningar och gränslöshet.
Citera
2023-04-27, 15:03
Avslutad
Citat:
Kan så vara. Han är ambivalent i allt. Oförmögen att planera.
Men är det något han tvärt motsatt sig är det rättspsyk, även som hjälpsökande. Han uppger att han blir söndermedicinerad där, och det tvivlar jag inte på. Men han kan inte heller köra samma stil där som i fängelset. På Helix är han inte den enda med grava störningar och gränslöshet.
Vad anser du att Martin skulle fått för behandling och eller straff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in