2023-04-27, 19:54
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Att majoriteten har rätt är ett felaktigt antagande som TS verkar göra. Eller är det bara ett exempel på rättfärdigande?

Det beror på vad vi pratade om. Om vi pratar om åsikter och politik och liknande så skiter jag fullständigt i vad majoriteten tycker men det jag försöker säga här är att alla vill ju ha en snygg och trevlig partner så när man nöjer sig med vad man får och låtsas att vi är olika och gillar olika är inte hållbart. Du bildade en familj ihop med Anna från byn bara för att du vet att du inte har en chans med Bianca eller Zara inte för att Anna är på något sätt är bättre än Biance och Zara. Eller någonsin kommer vara.
Citera
2023-04-27, 19:56
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Om 90% säger att något är bra så innebär ju inte det att "smaken är som baken" utan snarare att dom där 10% är konstiga eller inte förstår sig själva och sina preferenser eller saker runt omkring sig. Är det dom svagas argument att "vi gillar olika" och bla bla?

Som Ryssland Ukraina konflikten eller Covid vaccinering.. Meningslöst att ens försöka diskutera om det egentligen för alla vet vad de tycker och alla tycker olika, smaken är som baken. Vi tycker olika.
Citera
2023-04-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jo, det innebär fortfarande att smaken är som baken, dvs delad. Inte nödvändigtvis 50/50.
Om 90% gillar Carolas musik, betyder det att den är bra? Om 90% läser Läckbergs böcker, betyder det att de är bra litteratur?

En miljard flugor kan inte ha fel, ät bajs?
Nja, för att göra dig förstådd bland andra så gäller det nog att anpassa sig efter gruppens värderingar.

Även om du gillar bajs, sex med djur och spädbarn m.m. så får du nog förhålla dig till att andra kommer att beskriva det som fel och äckligt. I princip universella värderingar.

Det finns både praktiska, psykologiska och biologiska anledningar till detta. Även om det är populärt att låtsas som att man är tolerant, eller går emot strömmen.
Citera
2023-04-27, 19:59
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Som Ryssland Ukraina konflikten eller Covid vaccinering.. Meningslöst att ens försöka diskutera om det egentligen för alla vet vad de tycker och alla tycker olika, smaken är som baken. Vi tycker olika.

Nej vi tycker inte olika. Vi alla vill ha Angelina Jolie som flickvän men vi alla kan inte få henne. Vi tycker olika därför att vi är tvungna att tycka olika inte för att vi vill tycka olika.
Citera
2023-04-27, 20:01
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Om 90% säger att något är bra så innebär ju inte det att "smaken är som baken" utan snarare att dom där 10% är konstiga eller inte förstår sig själva och sina preferenser eller saker runt omkring sig. Är det dom svagas argument att "vi gillar olika" och bla bla?

Hur tänker du om det är dom smartaste 10%-en då?
Citera
2023-04-27, 20:02
Medlem
zombie-nations avatar
Så om jag gillar något 5 % gillar så ska jag gömma den åsikten för man får bara ha åsikter om de ligger på 50 /50.

Alltså hur osäkra får folk bli? Snälla, sluta. Man måste inte flyta med strömmen.

Det är helt OK att tycka om något ovanligt.

Säg att jag gillar pizza med sardeller, då får jag det. Min åsikt är inte mindre värd för att de flesta hatar sardeller. Det är inte något pinsamt. Vad har hänt med vuxna människor som inte vågar stå upp för någonting om inte brushorna godkänt det?
Citera
2023-04-27, 20:42
Medlem
Det är väl exakt så det är folk har olika smak och tycken. Argumentera om att ”hur kan man gilla det och det” är ju helt meningslöst.

Ska jag sluta gilla ananas på pizza bara för att vissa avskyr det? Nej knappast, jag skiter väl i det när jag trycker i mig en Hawaii…
Citera
2023-04-27, 21:28
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Jag tänker på att det beror på vad du menar. Vissa saker kan man inte tycka om. Utan det finns ett rätt och ett fel, Australiens huvudstad är Canberra, även om någon tycker att det ska vara Sidney.

Annars är ett grundantagandes jag har är att majoriteten ofta har fel. Och att ända anledningen till att de flesta tycker som de tycker är att just majoriteten tycker det.

Exempel, Det är skit fult och opraktiskt med öppna planlösningar även om inte alla verkar fatta det. Fyrkantiga rotting möbler på uteplatsen är osmakligt.
Hårdare straff sänker inte brottsligheten i ett land.

Så jag tycker inte alls att man tycker fel för att man inte tycker som 90% tycker. Jag tycker det tyder på att man tar sig tid att bilda sig en egen uppfattning om saker och ting. Inte vara hänger på 90% minnen för att det är smidigt.
Citera
2023-04-27, 21:28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Man ska inte blanda ihop preferenser och kvalitet. Många idag är uppväxta med attityden att preferenser är allt, vilket är en otroligt ytlig attityd.
Om någon föredrar Camilla Läckberg framför Dostoevsky, så innebär inte det att Camilla Läckberg producerar bättre litteratur. Människor som aldrig reflekterar över vad litteratur är och kan vara, kommer stenhårt hävda att det inte finns någon kvalitet, utan bara smak.

"An acquired taste" är ett väldigt bra uttryck i engelskan, som symtomatiskt nog saknar riktigt motsvarighet i vårat språk. Man kan lära sig uppskatta god mat, god litteratur och klassisk musik. Det kräver lite ansträning och engagemang. Men ja, medelmåttorna kommer envist att hänföra sina det faktum att de äter all skit som slängs framför dem, till just preferenser.
Citera
2023-04-27, 21:36
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Jag vet att alla på Flashback är artister men jag visste inte att det var på den här nivån alltså. Om jag lägger en tråd i Relationer och Samlevnad då är det fan tydligt att det är utseende och personlighet jag pratar om. Människor säger "vi gillar olika" men faktum är att man antingen är snygg och trevlig och charmig och snäll och allt vad det nu är eller så är man inte det. Svaga människor hävdar att vi gillar olika och att det är ok för deras partner att vara lite ful, otrevlig eller elak t ex men det är lögn för dom är svaga och kan inte hitta bättre.
Jag tycker inte alls någons utseende är skrivet i sten, utan beror helt och hållet på människans personlighet. Och oxå hur den personligheten matchar med min.

Om du med snygg menar, välvårdad, perfekta naglar, alltid perfekt i hår och smink, trendiga kläder. Så tycker jag mer du pratat om snygg. Som i ett fritidsintresse många har. Min fördom är att många med det fritidsintressen är ytliga. Men det kanske inte stämmer.
Citera
2023-04-27, 21:40
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Nej vi tycker inte olika. Vi alla vill ha Angelina Jolie som flickvän men vi alla kan inte få henne. Vi tycker olika därför att vi är tvungna att tycka olika inte för att vi vill tycka olika.
Jag tror att det står nog för mer ditt sätt att tänka än att det är någon allmän åsikt. Att vilja ha Angelina Jolie som flickvän enbart baserat på hennes utseendet, tänker jag är en ytlighet de flesta växer ifrån.
Citera
2023-04-27, 21:50
Medlem
Citat:

Jag ser det som de hoppfullas argument. Det finns ok brudar med konstig smak, så man hoppas på dem istället för att resignera till sin egen nivå och vara med smällfeta singelmammor i något slags hanrejupplägg där man betalar och passar hennes ungar medans hon ligger runt eller annan dekadent relation som fula lågstatusmän annars riskerar att hamna i.

Så det är kanske den svages argument, men det är ett hoppfullt argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in