2023-04-27, 16:51
Medlem
Mondhers avatar
Om 90% säger att något är bra så innebär ju inte det att "smaken är som baken" utan snarare att dom där 10% är konstiga eller inte förstår sig själva och sina preferenser eller saker runt omkring sig. Är det dom svagas argument att "vi gillar olika" och bla bla?
Citera
2023-04-27, 17:07
Medlem
HBOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Om 90% säger att något är bra så innebär ju inte det att "smaken är som baken" utan snarare att dom där 10% är konstiga eller inte förstår sig själva och sina preferenser eller saker runt omkring sig. Är det dom svagas argument att "vi gillar olika" och bla bla?

Varför skulle man vara svag för att man tycker olika?
Citera
2023-04-27, 17:09
Medlem
Tror man brukar säga så när det är skitsaker man inte håller med varandra om. Vissa gillar det ena och vissa det andra. "Smaken är som baken" säger man, sen pratar man om något annat.
Citera
2023-04-27, 17:10
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Ja kontexten blir fel om det är 90/10 men hur vet du det och vet den andre personen det?

Jag kontrar istället med. "En miljard flugor kan inte ha fel! Bajs är SVINGÖTT!". Vara en död fisk som följer strömmen/mainstream är alltid väldigt pinsamt och cringe.
Citera
2023-04-27, 17:15
Medlem
Citat:

I vissa sammanhang är det rätt i andra är det fel.

Det är en fråga om subjektiva preferenser vilken smak på glassen du gillar mest.
Citera
2023-04-27, 17:20
Medlem
Kakao-Missbrukarens avatar
En tycker om tomat, en tycker de är avskyvärt, en gillar lakrits, en tycker det är avskyvärt, en gillar svarta, en tycker de är avskyvärda. Det jag försöker komma fram till är att hur är det svagt att ha olika åsikter? Om man inte gillar lakrits men följer strömmen och säger att man gillar lakrits för att majoriteten andra gör det, DET är svagt.
Citera
2023-04-27, 17:24
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag tycker det är värre att kalla sig för "allätare".
I min hjärna översätts det till:
"- Jag saknar smak, fantasi, variation, och är helt enkelt passiv i allt".
Citera
2023-04-27, 17:39
Medlem
Snabbalirarens avatar
Citat:

Hur tänker du nu egentligen? Man kan väl inte rå för vad man tycker om eller? är man då svag menar du om man gillar något alltså i matväg eller menar du allmänt? Du får nog utveckla lite
Citera
2023-04-27, 17:44
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel

Det är ett missförstånd man får leva med när man är en verklig allätare, eller tillräckligt nära för att beskrivningen ska vara den mest träffande i all hast. Då kommer människor som är högt benägna att döma andra att ha möjlighet att döma en. Lika bra att ha det avklarat.

För att svara på trådfrågan så ja, det är ett mycket svagt argument. Ofta tillämpas det dock mer som en signal om att de-eskalera en onödig konflikt, än ett argument.

Att majoriteten har rätt är ett felaktigt antagande som TS verkar göra. Eller är det bara ett exempel på rättfärdigande?
Senast redigerad av Mjäll 2023-04-27 kl. 17:49.
Citera
2023-04-27, 17:45
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:

Jag håller med dig, det är roligare med folk som gör aktiva val.

Men vad har det med relationer att göra?
Citera
2023-04-27, 17:47
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Nja, om en sån där s.k. influenser säger något så hakar väl fåren i regel på. Kan ju mycket väl vara så att de 10 procenten istället är de som är ärliga och verkligen har en åsikt.
Citera
2023-04-27, 17:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Kan så vara men det är inte förrän någon försöker övertyga mig om Håkan Hellströms förträfflighet eller varför veganmat är så gott och nyttigt som jag stör mig på det. Vad du lyssnar på, äter, ser på Tv eller tror på skiter jag fullständigt i för du finns inte ens i min värld förrän du presenterar dig. Presenterar du dig som en som gillar Håkan H. eller är vegan går du direkt bort pga. just det att du tror det tillför något. Gilla vad du vill men stick inte din skit i mina ögon! Kommer du hem till mig på grillfest så äter du kött och potatis eller bara potatis, valet är ditt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in