2023-04-27, 17:59
Medlem
grungewhores avatar
Om vi pratar strikt om smaklökar så utvecklas vi under stor del av livet, och vissa preferenser kommer just från i vilken riktning smaklökarna utvecklas.

När det gäller t ex mode så måste jag erkänna att initialt kan jag tycka något är jättefult, och antingen fortsätter jag tycka det, eller så resignerar jag för att det normaliserats så till den grad att jag blivit tillvänjd.

Smak är inte statisk.
Citera
2023-04-27, 18:01
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Om 90% säger att något är bra så innebär ju inte det att "smaken är som baken" utan snarare att dom där 10% är konstiga eller inte förstår sig själva och sina preferenser eller saker runt omkring sig. Är det dom svagas argument att "vi gillar olika" och bla bla?
Jag tar ett exempel som speglar ett verkligt scenario:

Koriander i mat
(https://blog.23andme.com/articles/cilantro-love-hate-genetic-trait)
Cirka 13-ish procent av alla nordeuropéer inser att koriander smakar djävulens avskräde. Resten envisas med att hacka ner det i allt de serverar. Vilka har rätt?

Hur koriander smakar är förknippat med ens genuppsättning. Jag tillhör de där 13-ish procenten, det betyder inte att jag inte förstår mig själv och mina preferenser. Vi gillar olika, helt enkelt.
Citera
2023-04-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBO
Varför skulle man vara svag för att man tycker olika?
Jag tolkar det som att man rationaliserar sina misslyckanden.

"Äsch, jag vill ändå inte ligga"
"Äsch, jag vill ändå inte ha pengar"
O.s.v.

Edit: Jag minns en intervju med Björn Natiko Lindeblad. Efter årtionden i celibat åkte han hem utan vänner eller pengar. När han landade tänkte han: Vad har jag gjort med mitt liv.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-04-27 kl. 18:50.
Citera
2023-04-27, 18:20
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Jag håller med dig, det är roligare med folk som gör aktiva val.

Men vad har det med relationer att göra?

Det får du fråga TS om.
Citera
2023-04-27, 18:24
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det är ett missförstånd man får leva med när man är en verklig allätare, eller tillräckligt nära för att beskrivningen ska vara den mest träffande i all hast. Då kommer människor som är högt benägna att döma andra att ha möjlighet att döma en. Lika bra att ha det avklarat.

För att svara på trådfrågan så ja, det är ett mycket svagt argument. Ofta tillämpas det dock mer som en signal om att de-eskalera en onödig konflikt, än ett argument.

Att majoriteten har rätt är ett felaktigt antagande som TS verkar göra. Eller är det bara ett exempel på rättfärdigande?

Om jag yppar orden "smaken är som baken", så menar jag egentligen "sköt dig själv", men det är som du säger ett sätt att undvika en onödig konflikt, eller att ducka för ett samtalsämne man helt enkelt tycker låter tråkigt.
Citera
2023-04-27, 18:56
Medlem
SnutteFia03s avatar
Hur tänkte du nu? Så om man gillar något som inte är mainstream så är man konstig?
Citera
2023-04-27, 19:04
Medlem
Mondhers avatar
Jag vet att alla på Flashback är artister men jag visste inte att det var på den här nivån alltså. Om jag lägger en tråd i Relationer och Samlevnad då är det fan tydligt att det är utseende och personlighet jag pratar om. Människor säger "vi gillar olika" men faktum är att man antingen är snygg och trevlig och charmig och snäll och allt vad det nu är eller så är man inte det. Svaga människor hävdar att vi gillar olika och att det är ok för deras partner att vara lite ful, otrevlig eller elak t ex men det är lögn för dom är svaga och kan inte hitta bättre.
Citera
2023-04-27, 19:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Om 90% säger att något är bra så innebär ju inte det att "smaken är som baken" utan snarare att dom där 10% är konstiga eller inte förstår sig själva och sina preferenser eller saker runt omkring sig. Är det dom svagas argument att "vi gillar olika" och bla bla?
Jo, det innebär fortfarande att smaken är som baken, dvs delad. Inte nödvändigtvis 50/50.
Om 90% gillar Carolas musik, betyder det att den är bra? Om 90% läser Läckbergs böcker, betyder det att de är bra litteratur?

En miljard flugor kan inte ha fel, ät bajs?
Citera
2023-04-27, 19:14
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag tar ett exempel som speglar ett verkligt scenario:

Koriander i mat
(https://blog.23andme.com/articles/cilantro-love-hate-genetic-trait)
Cirka 13-ish procent av alla nordeuropéer inser att koriander smakar djävulens avskräde. Resten envisas med att hacka ner det i allt de serverar. Vilka har rätt?

Hur koriander smakar är förknippat med ens genuppsättning. Jag tillhör de där 13-ish procenten, det betyder inte att jag inte förstår mig själv och mina preferenser. Vi gillar olika, helt enkelt.
Du menar anser?
Eller menar du att det finns en objektiv uppfattning om koriander, och de som inte delar den har fel?
I så fall har du fel.
Citera
2023-04-27, 19:32
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Jag vet att alla på Flashback är artister men jag visste inte att det var på den här nivån alltså. Om jag lägger en tråd i Relationer och Samlevnad då är det fan tydligt att det är utseende och personlighet jag pratar om. Människor säger "vi gillar olika" men faktum är att man antingen är snygg och trevlig och charmig och snäll och allt vad det nu är eller så är man inte det. Svaga människor hävdar att vi gillar olika och att det är ok för deras partner att vara lite ful, otrevlig eller elak t ex men det är lögn för dom är svaga och kan inte hitta bättre.

Aha, ja, det finns en förljugen egalitarism som har starkt fäste i Sverige.
Citera
2023-04-27, 19:35
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du menar anser?
Eller menar du att det finns en objektiv uppfattning om koriander, och de som inte delar den har fel?
I så fall har du fel.
Det var ett försök till humor.
Citera
2023-04-27, 19:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det var ett försök till humor.
Misstänkte det, men här kan man aldrig vara säker
Dummare saker har skrivits på fullt allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in