2023-04-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Helt riktigt. Men myror är resultatet av miljarder år av evolution.

Som jag skrivit tidigare, en intelligent designad AI-baserad varelse skulle behöva börja på ett ytterligt primitivt stadium. Bara att få den att överleva och fortplanta sig i en skyddad laboratoriemiljö skulle vara ett projekt i klass med månlandningen. Den behöver samla ihop sin egen energi för överlevnad och måste samla material av vilket den kan göra replikor av sig själv. Vid närmare eftertanke är det ingen slump att allt liv på jorden är kolbaserat. Kol finns i mängd vid jordytan. En metallbaserad varelse har ytterligt svårt att hitta material till sig själv.

Ursäkta, men kan inte du ta och lämna denna tråd nu?

Det känns som att du har ett skov av något psykiskt slag, där du inte kan sluta upprepa diverse oväsentligheter.

Uppenbarligen är det något som triggar dig med detta ämne. Kanske någon sorts nyfikenhet?

Försök i sådana fall att lägga din kolbaserade energi på att läsa på om forskningen som sker kring AI just nu.

Annars tycker jag att du kan packa väskan och hitta någon annan tråd som du kan gå in och dominera.

För jag gissar att du vet bäst i ganska många ämnen.
Citera
2023-04-27, 12:32
Medlem
sKapatKontos avatar
Citat:
Inget du kommer kunna citera. En halmgubbe inleds alltid "Jaså, du tror att..." varvid den påhittade ståndpunkten hos motståndaren och sedan egna svaret på påhittet följer. Att jag identifierat dig och andra som flummare, filosofer och Sci Fi-nördar kallas som sagt för stereotyp. Det står jag för. Slutdiskuterat med flummare från min sida nu.
Återigen ett bevis på hur du svammlar.

Du bygger ständigt nya nidbilder och argumenterar utefter dessa. Du har kognitiva svårigheter att tänka utanför boxen. Du lever i en låda.

Citat:
Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.[1][2]
Slut citat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Citera
2023-04-27, 12:33
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Ursäkta, men kan inte du ta och lämna denna tråd nu?
Likt minoriteter på universitet måste du och övriga troende få ha en skyddad zon i denna tråden.

Diskutera du med likasinnade, vetja. Ni som "förstår" varandra.
Citera
2023-04-27, 12:34
Avstängd
Citat:
Det var du som tog upp myror, så ja, det var artificiellt liv vi diskuterade.
Jag konstaterade bara att myror klarade att lösa den typ av problem du menade skulle vara för svårt för en superintelligent AI.
Citat:
AI som skall "ta över" kan inte vara ett datavirus. Den måste ha kapaciteten att göra annat än att ändra värdet på bitar i ett datorminne. Annars är den helt i händerna på mänskligheten och det är som sagt bara att dra ur sladden.
Den kan börja som ett datorvirus. Övergå till att starta företag i något av alla länder som inte kollar så noga om det är verkliga personer som registrerar dem. Tjäna pengar på något lämpligt sätt från rena bedrägerier till aktiespekulation beroende på vad den är bra på. Köpa upp egen hårdvara som göms undan på säkra ställen runt jorden osv. Ingen av alla personer som jobbar åt den kommer veta att det är en AI de jobbar åt.

Citat:
Mer än så kommer det f.ö. inte bli. Håll koll på hur det går för självkörande bilar framgent. Utvecklingen kommer ta 10 ggr längre tid än förväntat och resultatet 10 ggr mindre än förväntat. Övertron är densamma som fanns på internets möjligheter vid millennieskiftet. En tiondel av sakerna som skulle fram där och då blev realitet 20 år senare.
Utvecklingen blir aldrig exakt som man tänkt sig, men inom andra områden har vi kommit längre än man trodde för 20 år sedan.
Citera
2023-04-27, 12:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sKapatKonto
Återigen ett bevis på hur du svammlar.
Det stavas "svamlar".

Citat:
Ursprungligen postat av sKapatKonto
Du bygger ständigt nya nidbilder och argumenterar utefter dessa. Du har kognitiva svårigheter att tänka utanför boxen. Du lever i en låda.

Citat:
Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.[1][2]
Slut citat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Då har du åtminstone fått betydelsen av halmgubbe klar för dig. Lycka till att citera var jag skulle ha "uppfunnit argument" hos dig och andra flummare. Det jag sagt är att ni saknar förmåga att tänka djupare. Det gör ni.

Seså. Diskutera nu med likasinnade som "förstår" dig så låter jag dig vara ifred.
Citera
2023-04-27, 12:40
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den kan börja som ett datorvirus. Övergå till att starta företag i något av alla länder som inte kollar så noga om det är verkliga personer som registrerar dem. Tjäna pengar på något lämpligt sätt från rena bedrägerier till aktiespekulation beroende på vad den är bra på. Köpa upp egen hårdvara som göms undan på säkra ställen runt jorden osv. Ingen av alla personer som jobbar åt den kommer veta att det är en AI de jobbar åt.
Du får tro på det, att AI som ren mjukvara gömmer undan hårdvara på hemliga ställen, och annat. Diskutera dock med andra än mig.
Citera
2023-04-27, 12:41
Bannlyst
Citat:
Diskutera med övriga flummare. Du "förstår" dem och de "förstår" dig. Inga fler svar till dig från mig.
Ja du har nog hamnat litet snett i den här diskussionen så du gör rätt i att lämna.
Citera
2023-04-27, 12:47
Avstängd
Citat:
Du får tro på det, att AI som ren mjukvara gömmer undan hårdvara på hemliga ställen, och annat. Diskutera dock med andra än mig.
Du får annars gärna förklara varför det scenario jag målade upp skulle vara omöjligt snarare än att bara insinuera att det är det.
Citera
2023-04-27, 12:55
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du får annars gärna förklara varför det scenario jag målade upp skulle vara omöjligt snarare än att bara insinuera att det är det.
Det är på tok för barnsligt för att jag skall orka diskutera. Du får ta det med likasinnade.

Som sagt, håll koll på utvecklingen av självkörande bilar och hur snabbt det går. Det är gigantiskt projekt jämfört med vad människan tidigare åstadkommit i historien, men trivialt i jämförelse med att låta AI förslava människor.
Citera
2023-04-27, 13:23
Medlem
sKapatKontos avatar
Citat:
Det är på tok för barnsligt för att jag skall orka diskutera. Du får ta det med likasinnade.

Som sagt, håll koll på utvecklingen av självkörande bilar och hur snabbt det går. Det är gigantiskt projekt jämfört med vad människan tidigare åstadkommit i historien, men trivialt i jämförelse med att låta AI förslava människor.
Du är redan förslavad. Försår att du inte förstår den liknelsen baserat på dina tillkortakommanden i denna tråd.

Du diskuterar i svart-vita argument.

Chatbotar är redan ett hot mot demokratin.
Och människor ligger troligtvis än så länge fullt ut bakom dessa chatbotar. Att inse faror med detta och en rask utveckling inom AI är inget någon med vanligt jävla vett bortser ifrån.

I dagsläget är AI främst potentiellt farlig just för att människor kan ha en agenda och använda sig av AI.

Att se både faror och fördelar med AI i framtiden är något du har för klent intellekt för att ens begripa.

För övrigt så är självgående bilar ett utmärkt exempel på hur farlig AI kan vara. Såg nyligt ett klipp där en sjävlgående bil med passagerare inte stannade för en poliskontroll. Tanken att dessa poliser då kan dra vapen är inte obefintlig då detta utspelade sig någonstan i USA.
Citera
2023-04-27, 13:45
Medlem
JagLurarDigs avatar
Har lagt fram en hållbar teori i ett antal trådar om varför detta inte är slutet. Men det går varken att bevisa för eller emot. Det ni andra sysslar med är spekulationer om möjliga utfall. Sedan finns det teoretiska fysiker som har fel med sin materialistiska syn på universum.
Citera
2023-04-27, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Har lagt fram en hållbar teori i ett antal trådar om varför detta inte är slutet. Men det går varken att bevisa för eller emot. Det ni andra sysslar med är spekulationer om möjliga utfall. Sedan finns det teoretiska fysiker som har fel med sin materialistiska syn på universum.
ingen i tråden har väl påstått att man sitter på den absoluta sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in