2023-05-14, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Är det din inställning om du bryter armen eller skulle få cancer? Då vill du helst hitta någon utan medicinsk utbildning som behandlar dig?

Det är inte min inställning, nej.

Men sprutor mot Corona tog jag heller inga, som sagt var. Du anar aldrig några som helst ugglor i mossen någonsin? Du tror verkligen blint på ekonomer vad de säger. Ja det låter väl rimligt och du är en vanlig lat människa som accepterar det du blir matad med.

Massmedia övertygar människorna hela tiden. Därför är det så viktigt vilka som kontrollerar dessa massmedia.
Citera
2023-05-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Det kommer inte ske några höjningar efter Juni/September 2023. Det kommer aldrig hålla. Dessutom kan inte folk böla/pipa redan nu, vi har inte ens sett effekterna utav höjningarna ännu. Det tar inte 2 sekunder. Inflationen är redan på väg nedåt!

Maj-Augusti 2023 skrivs alla 3årslån om när det skulle handhas större lägenheter och jobba hemma
Hösten lär bli smörgåsbord för köpare
Citera
2023-05-14, 18:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja men det blir ju spekulationer eftersom den omställningen inte kommit igång det minsta.

Nåja, H2GS är ju under uppförande med produktionsstart 2024. För övrigt har ju inte minskat energibehov kommit igång det minsta heller.
Citera
2023-05-14, 18:43
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Däremot bortser du från att se helhet när du gör din bedömning av vettig ekonomisk situation. Bostadslånemarknaden må vara en sak. Fundera över effekterna på svenska företag, vars intäktssida inte enbart drabbas av en minskad nationell efterfrågan pga stigande räntor, utan även av en minskad exportefterfrågan pga att valutan stärks. Sen har du kostnadssidan där stigande räntor driver på finansiella kostnader och hämmar viljan & förmågan till långsiktiga, strategiskt viktiga investeringar i produktion och FoU. Det påverkar den långsiktiga förmågan till överlevnad negativt för svensk industri. Sammantaget leder det både på kort och lång sikt till företagskonkurser och en signifikant lägre sysselsättningsgrad. Mer nytta produceras i Kina, Indien och nutida och framtida lågkostnadsländer.

Räntehöjningarna påverkar den offentliga ekonomin också. Varje höjning påverkar prisbasbeloppet och driver upp statens, regionernas och kommunernas pensionsskulder via indexering kopplat till styrräntan. Bara för att nämna ytterligare en tung aspekt som du inte tycks få ditt huvud runt.

För övrigt jävligt skönt att personligen inte vara lånefinansierad, så för mig kvittar bolånekostnadernas berg-och-dalbana. Förvisso påverkas värdet på mina fastigheter, men eftersom jag inte planerar att sälja i närtid kvittar även det
Är du säker på att du inte är ute och snurrar här? Prisbasbeloppet beror på inflationen och inte vilken styrränta man har.

https://advisa.se/fragor/vad-ar-prisbasbelopp/
Citera
2023-05-14, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nåja, H2GS är ju under uppförande med produktionsstart 2024. För övrigt har ju inte minskat energibehov kommit igång det minsta heller.
Ja vi får se.

Å andra sidan kommer folk att få plocka pinnar i skogen för energi om inflationen inte kommer ner.
Citera
2023-05-14, 18:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja vi får se.

Å andra sidan kommer folk att få plocka pinnar i skogen för energi om inflationen inte kommer ner.

Vad ska de göra med pinnarna?
Citera
2023-05-14, 18:56
Bannlyst
Citat:
Vad ska de göra med pinnarna?
Elda.
Citera
2023-05-14, 19:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Elda.

På köksgolvet?
Citera
2023-05-14, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Maj-Augusti 2023 skrivs alla 3årslån om när det skulle handhas större lägenheter och jobba hemma
Hösten lär bli smörgåsbord för köpare

Det ska du nog inte hoppas på. Många hyrestattare som sitter med 14.000 i kontantinsats och tror att det ska bli Ullared på bostadsmarknaden. Fel.

Folk säljer inte, man väntar ut. Det är därför det har stått still, och kommer stå still på marknaden, tills räntorna lägger sig.

Några enstaka, kommer tvingas sälja, men folk är inte belånade till 90/95% som hyrestattarna hoppas och tror. Normal belåningsgrad för bostadsägare är runt 50-55%.

Många får stor hjälp till kontantinsats av familjen vid köp, och dessutom brukar flera (inklusive mig själv) amortera ganska duktig dom första åren, då det är lag på det.

Så spara era 14.000 till hyran istället, det lär ni behöva, när hyresbolagen höjer hyrorna för er
Citera
2023-05-14, 19:10
Bannlyst
Citat:
På köksgolvet?
Nej i en hydda i skogen eftersom de inte kommer att ha råd att betala någon hyra.
Citera
2023-05-14, 19:11
Bannlyst
Citat:
Nej i en hydda i skogen eftersom de inte kommer att ha råd att betala någon hyra.

Hyrestattare får det nog jobbigt, bostadsbolagen kommer tvingas höja hyrorna markant om räntan fortsätter uppåt.
Citera
2023-05-14, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Hyrestattare får det nog jobbigt, bostadsbolagen kommer tvingas höja hyrorna markant om räntan fortsätter uppåt.
Även de i BRF kommer att bli arbetslösa. Naturligtvis inte alla men de kommer att vara glada om de har råd med mat.

EDIT: Sedan skrev jag inte om höjda räntor.

Jag skrev om en otyglad inflation.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation
Senast redigerad av Lpq32 2023-05-14 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in