2023-04-25, 18:26
Avslutad
Pappa staten skall väl ha minst 65% av vinsten över 22 000kr? Det blir inte mycket kvar tyvärr.

Med den här uppmärksamheten lär skatteverket suga ut varenda krona.

Grabben måste sälja för 5 miljoner för att få ihop till sitt uppehållstillstånd.

Vilken handläggare på Migrationsverket handlar det om? Han har gjort sig skyldig till anstiftan/medhjälp till mutbrott och tjänstefel bland annat.
Senast redigerad av Juristen08 2023-04-25 kl. 18:43.
Citera
2023-04-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Hur tvättar man pengar genom att köpa en majblomma menar du? Isåfall måste ju företaget vara med på det som för övrigt granskas av svensk insamlings kontroll.

Tvättar? Senast jag kolla så skattar man på vinsten, inte omsättningen.
Citera
2023-04-25, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Många invandrade personer i Sverige lever i 10 år eller mer på tillfälliga uppehållstillstånd. Det påverkar deras känsla av tillhörighet, samarbetsvilja, arbetslust och driftighet mycket. Varför satsa på utbildning och arbetssökande eller företagsamhet när man kan få ett avslag och utvisningsbeslut om .. ja om 3 år eller redan nästa vecka, typ.

Javisst är det så, vore konstigt annars. Givetvis får det en påverkan på olika sätt när man väljer att inte respektera beslut om att lämna landet.
Klart att det kan vara lite knepigt för papperslösa att satsa på utbildning och karriär.

Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Jaha, så det är en snyggt ihopkokad PR/snyfthistoria om en unge som söker asyl. Där nu alla ryggdunkar varandra samtidigt som dom köper Majblomman av ungen? Nice.

..å.

Precis. Och i debatten kommer slagropen att skalla att vi ”inte har råd” att mista detta lilla entreprenörsgeni.
Citera
2023-04-25, 18:27
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Sedärja. Du kunde inte hålla dig länge!

Pinsamt.

Varför det? Jag tyckte faktiskt att det var kul att man hjälpte grabben. Och tycker att hjälpsamhet generellt sett är bra. Vi svenskar är sämre på det än invandrare, något jag vet av egen erfarenhet.
Citera
2023-04-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Vinstmarginal nära 100%. Utsökt.

Mm, till välgörande ändamål. Rätt imponerande att hitta ett sätt att få så bra insamling i den åldern.
Citera
2023-04-25, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Du är en bot. Aldrig träffar man någon så dum i verkligheten.
Om 10 minuter får du se negerpojken på tv4
Citera
2023-04-25, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Varför det? Jag tyckte faktiskt att det var kul att man hjälpte grabben. Och tycker att hjälpsamhet generellt sett är bra. Vi svenskar är sämre på det än invandrare, något jag vet av egen erfarenhet.

Jaså? Hur många flyktingar tar Saudiarabien emot??? Sverige har ju hjälpt halva jordklotet. Men vi är ohjälpsamma? Nu får du ge dig va.
Citera
2023-04-25, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Vad har hon kommit fram till då? Går ju inte att se.

Jag vet inte. Jag är för snål för att betala.
Citera
Medlem
Varför har den lilla pojken utsatts för hat? Majblommor för 2 miljoner är väl helt normalt. Han är förmodligen bara otroligt duktig säljare den lilla parveln.

Kan inte tänka mig att det ligger något politiskt bakom det här. Det vore syniskt.
Citera
Medlem
MagisterBisters avatar
Jag träffade, för rätt många år sedan, en kvinna som blivit tillfrågade (och tackat ja) till att ingå i den kommitté som skulle fördela kommunens majblommepengar till välgörande ändamål. Hon berättade hur det gick till.

Kommittén träffades på stadshotellet och över en gemensam middag dryftades olika behjärtansvärda ändamål pengarna skulle kunna användas till. Emellertid löste sig problemet av sig självt under kvällen. När middagen var aväten var pengarna slut, så det fanns inget att fördela.

Jag köper inte majblommor.
Citera
2023-04-25, 18:41
Medlem
Kedoxs avatar
Har det uppdaterats till två miljoner nu? Var väl runt 300k när tråden startades.

Men som någon sa så var det väl efter att Migrationsverket eller liknande la upp en bild på pojken där han sa att han ville köpa uppehållstillstånd som försäljningen tog fart via sympatiköpare. Så vi verkar inte snacka något entreprenörsgeni.
Citera
2023-04-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Du menar släkt och vänner? I så fall måste dom ju fortfarande få in kontanterna till digitalt betalningsmedel? Sen får man väl ut sisådär en 18% som "arbetare" för majblomman också. Måste väl finnas bättre sätt?
Man får väl hela dricksen ? man kan köpa en blomma 50 pix och 50 000 i dricks. Ja men om barnet kommer med 100000 i cash i dricks så kan pappan bara ta pengarna och sätta in på sitt konto i banken och swisha 100000 via appen majblomman så är allt grönt. Det är inte hans pengar, Han kan visa var han fått dem. Sonens pengar som han tagit emot och i utbyte swishat in 100000 kr till majblomman. Pengarna blir vita direkt när sonen tar emot dem som kontant dricks
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in