2023-04-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är möjligt att vi människor r dåliga på att märka när personer ljuger iaf till vardags.
Här sitter vi dock och lusläser.

Och förhörsledarna går ju igenom förhören nogrannt, men är faktiskt ibland förvånansvärt obeservanta på avvikelser även mitt i förhören. Jagär ganska säker på att en del av förhörstekniken går ut på att upprepa frågor utifrån lite olika perpektiv, flera gånger. Allt för att kunna identifiera lögner.

Men det sägs att man är på väg att utveckla AI som sk kunna bli bättre än människan på att detektera lögner.

Men Johanna är skicklig: jag upptcäkt nyss hur hon fabricerat tre nya vittnen på Nöjet som ska kunna stödj hennes (som jag nu faktiskt inte tror på längre på grund av lögnerna) story.

Det var två personer som Johanna pekade ut i förhör som vittnen till bråket. Jag har gjort ett inlägg om detta tidigare, men minns inte detaljerna. Jag gick baklänges från namnuppgifterna och lläste deras förhör. Den ena, tjejen var dessutom ovän med Johanna om jag inte missminner mig. Och sedan var det ytterligare en kille. Ingen av dom ville på något vis kännas vid det Johanna berättade om.

Och nyss hittade jag detta:

" Vem sa det sa du?
Jag sa det, det var ju tråkigt, att det var dumt, och sen så mins jag faktiskt inte va vi sa
eftersom hon pratade lite med sin kompis, hennes kompis sa någonting i stil med, men Tove
du får lova att inte slåss nu då. Tove bara, ja det ska jag inte göra. Eh, nej och sen så gick vi.
"

Jag orkar inte leta, men jag har stor svårighet att tro att detta vittne /kompis finns. Vi har väl hört att det saknas vittnen till bråket iaf.

Jag brukar ha en bra magkänsla, men man kan nog bli lurad av en sådan här lögnerska. jag tror inte att vaksamheten ligger på den här sortens lögner omedelbart. Man tror nog inte att folk ljuger så här helt enkelt.

Den gång Johanna ljuger så mycket att förhörledarna bara har ett jättekort förhör, det är när hon ska "erkänna" haschresan. Ett exempel på hur hon anpassar. Men också ett exempel på hur manipulatiiv hon är genom att i förhöret upprepa hur ärlig hon är, och att hon varit ärlig i allt. det blir lite för mycket ärlighet för att kännas bra. Särskilt som att hon menar att hon varit ärlig i allt. ja förutom en liten deltalj. Och nu vill hon vara ärlig för att Maja inte ska få lida för det.

Nä, den här människan ljuger på ett sätt som jag sällan sett:

"J: Ja men jag har tänkt mycket sedan förhöret igår och kommit fram till, jag har ju försökt att
vara så ärlig som möjligt under allt det jag sagt med undantag från en detalj jag nu då vill
erkänna. Det är ju den här resan i bil, den 16 oktober som det rör sig om, då har jag ju berättat
att jag och Maja åkte på men det har jag ju inte riktigt varit ärlig utan det har ju bara varit jag
som varit på den resan medans Maja har varit kvar i min lägenhet under den här tiden
"
//
"Och jag har ju varit ärlig med allt annat så därför tänkte jag
att det verkligen var bra att verkligen vara ärlig med allt och det kändes ju väldigt dumt ifall
Maja får ta konsekvenser för någonting hon inte har gjort, hon berättar ju själv att hon inte
har varit med på resan och det stämmer ju.
"
//
"J: Ja, jag är ju inte säker på om jag hade min telefon eller inte och ja, jag ville ju helt enkelt
vara ärlig
.
"

J är väldigt kalkylerande.

Det är som att folk glömmer bort vem J är. Visst, hon är vältalig och kan ta folk. Men hon har åkt ut dagen efter mordet för att tända eld på T igen och sen kört sulky för att röja bilspår. Det är kreativt.

J menade också på att man borde kolla upp grannen för att han kunde ha ett sexuellt motiv. Det är SÅ grovt.
Citera
2023-04-24, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miaua
Vet man med sig att man är oskyldig har man inget att dölja
Nej, men det här är en osäker 18-åring med ADD...
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miaua
Om du vet med dig att du inte är medskyldig larmar du. Du förstår att du i annat fall kommer att bli medskyldig. Alltså allt i beskrivningen den natten river som rivjärn i mig. Som en mardröm. Aldrig i livet hade man deltagit i detta. Det fanns massor av tid och tillfällen att dra sig ur och/eller larma.

Precis så skulle nog nästa alla normalsunda människor hanterat upptäckten att ha "trampat in i ett mord på en kompis"
Det är nog nästan ingen tidigare ostraffad person som skulle låtit bli att hämta eller ropa på hjälp.
Utan istället börjat delta i att frakta bort och dumpa mordoffret och smida gemensamma planer med mördaren hur de båda två skulle ljuga och synka sin påhittade story.

Det gör nog ingen om man själv är helt oskyldig och sovit hela tiden.
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja ja men ni fattar ju inte hur jag menar . En person kan ju inte komma och säga tex att det var jag som mördade Olof Palme och så får han livstid automatiskt. Eller tvärtom att någon säger att nej jag har inte mördat någon.

Oavsett så är det Åklagarens uppgift att lägga fram bevis för vad som hänt och det är på det rätten dömer. Dom dömer inte på om någon ljuger eller talar sanning i rätten. Förutom när det gällde Quick-rättegångarna som var stora rättsskandaler.
Nej just det.

Vilse i Pannkakan?

Har du googlat mordet i Vetlanda?

Har du läst vad åklagaren ansåg ang. MHs sov villfarelser?
Har du läst domen?

Ja Just det...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnglaPersson
Edit hittade:
https://gofile.io/d/sgXFIL
https://www.expressen.se/nyheter/gws-tuffa-kritik-mot-aklagaren-efter-mordet-pa-tove/

Citat:
Rättegången efter mordet på Tove, 21, fortsätter på onsdagen. Då ska de misstänkta kvinnorna - 18-åringen och 20-åringen - höras i rätten.

Leif GW Persson, professor i kriminologi, ser nu brister i det rättsmedicinska utlåtandet.

– Det innehåller saker som det inte borde göra om det är en handstrypning, säger han.

Intressant att det var ju det rättsmedicinska utlåtandet som fällde bägge
Citera
2023-04-24, 22:47
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
J är väldigt kalkylerande.

Det är som att folk glömmer bort vem J är. Visst, hon är vältalig och kan ta folk. Men hon har åkt ut dagen efter mordet för att tända eld på T igen och sen kört sulky för att röja bilspår. Det är kreativt.

J menade också på att man borde kolla upp grannen för att han kunde ha ett sexuellt motiv. Det är SÅ grovt.

Med travhäst?
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
02:41 är alldeles för snävt tidsfönster. Återkommer så småningom med grannens vittnesmål gällande tider.

Ja, med den tiden får man inte ihop allt annat. jag har satt tiden för mordet till tidigare (minns inte exakt men runt 02:31- 02:36 ca), allt utifrån grannens berättelse om tider för olika saker och sedan tjejrnas mobilrörelser (Toves och Johannas).
Mordet bör ha utifrån berättelsern från L*hnj tagit runt 4 minuter, tror jag att jag räkande fram.

Vill poängtera att jag inte på något sätt tror att grannen ljuger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Högst intressant. Skulle vara plausibelt med att de pratar därnere i ett par minuter varefter hon går upp och hämtar sin egen mobil.

Men hur går det ihop med att sista aktivitet ses kl 02:43 på M:s mobil - sluttid?

Det verkar inte vara klarlagt men mest troligt är tiderna starttider. Du kan kolla på tiderna i Ms mobil i FUP för att bilda dig din egen uppfattning. Tiderna från Nöjet till Storagatan 71 till exempel.
Citera
2023-04-24, 22:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Med knuff menar jag att hon hade kunnat säga att hon gav Tove en lätt knuff men Tove snubblade över nåt som låg bakom och föll mer av misstag.

Möjligtvis. Skulle kanske vara svårt att få ihop en snubbelknuff med att göra ett ljud som alerterar grannar mitt i natten till den grad att de knackar på. Kanske bedömde att hon behövde en historia med mer fritt fallande kroppsmassa?

Citat:
Johanna är ju inte främmande för att hitta på en historia. Hon har både skapat haschkakehistorien (mindre lyckad) och Maja spyr på toan-historien. Jag tänker att hon rätt lätt hade kunnat dämpa vissa delar av historien eller skylla på Maja. Maja gick ju på Tove på Nöjet, så Maja är inte främmande för att hoppa in i tumult.

Men då måste hon svara på varför hon inte stoppade Maja från att döda Tove.

Och sen skulle de ta upp övrig bevisning om deras historia, plus faktumet att det var J som eldade Tove, vilket också svårt att förneka eftersom hon fastnade på kamera på Dollarstore när hon köpte bränslet (kanske har de även telefonspår från andra eldningen, jag minns inte). Plus alla vittnesmål om att det är J som styr M och inte tvärtom. Det är en strid J inte kan vinna och jag tror Clea fick henne att inse det. Jag hade gett henne samma råd.
Citera
2023-04-24, 22:49
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nej just det.

Vilse i Pannkakan?

Har du googlat mordet i Vetlanda?

Har du läst vad åklagaren ansåg ang. MHs sov villfarelser?
Har du läst domen?

Ja Just det...

Ja läst domen och tingsrätten dömde båda två till livstids fängelse.

Men det har överklagats till hovrätten där är det inte alls säkert att det blir samma utfall .
Citera
2023-04-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Antingen har grannen misstaget sig eller så har J med sig Ms telefon. Och då är det Ms aktivitet 02:43:33. Det är min slutsats.
Vart menar du att J skulle ha tagit med sig M telefon?
Citera
2023-04-24, 22:52
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Har du noterat hur många sådana ord som undsluppit Maja? Gör det och återkom om du fortfarande tror hon är oskyldig.

Du har missuppfattat mig totalt. Det jag menar är att JJ inte säger att "jag" gjorde.... utan att "vi gjorde"... vilket för mig talar för att de båda var inblandade hela vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in