2023-04-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Han har nog mest skummat igenom den, för det var lite osmart att förklara mobilrörelser med att någon annan använt mobilen. Till och med TR gav tummen upp för 02:19-tiden.

En tidslinje borde också ha upprättats samt en expert på mobildata? Eventuellt en relationsexpert gällande flickornas destruktiva relation.

J borde alla gånger ha blivit bombarderad med snabba frågor angående sin snyftsanning med ett överfall redan 02:00. Lamt, tunt, oengagerat. Slöare än en bordskniv.

Jag håller helt med. Blev förvånad över hur 'återhållen' Ms advokat verkaade vara i rätten. Försvarar man någon som bara är 18 år och åtalad för mord bör väl advokaten om någon vara påläst.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Du glömmer att J har en gigantisk minneslucka. Klart att det är intressant hur Ts telefon rört sig i Js lägenhet mellan 01:52 fram till 02:47. Om den har eller inte har rört sig. Bönderna i Eksjö verkar ju tycka att det är sjukt viktigt med hur en mobil har rört sig när det kommer till M.
Jag ser nog inte varför det är så viktigt. Ingen vet ju vem som haft kontroll över den, och när Toves kontroll över den upphörde. Jag ser det mer som kuriosakunskap.
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Han har nog mest skummat igenom den, för det var lite osmart att förklara mobilrörelser med att någon annan använt mobilen. Till och med TR gav tummen upp för 02:19-tiden.

En tidslinje borde också ha upprättats samt en expert på mobildata? Eventuellt en relationsexpert gällande flickornas destruktiva relation.

J borde alla gånger ha blivit bombarderad med snabba frågor angående sin snyftsanning med ett överfall redan 02:00. Lamt, tunt, oengagerat. Slöare än en bordskniv.

En del advokater vill nog inte göra sitt bästa när de väl är säkra på att klienten är skyldig till mord. MH är dålig på att ljuga och advokaten har säkert förstått vad hon är kapabel till.
Citera
2023-04-24, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Alltså.... Jag kanske får ge upp här.... Ska be min sambo försöka strypa mig först för att se om armarna kan hållas fast tillräckligt länge...
Men har ju svårt att tro att M höll fast armarna... Vem gör så när någon håller på o stryper... någon håller på o dör... Har svårt att förstå.
Jag gjorde ett test och fick personen ur balans utan problem.
Citera
2023-04-24, 22:17
Medlem
Citat:
Funderade på det, ja. För om det är som J påstår, att hon förpackade T:s mobil i en plastpåse och stoppade den i jackfickan, så är det knappast den mobilen grannen har sett.

02:44:22 istället för 02:46:22?

Antingen har grannen misstaget sig eller så har J med sig Ms telefon. Och då är det Ms aktivitet 02:43:33. Det är min slutsats.
Citera
2023-04-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Men man kan ju sätta fast armarna med benen, det gjorde man ju när man var liten o skulle kittla nån... :-)
Strypningar är tryck på halsens blodkärl och luftvägar som leder till syrebrist i hjärnan. Att just hjärnan förlorar syre är i sig mycket allvarligt.
Hjärnan upptar bara 2 % av kroppen, men behöver 20 % av kroppens syretillförsel. Effekterna är omedelbara. Efter 6 - 7 sekunder kan personen tappa medvetandet. Efter 15 sekunder förloras förmågan att hålla urin. Efter fyra till fem minuter är personen hjärndöd. För att orsaka allvarlig och dödlig skada krävs mindre tryck än för att öppna en läskburk.

Enligt vad jag läst mig till

Försöker tänka vad man gör i en sådan situation då man riskerar strypas. Man försöker väl i panik ta tag i den andres händer och kanske sparkar… exempelvis i en vägg. . Eller så blir man chockad och gör ingenting. Enligt denna informationen ovan så går det ganska snabbt att bli medvetslös. Lägg därtill en plötslig attack, fällning från ingenstans och trauma mot huvudet tillsammans med lite alkohol.

Jag har inte läst allt hör och satt mig in i allas kommentarer. Ser att det är olika lag som tycker si eller så angående skuld. Och onödiga ”ordbråk” om vem som har rätt eller fel. Men oavsett hur eller vart man deltagit så tycker jag att ex denna M har tidigare varit med om att J skulle bränna inne T. Hon vet ju vad J vill och är kapabel till. Hon har ett ansvar som medmänniska i hur hon handlat och i att tala sanning. När J var borta hade hon chansen att fly från lägenheten och ropa till sig grannar och/eller tillkalla polis. Hon kunde stoppat redan vid diskussionen om att slå T och istället gått hem till sin mamma. Hon kunde sprungit iväg mitt i tumulten och larmat. Eller hur?därför tycker jag, oavsett lagar, att hon varit med och mördat oavsett om hon höll i armar eller ej. Det har funnits många tillfällen att agera. Man vet vad som är rätt och fel eller hur? Visst kan man skylla på ett maktförhållande eller din diagnos. Men ändå. Det fanns tid att dra sig ut. Även innan natten då mordet skedde. Så oavsett så har M varit delaktig. Hon visste riskerna när hon gick in på nattklubben och kollade om T var kvar. Osv osv osv. Förlåt men jag har läst en del om än inte allt. Jag bryr mig inte om M hållit i T:s armar eller ej. För mig är hon medskyldig till mord.
Citera
2023-04-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag gjorde ett test och fick personen ur balans utan problem.
Ja, lyckades du hålla fast armarna? :-)
Citera
2023-04-24, 22:19
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag håller helt med. Blev förvånad över hur 'återhållen' Ms advokat verkaade vara i rätten. Försvarar man någon som bara är 18 år och åtalad för mord bör väl advokaten om någon vara påläst.

Han är ingen dålig advokat och Clea är en av de bästa. Båda försvarare arbetar förvånansvärt dåligt med det här fallet. Jag börjar tro att de inte vill bidra till att två mördare ska gå fria.
Citera
2023-04-24, 22:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men det är ju en och samma sak. Hon erkänner vissa saker just för att bli trovärdig i huvudfrågan som utgörs av dödsorsaken som fastställs av rättsläkaren. Vilket är hennes bästa taktik att slippa undan. Det hade inte gått att utföra den taktiken utan att just erkänna vissa saker. Alltså kritiserar du även råden om erkännande.

Jag tycker Clea gjorde det bästa hon kunde av en riktig bajsmacka, hon måste på något vis ta sig förbi rättsläkaren. Så vad skulle du gjort annorlunda?

Nu har ju Cleas klient faktiskt dödat Tove med ett strypgrepp runt halsen. Så nog var det en "bajsmacka" att försöka försvara JJ, som du skriver. JJs morddom låg liksom och väntade i hallen.

Riktigt hur JJ skulle kunna kommit undan ett livstidsstraff för mord med pålaga för grovt gravfridsbrott är svårt att se med tanke på tidigare mordbrand, googlingar, vittnesmål om att JJ villa döda T, hatlåt spår i JJs bil, foto från inköp etc.
Där hade JJs erkännande nog egentligen mindre betydelse.

Möjligen kunde man argumenterat mer för att få det till ett dråp/icke överlagt mord med strypgrepp i blindo under slagsmål - men JJ har ju som sagt inga motvärnsskador= inget slagsmål mellan två som slogs.

Men att ifrågasätta själva dödsorsaken tycker jag framstår som att gripa efter ett långsökt halmstrå.
Om Clea skulle få igenom att HR inte ser det som ett strypmord vore det enormt förvånade.
Senast redigerad av coli 2023-04-24 kl. 22:30.
Citera
2023-04-24, 22:23
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fast om du inte kan leverera rimliga invändningar till åklagarens case så är du i 99 fall av 100 körd.

Ja ja men ni fattar ju inte hur jag menar . En person kan ju inte komma och säga tex att det var jag som mördade Olof Palme och så får han livstid automatiskt. Eller tvärtom att någon säger att nej jag har inte mördat någon.

Oavsett så är det Åklagarens uppgift att lägga fram bevis för vad som hänt och det är på det rätten dömer. Dom dömer inte på om någon ljuger eller talar sanning i rätten. Förutom när det gällde Quick-rättegångarna som var stora rättsskandaler.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag har kollat på lite checklistor på över hur man upptäcker att folk ljuger och speciellt när det kommer till brottmål. Ett tecken på att folk ljuger är att de kommer med exakt samma historia vid olika tillfällen. Folk glömmer, vilket jag tror alla oss som lyssnat på ett gäng rättegångar också vet. Det är lättare att komma ihåg en inövad historia. Talesättet stämmer tydligen inte i verkligheten.

Det är möjligt att vi människor r dåliga på att märka när personer ljuger iaf till vardags.
Här sitter vi dock och lusläser.

Och förhörsledarna går ju igenom förhören nogrannt, men är faktiskt ibland förvånansvärt obeservanta på avvikelser även mitt i förhören. Jagär ganska säker på att en del av förhörstekniken går ut på att upprepa frågor utifrån lite olika perpektiv, flera gånger. Allt för att kunna identifiera lögner.

Men det sägs att man är på väg att utveckla AI som sk kunna bli bättre än människan på att detektera lögner.

Men Johanna är skicklig: jag upptcäkt nyss hur hon fabricerat tre nya vittnen på Nöjet som ska kunna stödj hennes (som jag nu faktiskt inte tror på längre på grund av lögnerna) story.

Det var två personer som Johanna pekade ut i förhör som vittnen till bråket. Jag har gjort ett inlägg om detta tidigare, men minns inte detaljerna. Jag gick baklänges från namnuppgifterna och lläste deras förhör. Den ena, tjejen var dessutom ovän med Johanna om jag inte missminner mig. Och sedan var det ytterligare en kille. Ingen av dom ville på något vis kännas vid det Johanna berättade om.

Och nyss hittade jag detta:

" Vem sa det sa du?
Jag sa det, det var ju tråkigt, att det var dumt, och sen så mins jag faktiskt inte va vi sa
eftersom hon pratade lite med sin kompis, hennes kompis sa någonting i stil med, men Tove
du får lova att inte slåss nu då. Tove bara, ja det ska jag inte göra. Eh, nej och sen så gick vi.
"

Jag orkar inte leta, men jag har stor svårighet att tro att detta vittne /kompis finns. Vi har väl hört att det saknas vittnen till bråket iaf.

Jag brukar ha en bra magkänsla, men man kan nog bli lurad av en sådan här lögnerska. jag tror inte att vaksamheten ligger på den här sortens lögner omedelbart. Man tror nog inte att folk ljuger så här helt enkelt.

Den gång Johanna ljuger så mycket att förhörledarna bara har ett jättekort förhör, det är när hon ska "erkänna" haschresan. Ett exempel på hur hon anpassar. Men också ett exempel på hur manipulatiiv hon är genom att i förhöret upprepa hur ärlig hon är, och att hon varit ärlig i allt. det blir lite för mycket ärlighet för att kännas bra. Särskilt som att hon menar att hon varit ärlig i allt. ja förutom en liten deltalj. Och nu vill hon vara ärlig för att Maja inte ska få lida för det.

Nä, den här människan ljuger på ett sätt som jag sällan sett:

"J: Ja men jag har tänkt mycket sedan förhöret igår och kommit fram till, jag har ju försökt att
vara så ärlig som möjligt under allt det jag sagt med undantag från en detalj jag nu då vill
erkänna. Det är ju den här resan i bil, den 16 oktober som det rör sig om, då har jag ju berättat
att jag och Maja åkte på men det har jag ju inte riktigt varit ärlig utan det har ju bara varit jag
som varit på den resan medans Maja har varit kvar i min lägenhet under den här tiden
"
//
"Och jag har ju varit ärlig med allt annat så därför tänkte jag
att det verkligen var bra att verkligen vara ärlig med allt och det kändes ju väldigt dumt ifall
Maja får ta konsekvenser för någonting hon inte har gjort, hon berättar ju själv att hon inte
har varit med på resan och det stämmer ju.
"
//
"J: Ja, jag är ju inte säker på om jag hade min telefon eller inte och ja, jag ville ju helt enkelt
vara ärlig
.
"

Tillägg:

Ja, så är det med minnet. Att man inte minns exakt allt om man ska berätta om något man varit med om, utn små detaljer försvinner. jag har sett det tidigare i FUP:ar i förhör, och vet med mig själv också.
Senast redigerad av notknapparen 2023-04-24 kl. 22:49. Anledning: tillägg
Citera
Medlem
Men om grannen ringer på ca 2:43 och han då när han är uppe hör sparkarna från toan. Mh rör sig enligt hennes mobil 2:43. Då kan d ju omöjligt finnas nån tid för johanna att gömma kroppen o mh säger att hon går på toaletten efter hon pratat me jj om mcdonalds så där kan inte kroppen vara
Men problemet me allt är tidsluckan me JJs historia. Hon säger ju att de sitter rätt länge i chock men det stämmer ju inte med när grannen hör ljuden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in