2023-04-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men det är ju en enorm skillnad när en man ger sig på en kvinna . En man är starkare än kvinnor och kan lättare döda sin kvinna. Men här snackar vi om två unga tjejer

Ja. Självklart. Men i detta fall motsvarar ju JJ en man jämfört mot TT. Dvs, i princip, dubbelt så stor.
Citera
Medlem
Jag har läst hela FUPen och för mig har en rätt klar bild av en fullskalig psykopat i Johanna växt fram, som noga valt ut sin högra hand som hon kan manipulera och styra hur som helst, alltså i Maja. Det jag funderat på utifrån förhören är bl a att märkena på handleden kan ha kommit när de släpade/bar kroppen, alltså både från J och M eftersom bägge höll i handlederna vid olika tillfällen. Sen tycker jag det är intressant, fast det bara är en detalj, att J i förhör säger att det blev blött på golvet i badrummet, troligen T som kissade ner sig, och att hon torkade upp allt med hushållspapper och slängde i sopsäck tills med sina strumpor som blev blöta och hon sa även att Maja tog av sig sina och de slängde allt i en säck som J brände sen. Detta vet ju inte M att J sagt. När förhörsledaren frågar M i detalj om vad hon gjorde exakt när hon kom hem till sig sa hon att hon slängde sina kläder i tvätten. Vilka kläder frågar de och hon svarar t-shirt, byxor, strumpor och troligen bh… strumpor? frågar de. Ja säger hon. ( för de var väl inte blöta för hon var nog aldrig i badrummet då som J påstått kanske…?)
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ni verkar ha lite koll på MMA. Har ni sett någon som lyckats låsa motståndarens armar med sin egen kropp, sittandes på mage/bröst längre än ett par sekunder?

Nej... därför att det är i stort omöjligt!!! Sen så är det kanske inte helt optimalt heller i MMA... då folk är svettiga ofta och helt nakna förutom shortsen... sen fuskas det en del med att man använder vaselin för att göra sig själv ännu halare...

Men även om vi skulle ta bort att folk svettas och använder sig utav vaselin så är det en omöjlighet att låsa fast armarna... på ett sådant sätt utan att personen tar sig loss...

Användaren Coli förklarade varför på ett pedagogiskt sätt.
Citera
2023-04-24, 19:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Där tror vi olika. Jag tror inte den situation (vilken den nu är) som blev i lägenheten skulle inträffa om J varit ensam i lägenheten. Hon visste att Maja var där för henne.

Hade det endast varit en mot en i lägenheten skulle inget inträffa.

Det tror jag också. Kanske hade inte heller T följt med JJ ensam om inte de varit en "grupp på tre" som gick hem till JJ från Nöjet.
Med stor sannolikhet hade JJ inte heller rått på T utan att själv få en del stryk. Med 2:1 blev det en helt annan match för JJ och MH.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jo J hade motiv, hon hade försökt döda T förut.
M hade inget motiv.
Motivet som sägs att J hade är inte ett motiv som en normal människa ser som anledning att döda någon
Samma sak med M
Det finns inget motiv/bortförklaring att hjälpa och försvara en annan som eldar och vill ta livet av någon annan
Och även lura T för att få spöa lite efter nöjet
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Om man lyssnar på JJs förhör är det en sak jag tänkt på... När man blir pressad är det väldigt lätt att försäga sig i de små orden. Orden jag och vi till exempel. Kan inte höra att JJ råkar säga ett jag där det i hennes historia borde varit ett vi. Någon som uppfattat något jag missat där?

Har du noterat hur många sådana ord som undsluppit Maja? Gör det och återkom om du fortfarande tror hon är oskyldig.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Spasmer låter inte sannolikt.

Däremot berättar J att T först sparkar mot henne, tumult, sedan försöker J sätta sig grensle över T; hon parerar under T:s ålande, samtidigt fortsätter T sparka men nu i väggen till höger om sig. Samma vägg som grannen tycker sig höra sparkar från. Det är först efter att skjutit ifrån för att hamna i den andra positionen som T frågar vad hon/de håller på med.

I J:s inledande förhör säger hon att M sparkade i väggen för att kravla sig mot toalettstolen. - Vilket är syftet? Antagligen för att förklara de sparkar som grannen uppfattade. I själva verket var det T som sparkade i väggen.
Det borde ha utretts mera ingående, ja.
Uppkomsten av microblödningarna orsakades av fallet, det är i allafall min tolkning. Men vem vet, hon kan ju ha dunkat huvudet i golvet eller mot toalettstolen vid något tillfälle.

T borde ha varit medvetandepåverkad, både av alkoholintaget och ett handlöst fall där fötterna lättade från golvet innan hon föll rakt bakåt. J menar att hon inte hann ta emot sig. Har J rätt här, ja då har armbågsskadorna mest sannolikt uppkommit genom J:s tryck med sina ben.

J kan ha suttit långt fram och låst axlar och överarmar med sina ben för att förhindra motvärnsskador, samtidigt som tryck har utövats över bröstkorgen. I det läget har du inte mycket att sätta emot i vare sig ork eller kraft. - Prova.

I ovanstående läge tar hon hjälp av sin kroppstyngd när hon med raka armar lägger ett exceptionellt djupt och stadigt tryck över halsen.

Ja, de inledande sparkar som JJ berättar om är svåra att bedöma; om det har varit sparkar även i inledningen, eller om hon försöker bortförklara de ljuden som i ett skede innan "olyckan" hände och att Tove då inte hade några allvarliga problem att andas osv.

Jag tycker at utredingen (åklagaren) som skyldig att utreda objektivt, borde ha mer i detalj utrett grannens beskrivning av ljuden, och även gjort tester med bankningar dunsar och likande, för att försöka få mer klarhet i de olika sljuden. Allt för att få klarhet i vad som verkligen hände vid mordet.

Nu har det gått lång tid och det kan vara svårare för vittnet att minnas ljuden.

Jag vill dock inte utesluta helt konvusioner som en möjlg anledning till ljuden, och det borde inte rätten heller. Rätten vet inte tillräckligt mycket här anser jag för att ta det beslutet att det måste vara en medveten Tove som sparkar och att det därför har krävts två gm.

Iö är jag helt ense med dig!
Citera
2023-04-24, 19:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det här är något försvaret borde ha tagit upp, förutom det faktum att hur många kommer ihåg exakt hur de hade mobilen vid varje sekund?

Särskilt när det handlar om en situation där hon enligt hennes egen utsago blivit involverad i att Tove sedan ligger död i ett lakan. Detta är vad hon säger i rätten. En sådan upplevelse kan absolut sätta oordning på minnesbilderna om vad som har hänt, och när.

Även om Maja skulle ha blivit involverad i mordet på något sätt, såsom att hon hört, bevittnat eller t om faktiskt gått in och hållit fast, kan detta bidragit till en traumatisk upplevelse. Nu är det inte det hon berättar för rätten dock.

Men även om inget extraordinär har hänt, kan det vara extremt svårt att veta varje steg man tar med mobilen. Kommer alla ihåg om ni bara tar idag, varje steg ni tog, var ni hade mobilen då ni svarade, och om ni glömde den någonstans. Särskilt efter en utekväll? Maja kan minnas fel, ljuger för att hon har hållit fast vid något som hon inte ville ska komma fram, eller för att hon fått en historia intutad i sig som inte är hennes.

Majas livstidsdom hänger på flera väldigt lösa trådar som t ex hennes egen berättelse var hon befann sig när hon svarade i mobilen.

02: 43 har hon förmodligen rört sig med mobilen, men tänk om hon minns fel och det var Johanna som räckte över den till henne när Maja låg och Johanna var på vägut.

Det finns alla möjliga varianter, och som jag ser det, kan man inte bevisa var Maja var i förhållande till Toves döda kropp 02:43 även om det kan verka mest troligt att Tove låg död inne i badrummet hela tiden.
Jag tror att det är TR som har lagt upp en fel tidslinje och att M:s ord stämmer. Hon går och hämtar mobilen efter, eller i samband med att J går ut.
Exakt när går inte veta, men hon möter i iallafall J i hallen på väg mot badrummet. J är då (troligtvis) iklädd jeansjacka. Hon vänder och plockar upp mobilen 02:43 för att direkt gå till badrummet. Ingen aktivitet därefter, förutom en tummen upp kl 03:00.

TR frågar sig ungefär: hur kan hon gå tillbaka till sängen när mobilen registrerar sista rörelse kl 02:43? M ger ju själv svar på den frågan när hon berättar att hon tar med sig mobilen till badrummet och sitter kvar där tills J anländer med en burgare - för att blidka M att ställa upp som medhjälpare?

M säger också att T var borta när hon steg upp andra gången. - Var fanns T?

TR har dessutom satt ut tiden för dunsarna till efter kl 02:40, alltså 02:41. Det betyder att M:s berättelse inte går ihop med deras tidslinje. De har godtagit 02:19-tiden - varför inte ta sig en titt på tidslinjen och se om den verkligen ter sig realistisk i förhållande till allt som sker därefter, inklusive grannens vittnesmål angående övriga observationer?

Man tar endast hänsyn till att grannen säger sig ha tittat på sin klocka som visade 02:40. För övrigt har han uppgett 03-tiden tidigare, fast det är ju rätten ovetande om.

Osäkerheten kring tidslinjen kräver en CT-FUP för att zooma in de delar som kan bidra med mera exakta tider.
Citera
2023-04-24, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Spasmer låter inte sannolikt.

Däremot berättar J att T först sparkar mot henne, tumult, sedan försöker J sätta sig grensle över T; hon parerar under T:s ålande, samtidigt fortsätter T sparka men nu i väggen till höger om sig. Samma vägg som grannen tycker sig höra sparkar från. Det är först efter att skjutit ifrån för att hamna i den andra positionen som T frågar vad hon/de håller på med.

I J:s inledande förhör säger hon att M sparkade i väggen för att kravla sig mot toalettstolen. - Vilket är syftet? Antagligen för att förklara de sparkar som grannen uppfattade. I själva verket var det T som sparkade i väggen.
Det borde ha utretts mera ingående, ja.
Uppkomsten av microblödningarna orsakades av fallet, det är i allafall min tolkning. Men vem vet, hon kan ju ha dunkat huvudet i golvet eller mot toalettstolen vid något tillfälle.

T borde ha varit medvetandepåverkad, både av alkoholintaget och ett handlöst fall där fötterna lättade från golvet innan hon föll rakt bakåt. J menar att hon inte hann ta emot sig. Har J rätt här, ja då har armbågsskadorna mest sannolikt uppkommit genom J:s tryck med sina ben.

J kan ha suttit långt fram och låst axlar och överarmar med sina ben för att förhindra motvärnsskador, samtidigt som tryck har utövats över bröstkorgen. I det läget har du inte mycket att sätta emot i vare sig ork eller kraft. - Prova.

I ovanstående läge tar hon hjälp av sin kroppstyngd när hon med raka armar lägger ett exceptionellt djupt och stadigt tryck över halsen.
Och då har hon underarmarna helt fria att riva sönder Johanna bara ben. Eller tänker du att Tove bara ligger passivt stilla med armarna trots att hon kan böja vid armbågsleden och rivas?
Citera
2023-04-24, 19:50
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Absolut 5-10 hårda sparkar är ett rop på hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja du har rätt
Varför tror vissa på att M inte ljuger men tycker att J gör det?
Även om J förskönar sig själv och det hon gjort
Så stämmer hennes redogörelse om kvällen och mordet med de bevis som åklagaren har
M historia går inte ihop med händelsen
Så det är rätt av åklagaren med den bedömningen som han gjort

Sanningen är att, inte alla men de flesta, säger sig vara oskyldiga innan de blivit överbevisade. En del även efter det när det funnits klara bevis också. Frågar du på kåken så är nog någonstans mellan 75 och 95% heeeelt oskyldiga till allt till och med fortkörning, gått mot röd gubbe och allt annat.

Sanningen....
Citera
2023-04-24, 19:51
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Såvitt framkommit finns det finns ingenstans i litteraturen exempel på att det går att ensam genomföra ett strypmord framifrån sittande på mordoffret, utan motvärnsskador på en icke skyddsbeklädd mördare, om offret är jämngammalt, friskt, vaket, icke bundet och kämpade emot.

Vilken litteratur har du gått igenom för att kunna göra det påståendet?
Eller är ditt argument - "Jag coli som inte har läst någon nämvärd litteratur i ärendet känner inte till att det skulle finnas något i litteraturen jag inte har läst".

Starkt argument, tycker du?

Citat:
Att Tove inte hade skador på hjärnan som visade att hon varit medvetslös är konstaterat vid obduktion och stöds av sparkljuden i väggen.

Nope, något sådant konstaterande finns inte i obduktionen och vad som orsakade ljuden som lät som sparkar vet vi inte. Återigen hittar du bara på en massa saker.

Citat:
Det finns helt enkelt inte beskrivet fall av tidigare likartade strypmord utan skador på en ensam mördare. Strypmordet på Tove i Vetlanda oktober 2022 skulle vara fullkomligt unikt och första gången det beskrivits och dokumenterats.

Just det, för det vet ju du eftersom du har gått igenom samtliga strypmord som någonsin inträffat i hela världen.
Som sagt, sluta ljug!

Citat:
Är det troligt att det verkligen finns en unik tullipanaros i Vetlanda?

Tulipanaros, stavas det Varför skulle det inte kunna finnas en i Vetlanda? Det är precis lika sannolikt som att hon skulle kunna finnas på vilken annan ort som helst.

Men nu behöver det ju inte alls vara en omöjlig kombination, och allra minst en eftersträvansvärd sådan. Att till och med en psykopat som Johanna klarar av att strypmörda en berusad och av våld mot huvudet medvetandesänkt mycket mindre tjej är verkligen ingenting anmärkningsvärt.

Citat:
Eller är det mer troligt att Maja, som ljugit om så mycket annat i flera månader för att komma undan, mer sannolikt kanske ljuger om sin medverkan i badrummet också?

Det mest sannolika är väl att den som ljugit mest och längst och som fortfarande ljuger, är den som fortfarande ljuger, eller hur!? Nämligen Johanna.
Citera
2023-04-24, 19:51
Medlem
Leif GW Persson tycker tydligen (i TV4) att MGM ska gå mer eller mindre fria, om han kunde skulle han väl få det till villkorligt och kanske böter. Han har nämligen tänkt på det här i hundratals timmar och börjar förstå hur det här har gått till. Fantastiskt. Önskar bara att han tänkte lika mycket på fred på jorden och svälten också, så kan vi lösa de problemen en gång för alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in