2023-04-24, 22:34
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror att när JJ bytte advokat till Sangbo*rn läste Sangbo*rn in sig på fallet och läste samtidigt ett rättsutlåtande som Sangbo*rn tolkade som att Tove dött av aspiration av maginnehåll.

[B]Detta meddelade Sangbo*rn Johanna och informerade henne om att hon inte kunde bli dömd för mord - för det var inget mord enligt Sangbo*rn.
Antagligen fick Johanna då också rådet att berätta och erkänna - mord skulle hon i alla fall inte kunna bli dömd för. Det var också då JJ kontaktade utredarna och erkände.

[/b]
Tyvärr misstolkade Clea Sa*born det hela:

1. Clea missade att det var ett preliminärt rättsutlåtande om dödsorsak
2. Clea tolkade de medicinska termerna i obduktionsprotokollet fel och trodde att det fanns maginnehåll i luftvägarna

Därför slåss Clae Sang*born idag så hårt mot obduktionsutlåtandet om dödsorsak - för hon har möjligen gjort bort sig och därmed lurat sin klient.

Precis som MHs advokat missade att bestrida skadeståndet, varför MH dömdes att betala ett högre skadestånd än JJ. Där var dock Clea uppmärksam nog att bestrida de skadeståndskrav som ställdes på JJ.

Jag tror därför inte att JJ ljuger i de övergripande uppgifterna. Tvärt om är det nog MH som tillsammans med sin försvarare försökt lura - och viss mån även lyckats lura - omgivningen att MH är en oskyldig, snäll, rädd medföljare och inget annat.

Ja så tror jag också att det ligger till. Detta stämmer fullständigt med att JJ berättar allt just när hon får Clea för att hon inte kunde bli dömd för mord.

Med den dödsorsak vi har tillsammans med JJ:s berättelse så sätter hon sig på livstid för mord rakt upp och ner. Inte skuggan av rimligt tvivel. Så kan inte en advokat råda sin klient.

M:s uppgifter är helt osannolika trots det är det många som tror på hennes uppgifter. Dessutom tycker jag att hennes advokat varit henne behjälplig med sitt sovande som många ju tror på.

Jag tror JJ:s uppgifter ligger väldigt nära sanningen och det är möjligt att det aldrig har stått någon så dyrt att hålla sig så nära sanningen som JJ gör efter hon fått Clea. Misslyckas hon nu med obduktionen så sitter hennes klient på livstid medan klientens kumpan som fått rådet att bara sova sig igenom allt lyckas.
Senast redigerad av why123 2023-04-24 kl. 22:38. Anledning: .
Citera
2023-04-24, 22:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nu har ju Claes klient faktiskt dödat Tove med ett strypgrepp runt halsen. Så nog var det en "bajsmacka" att försöka försvara JJ, som du skriver. JJs morddom låg liksom och väntade i hallen.

Riktigt hur JJ skulle kunna kommit undan ett livstidsstraff för mord med pålaga för grovt gravfridsbrott
är svårt att se med tanke på tidigare mordbrand, googlingar, vittnesmål om att JJ villa döda T, hatlåt spår i JJs bil, foto från inköp etc. Där hade JJs erkännande nog egentligen mindre betydelse.

Det var lite det jag ville komma till

Clea är ingen personlig favorit, men jag tycker hon hanterat det här fallet på bästa möjliga sätt ur sin klients perspektiv. Det var inte meningen att skälla på dig (ursäkta om det upplevdes som otrevlig ton eller så), men jag tycker Clea får en del oförtjänt skit.

Citat:
Möjligen kunde man argumenterat mer för att få det till ett dråp/icke överlagt mord med strypgrepp i blindo under slagsmål - men JJ har ju som sagt inga motvärnsskador= inget slagsmål mellan två som slogs.

Precis.

Citat:
Men att ifrågasätta själva dödsorsaken tycker jag framstår som att gripa efter ett långsökt halmstrå.

Jag håller med, men det är ju faktiskt det enda rimliga som går att göra. Halmstrån är allt som återstår just för att J är extremt skyldig. Alternativet är ju att skylla på Maja, men det hade med all sannolikhet varit en usel idé. Jag kan se åklagaren framför mig i rätten: "Du säger att Maja ville döda Tove...men jag skulle vilja läsa något för rätten som heter 'Systrarna Tönnies', en liten dikt du skrivit"

Citat:
Om Clea skulle få igenom att HR inte ser det som ett strypmord vore det enormt förvånade.

Håller helt med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Alltså jag låg underst och blev ”strypt”

Nu var jag förstås beredd och hade inte fallit bakåt men jag var inte beredd att göra det så realistiskt . Men jag fick personen ovanför ur balans och jag kunde komma åt att rivas trots armarna utefter kroppen. Så…
Okidoki... ja, M var kanske med o höll fast... men kanske inte insåg att hon skulle dö...
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Men om grannen ringer på ca 2:43 och han då när han är uppe hör sparkarna från toan. Mh rör sig enligt hennes mobil 2:43. Då kan d ju omöjligt finnas nån tid för johanna att gömma kroppen o mh säger att hon går på toaletten efter hon pratat me jj om mcdonalds så där kan inte kroppen vara
Men problemet me allt är tidsluckan me JJs historia. Hon säger ju att de sitter rätt länge i chock men det stämmer ju inte med när grannen hör ljuden

Den delen om att de sitter i chock säger hon för att det ska låta bra. Om de börjar arbeta med att göra sig av med kroppen direkt efter Toves död känns strypningen som ett kallblodigt mord.
Citera
2023-04-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Har Maja gett någon förklaring till denna omständighet?
Ja hon säger ju att hon vaknar(men inte av nåt ljud) och träffar på JJ frågar var TT är. JJ säger att tt gått hem, MH säger att hon är hungrig o JJ säger att då åker hon till mcdonalds

D är lustigt att MH inte vaknar av jättehöga dunsar från badrummet eller när en granne ringer på dörren i en liten etta. Men hon vaknar två gånger av sig själv och är dessutom hungrig när hon samtidigt är illamående o är inne på toaletten under JJs mconaldsvistelse

Vem kan tro på d här??
Citera
2023-04-24, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fast en knuff som orsakar en sådan duns låter för mig typ lika brutal som än en fällning, (beroende på utförande såklart). Det går nog på ett ut. Nånting måste hon säga för att förklara hur hon orsakade dunsen.

Personligen tror jag inte det var en fällning utan ett rent överfall på något sätt. En fällning låter som ett förminskande för mig.

Som sagt, jag tror inte hon vill gå in i trovärdighetsmatch mot Maja gällande vem som utövat våld mot Tove mot bakgrund av den komprometterande relationshistoriken mellan Johanna och Tove.

(Jag utgår från att du underförstått även är tveksam till förspelet till fällningen så den släpper jag )

Det kan mycket väl vara så, men även det tycker jag går i linje med ett så kallat taktiskt erkännande från Johannas sida.
Med knuff menar jag att hon hade kunnat säga att hon gav Tove en lätt knuff men Tove snubblade över nåt som låg bakom och föll mer av misstag. Johanna är ju inte främmande för att hitta på en historia. Hon har både skapat haschkakehistorien (mindre lyckad) och Maja spyr på toan-historien. Jag tänker att hon rätt lätt hade kunnat dämpa vissa delar av historien eller skylla på Maja. Maja gick ju på Tove på Nöjet, så Maja är inte främmande för att hoppa in i tumult.
Citera
2023-04-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miaua
Men hon var ju redan indragen. Hon kunde larmat. Hon hade tid att tänka efter. Enda sättet att rentvå sig hade ju varit om hon larmat. Hon kan ju omöjligt sovit sig igenom de dunsarna grannen hörde. Hon har ju (om hon inte var med) vaknat och undrat vad som pågick. Hon kunde då rusat ut och larmat.

Hallå om du är i en lägenhet och någon blir mördad där. Du vet att andra vet att den mördade vistats där. Hur kan du tro att du inte kommer bli indragen oavsett vad kroppen dumpas.

Om du vet med dig att du inte är medskyldig larmar du. Du förstår att du i annat fall kommer att bli medskyldig. Alltså allt i beskrivningen den natten river som rivjärn i mig. Som en mardröm. Aldrig i livet hade man deltagit i detta. Det fanns massor av tid och tillfällen att dra sig ur och/eller larma.
Citera
2023-04-24, 22:38
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Hanna Lindblom fortsätter.
– Om man lekar med tanken att det kommer en annan rättsläkare som till exempel säger att det finns fynd av kräkinnehåll i luftrören eller i lungsäcken, som kan tyda på att hon faktiskt dött av det, då får vi ett helt annat läge.

Men hur ska en annan rättsläkare upptäcka maginnehåll i Ts luftvägar??

T är ju obducerad och begravd. Alla obduktionsfynd, prover och mikroskoperingar har ju redan undersökts och analyserats av de två rättsläkare som skrivit obduktionsprotokollet och dödorsaksutlåtandet.

De två ansvariga rättsläkarnas fynd är ju väldokumenterade och det framgår ju klart och tydligt vad de hittade och inte hittade. Det fanns inget maginnehåll med surt ph-värde och frätskador eller matrester i Ts luftvägar.
Citera
2023-04-24, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Har Maja gett någon förklaring till denna omständighet?
Vad menar du
Citera
2023-04-24, 22:39
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja ja men ni fattar ju inte hur jag menar . En person kan ju inte komma och säga tex att det var jag som mördade Olof Palme och så får han livstid automatiskt.

Den analogin är väl inte riktigt passande i sammanhanget va?

Citat:
Oavsett så är det Åklagarens uppgift att lägga fram bevis för vad som hänt

Vilket åklagaren också gjort.

Citat:
Dom dömer inte på om någon ljuger eller talar sanning i rätten.

Inte uteslutande, men det är faktiskt en komponent som kan få verkan i slutändan.

Citat:
Förutom när det gällde Quick-rättegångarna som var stora rättsskandaler.

Den analogin är inte heller passande, rätten gick inte bara på Quicks ord, utan blev blåsta av polisutredningen och "expertisen".
Citera
2023-04-24, 22:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Antingen har grannen misstaget sig eller så har J med sig Ms telefon. Och då är det Ms aktivitet 02:43:33. Det är min slutsats.
Hur tänker du sedan? Att J byttte Ms tfn mot sin egen efter hon stött på grannen?
Citera
2023-04-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
J kanske sa att om ingen av oss säger något så åker ingen av oss fast, men om du säger något så säger jag att du var med på det.
Vet man med sig att man är oskyldig har man inget att dölja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in