Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Det borde någon ha gjort enligt mig.
Bara för att någon inte har ifrågasatt det, betyder det inte att det skulle kunna vara möjligt.
Jag vet inte hur grannens vittnesmål låter, om han får någon mer ingående fråga om ljuden, hur de låter, om det är rytmiskt, eller ojämnt, en dle slag hårdare än andra,. Om de kommer i tät följ eller om det är pauser mellan.
Spasmer låter inte sannolikt.
Däremot berättar J att T först sparkar mot henne, tumult, sedan försöker J sätta sig grensle över T; hon parerar under T:s ålande, samtidigt fortsätter T sparka men nu i väggen till höger om sig. Samma vägg som grannen tycker sig höra sparkar från. Det är först efter att skjutit ifrån för att hamna i den andra positionen som T frågar vad hon/de håller på med.
I J:s inledande förhör säger hon att M sparkade i väggen för att kravla sig mot toalettstolen. - Vilket är syftet? Antagligen för att förklara de sparkar som grannen uppfattade. I själva verket var det T som sparkade i väggen.
Citat:
Tyvärr har ingen frågat rättsläkaren flera av de viktiga frågorna om Toves medvetandegrad kan ha påverkat hennes möjlighet till att försvara sig negativt.
Det borde ha utretts mera ingående, ja.
Citat:
Vikten av det kan man ju se i rätten (och även i tråden) eftersom rätten inte tagit hänsy till det som rättsläkaren säger om att det kan ha funnits en viss medvetnde påverkan och även att det kan ha medfört hjärnskakning.
Ingen har frågat om blödningarna mellan hjärnhinnorna och de microblödningar som fanns i hjärnans bakre delar.
Uppkomsten av microblödningarna orsakades av fallet, det är i allafall min tolkning. Men vem vet, hon kan ju ha dunkat huvudet i golvet eller mot toalettstolen vid något tillfälle.
Citat:
Även frågor om om konvulsionsfasen kunde orsaka ljud liknande de som grannen vitnat om borde varit med i en mordrättegång med livstid på starffskalan.
Nu har rätten själv bestämt att det inte beror på detta, utan att bristen på avvärjningsksador beror på det måste ha varit två gärningsmän och att Tove inte kunde försvara sig.
T borde ha varit medvetandepåverkad, både av alkoholintaget och ett handlöst fall där fötterna lättade från golvet innan hon föll rakt bakåt. J menar att hon inte hann ta emot sig. Har J rätt här, ja då har armbågsskadorna mest sannolikt uppkommit genom J:s tryck med sina ben.
Citat:
Tillägg:
Detta trots vad rättsläkren sagt om när avsaknad av avvärjningsskador kan förekomma. Vilket jag anser kan stämma i det här fallet. Oavsett borde man för en så säker och saklig bedömning utreda även sådant som kan vara till fördel den misstänkta.
J kan ha suttit långt fram och låst axlar och överarmar med sina ben för att förhindra motvärnsskador, samtidigt som tryck har utövats över bröstkorgen. I det läget har du inte mycket att sätta emot i vare sig ork eller kraft. - Prova.
I ovanstående läge tar hon hjälp av sin kroppstyngd när hon med raka armar lägger ett exceptionellt djupt och stadigt tryck över halsen.