2023-04-24, 18:27
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Så alla som är längre är starkare än dom som är kortare menar du? Det tror jag inte stämmer

Längd har inte med något att göra... det är därför det är viktklasser och inte längdklasser i kampsport.
Citera
2023-04-24, 18:27
Medlem
argusmaximuss avatar
Gällande GWs försvar av MH är det simpelt att förklara.

Han gick ut med att MH skulle få lindrigt straff redan från början. Och han är alldeles för stolt, och tar tar sig själv på alldeles för stort allvar, för att kunna byta ståndpunkt.

När hörde du "jag har ändrat mig, jag hade fel" från GW senast?
Citera
2023-04-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyponblom
Är Johanna och Maja nästyngst, efter Fabian Cederholm, att dömas till livstid i Sverige?

Fick en absurd tanke: Tänk, om Fabian och Johanna blir ett par efter fängelsevistelserna! Ungefär samma ålder, lär släppas ganska så samtidigt och har liknande erfarenheter plus att båda då har anknytning till Skåne efter Johannas många år på Ystadsfängelset. Fatta att få det paret som nya grannar i trappuppgången!

Var en 19-20-åring som i februari dömdes till livstids fängelse för mordet inne på Nordic Wellness Gym i Tuve, Göteborg.
Citera
2023-04-24, 18:29
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur uppenbar du än anser jämförelsen, tyckte jag att den var märklig.

Och det är din fulla rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfgsdfg
Åtalade får inte något försvar gratis om de i slutändan döms. Staten förväntar sig ersättning för försvar samt andra kostnader som tillkommit under utredningen. Men det finns säkert undantag.
Är det verkligen så?
Jag var nöstan säker på att staten står för allt oavsett hur dom ser ut
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Kan sparkar vara så hårda att de hörs så högt om de bara är panikreflexer? Det borde ha ställts lite mer frågor till rättsläkaren. Överlag tycker jag det var för få dagar i rätten när två stod åtalade med vitt skilda historier.
Det vore önskvärt om RL även redogjort för hur ett motstånd med sänkt medvetande kunde gått till i samband med att hon sa att det kunde varit möjligt.
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Längd har inte med något att göra... det är därför det är viktklasser och inte längdklasser i kampsport.

Har läst att en mot en var J rädd för Tove som slagit J innan . Därför behövde J hjälp av MH för att kunna utföra mordet på Tove.
Citera
2023-04-24, 18:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det borde någon ha gjort enligt mig.

Bara för att någon inte har ifrågasatt det, betyder det inte att det skulle kunna vara möjligt.

Jag vet inte hur grannens vittnesmål låter, om han får någon mer ingående fråga om ljuden, hur de låter, om det är rytmiskt, eller ojämnt, en dle slag hårdare än andra,. Om de kommer i tät följ eller om det är pauser mellan.
Spasmer låter inte sannolikt.

Däremot berättar J att T först sparkar mot henne, tumult, sedan försöker J sätta sig grensle över T; hon parerar under T:s ålande, samtidigt fortsätter T sparka men nu i väggen till höger om sig. Samma vägg som grannen tycker sig höra sparkar från. Det är först efter att skjutit ifrån för att hamna i den andra positionen som T frågar vad hon/de håller på med.

I J:s inledande förhör säger hon att M sparkade i väggen för att kravla sig mot toalettstolen. - Vilket är syftet? Antagligen för att förklara de sparkar som grannen uppfattade. I själva verket var det T som sparkade i väggen.
Citat:
Tyvärr har ingen frågat rättsläkaren flera av de viktiga frågorna om Toves medvetandegrad kan ha påverkat hennes möjlighet till att försvara sig negativt.
Det borde ha utretts mera ingående, ja.
Citat:
Vikten av det kan man ju se i rätten (och även i tråden) eftersom rätten inte tagit hänsy till det som rättsläkaren säger om att det kan ha funnits en viss medvetnde påverkan och även att det kan ha medfört hjärnskakning.
Ingen har frågat om blödningarna mellan hjärnhinnorna och de microblödningar som fanns i hjärnans bakre delar.
Uppkomsten av microblödningarna orsakades av fallet, det är i allafall min tolkning. Men vem vet, hon kan ju ha dunkat huvudet i golvet eller mot toalettstolen vid något tillfälle.
Citat:
Även frågor om om konvulsionsfasen kunde orsaka ljud liknande de som grannen vitnat om borde varit med i en mordrättegång med livstid på starffskalan.

Nu har rätten själv bestämt att det inte beror på detta, utan att bristen på avvärjningsksador beror på det måste ha varit två gärningsmän och att Tove inte kunde försvara sig.
T borde ha varit medvetandepåverkad, både av alkoholintaget och ett handlöst fall där fötterna lättade från golvet innan hon föll rakt bakåt. J menar att hon inte hann ta emot sig. Har J rätt här, ja då har armbågsskadorna mest sannolikt uppkommit genom J:s tryck med sina ben.
Citat:
Tillägg:
Detta trots vad rättsläkren sagt om när avsaknad av avvärjningsskador kan förekomma. Vilket jag anser kan stämma i det här fallet. Oavsett borde man för en så säker och saklig bedömning utreda även sådant som kan vara till fördel den misstänkta.
J kan ha suttit långt fram och låst axlar och överarmar med sina ben för att förhindra motvärnsskador, samtidigt som tryck har utövats över bröstkorgen. I det läget har du inte mycket att sätta emot i vare sig ork eller kraft. - Prova.

I ovanstående läge tar hon hjälp av sin kroppstyngd när hon med raka armar lägger ett exceptionellt djupt och stadigt tryck över halsen.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Så alla som är längre är starkare än dom som är kortare menar du? Det tror jag inte stämmer

I kampsportvärlden så klassar Johanna in inte mindre än fem viktklasser över Tove.
De två skulle aldrig komma i närheten av varandra i en kampsportsarena, just för att det är så stor skillnad mellan dem. Tove hade inte skuggan av chans emot en fem klasser starkare Johanna.
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Citat:

Men du måste ju framföra nåt skäl för att "Tove verkar starkare än Johanna"!

Det är ju DU som framför tesen! Varför tror DU att Tove var starkare än JJ?

Det enda vi 2 andra har skrivit, är att Johanna var 2 decimeter längre

Chezzuz christ!
Senast redigerad av ziracorn 2023-04-24 kl. 18:33.
Citera
2023-04-24, 18:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det är märkligt att MH lyckas med allt det när hon påstår att hon drack sig redlös och därför däckade hos JJ. Att leta efter TT på Nöjet och att promenera samt filma och konversera på väg hem till JJ gick också ypperligt.

Ja det är bara ytterligare en märklig omständighet till som helt enkelt inte går ihop med övriga uppgifter.

Jag tror att MH har som grundprincip i sin personlighet att inte erkänna eller tala sanning om saker som hon kan kritiseras för att ha gjort. Obehaget kritiken kan innebära, tacklar hon med att neka.
Så har hon antagligen också betett sig mot sina föräldrar under uppväxtåren.

Efterhand erkänner hon det hon överbevisas om och som det helt enkelt inte fungerar att neka till.
När det blir mer obehagligt att neka och folk är upprörda och argt viftar med bevisen framför henne, blir det jobbigare för MH att ljuga - och då väljer hon att erkänna.
Men först då och hon erkänner inget annat frivilligt.
Kunde hon skulle hon säkert nekat till att ens varit på plats i JJs lägenhet eller på Nöjet.

Så länge hon inte kan överbevisas om att hon också höll i Tove i badrummet kommer hon nog inte frivilligt erkänna det. Även om alla omständigheter talar mot MHs påståenden.
Senast redigerad av coli 2023-04-24 kl. 18:38.
Citera
2023-04-24, 18:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så alla som är längre är starkare än dom som är kortare menar du?

Nej. Hade jag menat det så hade jag skrivit det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in