2023-04-11, 08:40
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du att det är lika troligt att sparkarna var Ts sista rörelser som att de kom direkt när J satte sig på henne?

Att sparkarna kom initialt är för mig det enda sannolika, därav mina intrasslingar i diverse osammanhängande scenarier angående slutfasen.

Jag tror att dunsarna som fick grannarna under att reagera, diskuterade det med varandra och gå ut i trapphuset upp till JJs lägenhet och ringa på, kom av att T fälldes till golvet.

Då tar det en liten stund innan grannen till slut är utanför dörren och ringer på när de 5-10 sparkljuden hörs.

Därför uppstod sparkljuden sannolikt inte alldeles i början - då hade grannen inte hunnit upp. Sparkarna från Ts ben in i badrumsväggen, som jag tror skapade ljuden, kom en liten stund efter att T hamnat på golvet. Sannolikt medan JJ höll på att strypa henne.
Senast redigerad av coli 2023-04-11 kl. 08:42.
Citera
2023-04-11, 08:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Sparkarna kom initialt av vad? Dunsen/arna (då vi ändå måste anse fajten började) kom några minuter innan sparkarna, och efter dessa så vitt känt inga ljud).

Duns/ar och sparkar har den fördelen att de är observerade av annan än MH/JJ.

Ja så tror jag också. Vittnesmål om tidsspann och ordningsföljder från grannarna under är betydligt mer tillförlitliga än de åtalades uppgifter.

Grannarnas eventuella adrenalinpåslag , försköningslust eller tunnelseende borde näst intill vara försumbart jämfört med de inblandades.
Citera
2023-04-11, 09:14
Medlem
Citat:
Menar du att det är lika troligt att sparkarna var Ts sista rörelser som att de kom direkt när J satte sig på henne?

Att sparkarna kom initialt är för mig det enda sannolika, därav mina intrasslingar i diverse osammanhängande scenarier angående slutfasen.

Ursäkta om jag har missat nåt, men hur tänker du dig att inledande duns som fick grannen att reagera på skulle ha skett? Är det en till mordförloppet helt orelaterad händelse...? Annars är det otroligt svårt att få ihop att det är sparkarna som är det första tecknet på att TT blir mördad. Om jag som sagt inte missat nåt så är det istället närmast uteslutet att inte sparkarna signalerar slutet på själva *mordet*.
Citera
2023-04-11, 09:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Jag är ytterst tvivelaktig till att TT ska ha ens försökt ta strypgrepp på JJ när hon ligger ner. TT är ca 1,60 m och ligger ner. Ska hon nå att sträcka upp händerna mot JJs hals (JJ är ca 1, 80 m) och lyckas få nåt slags tag??. Svårt att tro på det. Mera troligt är nog att hon viftar med armar och händer utan att ens komma i närheten av JJs hals. Och där kan det finnas möjlighet att "någon annan" låser hennes händer så hon inte kan göra mer.
Stor längdskillnad, ja. Mera troligt är väl att hon försöker trycka undan J som sitter på hennes mage än att ta stryptag, ja. Antar att det är ett sätt för J att lägga skuld på T in i det sista.
Citera
2023-04-11, 09:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Sparkarna kom initialt av vad? Dunsen/arna (då vi ändå måste anse fajten började) kom några minuter innan sparkarna, och efter dessa så vitt känt inga ljud).

Duns/ar och sparkar har den fördelen att de är observerade av annan än MH/JJ.
Med initialt menar jag när fighten på golvet börjar.

Jag har hela tiden varit inne på att flertalet i tråden menat att sparkarna varit Ts sista rörelser före dödsinträdet och det kan jag inte tänka mig.
Citera
2023-04-11, 09:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror att dunsarna som fick grannarna under att reagera, diskuterade det med varandra och gå ut i trapphuset upp till JJs lägenhet och ringa på, kom av att T fälldes till golvet.

Då tar det en liten stund innan grannen till slut är utanför dörren och ringer på när de 5-10 sparkljuden hörs.

Därför uppstod sparkljuden sannolikt inte alldeles i början - då hade grannen inte hunnit upp. Sparkarna från Ts ben in i badrumsväggen, som jag tror skapade ljuden, kom en liten stund efter att T hamnat på golvet. Sannolikt medan JJ höll på att strypa henne.
I vanlig ordning uttryckte jag mig väl luddigt.
Med initialt menade jag att det var i början av "strypningsfasen" och inte i slutet.
Citera
2023-04-11, 09:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Ursäkta om jag har missat nåt, men hur tänker du dig att inledande duns som fick grannen att reagera på skulle ha skett? Är det en till mordförloppet helt orelaterad händelse...? Annars är det otroligt svårt att få ihop att det är sparkarna som är det första tecknet på att TT blir mördad. Om jag som sagt inte missat nåt så är det istället närmast uteslutet att inte sparkarna signalerar slutet på själva *mordet*.
Min vanliga luddighet. Jag förtydligade mig just till coli.
Citera
2023-04-11, 09:29
Medlem
Hej, ni som har rättegångsappen, visst var det idag resterande skulle läggas ut eftersom domen kommer?
Rätta mig gärna om jag har fel så jag vet när det släpps.
Citera
2023-04-11, 09:34
Medlem
När kommer domen?
Citera
2023-04-11, 09:37
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie2006
Hej, ni som har rättegångsappen, visst var det idag resterande skulle läggas ut eftersom domen kommer?
Rätta mig gärna om jag har fel så jag vet när det släpps.
19 April
Citera
2023-04-11, 09:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
För mig var det guld värt. Tack igen!

Jag läste förhöret tidigare, men inför stundande lov och påsk hade jag lite svårt att fokusera på FUP. Lovveckan blev det inte enklare.

Tankarna har inte gått hela vägen fram och jag borde inte skrivit här. Men jag har blivit sunt ifrågasatt och blivit nödgad att försöka sätta ord på mina tankar, dock utan att lyckas få ihop det tidigare.
J:s utritade två positioner som postaren LeeVan har lagt ut i tråden:
https://imgur.com/LrWSiWO

J säger att T landar på rygg till vänster om dörren och slår i huvudet rejält; stämmer hennes utritade streckgubbe borde T rimligtvis landa rakt på de uppstickande rörledningarna; se trubbigt våld mot bakhuvudet (3x0,5 cm).

De 5-10 sparkarna med några sekunders mellanrum som grannen hör, är förenligt med om T skulle sparka med högra benets utsida ut mot hallen. Innan dess har hon sparkat mot J som beskriver tumult, ålande, sätter sig grensle på magen, sparkar i vägg. T får därefter in en hård spark i väggen och skjuter ifrån och uppåt, de hamnar då i den andra positionen; långsida badrum med M i huvudändan.

Den trubbiga skadan i bakhuvudet är väl det tydligaste beviset på att T ramlat till vänster, precis som J menar. I övrigt är badrummet slätt utan föremål på golvet.
Citera
2023-04-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om fynd indikerar att en misstänkt gärningsman inte ensam kan ha genomfört ett brott måste man även misstänka och åtala den enda andra person som bevisligen befunnit sig på plats. Det är liksom självklart.

Om en misstänkt gärningsman inte ensam kan ha strypt ihjäl ett vaket jämngammalt offer framifrån utan motvärnsskador måste man faktiskt utgå från att det fanns en medhjälpare.
Teorin om en ensam gärningsman håller inte då.

Det går inte att hitta något beskrivet fall vid denna typ av mord framifrån, där gärningsmannen inte fått motvärnsskador. Det blir ju då i princip en omöjlighet att JJ ensam skulle kunna strypa ihjäl en vaken T framifrån på badrumsgolvet utan att själv få motvärnsskador under kampen.

Det måste därför rimligen anses ogenomförbart praktiskt att JJ begått mordet ensam.
Framförallt om man betänker att JJ och T var jämngamla, friska, hyfsat vältränade och klädda i vanliga kläder där JJ också var barbent.

Avsaknad av fynd är de facto också bevis i detta fall. Man måste helt enkelt se till den sammantagna bilden av alla funna eller saknade fynd och dra slutsatser utifrån befintliga fakta.
Utan motvärnsskador på JJ var hon inte ensam vid mordet. Då höll MH fast T, precis som JJ uppgett.

(Lite dumt att i sammanhanget skriva ut en mening om att man inte dömer någon för avsaknad av något som inte hänt. Självklart åtalar man och dömer också folk regelbundet för avsaknad av fynd eller för saker som inte hänt, exempelvis att de inte hjälpt någon, angett någon, bromsat i tid eller betalat.)

Notera ordet enbart i mitt ursprungliga citat. Jag är rätt säker på att det här inte räcker. Det kanske kan ses som stödbevisning men det väger lätt i fall där ord står mot ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in