2023-04-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack! Precis som du menar är trauma en fullt rimlig och sannolik förklaring till partiell minnesförlust.

Det vilar en sorts likgiltighet eller kalla det avstängdhet, över de första förhören. Inget som därmed bör tolkas som okänslighet.
Så småningom lossnar det rejält och hon beskriver sina känslor på ett trovärdigt och naturligt sätt.
Allt runt J och hennes sjuka idéer som hon har burit inom sig under så lång tid och lagt locket på, forsar nu samtidigt fram - bearbetningen har påbörjats.

En sedan tidigare sänkt kognitiv förmåga och dåligt psykiskt mående förbättrar inte direkt förmågan att minnas de jobbiga bitarna, dessutom under stark press. Men minnen lagras i långtidsminnet och efter många förhör och samtal med "samsittaren" så frigörs så småningom, under medveten ansträngning, allt fler minnesbilder.
-------------
I de första förhören nämner M att tjejerna går till köket för att prata medan hon själv sätter sig i vardagsrummet med sin mobil:

"Maja satte sig i vardagsrummet medan de andra satte sig i köket. Maja tillfrågas varför hon var med hem till Johanna och hon svarar att planen var at hon skulle sova över där. Hon satt och kollade i sin mobil, hon såg inte ut till de andra från sin position och hörde inte vad de talade om."

"Jag var i vardagsrummet, Tove och Johanna var i köket."

En sak slog mig när jag lyssnade på förhör med M, del 2. Här berättar hon att hon håller på lite med sin mobil innan hon somnar i sängen.
Sängen finns i vardagsrummet, endast ett draperi används för att avdela.

Säger hon att hon befann sig i vardagsrummet så kan hon ha menat antingen fåtöljen eller sängen.

M blev informerad av sina föräldrar att hennes storebror skulle ha vänner hemma på kvällen (nyligen flyttat tillbaka från studier i Gbg). Hon sa då att hon sover över hos en kompis. Föräldrarna sov över i sin stuga. Så det stämmer att övernattningen var planerad från Ms sida. Dock åkte hon ju hem till huset vid femtiden. Gissar att hon inte ville vara kvar i lägenheten. Och J åkte väl till sin mamma.
Citera
2023-04-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det beror faktiskt på vad man pratar om.

Rättsläkaren menar att hon och hennes kollega är säker på dödsorsaken.

Det är en apekt, och den aspekt som Clea försöker ifrågasätta utifrån andra kända tecken på kvävning utifrån aspiration.

Men sedan finns det flera andra saker som inte är fastställt, såsom om, eller hur mycket skallskadan kan ha påverkat förloppet settt utifrån avsaknaden av avvärjningsskdor t ex. Även själva strypningen i sig, skulle kunna påverka medvetandegraden på olika sätt, och att de ljud som grannen hör i slutskedet, kan ifrågasättas om det var orsakade av kramper eller en medveten handling från Tove som försökte slå sig fri med enbart benen fria såsom TR har bestämt.

Chefen för Rättsmedicin säger att deras utlåtanden ska tåla att granskas och har inget emot detta (pratar i generella termer, inte det specifika fallet), och menar även att man kan hänföra ärendet till Socialstyrelsens rättsliga råd, som är ett fristående organ. De kan alltså göra en prövning.

Så varför gör inte Clea det???

Advokaten i inslaget menar att man som försvarare inte på måfå, vinste eller förlust, anlitar en expert, utan det bör ju vara utifråns klientens bästa.

https://sverigesradio.se/artikel/efter-vetlandadomen-forsvaret-vill-kalla-in-en-egen-rattslakare

Är det någon som ifrågasatt (förutom på flashback) om dessa ljud kan ha uppkommit från spasmer, kramper eller dödsryck?
Citera
2023-04-24, 17:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Båda ljuger, men eftersom J byggt sin story på bevis blir hon trodd, trots att tidslinjen motbevisats av grannens vittnesmål och hennes berättelse om efterspelet endast stämmer med hennes egen agenda. På den punkten kan Ms story om samtal i köket vara sann.
Det enda med säkerhet sanna i Js story är bevisen som hon vävt in. Helheten är inte mer värd än Ms.

Att Js utgångsläge försämrades med att ange M, tror jag vägde lätt gentemot hämnden.

Jg misstänker att om det är så (vilket jag också misstänker ) att Johnna ljuger om Majas deltagande med fastlåsning av händerna, att Johanna inte tänkte på at det i förlängnngen såg mer illa ut för henne själv.

Johanna kan ju ha tänkt, utifrån att Tove "angriper" henne med stryptag, då måste hon ju (och Maja) få försvara sig.

Hela Johannas berättelse visar på en oförmåga att förstå att det låter inte bra att man t ex "fäller någon" för att man känner sig kränkt av att gästen inte tycker att badrummet var mycket att se eller att man blir ännu argare för att någon säger "vad fan håller du på med" och att hennes egen kommentar "vad håller du på med själv" medan hon har satt sig (eller sätter sig, minns ej tågordningen här) gränsle över någon som just fällt still golvet och slagit huvudet jättehårt i golvet.

Det är en berättelse som tvärtom andas lättkränkthet, hat och oproportioneligt agerande. Hon vill få det som att låt att hon hade visst skäl att bli arg, och att Tove tar henne på halsen, är något hon nu måste försvara sig mot. Det är då typ som Maja kommer in i bilden.

Det som hände kommer vi aldrig att få veta, men ändringen i rätten om att allt skedde precis när de kom hem, gör det lättare att få in både Maja i badrumsberättelsen liksom deras frysning till is, panik och förvirring.

Johanna har nog inte alls tänkt så långt att det låter så illa som det gör, att de är två nu som föröker hjälpas åt.

Hon vill i mina ögon få bort fokus på att hon lurpassat på bästa möjliga tillfälle att hämnas på sitt hatobjekt och trycker in henne i badrummet med en iskall fällning, och lika iskallt trycka fast Tove till golvet med hela sin tyngd på hennes mage/bröstkorg och strypgrepp mot halsen. Då är det dessutom svårt att få in Maja längst in i badrummet helt utan anledning, utan det ser ju ut som en planerad gemensam manöver.

Jag minns inte om det var du som skrev vid något tillfälle att
Citera
2023-04-24, 17:18
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
På vilket sätt är detta relevant för mordet på T?

Är du 12 år, eller?

Det är relevant för att alla behöver lära sig hur man hanterar narcissister på bästa sätt.
För att i möjligaste mån undvika att något liknande händer igen.
Narcissiten kan man inte ändra på. Det enda man kan göra för att påverka är att undvika dem.
Citera
2023-04-24, 17:26
Medlem
Har ni fått tag på deras Fup? Jag kunde få ut den digitalt för en vecka sedan, vet dock ej vart. Visst, det är en del sidor men inte så många.
Citera
2023-04-24, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Är det någon som ifrågasatt (förutom på flashback) om dessa ljud kan ha uppkommit från spasmer, kramper eller dödsryck?

Det borde någon ha gjort enligt mig.

Bara för att någon inte har ifrågasatt det, betyder det inte att det skulle kunna vara möjligt.

Jag vet inte hur grannens vittnesmål låter, om han får någon mer ingående fråga om ljuden, hur de låter, om det är rytmiskt, eller ojämnt, en dle slag hårdare än andra,. Om de kommer i tät följ eller om det är pauser mellan.

Tyvärr har ingen frågat rättsläkaren flera av de viktiga frågorna om Toves medvetandegrad kan ha påverkat hennes möjlighet till att försvara sig negativt.

Vikten av det kan man ju se i rätten (och även i tråden) eftersom rätten inte tagit hänsy till det som rättsläkaren säger om att det kan ha funnits en viss medvetnde påverkan och även att det kan ha medfört hjärnskakning.
Ingen har frågat om blödningarna mellan hjärnhinnorna och de microblödningar som fanns i hjärnans bakre delar.

Även frågor om om konvulsionsfasen kunde orsaka ljud liknande de som grannen vitnat om borde varit med i en mordrättegång med livstid på starffskalan.

Nu har rätten själv bestämt att det inte beror på detta, utan att bristen på avvärjningsksador beror på det måste ha varit två gärningsmän och att Tove inte kunde försvara sig.

Tillägg:
Detta trots vad rättsläkren sagt om när avsaknad av avvärjningsskador kan förekomma. Vilket jag anser kan stämma i det här fallet. Oavsett borde man för en så säker och saklig bedömning utreda även sådant som kan vara till fördel den misstänkta.
Senast redigerad av notknapparen 2023-04-24 kl. 17:46.
Citera
2023-04-24, 17:41
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Att göra "rätt i sak" är inte detsamma som att tycka att någon inte borde bli fälld. Att göra "rätt i sak" betyder att man utför en rättssäkert arbete där personligt tyckande inte spelar in.

Oavsett vad man TROR/ TYCKER om MH:s roll i mördandet av T, ska hennes del i det naturligtvis granskas juridiskt rätt, likväl som JJ:s roll. Det handlar inte om att TYCKA att någon BORDE ha si eller så långt straff, utan ska prövas på juridiskt rätta grunder. När det har gjorts kan utfallet bli att MH får livstid, eller inte.
Antar att sanningen långt ifrån alltid är prioriterad, i det här fallet stör sig många på att M ljög för polisen under så lång tid och det i sig kan tolkas som att hon ljuger om allt och därmed bör dömas till livstids fängelse.

Inte ens 02:19-tiden som TR (s 58) godtar som tillförlitlig, har varit värd att titta på: "Efter en stund gick Maja Hellman upp från sängen och sa i köket att hon mådde illa, då var både Johanna Leshem Jansson och Tove där. Sedan gick hon och lade sig igen. Denna uppgift stämmer väl med den analys som gjorts av hälsoappen i Maja Hellmans telefon som kl. 02.19 registrerat 33 steg."

TR resonerar vidare: "Maja Hellman var kvar på toan när hon fick sms:et från Johanna Leshem Jansson om att Johanna Leshem Jansson var på ”donken”. När Johanna Leshem Jansson kom hem åt Maja Hellman i köket för att därefter gå och lägga sig igen. Det är först därefter som Maja Hellman väcks av Johanna Leshem Jansson som säger att hon behöver hjälp; i detta ögonblick såg Maja Hellman Tove inlindad i ett lakan.
Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43. Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste Maja Hellmans telefon varit påslagen."

M säger i förhör att hon gick tillbaka till sängen och hämtade sin mobil, klockan var då 02:43.
Därefter gick hon till badrummet igen och satt där tills J kom tillbaka med burgaren.

TR menar tydligen att hälsoappen borde ha registrerat steg vid denna tidpunkt - hur menar de? För M kan ju bara ha lagt ifrån sig mobilen i badrummet efter sms:et; hon glömmer den, går in till köket där hon sitter mittemot J och äter burgaren i slumrande tillstånd. Efteråt går hon till sängen och lägger sig igen, med mobilen kvar i badrummet. - Varför skulle det vara omöjligt?
Citera
2023-04-24, 17:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
M blev informerad av sina föräldrar att hennes storebror skulle ha vänner hemma på kvällen (nyligen flyttat tillbaka från studier i Gbg). Hon sa då att hon sover över hos en kompis. Föräldrarna sov över i sin stuga. Så det stämmer att övernattningen var planerad från Ms sida. Dock åkte hon ju hem till huset vid femtiden. Gissar att hon inte ville vara kvar i lägenheten. Och J åkte väl till sin mamma.
Efter att de åter är i J:s lgh säger M att: "jag går och lägger mig i sängen igen."
Citera
2023-04-24, 17:47
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det var ju bara två månader sedan som HD ändrade Hovrättens friande dom i Märsta-mordet till livstids fängelse - och dessutom fläskade på med ett ett ganska generöst prejudikat om bevisvärdering i mål med indiciebevisning...
Gjorde man? Bra gjort!
Citera
2023-04-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Det är två helt olika saker.
Att hjälpa bära ner kroppen kanske hon gjorde för J sa att jag sätter dit dig för mord om du inte hjälper till.
Att medvetet döda någon är statistiskt sätt inte många som vill o klarar av.
Så sannolikheten är liten statistiskt sätt att M var med på det. Speciellt inte när man inte har motiv som J har.

Ja men förklara då hur JJ skulle kunna strypa Tove själv utan att få en endaste skråma på sig själv?
Citera
2023-04-24, 17:53
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Sparkarna i väggen tror jag är när Tove stryps det har jag sett på film att dom som stryps sparkar med benen tills dom dör
Citera
2023-04-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag tycker många i denna tråd tér sig alldeles för känslomässiga när man försöker argumentera om ”utom rimliga tvivel”. Ja, ALLA i denna tråd lider med Toves familj. Jag kan inte ens föreställa mig deras sorg. Man kan dock rent juridiskt inte låsa in människor på livstid i vårt samhälle om inte det finns tillräckligt starka bevis. Det är väl tur det så inte risken finns att en oskyldig människa skulle råka dömas för livstid. Jag vet det skiljer sig åt i två läger här angående detta.

Återigen undrar jag över vad folk tror rättsläkaren menade när hon sa att det finns tydliga tecken på att JJ har tryckt så pass hårt på en ven i Toves hals, en ven som gör man kan förlora medvetandet inom få sekunder. Det finns tecken på Tove tuppade av inom några sekunder. Måste sparkarna varit Tove? Tror ni hon var i liv 5-10 min efter hon slogs i golvet och stryptag togs? Jag är genuint nyfiken på era åsikter.

I inga förhör överhuvudtaget nämner någon att MH pratade illa om Tove eller nämnde hon ville skada henne. Det stämmer inte att MH var hotfull utanför Toves dörr. Det var en annan tjej som hon hade åkt för att prata med. Detta på order av JJ.
Jag kan hålla med de som tror att MH var med under mordet utav lojalitet till JJ. Den sannolikhet finns absolut. Jag håller inte med om att MH har planerat mordet innan och avskytt Tove innan.

Det behövs självklart en ordentlig och detaljerad rekonstruktion av mordnatten. Att MHs försvarsadvokat inte efterfrågade det är såklart lite märkligt eftersom hans klient nekar till att varit med inne på badrummet. Eftersom straffet gäller livstid för en person som precis fyllt 18 så bör allting gås igenom noga.

Ps. Bara för att man diskuterar MHs inblandning i mordet betyder det inte man är en ”MH-älskar, MH-försvarare” eller annat barnsligt trams.

Lyssna på Albins vittnesmål angående om MH varit hotfull mot Tove. MH var även med vid bränderna hon har gjort nada för att stoppa detta. Varför var det MH och inte JJ som gick in och letade efter Tove på nöjet? Mycket enkelt MH är JJ.s lilla soldat som gör allt som JJ säger åt henne att göra! Förstår ni inte att JJ inte kunnat strypa Tove själv utan att få en endaste skråma? De har tillsammans och i samförstånd tagit livet av Tove. Det blir bara löjligt att påstå att MH sovit stämmer inte med bevisen vandrade hennes mobil runt själv i lägenheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in