Citat:
Ursprungligen postat av
Suomalainen14
Har inte undersökt förutsättningarna faktiskt, bara läst att det är möjligt att på detta vis köpa sig en försäkring. Om någon kollar upp detta och delger oss i tråden så är det helt klart intressant!
En rejäl dos HCG brukar ändå göra att sagan får ett lyckligt slut.
Efter en snabb sökning verkar det kosta 4400kr att undersöka och frysa sina spermier, för att sedan övergå till en fast kostnad på 1500kr/år i lagringskostnad. Behöver man göra IVF flera gånger kan det lätt kosta väl över 100.000kr. Ett försök kostade 30-35.000:- senast jag kollade om jag minns rätt.
Det är alltså inget bra alternativ om man inte har gott om pengar. Man kan nog inte räkna med att få behandlingen gratis, och vill man försöka gå den vägen kan det ta flera år. Har ett par dålig fertilitet kan det vara förödande att vänta för länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mansory
De känns rätt tryggt. Men om man kör HCG under en längre tid. Tex genom hela kuren som vissa gör, hur påverkas fertiliteten av det tro? Har inte läst på så mycket om det. Enda jag vet är att hcg efter kur får fart på kulorna igen :P
Man kan köra hMG + hCG eller Follitropin + hCG för att behålla sin fertilitet under kur. Jag har också läst att Enklomifen (kallas även Enclomiphene eller Enclomid) kan användas under kur för att behålla sin fertilitet.
Anledningen till att män blir infertila eller.subfertila p.g.a. bruk av AAS är för att produktionen av FSH och LH stängs ner. Efter att ha läst på en del om fertilitet.sedan 2022, tror jag inte att man ens kan bli permanent steril av AAS-bruk. Hittar man någon f.d. AAS-brukare som är helt steril,.beror det förmodligen på andra.orsaker. En del är sterila p.g.a. genetiska orsaker eller skador på testiklarna som skedde i yngre ålder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Suomalainen14
Är planen att avla när du är ON så ökar chanserna drastiskt för fertilitet så vitt jag förstår. Men av allt jag har läst (och det är en hel jävla del) så verkar full återställning av pungkulorna vara 6 månader efter PCT förutsatt HCG efter kur.
Med andra ord; vi blivande fäder får planera in ett dröjsmål så blir man inte besviken.
Det är rimligt att förvänta sig att återhämtning kan ta minst 6 månader, ja. Detta p.g.a. hur spermaproduktionen fungerar, d.v.s. de spermier.som produceras idag används 72-90 dagar in i framtiden. Det innebär att du måste vänta minst 72-90 dagar för att medicin eller positiva förändringar i livsstilen skall ha effekt. Är du nollad på FSH och LH direkt efter en kur får du räkna med att det kan ta ett tag innan du kan få upp dina nivåer igen, särskilt om du inte använder mediciner som hjälper systemet att komma igång.
Om man har problem med fertiliteten under kur och känner att man vill bli pappa så snabbt som möjligt, bör man använda medicin för att få upp FSH och LH, och därmed öka spermaproduktionen. Klomifen (Clomid) är nog det bästa alternativet av de mediciner som är lätta och billiga att få tag på här i Sverige.
Sedan är det värt att nämna att 72-90 dagar i regel också gäller för negativ påverkan på fertiliteten, d.v.s. om du är ren sedan 1 år tillbaka med ett fungerande system och påbörjar en aggressiv kur med mycket testo och tren idag, kommer du förmodligen att fortsätta vara fertil under 3 månader innan fertiliteten börjar ta stryk. MEN det verkar som att hög värme i testiklarna, exempelvis hög värme orsakad av feber eller varma bad, kan påverka ens fertilitet negativt direkt. Alltså värme kan skada de spermier som började produceras för 72-90 dagar sedan och nu har mognat.
Tillägg: Med tanke på att tren verkar öka kroppsvärmen en del, kan jag tänka mig att det kan ha en direkt negativ effekt på ens fertilitet. DNP lär också kunna ha en direkt negativ påverkan på ens fertilitet av den anledningen.