2022-11-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadOfBoo
10 år, 2-3 kurer per år i 6v-12v, ingen pct, inget mellan kurerna. Sedan uppehåll i många år. Nu lite kurande för välbefinnande. Låg på några år med mycket lite vila, nästan konstant. Grunddos testo och lite smått annat i perioder för att läka en gammal kropp, primo, deca i låga doser. Sista 2 åren lite lugnare, har tex nu 4-5 månader off. Går ok. Lite kass sexdrift om man jämför med på testo. Blir sugen en gång i veckan istället för två gånger om dagen. Kunde inte behålla all massa, gick väl ner runt 5-6 kilo muskler och minst 10-20% av styrkan, beroende på övning. Fortfarande mer vikter än dom flesta på gymmet. Låg mellan 12-19 senaste kontrollerna av testohalt så ingen direkt katastrof. Känns dock bättre på 25-30 med testo. Stor skillnad.

Nu vet jag inte hur gammal du är men efter allt kurande så är 19 ändå rätt bra med tanke på att du inte kört PCT.

Lyssnade på någon pod med dave crossland och han sa att man blir steril eller måste gå på TRT efter 8a kurer. Lät lite konstigt men jag lyssnade inte så noga så kan ha hört eller missförstått.
Citera
2022-11-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Nu vet jag inte hur gammal du är men efter allt kurande så är 19 ändå rätt bra med tanke på att du inte kört PCT.

Lyssnade på någon pod med dave crossland och han sa att man blir steril eller måste gå på TRT efter 8a kurer. Lät lite konstigt men jag lyssnade inte så noga så kan ha hört eller missförstått.

Då kan jag dementera det på en gång… Gjort gumman gravid flera gånger och det EFTER långt fler än 8 kurer (har dessutom 3 mini-me) så 🤗
Citera
2022-11-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 40ish
Då kan jag dementera det på en gång… Gjort gumman gravid flera gånger och det EFTER långt fler än 8 kurer (har dessutom 3 mini-me) så 🤗

Skönt att höra! Då kan man kanske kura på utan att oroa sig
Citera
2022-12-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 40ish

Min uppfattning är också att fertiliteten minskar men att det hör till ovanligheten att bli steril och dessutom permanent efter avslutat brukande. Vill man försäkra sig så kan man frysa in sperma för framtida behov före igångsättning.
Citera
2023-04-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suomalainen14
Min uppfattning är också att fertiliteten minskar men att det hör till ovanligheten att bli steril och dessutom permanent efter avslutat brukande. Vill man försäkra sig så kan man frysa in sperma för framtida behov före igångsättning.

Det är ett alt, men det kostar väl tp 30k? Dessutom har man väl ett begränsat antal försök med den metoden IMF eller va de nu kallas? Tror det är tre försök med konstgjord befruktning sen får man bekosta kalaset själv.
Citera
2023-04-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Det är ett alt, men det kostar väl tp 30k? Dessutom har man väl ett begränsat antal försök med den metoden IMF eller va de nu kallas? Tror det är tre försök med konstgjord befruktning sen får man bekosta kalaset själv.

Har inte undersökt förutsättningarna faktiskt, bara läst att det är möjligt att på detta vis köpa sig en försäkring. Om någon kollar upp detta och delger oss i tråden så är det helt klart intressant!

En rejäl dos HCG brukar ändå göra att sagan får ett lyckligt slut.
Citera
2023-04-23, 19:00
Medlem
Citat:
Har inte undersökt förutsättningarna faktiskt, bara läst att det är möjligt att på detta vis köpa sig en försäkring. Om någon kollar upp detta och delger oss i tråden så är det helt klart intressant!

De känns rätt tryggt. Men om man kör HCG under en längre tid. Tex genom hela kuren som vissa gör, hur påverkas fertiliteten av det tro? Har inte läst på så mycket om det. Enda jag vet är att hcg efter kur får fart på kulorna igen :P
Citera
2023-04-24, 08:43
Medlem
Citat:
De känns rätt tryggt. Men om man kör HCG under en längre tid. Tex genom hela kuren som vissa gör, hur påverkas fertiliteten av det tro? Har inte läst på så mycket om det. Enda jag vet är att hcg efter kur får fart på kulorna igen :P

Är planen att avla när du är ON så ökar chanserna drastiskt för fertilitet så vitt jag förstår. Men av allt jag har läst (och det är en hel jävla del) så verkar full återställning av pungkulorna vara 6 månader efter PCT förutsatt HCG efter kur.

Med andra ord; vi blivande fäder får planera in ett dröjsmål så blir man inte besviken.
Citera
2023-04-27, 19:44
Medlem
Roidberts avatar
Citat:

Efter en snabb sökning verkar det kosta 4400kr att undersöka och frysa sina spermier, för att sedan övergå till en fast kostnad på 1500kr/år i lagringskostnad. Behöver man göra IVF flera gånger kan det lätt kosta väl över 100.000kr. Ett försök kostade 30-35.000:- senast jag kollade om jag minns rätt.

Det är alltså inget bra alternativ om man inte har gott om pengar. Man kan nog inte räkna med att få behandlingen gratis, och vill man försöka gå den vägen kan det ta flera år. Har ett par dålig fertilitet kan det vara förödande att vänta för länge.

Citat:

Man kan köra hMG + hCG eller Follitropin + hCG för att behålla sin fertilitet under kur. Jag har också läst att Enklomifen (kallas även Enclomiphene eller Enclomid) kan användas under kur för att behålla sin fertilitet.

Anledningen till att män blir infertila eller.subfertila p.g.a. bruk av AAS är för att produktionen av FSH och LH stängs ner. Efter att ha läst på en del om fertilitet.sedan 2022, tror jag inte att man ens kan bli permanent steril av AAS-bruk. Hittar man någon f.d. AAS-brukare som är helt steril,.beror det förmodligen på andra.orsaker. En del är sterila p.g.a. genetiska orsaker eller skador på testiklarna som skedde i yngre ålder.

Citat:
Är planen att avla när du är ON så ökar chanserna drastiskt för fertilitet så vitt jag förstår. Men av allt jag har läst (och det är en hel jävla del) så verkar full återställning av pungkulorna vara 6 månader efter PCT förutsatt HCG efter kur.

Med andra ord; vi blivande fäder får planera in ett dröjsmål så blir man inte besviken.

Det är rimligt att förvänta sig att återhämtning kan ta minst 6 månader, ja. Detta p.g.a. hur spermaproduktionen fungerar, d.v.s. de spermier.som produceras idag används 72-90 dagar in i framtiden. Det innebär att du måste vänta minst 72-90 dagar för att medicin eller positiva förändringar i livsstilen skall ha effekt. Är du nollad på FSH och LH direkt efter en kur får du räkna med att det kan ta ett tag innan du kan få upp dina nivåer igen, särskilt om du inte använder mediciner som hjälper systemet att komma igång.

Om man har problem med fertiliteten under kur och känner att man vill bli pappa så snabbt som möjligt, bör man använda medicin för att få upp FSH och LH, och därmed öka spermaproduktionen. Klomifen (Clomid) är nog det bästa alternativet av de mediciner som är lätta och billiga att få tag på här i Sverige.

Sedan är det värt att nämna att 72-90 dagar i regel också gäller för negativ påverkan på fertiliteten, d.v.s. om du är ren sedan 1 år tillbaka med ett fungerande system och påbörjar en aggressiv kur med mycket testo och tren idag, kommer du förmodligen att fortsätta vara fertil under 3 månader innan fertiliteten börjar ta stryk. MEN det verkar som att hög värme i testiklarna, exempelvis hög värme orsakad av feber eller varma bad, kan påverka ens fertilitet negativt direkt. Alltså värme kan skada de spermier som började produceras för 72-90 dagar sedan och nu har mognat.

Tillägg: Med tanke på att tren verkar öka kroppsvärmen en del, kan jag tänka mig att det kan ha en direkt negativ effekt på ens fertilitet. DNP lär också kunna ha en direkt negativ påverkan på ens fertilitet av den anledningen.
Senast redigerad av Roidbert 2023-04-27 kl. 19:53.
Citera
2023-04-28, 01:59
Medlem
AAS gör dig inte permanent steril. Finns inga studier öht som visar det.

Samtliga studier och meta-studier som någonsin gjorts har alla visat att spermie-produktionen kommer tillbaka.

Ni förstår inte hur fundamentalt reproduktion är för vår biologi, vår kropp gör ALLT för att vi ska kunna reproducera.

Vi har miljontals av anekdoter med folk som brukat så det står härliga till i 30 års tid som får ungar utan problem.

Ronnie Coleman himself har för fan 8 barn
Citera
2023-04-28, 11:10
Medlem
Ett levande bevis är ju Ronnie Coleman; flerfaldigt världsmästare i kroppsbyggning och flerbarnspappa.

Jag är också inne på samma övertygelse om temporär fertil nedsatthet som är reversibel.
Citera
2023-04-28, 18:09
Medlem
[quote=Roidbert|

Man kan köra hMG + hCG eller Follitropin + hCG för att behålla sin fertilitet under kur. Jag har också läst att Enklomifen (kallas även Enclomiphene eller Enclomid) kan användas under kur för att behålla sin fertilitet.

Anledningen till att män blir infertila eller.subfertila p.g.a. bruk av AAS är för att produktionen av FSH och LH stängs ner. Efter att ha läst på en del om fertilitet.sedan 2022, tror jag inte att man ens kan bli permanent steril av AAS-bruk. Hittar man någon f.d. AAS-brukare som är helt steril,.beror det förmodligen på andra.orsaker. En del är sterila p.g.a. genetiska orsaker eller skador på testiklarna som skedde i yngre ålder.

Det är rimligt att förvänta sig att återhämtning kan ta minst 6 månader, ja. Detta p.g.a. hur spermaproduktionen fungerar, d.v.s. de spermier.som produceras idag används 72-90 dagar in i framtiden. Det innebär att du måste vänta minst 72-90 dagar för att medicin eller positiva förändringar i livsstilen skall ha effekt. Är du nollad på FSH och LH direkt efter en kur får du räkna med att det kan ta ett tag innan du kan få upp dina nivåer igen, särskilt om du inte använder mediciner som hjälper systemet att komma igång.

Om man har problem med fertiliteten under kur och känner att man vill bli pappa så snabbt som möjligt, bör man använda medicin för att få upp FSH och LH, och därmed öka spermaproduktionen. Klomifen (Clomid) är nog det bästa alternativet av de mediciner som är lätta och billiga att få tag på här i Sverige.

[/QUOTE]
Hej, tack för bra fakta. Du verkar väldigt kunnig på området.

Tidigare läste man ofta lite här och var att chanserna minskade på AAS till barn osv. Och det gör de ju såklart när man ligger ON. Men ingen nämnde någonsin om hur de va efter kur. Så många tar nog för givet (dom som ej pysslar med det själva) att tar man steroider krymper snoppen och man får ej barn, men så verkar ju ej va fallet. Många Bodybuilders tex ronnie och arnold har ju fått barn. Så ja tror som du att så fort man slutar med AAS eller har paus så kommer produktionen tillbaka.

Är dåligt påläst jämfört med dig, men ska försöka lära mig lite om dom ämnena du nämnde u början av inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in