2023-04-29, 11:22
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Hej, tack för bra fakta. Du verkar väldigt kunnig på området.

Tidigare läste man ofta lite här och var att chanserna minskade på AAS till barn osv. Och det gör de ju såklart när man ligger ON. Men ingen nämnde någonsin om hur de va efter kur. Så många tar nog för givet (dom som ej pysslar med det själva) att tar man steroider krymper snoppen och man får ej barn, men så verkar ju ej va fallet. Många Bodybuilders tex ronnie och arnold har ju fått barn. Så ja tror som du att så fort man slutar med AAS eller har paus så kommer produktionen tillbaka.

Är dåligt påläst jämfört med dig, men ska försöka lära mig lite om dom ämnena du nämnde u början av inlägget.

Det är mycket vanligt att män är fertila trots att de går på testosteron. Mina tre första döttrar skapades under 2020-2021, och jag gick på testo oavbrutet från januari 2017 till mars 2022. Dosen kan säkert påverka en hel del, men jag var i alla fall fertil under 2020-2021 när jag gick på 150-200mg i veckan. Min första dotter är bekräftad min via DNA-test vilket jag har påpekat tidigare i andra trådar. De två jag skapade under 2021 avled tyvärr innan de kunde födas, men jag kan säga att de med stor sannolikhet också är mina.

Så jag tycker inte att man behöver fundera på att använda fertilitetsmediciner, om man inte redan vet att man har nedsatt fertilitet. Många antar felaktigt att de är sterila på testosteron. Risken för infertilitet på testosteron är dock högre för asiatiska män,.vilket kan vara värt att ta i åtanke om man har asiatisk påbrå.

Ett spermaprov kostar 1500-2000kr i Sverige. Har man tillgång till ett mikroskop med 400x förstoring kan man undersöka sin egen sädesvätska och förhoppningsvis bekräfta att man faktiskt har spermier, men man kan förstås vara subfertil eller infertil även om man har spermier, så den metoden kan inte ersätta ett spermaprov.

Redigering: Men det är förstås också vanligt att män blir infertila eller subfertila på testo. Vill man bli pappa så snart som möjligt är det bäst att hålla sig borta från testo, åtminstone fram tills dess att man har skapat ett barn. Helst ska man också vänta tills frun/flickvännen har varit gravid i minst 12 veckor, då risken för missfall är betydlig under de första tre månaderna.
Senast redigerad av Roidbert 2023-04-29 kl. 11:34.
Citera
2023-04-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det är mycket vanligt att män är fertila trots att de går på testosteron. Mina tre första döttrar skapades under 2020-2021, och jag gick på testo oavbrutet från januari 2017 till mars 2022. Dosen kan säkert påverka en hel del, men jag var i alla fall fertil under 2020-2021 när jag gick på 150-200mg i veckan. Min första dotter är bekräftad min via DNA-test vilket jag har påpekat tidigare i andra trådar. De två jag skapade under 2021 avled tyvärr innan de kunde födas, men jag kan säga att de med stor sannolikhet också är mina.

Så jag tycker inte att man behöver fundera på att använda fertilitetsmediciner, om man inte redan vet att man har nedsatt fertilitet. Många antar felaktigt att de är sterila på testosteron. Risken för infertilitet på testosteron är dock högre för asiatiska män,.vilket kan vara värt att ta i åtanke om man har asiatisk påbrå.

Ett spermaprov kostar 1500-2000kr i Sverige. Har man tillgång till ett mikroskop med 400x förstoring kan man undersöka sin egen sädesvätska och förhoppningsvis bekräfta att man faktiskt har spermier, men man kan förstås vara subfertil eller infertil även om man har spermier, så den metoden kan inte ersätta ett spermaprov.

Redigering: Men det är förstås också vanligt att män blir infertila eller subfertila på testo. Vill man bli pappa så snart som möjligt är det bäst att hålla sig borta från testo, åtminstone fram tills dess att man har skapat ett barn. Helst ska man också vänta tills frun/flickvännen har varit gravid i minst 12 veckor, då risken för missfall är betydlig under de första tre månaderna.

Hej,

Vet du om det var i början av kuren som din tjej blev gravid? För vad jag läst här så sägs det att spermierna tappar kvalité efter ett par veckor på testo.

Ja, vill man bli pappa så är de bästa att hålla sig borta från testo. Tänker inte ta något förens tjejen min fått barn. För att va på säkra sidan då jag gärna vill ha det. Hellre de än vältränad kropp.
Citera
2023-04-30, 22:21
Medlem
Jag vet flera som legat på i 10-15 år och ändå lyckats få barn.
Så det är inget att oroa sig för.
Citera
2023-05-01, 01:52
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Hej,

Vet du om det var i början av kuren som din tjej blev gravid? För vad jag läst här så sägs det att spermierna tappar kvalité efter ett par veckor på testo.

Ja, vill man bli pappa så är de bästa att hålla sig borta från testo. Tänker inte ta något förens tjejen min fått barn. För att va på säkra sidan då jag gärna vill ha det. Hellre de än vältränad kropp.

Som sagt, jag hade gått på testo i ca 3 år utan avbrott när min första dotter skapades. Men ja, det är bäst att avvakta om du vill ha barn snart eftersom det är omöjligt att veta om just du kommer producera spermier under tiden du går på testo. Blir du infertil eller subfertil får du räkna med att det tar minst 3 månader att återhämta sig, med stor sannolikhet tar det lite längre tid än så.
Citera
2023-05-01, 12:54
Avslutad
Jag har personligen lyckats göra folk gravid på både långkur testo och tren så allt är väl relativt antar jag
Citera
2023-05-01, 15:31
Medlem
Citat:
Som sagt, jag hade gått på testo i ca 3 år utan avbrott när min första dotter skapades. Men ja, det är bäst att avvakta om du vill ha barn snart eftersom det är omöjligt att veta om just du kommer producera spermier under tiden du går på testo. Blir du infertil eller subfertil får du räkna med att det tar minst 3 månader att återhämta sig, med stor sannolikhet tar det lite längre tid än så.

De va som tusan, tre år alltså. Ja och ännu mer när man kör på dom tyngre grejerna.
Citera
2023-05-11, 12:46
Medlem
Många som kanske inte vet heller vilken spermakvalité som de innehar. Inte så vanligt att man tar en "baseline" på det som man gör med blod. Det är ju även påverkat av livstilsfaktorer mm. Jag har exempelvis relativt hög testosterone men min spermakvalité är inte perfekt, framförallt inte vad gäller motilitet.

Det går även att frysa sperma idag om man är orlig. Kostar någon lax per år och så har du för framtiden.
Citera
2023-05-12, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Jag vet flera som legat på i 10-15 år och ändå lyckats få barn.
Så det är inget att oroa sig för.
Funkar kanske för dig men inte för andra...

Jag har själv nedsatta spermier och kan inte få barn på vanlig väg längre pga. Preppet.
Citera
2023-05-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p

Jag har själv nedsatta spermier och kan inte få barn på vanlig väg längre pga. Preppet.

Tror det är väldigt ovanligt, som sagt vet jag flera som legat på 10+ år utan att någonsin ta hcg, clomid eller något sådant och fått barn.
Ca 10 personer vet jag som legat på så länge och ändå fått barn, jag vet inte en enda som förstört sig så han blivit steril.

Nu snackar vi dock inte när man ligger på kur, utan de har oftast fått gå av kuren i några månader för att lyckas göra tjejen gravid.

Sen har vi alla proffs bodybuilders som Arnold, Ronnie Coleman m.m som har flera barn och de har ju gått på sjuka mängder länge.
Senast redigerad av Kebabfrulle 2023-05-12 kl. 15:27.
Citera
2023-05-12, 15:23
Medlem
Citat:

Ja alltså det var det första de trodde gällande mig eller föreslog, dvs att jag inte skulle ha fått barn pga steroidanvändning hos exet. Skrattretande med tanke på exens kroppar som knappast sett ut som annat än vanliga manskroppar. Men att det är det första som föreslås bör indikera att det är ett vanligt förekommande problem vården stöter på även om alla i tråden hävdar att det är lätt som en plätt att få till graviditeter ändå.
Citera
2023-05-12, 17:32
Medlem
Roidberts avatar
Citat:

Jag tror inte att det kan bero på att du preppat. Är du medveten om att det tar minst 72-90 dagar för medicin och ändringar i livsstilen att påverka ens spermier i satsen positivt? Detta p.g.a. hur spermieproduktionen funkar. Om du vill använda dig av Klomifen måste du t.ex. kliva av testot och du får räkna med att använda medicin under 3 månader för att se någon förbättring, men det kan lätt ta 5-6 månader eftersom medicinen inte verkar direkt. Kliver du av testosteron cold turkey utan någon form av PCT kommer det förmodligen ta längre än så för din spermieproduktion att återhämta sig p.g.a. nedsatt FSH och LH.

Har du gjort spermaprov på klinik? Vad fick du för resultat i så fall? Är du säker på att din fertilitet inte var nedsatt innan du började trycka? Om man har naturligt lågt testosteron, finns en risk för att även ens spermieproduktion är dålig. Dessutom drabbas 5-10% av män av nedsatt fertilitet över tid p.g.a. pungåderbråck, så det kan vara värt att gå till en urolog och låta honom känna på kulorna.
Senast redigerad av Roidbert 2023-05-12 kl. 17:36.
Citera
2023-05-14, 07:47
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det kan bero på att du preppat. Är du medveten om att det tar minst 72-90 dagar för medicin och ändringar i livsstilen att påverka ens spermier i satsen positivt? Detta p.g.a. hur spermieproduktionen funkar. Om du vill använda dig av Klomifen måste du t.ex. kliva av testot och du får räkna med att använda medicin under 3 månader för att se någon förbättring, men det kan lätt ta 5-6 månader eftersom medicinen inte verkar direkt. Kliver du av testosteron cold turkey utan någon form av PCT kommer det förmodligen ta längre än så för din spermieproduktion att återhämta sig p.g.a. nedsatt FSH och LH.

Har du gjort spermaprov på klinik? Vad fick du för resultat i så fall? Är du säker på att din fertilitet inte var nedsatt innan du började trycka? Om man har naturligt lågt testosteron, finns en risk för att även ens spermieproduktion är dålig. Dessutom drabbas 5-10% av män av nedsatt fertilitet över tid p.g.a. pungåderbråck, så det kan vara värt att gå till en urolog och låta honom känna på kulorna.

Provade min kvalité innan jag preppade för ett antal år sedan nu och då låg jag på runt 85 miljoner i en sats. Nu när jag inte preppat på väldigt länge så låg jag på 15 miljoner vilket innebär att det är IVF som gäller. Gick ej av cold turkey när det begav sig och senast jag preppade var nog 3 år sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in