Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-05-14, 11:27
  #61
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Provade min kvalité innan jag preppade för ett antal år sedan nu och då låg jag på runt 85 miljoner i en sats. Nu när jag inte preppat på väldigt länge så låg jag på 15 miljoner vilket innebär att det är IVF som gäller. Gick ej av cold turkey när det begav sig och senast jag preppade var nog 3 år sedan

Okej, 15 miljoner i en sats låter inte särskilt bra. Några följdfrågor:

1. Hur många miljoner spermier per ml hade du?
2. Har du kollat upp FSH och LH?
3. Har du uteslutit pungåderbråck (varikocele)?
4. Hade du någon feber eller sjukdom i nära anslutning till när du gjorde spermaprovet?
5. Brukar du ta varma bad eller göra någon aktivitet (t.ex. cykling) som kan leda till hög värme i testiklarna?
6. Har du gjort flera spermaprov och i så fall vid vilka tidpunkter?
7. Har du använt låga doser testosteron eller någon annan medicin som kan påverka spermierna negativt sedan du slutade preppa för 3 år sedan?

Feber och hög värme kan påverka spermier mycket negativt. Drabbas man av en hög feber verkar det som att ens spermakvalité påverkas negativt direkt och förblir dålig under minst 3 månader. Dessutom kan man förstås ha otur och få ett dåligt resultat vid ett enstaka tillfälle, och många män (5-10%) får sämre fertilitet över tid p.g.a. pungåderbråck.

Du bör inte lita för mycket på fertilitetskliniker. De är intresserade av att tjäna pengar på dig och vill därför gärna rekommendera IVF snabbt, även om det finns möjlighet att förbättra din spermakvalitet för en billigare peng. De verkar dessutom inte kunna rekommendera billiga mediciner som Klomifen för att höja FSH och LH, som jag sa i ett tidigare inlägg.
Citera
2023-05-15, 16:09
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Okej, 15 miljoner i en sats låter inte särskilt bra. Några följdfrågor:

1. Hur många miljoner spermier per ml hade du?
Stod följande i journalen, var mindre än jag mindes: "Spermaprov har dock uppvisat kraftigt nedsatthet koncentration och rörlighet med basalt 4 miljoner/ml, 20 % motilitet efter gradientcentrifugering ett total count på 0,064 miljoner. "
2. Har du kollat upp FSH och LH?
Minns ej om sjukvården kollade detta, fann inget i journalen.
3. Har du uteslutit pungåderbråck (varikocele)?
Kollat.
4. Hade du någon feber eller sjukdom i nära anslutning till när du gjorde spermaprovet?
Nej.
5. Brukar du ta varma bad eller göra någon aktivitet (t.ex. cykling) som kan leda till hög värme i testiklarna?
Nej.
6. Har du gjort flera spermaprov och i så fall vid vilka tidpunkter?
Olika tillfällen, främst morgon och kväll.
7. Har du använt låga doser testosteron eller någon annan medicin som kan påverka spermierna negativt sedan du slutade preppa för 3 år sedan?
Ingenting.

Feber och hög värme kan påverka spermier mycket negativt. Drabbas man av en hög feber verkar det som att ens spermakvalité påverkas negativt direkt och förblir dålig under minst 3 månader. Dessutom kan man förstås ha otur och få ett dåligt resultat vid ett enstaka tillfälle, och många män (5-10%) får sämre fertilitet över tid p.g.a. pungåderbråck.

Du bör inte lita för mycket på fertilitetskliniker. De är intresserade av att tjäna pengar på dig och vill därför gärna rekommendera IVF snabbt, även om det finns möjlighet att förbättra din spermakvalitet för en billigare peng. De verkar dessutom inte kunna rekommendera billiga mediciner som Klomifen för att höja FSH och LH, som jag sa i ett tidigare inlägg.
Går på statligt sjukhus för detta, ej privat.

Se övriga svar i quote.
Citera
2023-05-15, 20:36
  #63
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Går på statligt sjukhus för detta, ej privat.

Se övriga svar i quote.

Okej. 4 miljoner per ml är dåligt. Har du ansträngt dig för att förbättra spermakvaliteten på naturlig väg då? Jag tänker främst på hälsosam livsstil och vitaminer. Här är en lista på de vitaminer jag använde. Kommer tyvärr inte ihåg doserna jag använde för allt, men skriver de doser jag kommer ihåg.

Vitamin B6
Vitamin B12
Vitamin C
Vitamin D 6000iu
Vitamin E 800iu
Ashwaganda
Calcium
Folsyra
L-Arginin
Lykopen
Magnesium
Omega 3
Selen
Q10
Zink 80mg

Om du inte redan har ansträngt dig för att göra allt, finns det möjlighet till förbättring där. Men om du har lågt FSH och LH, kanske du behöver använda mediciner för att få igång spermieproduktionen. Även om FSH och LH ligger inom referens kan Klomifen hjälpa. Så jag tycker att du ska lägga några hundralappar på att kolla upp FSH och LH. Även om ni är fast beslutna att köra på IVF, så finns en risk att det misslyckas och då är det bra om du kan förbättra din spermakvalitet till senare - även om det bara blir en liten förbättring.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback