2023-04-23, 13:36
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Ts verkar iaf vara en rättskaffens person. Ska han leva i lögner i det främmande landet när han lär känna lokalbefolkningen? Kanske gifter han sig med någon men aldrig kunna åka hem till Sverige och visa henne var han kommer ifrån.
Han lär inte kunna tjäna några 35000kr i det främmande landet utan blir väl inkastare på en nattklubb eller nåt, eller får sluta på byggen. Tror att han kommer förbrännas mer i det scenariot.

Varför skulle han leva i lögner? Det är varje människas ensak om man har skulder eller inte. Dessutom bryr sig lokalbefolkningen knappast om TS skulder.

Skulderna preskriberas dessutom efter 5 år. Om de inte kan kontakta TS längre (blir svårt i ett land utanför EU) så lär det inte ske några preskriptionsavbrott om han har tur (den risken hade jag tagit).

Nu vet vi ju inte vad TS har för kvalifikationer, men har han ett bra CV så kan han visst få ett bra jobb i det nya landet. Även om han bara skulle bli knegare skulle han ha en högre standard än i Sverige iaf.

Alternativet är väl att stanna kvar och leva på existensminimum i minst ett decennium samtidigt som man sliter häcken av sig med dubbla jobb. Han kommer alltså jobba "gratis" under en väldigt lång tid. Fyfan, det hade jag aldrig pallat.
Senast redigerad av Adelaide 2023-04-23 kl. 13:41.
Citera
2023-04-23, 13:42
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Fram med budgettavlan, hur snålt och billigt lever du? Är det så att du inte kan minska på utgifterna mer så är det inkommstsidan som går att påverka. Extrajobb, hyra ut ett rum eller en lägenhet. Tänk på det att varje tusing du drar in extra och lägger på amortering nu kommer att spara dig en hundring om året i ränta under resten av tiden som du skulle haft lånet, räknar på 10 procent i ränta.

Har du tagit annuitetslån? Det verkar som det om beloppet inte sjunker. Tyvärr så kan de vara riktigt usla när räntan stiger vilket gör att du bara betalar ränta varje månad. I så fall måste du amortera mer om det ska ge resultat. Då kommer lånetiden att förlängas, läs villkoren så att du vet vad som gäller.
Håller med. Får inte ihop TS historia. Först lever denne på existensminimum med 35k brutto och under 5k i räntor. Nu har denne knappt något kvar samtidigt som denne på något sätt lyckats amortera 100k senaste året.

Något är lurt.
Citera
2023-04-23, 13:44
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Varför skulle han leva i lögner? Det är varje människas ensak om man har skulder eller inte. Dessutom bryr sig lokalbefolkningen knappast om TS skulder.

Skulderna preskriberas dessutom efter 5 år. Om de inte kan kontakta TS längre (blir svårt i ett land utanför EU) så lär det inte ske några preskriptionsavbrott om han har tur (den risken hade jag tagit).

Nu vet vi ju inte vad TS har för kvalifikationer, men har han ett bra CV så kan han visst få ett bra jobb i det nya landet. Även om han bara skulle bli knegare skulle han ha en högre standard än i Sverige iaf.

Alternativet är väl att stanna kvar och leva på existensminimum i minst ett decennium samtidigt som man sliter häcken av sig med dubbla jobb. Han kommer alltså jobba "gratis" under en väldigt lång tid. Fyfan, det hade jag aldrig pallat.

5 år är skatteskulder, där Skatteverket kan förlänga preskibitionen genom Förvaltningsrätten.

Övriga skulder är 10år.
Avbrott och omstart sker om

Du betalar
KFM eller borgenär kontaktar dig
Borgenär stämmar dig i TR.

Då börjar 10 år om. Så din plan är inte speciellt bra.
Citera
2023-04-23, 13:48
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Skuldsanering skulle kunna vara något, jag känner mig helt fast i min situation. Jag har 12 års återbetalningstid på mina lån, folk som skriver att jag kan extra amortera minst 100.000 per år har helt fel kalkyler.

Folk inser inte hur snålt jag faktiskt lever och vad jag uppuppfrat och gjort för att sänka mina kostnader. Det är inte mycket pengar över varje månad.

Ansök om skuldsanering.
Då är de 5 år på existensminimum på riktigt. Hyra + 5800:- + Barnomsorg och pendlingskostnader till jobbet

Och när du väl bestämt dig slutar du betala och sparar alla pengar du kan.

Kom ihåg att vid skuldsanering så har du betalningsfritt Juni och December.
Citera
2023-04-23, 13:54
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
5 år är skatteskulder, där Skatteverket kan förlänga preskibitionen genom Förvaltningsrätten.

Övriga skulder är 10år.
Avbrott och omstart sker om

Du betalar
KFM eller borgenär kontaktar dig
Borgenär stämmar dig i TR.

Då börjar 10 år om. Så din plan är inte speciellt bra.

Det finns fortfarande en chans att TS slipper undan. Vet man inte vart han befinner sig blir det svårt att kontakta honom, eller dra honom till tinget. Hur stor chansen är låter jag vara osagt, men det är fortfarande värt att chansa. 800.000 kommer ta en livslång tid att knega av, och nästan all amortering äts upp av räntorna. Det enda som kan rädda TS är om han får ett stort arv, har ett hus han kan sälja eller skuldsanering. Han lär dock nekas skuldsanering, mest troligast.
Citera
2023-04-23, 13:56
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ansök om skuldsanering.
Då är de 5 år på existensminimum på riktigt. Hyra + 5800:- + Barnomsorg och pendlingskostnader till jobbet

Man blir inte beviljad skuldsanering om man redan har bevisat att man kan betala tillbaka på skulden (vilket TS har).

Skuldsanering ges bara till folk som man har gett upp hoppet om. Folk som har gamla skulder som de inte kunnat betala av på länge.
Citera
2023-04-23, 14:03
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ansök om skuldsanering.

Citat:
Det finns fortfarande en chans att TS slipper undan. Vet man inte vart han befinner sig blir det svårt att kontakta honom, eller dra honom till tinget. Hur stor chansen är låter jag vara osagt, men det är fortfarande värt att chansa. 800.000 kommer ta en livslång tid att knega av, och nästan all amortering äts upp av räntorna. Det enda som kan rädda TS är om han får ett stort arv, har ett hus han kan sälja eller skuldsanering. Han lär dock nekas skuldsanering, mest troligast.

Borgenären kan gå till tingsrätten med sitt skuldbrev och uteblivna betalningar. Svarar inte TS eller kommer dit blir det en Treskodom och TS finns skyldig att betala. Och poff så börjar 10 nya år om.

Att fly skulder under typ 10miljoner är idiotiskt.
Citera
2023-04-23, 14:06
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Skuldsanering skulle kunna vara något, jag känner mig helt fast i min situation. Jag har 12 års återbetalningstid på mina lån, folk som skriver att jag kan extra amortera minst 100.000 per år har helt fel kalkyler.

Folk inser inte hur snålt jag faktiskt lever och vad jag uppuppfrat och gjort för att sänka mina kostnader. Det är inte mycket pengar över varje månad.

Gör testet.
https://kronofogden.se/nagon-har-ett...dsaneringstest

👌
Citera
2023-04-23, 14:07
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Borgenären kan gå till tingsrätten med sitt skuldbrev och uteblivna betalningar. Svarar inte TS eller kommer dit blir det en Treskodom och TS finns skyldig att betala. Och poff så börjar 10 nya år om.

Att fly skulder under typ 10miljoner är idiotiskt.

Nej, inte det minsta idiotiskt.
Allt över 500.000 är hopplöst om man inte har tillgångar som täcker det.

Även om TS blir stämd lär inget hända om man inte vet vart han finns.
Citera
2023-04-23, 14:11
Medlem
ninjaekorres avatar
Omstartslån med lägre ränta?
Citera
2023-04-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Håller med. Får inte ihop TS historia. Först lever denne på existensminimum med 35k brutto och under 5k i räntor. Nu har denne knappt något kvar samtidigt som denne på något sätt lyckats amortera 100k senaste året.

Något är lurt.

Det behöver inte vara något som är lurt. Vad TS skrev var att det betalades 5000 i ränta på ett av lånen och att det lånet inte minskade. 11procent på 450000 skulle lätt kunna ge det resultatet i min hjärna så här före lunch.

Jag tror att TS menar att hen lever på existensminimum efter att ränta och amortering är betald. Därför vore det intressant att se budgettavlan om vi kan hjälpa TS att krama ut någon krona till eller om man får något eget tips att dra nytta av.
Samtidigt så skulle TS kunna tydliggöra vad som betalas på respektive skulld i amortering och ränta varje månad.
Citera
2023-04-23, 14:24
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Nej, inte det minsta idiotiskt.
Allt över 500.000 är hopplöst om man inte har tillgångar som täcker det.

Även om TS blir stämd lär inget hända om man inte vet vart han finns.

Jo. Tingsrätten kommer då döma mot TS då de bara har borgenärens ord att gå på, så kallade Treskodom. Detta händer dagligen i Sverige av alla möjliga anledningar.

Att hålla sig borts hjälper dig inte att undgå en dom, de tror jag du förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in