• 1
  • 2
2023-04-22, 09:49
Medlem
Drugglarns avatar
Samlat på mig blancolån på totalt 800.000 :- under många års destruktivt spelande/börs placeringar. Nu är det dock ändring på mitt beteende, och jag har under senaste året betalat av 100.000:- av mina lån och verkligen snålat in på varenda liten krona.

I samband med det så har jag nu fått bort alla kreditupplysningar (de ligger kvar 12 mån i systemet, ju fler upplysningar destu högre risk anses det), vilket kommer underlätta när jag söker nytt lån. Har försökt få ner räntan förut men hade över 10 kreditupplysningar, så jag fick avslag direkt.

Lån 1: 450.000:- 11% ränta

Lån 2: 350.000:- 9.5% ränta

Jag har alltid betalat mina räkningar i tid, har inga betalningsanmärkningar samt har en fast anställning sedan flera år tillbaka där jag tjänar runt 35.000 / brutto. Min kreditvärdighet är bra enligt vissa tjänster.

Problemet är räntan på lånen, de stiger och stiger varje månad känns det som. Som ni kan förstå kostar dessa lån mig en sjuklig summa pengar varje månad och det finns verkligen ingen möjlighet att spara undan pengar. Nästan allt jag betalar i månaden går till räntan inte amortering, så jag är helt fast i en ond cirkel där räntan höjs hela tiden, så lånets totalbelopp bara stiger snabbare än jag kan betala av..

Jag vill ha tips hur jag ska gå tillväga nu när jag lägger om mina lån, det känns som jag endast har 1-2 försök innan kreditupplysningarna blir ett problem igen.

Är det någon vettig bank som lånar ut 800.000 utan säkerhet? Vissa långivare lånar ut upp till 600.000 har jag sett men räntan brukar inte vara shysst.

Jag vill betala och göra rätt för mig om det är rimligt, men ibland känns det som att jag bara ska sluta betala och ge upp.

Tacksam för eventuella svar som kan styra upp mitt liv
Senast redigerad av Drugglarn 2023-04-22 kl. 09:52.
Citera
2023-04-22, 09:55
Medlem
Belters avatar
Har du provat att ringa kreditgivarna och frågat om du kan få räntefritt eller likande en kortare tid? har du aldrig sett "Lyxfällan" på tv3 så gör det omedelbart.
Citera
2023-04-22, 10:13
Medlem
tur att det är bara 800k, kunde ha varit mycket värre.
Citera
2023-04-22, 11:36
Medlem
ring banken, säg att du vill ha lägre ränta för annars kan du inte betala.
Bankerna vill hellre att du betalar med lägre ränta än att du defaultar.
Citera
2023-04-22, 12:52
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengan1111
ring banken, säg att du vill ha lägre ränta för annars kan du inte betala.
Bankerna vill hellre att du betalar med lägre ränta än att du defaultar.

Dessa banker jag har är rätt oseriösa, som sagt de höjer 0.5% varannan månad. Finns ingen chans att få ner räntan, dessutom vill jag inte ha med dessa att göra ändå.

Så min frågeställning är väl mer hur jag går tillväga att ansöka on nytt lån, jag hade varit nöjd om jag kunde klumpa ihop det till ett större lån istället och få ner räntan några procent.

Är det värt att söka via t.ex lendo,advisa osv? De lär ju erbjuda liknande %?

Har haft lån under en lång period och har aldrig blivit erbjuden under 7%

10+% ränta på 800.000 är inga små belopp, att få ner räntan någon procent hade varit stort bara det.
Citera
2023-04-22, 13:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Samlat på mig blancolån på totalt 800.000 :- under många års destruktivt spelande/börs placeringar. Nu är det dock ändring på mitt beteende, och jag har under senaste året betalat av 100.000:- av mina lån och verkligen snålat in på varenda liten krona.

I samband med det så har jag nu fått bort alla kreditupplysningar (de ligger kvar 12 mån i systemet, ju fler upplysningar destu högre risk anses det), vilket kommer underlätta när jag söker nytt lån. Har försökt få ner räntan förut men hade över 10 kreditupplysningar, så jag fick avslag direkt.

Jag har alltid betalat mina räkningar i tid, har inga betalningsanmärkningar samt har en fast anställning sedan flera år tillbaka där jag tjänar runt 35.000 / brutto. Min kreditvärdighet är bra enligt vissa tjänster.

Problemet är räntan på lånen, de stiger och stiger varje månad känns det som. Som ni kan förstå kostar dessa lån mig en sjuklig summa pengar varje månad och det finns verkligen ingen möjlighet att spara undan pengar. Nästan allt jag betalar i månaden går till räntan inte amortering, så jag är helt fast i en ond cirkel där räntan höjs hela tiden, så lånets totalbelopp bara stiger snabbare än jag kan betala av..

Jag vill ha tips hur jag ska gå tillväga nu när jag lägger om mina lån, det känns som jag endast har 1-2 försök innan kreditupplysningarna blir ett problem igen.

Är det någon vettig bank som lånar ut 800.000 utan säkerhet? Vissa långivare lånar ut upp till 600.000 har jag sett men räntan brukar inte vara shysst.

Jag vill betala och göra rätt för mig om det är rimligt, men ibland känns det som att jag bara ska sluta betala och ge upp.

Kämpa på och försök få ett hopbakslån med bättre ränta kanske genom facket om du är med där.
Det är tungt med räntorna nu och de kommer bli högre men redan om något år så är de sannolikt lägre än idag!

Hjärnan är rätt kul, du kan/har bytt ditt spelberoende mot ett sparberoende! För visst får du en liten kick av att amorteta?

Kämpa på!
Citera
2023-04-22, 13:27
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kämpa på och försök få ett hopbakslån med bättre ränta kanske genom facket om du är med där.
Det är tungt med räntorna nu och de kommer bli högre men redan om något år så är de sannolikt lägre än idag!

Hjärnan är rätt kul, du kan/har bytt ditt spelberoende mot ett sparberoende! För visst får du en liten kick av att amorteta?

Kämpa på!

Tack för det, ja du har helt rätt det är minst lika kul att spara undan pengar. Jag är väldigt snål och sparsam annars, är väldigt prismedveten när jag handlar osv. Lever på existensminimum sedan flera år tillbaka och vänder på varenda krona för att sedan lägga 200.000:- på rött, jag förstår inte heller hur det går ihop.

Som sagt inte spelat eller placerat pengar på länge, haft fullt upp att försöka bättra min situation. Nu när kreditupplysningarna löpt ut känns det som perfekt tillfälle att ta tag i allt igen.

För att förtydliga så har jag lyckats betala av lån på 100.000:- det senaste året pga att jag tog ut semesterersättning, fick tillbaka på deklarationen mm..

Jag kan alltså inte fortsätta lägga undan pengar utan att t.ex ansöka om nytt lån, just nu är rätt fast.

Tack för tipset om medlemslån via facket, dock så verkar det som att LO och Swedbank betalar ut 350.000:- som max till en ränta på 8%.
Senast redigerad av Drugglarn 2023-04-22 kl. 13:37.
Citera
2023-04-22, 13:54
Medlem
Citat:

Du kanske ska passa på att göra någon utredning av dig själv så att du inte åker ditt igen.

En kraftig överrepsenation folk som spelar och satsar aggressivt på börsen har ADHD som exempel.
Men medicin och insikt så blir du lyckligare som människa och mindre benägen att halka ditt igen.
Citera
2023-04-22, 14:19
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du kanske ska passa på att göra någon utredning av dig själv så att du inte åker ditt igen.

En kraftig överrepsenation folk som spelar och satsar aggressivt på börsen har ADHD som exempel.
Men medicin och insikt så blir du lyckligare som människa och mindre benägen att halka ditt igen.

Väldigt klokt tänkt, jag har även haft det i tankarna ett tag nu att jag måste ta tag i det.

Skapade även en tråd här på flashback angående det, jag är mest rädd att man ska bli särbehandlad pågrund utav diagnos, folk nämnde att det kan bli problem vid framtida medicinska utredningar, teckna försäkringar osv.. Sedan kanske inte medicinering ens hjälper? Men ja, misstänker ADHD eller liknande för jag tänker inte helt klart ibland.
Citera
2023-04-22, 14:30
Medlem
Citat:
Väldigt klokt tänkt, jag har även haft det i tankarna ett tag nu att jag måste ta tag i det.

Skapade även en tråd här på flashback angående det, jag är mest rädd att man ska bli särbehandlad pågrund utav diagnos, folk nämnde att det kan bli problem vid framtida medicinska utredningar, teckna försäkringar osv.. Sedan kanske inte medicinering ens hjälper? Men ja, misstänker ADHD eller liknande för jag tänker inte helt klart ibland.
Har nog aldrig hört talas om någon som blivit missnöjd efter att ha gjort en utredning, snarare har allting blivit enklare i livet.
Folk övertänker istället för att de är rädda för förändring och sanningen.

Det är som att dra sig för att gå till tandläkaren när man har tandproblem.
Folk har ångest mm.
Sen när de väl var varit där så frågar de sig själv varför de inte gick ditt långt mycket tidigare.
Allt blev ju bättre.
Citera
2023-04-22, 14:41
Gå till forumet lånforum inte Flashback. Där har du experter. Många av dem sitter i sk-ten eller har lyckats vända på skuldberget.
Citera
2023-04-22, 15:03
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Gå till forumet lånforum inte Flashback. Där har du experter. Många av dem sitter i sk-ten eller har lyckats vända på skuldberget.

Tack kompis, skapar en tråd där också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in