Samlat på mig blancolån på totalt 800.000 :- under många års destruktivt spelande/börs placeringar. Nu är det dock ändring på mitt beteende, och jag har under senaste året betalat av 100.000:- av mina lån och verkligen snålat in på varenda liten krona.
I samband med det så har jag nu fått bort alla kreditupplysningar (de ligger kvar 12 mån i systemet, ju fler upplysningar destu högre risk anses det), vilket kommer underlätta när jag söker nytt lån. Har försökt få ner räntan förut men hade över 10 kreditupplysningar, så jag fick avslag direkt.
Lån 1: 450.000:- 11% ränta
Lån 2: 350.000:- 9.5% ränta
Jag har alltid betalat mina räkningar i tid, har inga betalningsanmärkningar samt har en fast anställning sedan flera år tillbaka där jag tjänar runt 35.000 / brutto. Min kreditvärdighet är bra enligt vissa tjänster.
Problemet är räntan på lånen, de stiger och stiger varje månad känns det som. Som ni kan förstå kostar dessa lån mig en sjuklig summa pengar varje månad och det finns verkligen ingen möjlighet att spara undan pengar. Nästan allt jag betalar i månaden går till räntan inte amortering, så jag är helt fast i en ond cirkel där räntan höjs hela tiden, så lånets totalbelopp bara stiger snabbare än jag kan betala av..
Jag vill ha tips hur jag ska gå tillväga nu när jag lägger om mina lån, det känns som jag endast har 1-2 försök innan kreditupplysningarna blir ett problem igen.
Är det någon vettig bank som lånar ut 800.000 utan säkerhet? Vissa långivare lånar ut upp till 600.000 har jag sett men räntan brukar inte vara shysst.
Jag vill betala och göra rätt för mig om det är rimligt, men ibland känns det som att jag bara ska sluta betala och ge upp.
Tacksam för eventuella svar som kan styra upp mitt liv