2023-04-23, 00:41
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tove.Lo-V
Jag skrev ordagrant >skulle kunna<. Mig veterligen inte ett synonym till beviljande. Det finns flera faktorer som tas i beaktande i ett sådant scenario. 800.000kr är inte två årslöner i förhållande till hens inkomst. Än längre från om vi räknar med andra fasta och rörliga kostnader som dessutom måste betalas. Vill hävda att amorteringen om 100.000kr det senaste året är till trådskaparens fördel.

”…finns verkligen ingen möjlighet att spara undan pengar. Nästan allt jag betalar i månaden går till räntan inte amortering, så jag är helt fast i en ond cirkel där räntan höjs hela tiden, så lånets totalbelopp bara stiger snabbare än jag kan betala av..” Låter inte som en stabil situation. Ännu en gång - till Ts - kontakta kommunen.
TS tjänar 420k per år. 420 gånger två är 840.

Du är en pajas som bara häver ur dig något utan att ha minsta koll på ämnet för att sedan försvara ditt dumma inlägg in absurdum.
Citera
2023-04-23, 00:57
Medlem
Tove.Lo-Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
TS tjänar 420k per år. 420 gånger två är 840.

Du är en pajas som bara häver ur dig något utan att ha minsta koll på ämnet för att sedan försvara ditt dumma inlägg in absurdum.

420.000kr brutto. Vi räknar med nettoinkomsten din tomte. Jag är ordagrant juridiskt utbildad i ämnet.
Senast redigerad av Tove.Lo-V 2023-04-23 kl. 01:21.
Citera
2023-04-23, 02:07
Medlem
Adelaides avatar
Skulle ärligt talat funderat på att lämna landet om jag var du.

Att knega av 800.000, det är det fan inte värt.
Nästan allt du betalar varje månad äts upp av räntan ändå. Det kommer ta många år för dig att betala tillbaka hela skulden. Vill du leva på existensminimum hela livet? I just detta fall är det nog bäst att fly.
Citera
2023-04-23, 02:43
Medlem
Jag hade några lån till oseriösa banker med hög ränta för att jag var i en dålig sits för några år sedan, Dock inte lika mycket pengar. Har lite andra förhållanden dock då jag har medborgarskap i 2 länder som jag fått efter massa år. Så jag ringe således upp dom och så att jag kan betala tillbaka lånen, utan ränta i good will, dom sa att det inte gick. Då mailade jag in ett ultimatum till dom, (för dom du snackar med på telefonen kan inte ta beslut) där jag sa att dom kan få pengarna eller inte ett öre då jag har inga planer på att komma tillbaka till Sverige och att dom inte kan utmata mig där jag bor i min skyskrapa.

(dom kan inte mäta ut ett öre utanför Sveriges gränser enligt kronofogden) så då fick jag som jag ville, dom tog bort all ränta och jag betalade tillbaka basbeloppet.
Citera
2023-04-23, 09:58
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Du lever på existensminimum, snålar, slutat med spel och onödig skit. Hur lång tid dröjer det innan du betalat av dina skulder givet nuvarande ränta? Ett alternativ är ju att ansöka om skuldsanering. Då lever du på just existensminimum i 5 år och sedan är skulderna avskrivna. Jag tycker det kan vara värt att kolla upp.

Om det inte är aktuellt så har du egentligen bara två val: öka dina inkomster eller ring dina långivare och säg att du går i personlig konkurs om du inte får sänkt ränta. Jag tycker verkligen du ska ligga på långivarna och arbeta fram en plan. Säg som det är. Visa din inkomst från deklaration och hur din budget ser ut. Arbeta fram en plan med dem.

Skuldsanering skulle kunna vara något, jag känner mig helt fast i min situation. Jag har 12 års återbetalningstid på mina lån, folk som skriver att jag kan extra amortera minst 100.000 per år har helt fel kalkyler.

Folk inser inte hur snålt jag faktiskt lever och vad jag uppuppfrat och gjort för att sänka mina kostnader. Det är inte mycket pengar över varje månad.
Citera
2023-04-23, 10:02
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Skulle ärligt talat funderat på att lämna landet om jag var du.

Att knega av 800.000, det är det fan inte värt.
Nästan allt du betalar varje månad äts upp av räntan ändå. Det kommer ta många år för dig att betala tillbaka hela skulden. Vill du leva på existensminimum hela livet? I just detta fall är det nog bäst att fly.

Jag har alltid haft intentionen att betala och göra rätt för mig, med räntor som stiger, månadskostnader som ökar så betalar jag mer än någonsin samtidigt som lånen inte minskar.

Ena lånet tog jag för ett år sedan och totalbeloppet är lika mycket än i dag fast jag betalat 5500:- i månaden..

Jag leker med tanken, vilket land skulle du rekommendera?
Citera
2023-04-23, 10:33
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Jag har alltid haft intentionen att betala och göra rätt för mig, med räntor som stiger, månadskostnader som ökar så betalar jag mer än någonsin samtidigt som lånen inte minskar.

Ena lånet tog jag för ett år sedan och totalbeloppet är lika mycket än i dag fast jag betalat 5500:- i månaden..

Ett land utanför EU.

Din tanke är god. Men eftersom du betalar 5500 i månaden för egentligen ingenting, så hade jag nog flytt om jag inte hade kunnat få skuldsanering.
Citera
2023-04-23, 10:38
Medlem
TELAVIV91s avatar
Att fly betalningar för egna lån lär inte göra denne person särskilt populär någonstans på jorden, och det kommer inte finnas någon väg tillbaka i närtid.
Han måste som han själv säger få ner räntan och/eller hitta ett extrajobb han som han utföra utan att bränna ut sig.
Senast redigerad av TELAVIV91 2023-04-23 kl. 10:41.
Citera
2023-04-23, 11:22
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Att fly betalningar för egna lån lär inte göra denne person särskilt populär någonstans på jorden, och det kommer inte finnas någon väg tillbaka i närtid.
Han måste som han själv säger få ner räntan och/eller hitta ett extrajobb han som han utföra utan att bränna ut sig.

Fast om han flyttar till ett land utanför EU, hur ska ens det landet veta att han har skulder i Sverige? Även om vi ponerar att TS hittar ett extrajobb så kommer det ta minst 10 år innan han är skuldfri. MINST. Han jobbar sönder sin kropp för att leva på existensminimum. Är det livet värt det tycker du? Och lycka till att få ner räntan på en så stor skuld...
Citera
2023-04-23, 11:36
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Fast om han flyttar till ett land utanför EU, hur ska ens det landet veta att han har skulder i Sverige? Även om vi ponerar att TS hittar ett extrajobb så kommer det ta minst 10 år innan han är skuldfri. MINST. Han jobbar sönder sin kropp för att leva på existensminimum. Är det livet värt det tycker du? Och lycka till att få ner räntan på en så stor skuld...

Har frågat om hjälp på ett låneforum och tyvärr så är styrräntan så pass hög i dag att även med perfekt UC och historik kan man inte få lån under 7% just nu (och det hade inte hjälp speciellt mycket oavsett).

Vet inte om jag är helt redo att lämna landet men skuldsanering är någonting jag ska kika på. Efter man jobbat 100% + heltidsjobb i flera år känns det meningslöst tillslut när skuldberget bara ökar.

Jag har satt mig i denna situation pågrund utav beroende/psykisk ohälsa, så jag måste ta bukt med det samtidigt. Även om jag blir skuldfri i morgon löser det inte min situation.
Citera
2023-04-23, 11:43
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ts verkar iaf vara en rättskaffens person. Ska han leva i lögner i det främmande landet när han lär känna lokalbefolkningen? Kanske gifter han sig med någon men aldrig kunna åka hem till Sverige och visa henne var han kommer ifrån.
Han lär inte kunna tjäna några 35000kr i det främmande landet utan blir väl inkastare på en nattklubb eller nåt, eller får sluta på byggen. Tror att han kommer förbrännas mer i det scenariot.
Citera
2023-04-23, 12:11
Medlem
Citat:
Skuldsanering skulle kunna vara något, jag känner mig helt fast i min situation. Jag har 12 års återbetalningstid på mina lån, folk som skriver att jag kan extra amortera minst 100.000 per år har helt fel kalkyler.

Folk inser inte hur snålt jag faktiskt lever och vad jag uppuppfrat och gjort för att sänka mina kostnader. Det är inte mycket pengar över varje månad.

Fram med budgettavlan, hur snålt och billigt lever du? Är det så att du inte kan minska på utgifterna mer så är det inkommstsidan som går att påverka. Extrajobb, hyra ut ett rum eller en lägenhet. Tänk på det att varje tusing du drar in extra och lägger på amortering nu kommer att spara dig en hundring om året i ränta under resten av tiden som du skulle haft lånet, räknar på 10 procent i ränta.

Citat:

Har du tagit annuitetslån? Det verkar som det om beloppet inte sjunker. Tyvärr så kan de vara riktigt usla när räntan stiger vilket gör att du bara betalar ränta varje månad. I så fall måste du amortera mer om det ska ge resultat. Då kommer lånetiden att förlängas, läs villkoren så att du vet vad som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in