2023-04-23, 09:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Men din nöt. Du måste kunna hissa upp bilen för att komma åt om du inte vill riskera ligga under bilen och bli klämd. Kör du på med bilen på biltemas billigt producerade domkraft men normalt funtade människor tar inte sådana risker.

eller tänkte du suga ut oljan inifrån motorhuven?!

Ja man brukar hissa upp bilen vid olje byte.
Undra vem det är som är en jävla nöt?
Man hissar upp bilen och använder pallbockar ditt stolpskott eller har du
tummen mitt i handen. Normala människor vet hur man gör men tydligen inte du så jag är inte förvånad över ditt svar.
Citera
2023-04-23, 09:34
Bannlyst
Man kan väl dra av bränslekostnader vid jobbresor.

Så för den som kör bil till jobbet blir det lätt en 500 i månaden i skatteavdrag
Citera
2023-04-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Men din nöt. Du måste kunna hissa upp bilen för att komma åt om du inte vill riskera ligga under bilen och bli klämd. Kör du på med bilen på biltemas billigt producerade domkraft men normalt funtade människor tar inte sådana risker.

eller tänkte du suga ut oljan inifrån motorhuven?!

Som sagt, pallbock för ett par hundra spänn och problemet är löst.

Går bra att suga ur oljan också om man vill, men ev måste man in under ändå för oljefiltret.

Jag föredrar att tömma ur på traditionellt vis, gjort det på uppfarten i 20 år nu. (med biltema 2,5 tons domkraft)
Citera
2023-04-23, 10:49
Medlem
varför tar så många upp värdeminskning som en kostnad?
Det är ingen kostnad att någonting minskar i värde, det är naturligt. Jag skiter fullständigt i vad min bil är värd den dagen jag säljer den eller skrotar den. Jag använder ju bilen tills jag inte gör det längre, vad har värdet med det att göra?
Citera
2023-04-23, 11:04
Medlem
Öh räkna med det dubbla.
Med tanke på stenskott punka
Motorhaveri
Trasiga vindrutor etc.
Jag slog ut mina kostnader för bil
Landade på 4500 isch per månad.
Bättre att leasa eller köra firmabil.
Bil är numera endast ett sätt för staten att stjäla dina pengar. Köp absolut inte bil på avbetalning spara och köp den rakt av.
Så har du åtminstone blivit av med en kostnad. Är det en ny bil kör helförsäkring är den äldre ta de billigaste.
Helförsäkringarna bara försöker blåsa folk på pengar och vill fan inte betala för något alls.
Såvida den inte är typ helt ny.
Citera
2023-04-23, 11:12
Medlem
Vitman-33s avatar
Köp en skattebefriad bil av mindre modell, då måste den vara minst 30år och behöver då också enbart besiktas vart annat år. Dessa bilar börjar dessvärre sticka upp i pris.
Citera
2023-04-23, 11:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JatteBrottarLena
Än så länge tillverkas ingen el eller el-laddare utan påverkan på naturen heller. Men tanka med luft kanske går. Nä tyvärr ser inte folket helheten, utan gör en punktinsats och slår sig för bröstet.

Jag kör min skattebefriade bil på använd frityrolja (raps/solros). Svårslaget ur miljösynpunkt

Även olja från naturen ger problem med partikelutsläpp, och skadar människor i våra städer. Ur miljösynpunkt så finns det inget som slår 0 (noll) utsläpp från bilar. Det finns forskning ifrån Stockholm som visar på positiva effekter på miljön både med elbilar som ökat, och även med att sluta använda dubbdäck. Det ökade antalet elbilar (nollutsläppsbilar) har alltså redan haft en mätbar förbättring av luften i Stockholm.

Men nu känns det som vi driftat bort från parkering. Var och hur parkerar du dina bilar själv?
Citera
2023-04-23, 11:20
Medlem
Strongmanx2s avatar
Hur mycket en bil kostar beror helt på, min skrutt kostar ca 4.000kr i månaden (V70) och då utför jag all service/reperation själv.

Köper jag en mer modern bil får jag räkna med att behöva Tech2 och "nycklar" för att kunna ändra något i loggarna, utöver det så får jag börja räkna med en värdeminskning.

När jag räknade på ny bil 2020 (<350k) så hade det kostat mig ca 9.500kr i månaden (allt inräknat inkl värdeminskning för 3års ägande).

I ditt fall diffar det knappt 2.000kr mellan äga ett fordon eller åka kollektivtrafik, för mig är det valet inte svårt. Jag hade valt bil, men sedan så behöver jag ett fordon för att kunna leva mitt liv.

Hade jag bott i centrum och haft ett jobb inne i staden samt en livsstil som inte behöver bil, så hade jag nog tagit ett periodkort av något slag och testat iaf.
Citera
2023-04-23, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp

Men nu känns det som vi driftat bort från parkering. Var och hur parkerar du dina bilar själv?

Det står i mitt första inlägg du quote:a , varmgarage - 350:-/mån
Citera
2023-04-23, 11:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Man kan väl dra av bränslekostnader vid jobbresor.

Så för den som kör bil till jobbet blir det lätt en 500 i månaden i skatteavdrag

Nej, du kan inte dra av bränslekostnader. Däremot så kan du dra av körsträckan, och en fast kostnad för denna per km, med eget fordon.

För förmånsbilar, där drivemdelsförmån inte ingår, så kan man dock få en skattefri ersättning för drivmedelsutlägg för körning som skett i tjänsten.
Citera
2023-04-23, 11:31
Medlem
Min bil kostar ca 4000:- netto i månaden för att endast komma till jobbet. För att finansiera det måste jag alltså jobba ihop ca 6000:- brutto!

Det kostar mig ca 6000:- för att få jobba, sjukt när man tänker efter :/

Vad kostar det för er att få jobba ?

Denna summa bör man dra av från sin lön så ser man vad sin egentliga lön är
Citera
2023-04-23, 11:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
varför tar så många upp värdeminskning som en kostnad?
Det är ingen kostnad att någonting minskar i värde, det är naturligt. Jag skiter fullständigt i vad min bil är värd den dagen jag säljer den eller skrotar den. Jag använder ju bilen tills jag inte gör det längre, vad har värdet med det att göra?

Därför att kapital är en kostnad, och kapital har i sig ett värde. Förstör du kapital och de flesta bilar (som inte är samlarbilar, eller andra anomalier), handlar om olika former av kapitalförstöring.

Byter du bil innan den skrotas så är det huvudsakligen (inköpspris - försäljningspris) / antalet år som är värdeminskningskostnaden, och kör du en bil tills den skrotas så är det huvudsakligen inköpspris (- 0, som är värdet då) / antalet år till skrotning, som är värdeminskningskostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in