2023-05-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jo, du får göra som du vill givetvis.

Men tar själv en kvalitetsprodukt, som inte behöver servas (eller väldigt lite), jämfört en skitcykel med service.

Dessutom är det enormt gedigen kvalitet på Segway/Ninebot G30 (gjord extremt gediget, och med kvalitet för uthyrare som Voi, etc), och dessutom trumbromsar som är underhållsfria och slits inte alls som skivbromsar. Även normalt så bromsar man (om man inte får panik) med regenering, precis som en elbil med one-pedal-driving.

Men kan nämna att du inte behöver vara rädd om batterierna skall gå kaputt efter två år.

Jag kan alltså åka ca 2-2,5 mil, och sedan retur tillbaka, på en enda laddning. Så är det på kvalitetscyklar med kvalitetsbatterier.

Hur långt kommer du med din?
25 km räcker en laddning om man kör i 20 km/h
Kör man i 25 km/h och i många uppförsbackar så blir det väl 1.5 mil.
Citera
2023-05-19, 21:38
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
25 km räcker en laddning om man kör i 20 km/h
Kör man i 25 km/h och i många uppförsbackar så blir det väl 1.5 mil.

Du menar totalt? Inte 1,5 mil, och sedan 1,5 mil till tillbaka?

Shit... Det var ju isf. ingen alls bra vidare räckvidd. Riktigt uselt faktiskt!

Är du säker på att dina batterier är fräscha och bytta?

Vad säger tillverkaren att det skall vara för räckvidd på den?
Senast redigerad av peterpanp 2023-05-19 kl. 21:41.
Citera
2023-05-20, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Du menar totalt? Inte 1,5 mil, och sedan 1,5 mil till tillbaka?

Shit... Det var ju isf. ingen alls bra vidare räckvidd. Riktigt uselt faktiskt!

Är du säker på att dina batterier är fräscha och bytta?

Vad säger tillverkaren att det skall vara för räckvidd på den?

2.5 mil på en laddning. Men mycket uppförsbackar i full hastighet på 25 km/h i timmen är det nog mindre har inte testat så vet ej.
Nu kommer jag runt 1.8-1.5 mil på en laddning beroende på hastighet och lutning. Mitt batteri har blivit sämre med tiden så måste skicka efter ett nytt.
Citera
2023-05-20, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag bor mitt emot P-huset. Helt nybyggt område. P-huset är inte ens klart än. Och där jag parkerar för närvarande kommer det bli en park. Så alla hyresgäster är tvingade att hyra plats i p-huset. Annars får man parkera nån annanstans. (vilket i princip inte går)

Jag bor i södra Norrland, så det är min defenition på Vischan. Men, ja.. jag bor mitt i "stan" (skulle dock aldrig kalla det för stad).
Låter helt galet. Bor mitt i stan, betalar 100kr som de ökade till 150kr de senaste 2 åren, låter som extrema överpriser, skulle aldrig betala mer än 500 för parkeringsplats oavsett hur rik jag va.
Citera
2023-05-20, 10:24
Medlem
Hackenbush55s avatar
Det är inte billigt att äga en bil, men vill man ha den friheten så får man betala för den.
Det finns billiga alternativ.

Jag har fri parkering hemma, skatten är 405:- försäkring ca 3000:- bensinförbr. ca 0.45l/mil.
Citera
2023-05-20, 20:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbarefter
Låter helt galet. Bor mitt i stan, betalar 100kr som de ökade till 150kr de senaste 2 åren, låter som extrema överpriser, skulle aldrig betala mer än 500 för parkeringsplats oavsett hur rik jag va.

Det beror nog på vilka storstäder som vi pratar om. För ca 10 år sedan så betalade vi ca 1500-2000 kr/månad för parkering i city av större svensk stad, vilket jag tycker var rätt billigt. Var välbevakat varmgarage. Vi hade två parkeringsplatser (en för min bil, och en för frugans bil), men var värt det för oss.

Bor man i lägenhet mitt i stan så orkar man inte spendera tid på att slåss med parkering längs gatorna med alla andra efter kontorstid. Var guld att alltid komma hem till sin egna parkering som alltid var ledig och väntade på en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in