2023-04-21, 14:31
Avslutad
Hej alla glada! Jag håller på att kika för att skaffa min första bil och håller på att kolla upp ungefär hur mycket det kommer kosta. Jag blir som lite paff hittils när jag har kollat, är det verkligen såhär illa?

Pendling 8 mil (0,5l/mil) 8 * 0,5 = 4 liter/dag, 80kr/dag
Parkering: 600kr / månaden (24h)
Skatt: cirka 3500kr / år (291kr/månaden)
Besiktning: 339kr/år (28kr/månaden)
Försäkring: 4236kr/år (353kr/månaden)

Detta ger en grundplåt på:
Pendling: 1680kr/månaden
Parkering: 600kr/månaden
Skatt: 291kr/Månaden
Besktning: 28kr/månaden
Försäkring: 353kr/månaden

Totalt: 2952kr PER MÅNAD

Hur sjukt är inte detta? Och detta är bara för att ta mig TILL och FRÅN jobbet, detta räknar inte ens med saker som nöjesresor osv. Utan 2952kr bara för att få EXISTERA

Ifall man kollar ett pendlingskort hos SL kostar det 1850kr/månaden vilket betyder att jag skulle spara 1102kr av att inte ha en bil varje månad.

Har jag verkligen uppfattat detta rätt? Går det att ta sig runt de? Nått smart sätt att få gratis 24/7 parkering? Jag bor i hyresrätt så har ej någon villa med gård jag kan ställa bilen på
Senast redigerad av arthjerna 2023-04-21 kl. 14:37.
Citera
2023-04-21, 14:34
Medlem
glöm inte försäkringen. den är rätt så dyr
Citera
2023-04-21, 14:34
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arthjerna
Hej alla glada! Jag håller på att kika för att skaffa min första bil och håller på att kolla upp ungefär hur mycket det kommer kosta. Jag blir som lite paff hittils när jag har kollat, är det verkligen såhär illa?

Totalt: 2599kr PER MÅNAD

Hur sjukt är inte detta? Och detta är bara för att ta mig TILL och FRÅN jobbet, detta räknar inte ens med saker som nöjesresor osv. Utan 2599kr bara för att få EXISTERA

Ifall man kollar ett pendlingskort hos SL kostar det 1850kr/månaden vilket betyder att jag skulle spara 749kr av att inte ha en bil varje månad.

Har jag verkligen uppfattat detta rätt? Går det att ta sig runt de? Nått smart sätt att få gratis 24/7 parkering? Jag bor i hyresrätt så har ej någon villa med gård jag kan ställa bilen på
Skall du inte ha försäkring också?
Citera
2023-04-21, 14:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Hur sjukt är inte detta? Och detta är bara för att ta mig TILL och FRÅN jobbet, detta räknar inte ens med saker som nöjesresor osv. Utan 2599kr bara för att få EXISTERA
Sedan tillkommer inköpspris, reparationer och värdeminskning. Och försäkring som flera redan påpekat.

Det går att existera utan bil.
Citera
2023-04-21, 14:38
Avslutad
Helt rätt! Lade till bilförsäkring... Dock verkar detta variera mycket beroende på bil men jag antar väll att 300-400 kr / månad är genomsnitt
Citera
2023-04-21, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Sedan tillkommer inköpspris, reparationer och värdeminskning. Och försäkring som flera redan påpekat.

Det går att existera utan bil.

Jo men för mig skulle de ta cirka 80 minuter att ta mig till jobbet genom pendeltåg, fast med bil skulle de bara ta 20-30 minuter... Visst kan man bekosta sig på 60 minuter per dag, men man får andra bra fördelar med bil som att t.ex slippa betala frakt från IKEA / FB marketplace osv för du kan plocka upp varorna själv
Citera
2023-04-21, 14:41
Medlem
Det är svindyrt med bil. Jag bor på vischan.. Och från och med snart, så är enda möjligheten för mig att parkera ett parkeringshus. Vilket kostar 1250kr i månaden.

Och jag behöver inte ens åka till jobbet - jag jobbar hemifrån. Men det är ju kul att köra bil! Och vad gör man inte för att reta miljöpartister.
Citera
2023-04-21, 14:45
Avslutad
Klart det kostar en slant.
Men det är ju värt alla pengar i världen.

Den friheten man har med bil är ju ovärdelig.

Om man köper något är det bara att åka och hämta.
Köper nåt stort? Hyr en kärra och hämta.
Man kan ta med hunden överallt.

Surfa? Ja på med brädan och seglet på taket och dra iväg till vattnet.

Hämta upp några polare och dra på festival!= ovärderligt

Allt är så extremt smidigt med bil.

Men bor typ i stan i fjollträsk så är bil bara skit. Går inte hitta parkering. Bara massa köer överallt.
Inbrott och skador på bilen. Nä fyfan
Citera
2023-04-21, 14:45
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jo men för mig skulle de ta cirka 80 minuter att ta mig till jobbet genom pendeltåg, fast med bil skulle de bara ta 20-30 minuter... Visst kan man bekosta sig på 60 minuter per dag, men man får andra bra fördelar med bil som att t.ex slippa betala frakt från IKEA / FB marketplace osv för du kan plocka upp varorna själv
Man får räkna på fördelar och nackdelar. Hur man än räknar är det sällan billigt att ha bil.

Har två kollegor som nyligen sålt sina bilar och köpt någon form av moped. Får se hur länge de står ut.

Och det där att slippa frakt från IKEA, eller ha möjligheten att åka till återvinningen och liknande. Det går att hyra bil, och det finns företag som kan skjutsa dig. Man får räkna på vad bekvämligheten och tidsbesparingen är värd.
Citera
2023-04-21, 14:46
Medlem
Några till utgiftposter:
Värdeminskning
Service (Däck)
Reparationer (Stenskott)
Skadegörelse
Biltvätt
Spolarvätska
Trängselskatt
Parkeringsböter

Dock verkar du komma billigt undan. En parkeringsplats i garage kostar 2000-4000kr i månaden i Stockholms innerstad på den fria marknaden.
Senast redigerad av Mr.Exactly 2023-04-21 kl. 14:49.
Citera
2023-04-21, 14:46
Medlem
Citat:

Försäkring: 4236kr/år (353kr/månaden)

Försäkring: 353kr/månaden

Totalt: 2952kr PER MÅNAD

Hur sjukt är inte detta? Och detta är bara för att ta mig TILL och FRÅN jobbet, detta räknar inte ens med saker som nöjesresor osv. Utan 2952kr bara för att få EXISTERA

Ifall man kollar ett pendlingskort hos SL kostar det 1850kr/månaden vilket betyder att jag skulle spara 1102kr av att inte ha en bil varje månad.

Ja, bil är dyrt, särskilt om du är ensam. Läget blir lite annorlunda om du har barn som ska skjutsas till aktiviteter. Det blir rätt tidskrävande om man inte har bil.
Finns alternativet samåkning för dig? Annonsera på t.ex. Facebook efter samåkarkompisar, dela på kostnaden för bränsle och övriga kostnader.
Man betalar mycket för den bekvämlighet egen bil innebär.
Citera
2023-04-21, 14:47
Medlem
Sixten00s avatar
Du har missat en del ytterligare.

Däck - måste trots allt bytas ibland. En uppsättning däck går lös på 10.000-15.000
Service - uppskattningsvis 5.000/år
Hade du med reparationer? Knepigt att uppskatta men beroende på bilens ålder och körsträcka.
Kapitalkostnader - låneränta om du inte cashar bilköpet, värdeminskning (bilar sjunker mycket i värde och om några år behöver du skaffa en ny)

Missa inte detta såvida du inte har en gammal rishög som startar ibland, men om du vill ha en riktig bil så....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in