Citat:
Ursprungligen postat av
arthjerna
Hej alla glada! Jag håller på att kika för att skaffa min första bil och håller på att kolla upp ungefär hur mycket det kommer kosta. Jag blir som lite paff hittils när jag har kollat, är det verkligen såhär illa?
Pendling 8 mil (0,5l/mil) 8 * 0,5 = 4 liter/dag, 80kr/dag
Parkering: 600kr / månaden (24h)
Skatt: cirka 3500kr / år (291kr/månaden)
Besiktning: 339kr/år (28kr/månaden)
Försäkring: 4236kr/år (353kr/månaden)
Detta ger en grundplåt på:
Pendling: 1680kr/månaden
Parkering: 600kr/månaden
Skatt: 291kr/Månaden
Besktning: 28kr/månaden
Försäkring: 353kr/månaden
Totalt: 2952kr PER MÅNAD
Hur sjukt är inte detta? Och detta är bara för att ta mig TILL och FRÅN jobbet, detta räknar inte ens med saker som nöjesresor osv. Utan 2952kr bara för att få EXISTERA
Ifall man kollar ett pendlingskort hos SL kostar det 1850kr/månaden vilket betyder att jag skulle spara 1102kr av att inte ha en bil varje månad.
Har jag verkligen uppfattat detta rätt? Går det att ta sig runt de? Nått smart sätt att få gratis 24/7 parkering? Jag bor i hyresrätt så har ej någon villa med gård jag kan ställa bilen på
Ja, bil är dyrt, särskilt om du är ensam. Läget blir lite annorlunda om du har barn som ska skjutsas till aktiviteter. Det blir rätt tidskrävande om man inte har bil.
Finns alternativet samåkning för dig? Annonsera på t.ex. Facebook efter samåkarkompisar, dela på kostnaden för bränsle och övriga kostnader.
Man betalar mycket för den bekvämlighet egen bil innebär.