2023-04-23, 11:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JatteBrottarLena
Det står i mitt första inlägg du quote:a , varmgarage - 350:-/mån

Det är ju extremt billigt skulle jag säga, men läget är givetvis avgörande för det. Vilken typ av läge är detta?

Själv betalade jag flera tusen i månaden, säkert 10-dubbla mot dig, för varmgarage för våra bilar i city i en svensk storstad, innan vi flyttade till hus på landet.

Nu är det härligt med 0.- i garageplats då vi har tre bilar, och en båt. Underbart att slippa dessa kostnader.
Citera
2023-04-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det är ju extremt billigt skulle jag säga, men läget är givetvis avgörande för det. Vilken typ av läge är detta?

Ja det är billigt. Elen ingår oxå. Kommer inte ihåg men tror 18m2. Sitter med i styrelsen för vår BRF, så jag ser till att det inte blir dyrare än så. Plats för bilen, några mopeder, en arbetsbänk och plats att filtrera bränslet.
Bor inte i nån av Sveriges fem största städer 😁
Citera
2023-04-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JatteBrottarLena
Ja det är billigt. Elen ingår oxå. Kommer inte ihåg men tror 18m2. Sitter med i styrelsen för vår BRF, så jag ser till att det inte blir dyrare än så. Plats för bilen, några mopeder, en arbetsbänk och plats att filtrera bränslet.
Bor inte i nån av Sveriges fem största städer 😁

Med det låga priset så subventionerar ju de medlemmar som inte har garage era garageplatser.
Citera
2023-04-23, 15:33
Medlem
Citat:
Nu är det härligt med 0.- i garageplats då vi har tre bilar, och en båt. Underbart att slippa dessa kostnader.

0kr är väl en sanning med modifikation... du har väl någon kostnad för att underhålla garaget, du betalade för marken där det står och det tar plats som du inte kan avända till annat.
Citera
2023-04-23, 16:28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
0kr är väl en sanning med modifikation... du har väl någon kostnad för att underhålla garaget, du betalade för marken där det står och det tar plats som du inte kan avända till annat.

Nu blir det nog lite OT, så ursäkta för det för andra i tråden. Har inga av bilarna i garaget. Garaget var redan av förra ägarna omvandlat till kontorsrum/sovrum med badrum. Det som är kvar av garaget får inga bilar plats i, men används för gräsklippare, elsparkcyklar, kompressor, bilverktyg (domkraft, pallbockar, etc), trädgårdsredskap, fiskespön, skidor, etc.

Marken för utomhusparkering var redan asfalterad av förra ägarna, så det hade nog vi inte lagt resurser på att göra om även vi inte hade haft någon bil alls. Så den marken är verkligen inte användbar till något annat än att just ställa bilar, båtar, släpvagnar, etc. på.

Nu har vi tre bilar, men skulle lätt få plats för ytterligare 1-2 utan problem. Det enda som vi lagt pengar på (förutom att köpa huset med tillhörande parkering/tomt) är att installera två stycken väggboxar med Typ2-uttag för våra elbilar.

Nu är det rätt OT, men var ju ett stort plus i ekonomin att man kunde slippa lägga 3000+ /mån på parkering när man flyttade till hus. Bara den insparade kostnaden räcker en bra bit för att täcka en hyfsad del av räntekostnaderna för huset. Så grymt nöjd med att slippa parkeringskostnader!
Senast redigerad av peterpanp 2023-04-23 kl. 16:31.
Citera
2023-04-25, 14:28
Medlem
Dieseltratts avatar
Det är dyrt att äga bil och hur man än räknar på det så räknar man alltid med för lite. Utöver de "fasta" summorna, som inte är fasta för att många av dem variera beroende på hur långt man kör, vilket man inte kan veta i förväg, så finns det alltid omkostnader som man glömmer eller inte har koll på. Andra tusenlappar försvinner på biltvättar, parkeringsavgifter.

Det är såklart svårt att förutse hur mycket det kommer att kosta att inte ha bil också. Eller fel bil. Jag har en bil som är relativt billig i drift, i gengäld är den ganska liten och har ingen dragkrog. De gånger jag har behövt flytta på något större har jag alltså varit tvungen att hyra bil, vilket också lätt drar iväg.

Hur man än vrider och vänder på det så är det alltid dyrt att ha bil.

Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
varför tar så många upp värdeminskning som en kostnad?
Det är ingen kostnad att någonting minskar i värde, det är naturligt. Jag skiter fullständigt i vad min bil är värd den dagen jag säljer den eller skrotar den. Jag använder ju bilen tills jag inte gör det längre, vad har värdet med det att göra?

För att det är något man måste betala för. Om en bil kostar 360k och ett busskort går på 1½, då motsvarar bilinköpet 20 år av busskort. Lägg där till att många inte har råd att lösa bilen kontant, utan köper på avbetalningen, vilket kostar ännu mer. En fastighet däremot har bättre chans att hålla sitt värde. Om vinster vid en fastighetsförsäljning är 0 skulle nog de flesta se det som en förlust. För en bil så har man förlorat pengar när den rullar ut från bilhandlaren.
Senast redigerad av Dieseltratt 2023-04-25 kl. 14:35.
Citera
2023-05-16, 14:41
Medlem
Bil är svindyrt, har haft några stycken men på senare tid har jag inte behövt en och när jag väl behövde en så köpte jag en elscooter istället.
Och det är nog det bästa köp jag gjort. Med den har bil blivit helt onödigt. Scootern kostar bara månadskostnaden på 300(leasing 2 år, fri service och reparation) och lite El.
Kan ta mig överallt i stan, ingen parkeringskostnad och det är rätt kul att åka.

Har sen ja fick den inte behövt en bil och jag vill fan inte ha en heller
Citera
2023-05-17, 11:40
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltratt
Det är dyrt att äga bil och hur man än räknar på det så räknar man alltid med för lite.

Allt handlar om egna ekonomin, och prioriteringar.

Det som är dyrt för dig kanske inte är att betrakta som dyrt för någon annan.

Bilar kostar en hel del, men kan vara ännu mycket dyrare med båtar och hus tex.

En bil kanske kostar mig 5000 i månaden, men samtidigt så hade jag utan bilen inte kunnat ha mitt jobb som drar in 30 ggr den kostnaden i månaden (min bils hela månadskostnad finansieras på att jag jobbar ca 5 timmar).

För andra så kanske inte behov av bil finns.

Man kanske bor mitt i stan, och det kanske inte heller behövs för jobbet. Har själv varit i den situationen när vi bodde i stan, och innan vi skaffade barn. Så klarade jag mig länge utan bil.

Så det är dumt att se det hela så svart/vitt som många i tråden tycks göra - på bägge sidor.
Citera
2023-05-17, 11:42
Medlem
Facades avatar
Ja bil är dyrt.
Och då har du inte räknat in inköp, värdeminskning och reperationer samt utbyte av slitagedelar exempelvis däck och oljor.
Citera
2023-05-17, 11:43
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Bil är svindyrt, har haft några stycken men på senare tid har jag inte behövt en och när jag väl behövde en så köpte jag en elscooter istället.
Och det är nog det bästa köp jag gjort. Med den har bil blivit helt onödigt. Scootern kostar bara månadskostnaden på 300(leasing 2 år, fri service och reparation) och lite El.
Kan ta mig överallt i stan, ingen parkeringskostnad och det är rätt kul att åka.

Har sen ja fick den inte behövt en bil och jag vill fan inte ha en heller

Verkar idiotiskt och ekonomiskt korkat att leasa en elsparkcykel.

Varför köper du inte en istället?

Köpte en rejäl sådan till mig för mig för ca 7000, och en enklare till dottern för ca 1200 spänn.

Det sagt så är ju en mindre sådan perfekt att lägga i bagaget på bilen när man behöver. Så det finns inget automatiskt motsatsförhållande där.
Citera
2023-05-17, 11:44
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Ja bil är dyrt.
Och då har du inte räknat in inköp, värdeminskning och reperationer samt utbyte av slitagedelar exempelvis däck och oljor.

Vem har inte räknat in det?

Det är väl precis just det de flesta gjort och diskuterat här i tråden (som jag uppfattar det).
Citera
2023-05-17, 11:45
Medlem
Facades avatar
Citat:
Vem har inte räknat in det?

Det är väl precis just det de flesta gjort och diskuterat här i tråden (som jag uppfattar det).

Jag läste bara trådstarten och eftersom jag ej citerade någon annan så svarade jag givetvis trådstartaren.
Rätt självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in