2023-04-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Likväl kommer de få redogöra varifrån de fått sina krypto (ingenstans står det att detta skulle unikt gälla bitcoin), annars är det här ren penningtvätt och inget annat.

Det finns inga ”fördelar” med det här omständiga upplägget. Dessutom finns Mer än en mellanhand som man måste lita på som köpare.
Nu är du åtminstone inne på åsiker. Men tyvärr förstår du inte dina egna åsikter.

Du är kommunist. Det får man vara. Du tycker om att staten vaggar dig och dina nära enligt vad jag då antar att du anser är människor som är skickligare än du är. Ditt liv blir bättre om staten tar dina val åt dig. Det är ordning och reda, tycker du.

Väldigt få du diskuterar med här inne delar din kommunistiska ideologi. Andra kommer alltså inte bry sig om dina argument som att Bitcoin är dåligt för att Putin sätter upp regler åt dig för att göra det dåligt.

Det finns förövrigt bättre platser att marknadsföra dina kommunistiska ideal. Jag kan lova att det är tvärstopp i den här delen av forumet.
Citera
2023-04-23, 00:47
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nu är du åtminstone inne på åsiker. Men tyvärr förstår du inte dina egna åsikter.

Du är kommunist. Det får man vara. Du tycker om att staten vaggar dig och dina nära enligt vad jag då antar att du anser är människor som är skickligare än du är. Ditt liv blir bättre om staten tar dina val åt dig. Det är ordning och reda, tycker du.

Väldigt få du diskuterar med här inne delar din kommunistiska ideologi. Andra kommer alltså inte bry sig om dina argument som att Bitcoin är dåligt för att Putin sätter upp regler åt dig för att göra det dåligt.

Det finns förövrigt bättre platser att marknadsföra dina kommunistiska ideal. Jag kan lova att det är tvärstopp i den här delen av forumet.
Kebabens syn är helt klart auktoritär och skrämmande. Staten ska tydligen ha full makt att stoppa transaktioner, ha full insyn i alla transaktioner samt kunna konfiskera folks förmögenheter.

Bitcoin fixar det! Just därför sitter vissa i en rökluktande hyresetta och är bittra medan andra frodas.

Jag behöver ingen som bestämmer över min ekonomi, hence bitcoin. Finns ingen annan tillgång som har alla bitcoins egenskaper och dessutom klassas som en råvara. Bitcoin kommer förändra världen och kebaben kan inget göra.
Citera
2023-04-23, 06:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Du borde verkligen prova. Man känner en så otrolig frihetskänsla. Börja tjäna pengar i bitcoin, spara i bitcoin eller betala med bitcoin. Du kommer känna dig som en ny människa.
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Kebabens syn är helt klart auktoritär och skrämmande. Staten ska tydligen ha full makt att stoppa transaktioner, ha full insyn i alla transaktioner samt kunna konfiskera folks förmögenheter.
Ni verkar alla lida av sinnesförvirring. Jag får påminna er om att vi alltså diskuterar fastighetsköp, och mer specifikt via denna tjänst som länkades tidigare (där transaktionen går via en tredje part som upprättar lagfart, köpebrev och annat. Både köpare och säljare måste lita på denna part). Det verkar som att jag är den enda som faktiskt läste hur tjänsten fungerar, ni övriga slutade läsa vid ordet "krypto".

Vid försäljning av fastigheter upprättas alltså en lagfart med tillhörande köpebrev. Vem sköter detta? "Staten". Den där som ni verkar tycka sysslar med kommunism. Jag får påminna er om att vi alltså diskuterar den existerande verkligheten nu och inte någon alternativ drömverklighet där inga lagfarter existerar.

Citat:
Det är något alldeles nytt. För 50 år sedan var 99.99% av transaktioner anonyma genom kontanter.
Fel, lagfarter har existerat mycket längre än 50 år. Återigen, vi diskuterar alltså fastighetsköp.

Citat:
Du borde verkligen prova. Man känner en så otrolig frihetskänsla. Börja tjäna pengar i bitcoin, spara i bitcoin eller betala med bitcoin. Du kommer känna dig som en ny människa.
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Vilken ekonomisk verklighet? Att staten ska ha full insyn i varje enskild transaktion?
Då antar jag att ni har något förslag på ett system för att ersätta lagfarter? Vill ni utveckla?

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

Du är kommunist.

(mer svammel)
Läs ovan. Du bör hålla dig borta från diskussioner där du uppenbarligen inte vet vad ämnet är, men ditt driv att skriva indignerade förolämpningar verkar vara den primära motivationen här.
Citera
2023-04-23, 06:33
Medlem
Citat:
Du bör hålla dig borta från diskussioner där du uppenbarligen inte vet vad ämnet är
Som vanligt är du på tok för hjärndöd för att kunna ta till dig information om vart du hamnar snett.

Ämnet som du diskuterade var huruvida Bitcoin är dåligt för att om man använder Bitcoin på ett bra sätt kommer Putin och säger ajabaja, så då finns bara dåliga sätt kvar. Det ditt lilla huvud inte får in är att det argumentet grundar sig i åsikten att man tycker att Putin ska bestämma vad du får och inte får göra. Det är alltså ett argument för dig, för du är (oavsett om du är för trög för att fatta det eller inte) kommunist och anser att staten ska hitta på reglerna åt dig. Det är däremot inte ett argument för dem du försöker argumentera emot, för de är inte kommunister.
Citera
2023-04-23, 06:47
Medlem
Citat:
Fel, vi diskuterade alltså fastighetsköp och via en specifik tjänst som erbjuds med en mellanhand. Läs gärna inläggen som du svarar på innan du själv skriver, och jag får återigen be dig att hålla dig från att kommentera skribenters politiska åsikter samt personangrepp som inte har med ämnet att göra.
Läsa istället inlägget jag faktiska citerade:
Citat:
Likväl kommer de få redogöra varifrån de fått sina krypto (ingenstans står det att detta skulle unikt gälla bitcoin), annars är det här ren penningtvätt och inget annat.
Det är omständigt för att staten säger att det ska vara omständigt. Kommunister som du själv tycker att det är ett legitimt argument, icke-kommunister tycker att det är ett irrelevant argument. Staten agerar enligt extremt gammalmodiga system, och det tycker man inte är relevant som argument till något givet att man inte anser att staten ska ha en exklusiv roll vad gäller att bestämma hur saker och ting ska gå till dvs staten har alltid rätt helt oavsett upplägg.
Citera
2023-04-23, 07:55
Medlem
Citat:

Vid försäljning av fastigheter upprättas alltså en lagfart med tillhörande köpebrev. Vem sköter detta? "Staten". Den där som ni verkar tycka sysslar med kommunism. Jag får påminna er om att vi alltså diskuterar den existerande verkligheten nu och inte någon alternativ drömverklighet där inga lagfarter existerar.

Fel, lagfarter har existerat mycket längre än 50 år. Återigen, vi diskuterar alltså fastighetsköp.

Då antar jag att ni har något förslag på ett system för att ersätta lagfarter? Vill ni utveckla?

.

Lagfarter finns ju redan, och staten lägger sig inte i hur betalningen har gått till. I ditt drömsamhälle skulle staten kanske begära att få se och på förhand godkänna transaktionen för att upprätta en lagfart, men så är det inte nu, vilket är bra. Du kan köpa ett hus för kontanter om du vill det eller för bitcoin, bara du har hittat en villig säljare. Staten registrerar sedan att du är ägare till huset och upprättar en lagfart, om ni skickar in vederbörliga dokument (som inte innefattar själva penningtransaktionen) till staten.

Inse att du är ganska ensam om att önska ett fullständigt kontrollsamhälle. Inte ens sossestaten av i dag är på din nivå i det avseendet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-23 kl. 08:01.
Citera
2023-04-23, 08:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Lagfarter finns ju redan, och staten lägger sig inte i hur betalningen har gått till. I ditt drömsamhälle skulle staten kanske begära att få se och på förhand godkänna transaktionen för att upprätta en lagfart, men så är det inte nu, vilket är bra. Du kan köpa ett hus för kontanter om du vill det eller för bitcoin, bara du har hittat en villig säljare. Staten registrerar sedan att du är ägare till huset och upprättar en lagfart, om ni skickar in vederbörliga dokument (som inte innefattar själva penningtransaktionen) till staten.

Inse att du är ganska ensam om att önska ett fullständigt kontrollsamhälle. Inte ens sossestaten av i dag är på din nivå i det avseendet.
Återigen, i fallet som diskuterades ovan så är det denna tredjepart som hanterar betalningen, som sköter allt det administrativa och upprättar lagfarten först när de tagit emot betalningen, utfört sin KYC/AML, och annat som hör till. Du vill alltså ha en extern part som både köpare och säljare behöver lita på för att denna transaktion ska kunna genomföras.
Citera
2023-04-23, 08:17
Medlem
Citat:
Återigen, i fallet som diskuterades ovan så är det denna tredjepart som hanterar betalningen, som sköter allt det administrativa och upprättar lagfarten först när de tagit emot betalningen, utfört sin KYC/AML, och annat som hör till. Du vill alltså ha en extern part som både köpare och säljare behöver lita på för att denna transaktion ska kunna genomföras.

Ok, så du har inget emot att man gör husaffärer i bitcoin, direkt mellan köpare och säljare? Det var trevligt att läsa.

Ja, affärer via tredjepart innebär alltid en viss risk, absolut.

Hur nitiska Myelisting är med KYC/AML vet jag inte. Jag noterade att de även tillåter kontantaffärer, vilket är ett sundhetstecken.

Mycket av KYC/AML-reglerna oskadliggörs i praktiken genom att förvandlas till ett formaliserat ibockande för att hålla ryggen fri. Privata företag (jag räknar inte fiatbanker som verkligt privata företag) vill ju i regel hjälpa sina kunder.
Citera
2023-04-23, 08:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ok, så du har inget emot att man gör husaffärer i bitcoin, direkt mellan köpare och säljare? Det var trevligt att läsa.

Ja, affärer via tredjepart innebär alltid en viss risk, absolut.

Hur nitiska Myelisting är med KYC/AML vet jag inte. Jag noterade att de även tillåter kontantaffärer, vilket är ett sundhetstecken.

Mycket av KYC/AML-reglerna oskadliggörs i praktiken genom att förvandlas till ett formaliserat ibockande för att hålla ryggen fri. Privata företag (jag räknar inte fiatbanker som verkligt privata företag) vill ju i regel hjälpa sina kunder.
Du får överlåta fastigheter på valfritt sätt om du så vill, men om det sker genom en försäljning och inte gåva måste det naturligtvis kunna beskattas för eventuell kapitalvinst (och även senare om köparen säljer fastigheten vidare). Dvs det ska finnas ett pris dokumenterat för försäljningen. Det är inte så enkelt att du för över lite bitcoins (eller kontanter i en plastpåse) och så skakar ni hand på det. I slutändan har alltså någon myndighet koll på vad du har gjort för fastighetsaffärer.
Citera
2023-04-23, 08:28
Medlem
Citat:
Du får överlåta fastigheter på valfritt sätt om du så vill, men om det sker genom en försäljning och inte gåva måste det naturligtvis kunna beskattas för eventuell kapitalvinst (och även senare om köparen säljer fastigheten vidare). Dvs det ska finnas ett pris dokumenterat för försäljningen. Det är inte så enkelt att du för över lite bitcoins (eller kontanter i en plastpåse) och så skakar ni hand på det.

Ja, priset behöver väl anges om man vill ha en lagfart registrerad, rätta mig om jag har fel.

Notera dock att man helt kan strunta i att registrera köpet hos lantmäteriet, om man skulle föredra det.

Det är många luckor du har att täta igen innan ditt drömsamhälle är på plats.
Citera
2023-04-23, 08:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, priset behöver anges om man vill ha en lagfart registrerad.

Notera dock att man helt kan strunta i att registrera köpet hos lantmäteriet, om man skulle föredra det.

Det är många luckor du har att täta igen innan ditt drömsamhälle är på plats.
Jag beskriver inte mitt drömsamhälle, utan hur verkligheten ser ut idag.

Om ni struntar i lagfart, hur vet du att du ens äger fastigheten som du har köpt?
Citera
2023-04-23, 08:36
Medlem
Citat:
Jag beskriver inte mitt drömsamhälle, utan hur verkligheten ser ut idag.

Om ni struntar i lagfart, hur vet du att du ens äger fastigheten som du har köpt?

Du vet inte så mycket som du tror om vare sig dagens verklighet eller bitcoin.

Ägarskapet är klart i och med köpebrevet och överlämnandet av nycklarna. Avsaknaden av lagfart kan eventuellt bli ett problem om man i sin tur ska sälja huset till någon annan, som jag förstått det. Vet inte om avsaknaden kan ställa till med smärre problem i något annat sammanhang.

Lagfartssystemet skulle kanske kunna tas bort helt? Men nu börjar vi glida bort från ämnet bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-23 kl. 08:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in