2023-04-30, 19:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det finns inget andralager på swish när det ligger nere.

Att lightning skulle vara centraliserat har vi debunkat flera gånger. Pinsamt att du trots det upprepar dina lögner.
1) ingen har ”debunkat” något dylikt
2) lightning fungerar inte (och kan aldrig fungera) i meningsfull skala
Citera
2023-04-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
1) ingen har ”debunkat” något dylikt
2) lightning fungerar inte (och kan aldrig fungera) i meningsfull skala

Ta eventuell fortsatt diskussion om lightning här: (FB) Den stora tråden om Bitcoin Lightning
Citera
2023-04-30, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Nu är inte en visakort -dragning en transaktion i en sql databas, detta har jag talat om för dig ett flertal gånger.
En transaktion med kort passerar 19 (!) olika system i snitt. Transaktioner MELLAN banker batchas ut, ofta en gång om dygnet (osäker om det även gäller helgdagar *edit* nej inte på helger).

En SEPA dragning kan ta upp till 4 dagar.

Så din jämförelse är skit...som vanligt.

Du håller fortfarande på och ljuger om SEPA ser jag. De gånger jag sänt pengar med sepa (på helgen!) så har pengarna varit framme på en halv timme.
Bitcoin däremot kan tugga på i ett halvt dygn före nåt händer. Så sluta hitta på nu.
Citera
2023-04-30, 21:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Du håller fortfarande på och ljuger om SEPA ser jag. De gånger jag sänt pengar med sepa (på helgen!) så har pengarna varit framme på en halv timme.
Bitcoin däremot kan tugga på i ett halvt dygn före nåt händer. Så sluta hitta på nu.
"vardag efter klockan 13:45, en lördag eller en helgdag - mottagaren har pengarna nästa vardag senast klockan 07:30."

Du läser inte ens det du kommenterar? Kan du vara god att ta tillbaka det där påhoppet?
Att du kanske använt någon specielltjänst mellan två anslutna (svenska?)banker betyder inte att alla SEPA betalningar går på 30 minuter oavsett när på dygnet.

Och för SWIFT betalningar:
Swedbank² 2–4 dagar
https://wise.com/se/blog/utlandsbetalning-tid
Senast redigerad av Leaston 2023-04-30 kl. 22:07.
Citera
2023-04-30, 23:52
Medlem
Citat:
Om vi tar fallet där du litar på staten. Vad tillför blockkedjan överhuvudtaget till dagens system? Ingenting. Där har du också svaret på varför denna teknik, som funnits i decennier, inte har använts till någonting utanför kryptovärlden.

Jag svarade på detta i inlägg (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering

Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det är inga problem att det kan finnas en myndighet, t.ex. domstol, som kan ändra saker som registreras. Det kan också vara ok att någon byråkrat kan ändra saker inom någon tid, och efter det kan det ändras i en domstol.

Det finns alla möjligheter för sådana saker som hanterar alla dina frågetecken och på samma tid ger möjlighet för att (jag repeterar detta många gånger, men det känns som du inte läser eller inte vill förstå):

1. skapa säkra kombinerade transaktioner så att blockkedjan blir en trusted third party
2. digitalt kunna bevisa att man äger något

Några exempel på vad dom två sakerna möjliggör:
1. Finansiera egendom genom att låna stablecoins i konkurrens med banker
2. Tillsammans med andra fastighetsägare skapa stora låneportföljer och pressa räntan.
3. Använda lägenheten som säkerhet för lån från andra i din släkt eller från vänner så dom inte slösar bort sina pengar på att ha dom med noll ränta i banken.
4. Finansiera egendom i annan valuta än SEK, för dom som får lön i andra valutor än SEK.
5. Automatisera att flytta lån när någon erbjuder lägre ränta på lån.

Det över bygger på dom två egenskaperna över, inte så mycket på att det inte ska kunna finnas något sätt att fixa fel.

Jag har repeterad dessa två egenskaper ett flertal gånger och du bryr dig inte om att kommentera. Fråga då inte igen i fall du inte vill läsa svaren. I fall du inte förstår svaret jag ger så fråga gärna så ska jag förklara.
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2023-04-30 kl. 23:57.
Citera
2023-05-01, 05:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag svarade på detta i inlägg (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering

Jag har repeterad dessa två egenskaper ett flertal gånger och du bryr dig inte om att kommentera. Fråga då inte igen i fall du inte vill läsa svaren. I fall du inte förstår svaret jag ger så fråga gärna så ska jag förklara.
I själva verket har alla dina inlägg blivit bemötta, men du verkar inte ta till dig några resonemang.

Din blockkedja kan absolut inte ersätta någon "trusted third party" i fallet som diskuterades tidigare, dvs fastigheter och lagfarter. Blockkedjan och de parter som skulle interagera med den kan endast garantera att datan är intakt, men inte att den stämmer överens med verkligheten, vilket är det primära ändamålet med ett dylikt register. Alltså faller resten av dina resonemang på denna premiss.

Digitala signaturer existerar dessutom redan idag och är mycket effektivare än någon "blockchain-lösning". Dvs, hela din föreslagna teknik är fullständigt meningslös.

Återigen, hade det här varit något meningsfullt hade det redan implementerats då tekniken har funnits i decennier (långt innan bitcoin). Vissa företag försökte hoppa på blockchain-hypen troligen pga sådana som du som lyckades lura icke-tekniska chefer, men alla dessa projekt har övergetts.

Git bygger för övrigt på en besläktad teknik (i själva verket en merkle tree) men den är inte trustless, dvs de parter som samarbetar litar på att huvud-branchen är den korrekta. Hasher används för att särskilja enskilda commits.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2023-05-01 kl. 05:50.
Citera
2023-05-02, 01:44
Medlem
Citat:
I själva verket har alla dina inlägg blivit bemötta, men du verkar inte ta till dig några resonemang.

Din blockkedja kan absolut inte ersätta någon "trusted third party" i fallet som diskuterades tidigare, dvs fastigheter och lagfarter. Blockkedjan och de parter som skulle interagera med den kan endast garantera att datan är intakt, men inte att den stämmer överens med verkligheten, vilket är det primära ändamålet med ett dylikt register. Alltså faller resten av dina resonemang på denna premiss.

Som jag läser tråden finns det inte någon som argumenterar för att en blockchain INTE kan göra allt en centraliserad databas kan göra (enda man kan diskutera är throughput).

Enda frågan är "varför använda blockchain?". Att argumentera för att det inte går att få en blockchain att vara intakt är bara fel. Du måste argumentera för något annat. Det är ju hur enkelt som helst. Gör det möjligt att myndigheten kan gå in och ändra vad dom vill i blockchainen. Problemet löst. Hur lätt som helst.

Frågan är hur en centraliserad tjänst kan ge möjligheterna blockchain ger:

1. skapa säkra kombinerade transaktioner så att blockkedjan blir en trusted third party

Citat:
Digitala signaturer existerar dessutom redan idag och är mycket effektivare än någon "blockchain-lösning". Dvs, hela din föreslagna teknik är fullständigt meningslös.

Ja digitala signaturer är gamla. Hur det betyder att blockchain är meningslös fattar jag inte. Det finns ju inte någon sammanhang här.

Citat:
Git bygger för övrigt på en besläktad teknik (i själva verket en merkle tree) men den är inte trustless, dvs de parter som samarbetar litar på att huvud-branchen är den korrekta. Hasher används för att särskilja enskilda commits.

Git är jättebra teknik och löser egenskap två av det blockchain löser:

Dock inte punkt 1 - använder t.ex. lantmäteriet git för att lagra information så kan man skapa system för att signera och liknande i detta system. Man kan även visa att man äger något. Dock kan man inte kombinera transaktioner mellan lantmäteriet och pengar som då ligger i ett annat git-trä ägt av finansinspektionen eller riksbanken.

Bitcoin löser båda punkten och fungerar som en public good på det.
Citera
2023-05-02, 06:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Gör det möjligt att myndigheten kan gå in och ändra vad dom vill i blockchainen. Problemet löst. Hur lätt som helst.
Citat:
I så fall är det myndigheten som är din "trusted third party" och inte blockkedjan, och hela ditt övriga resonemang blir meningslöst.

Citat:
använder t.ex. lantmäteriet git för att lagra information så kan man skapa system för att signera och liknande i detta system. Man kan även visa att man äger något. Dock kan man inte kombinera transaktioner mellan lantmäteriet och pengar som då ligger i ett annat git-trä ägt av finansinspektionen eller riksbanken.
Det finns redan idag massvis med automation mellan myndigheter. Exempelvis när du ändrar ditt namn hos Skatteverket så får du ett nytt körkort av Trafikverket, osv.

Det exemplet du tar upp med fastighetstransaktioner finns det inget behov för, och därför finns det inte heller någon sådan automatisering (någon blockkedja behövs återigen ej).
Citera
2023-05-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Den republikanske senatorn Ted Cruz om varför han hodlar bitcoin:

https://www.youtube.com/shorts/l6dtXMCf6tY
https://youtu.be/WgjYInLQqH4?t=703

Detta, att framträdande politiker och säkerligen även folk inom staternas och bankernas byråkratier redan äger bitcoin, är en anledning till att det blir svårt att organisera en effektiv attack mot bitcoin.

Vid en historisk tillbakablick från framtiden kommer man nog att anse att bitcoin på sätt och vis redan hade vunnit år 2023.

Här är diskussionen med Ted Cruz i sin helhet. Väl värd att lyssna på och riktigt underhållande:

https://www.youtube.com/watch?v=4xqNY7k4MqI (15 min)

Jag saknar en motsvarande uttalat bitcoinvänlig politiker i Sveriges riksdag.
Citera
2023-05-02, 20:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Här är diskussionen med Ted Cruz i sin helhet. Väl värd att lyssna på och riktigt underhållande:

https://www.youtube.com/watch?v=4xqNY7k4MqI (15 min)

Jag saknar en motsvarande uttalat bitcoinvänlig politiker i Sveriges riksdag.
Man kan tycka vad man vill om republikanerna där borta, men dom sätter friheten högt på agendan.
Citera
2023-05-02, 21:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Man kan tycka vad man vill om republikanerna där borta, men dom sätter friheten högt på agendan.
Absolut, det har ju aldrig hänt att amerikanska politiker har fallit offer för lobbying.
Citera
2023-05-03, 06:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Är alla beslut fattade av amerikanska politiker därmed dåliga? Eller gäller det bara krypto?

Tror inte du kan svara på det. Hem med svansen mellan benen igen. Ses vi imorgon 0600 innan du tar tuben till kneget? 😂
Otroligt märklig och ologisk slutsats. Känner du att du bara behöver svara på varje inlägg och trycka dit mig oavsett hur låg nivå ditt svar håller?

Citat:
Såg ni Balaji Srinivasans 1M dollar bet om att dollarn går in i hyperinflation inom 90 dagar?

Vem är han?

Vad är det för bet?

Tråd: ⬇️
https://twitter.com/balajis/status/1636797265317867520?s=20
Hur gick det här då? Han avbröt i förtid och betalade sin miljon.
https://finance.yahoo.com/news/former-coinbase-official-balaji-srinivasan-205038949.html

Har han inte lärt sig vikten av tålamod och att hodla?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2023-05-03 kl. 06:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in