2023-04-22, 22:03
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
hon kommer bli den nya "hinsehäxan" så länge hon får uppmärksamhet kvittar det vart hon är, jag tror även att för stunden var hon nog överlycklig att hon inte bara fick sin hämnd på Tove, utan även på Maja nu.
Nu har hon många tjejer att bygga upp en vänskap med där inne, får se hur länge det tar innan hon ska hämnas på de med.

Hon och Jonna kommer hamna i massa konflikter om vem som får umgås med vem och Jonna kommer bli kär i Johannas bästa kompis.

Johanna kommer fixa tändare och handsprit att ha tillgängligt så fort hon bara kan.

Kan ni ens fatta att hon gick och satte eld på henne igen och beskrev för Maja hur Tove såg ut.
Citera
2023-04-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, båda har spända och konstlade röster i rätten. M släpper lite när hon får frågor som hon inte förstår och frågar ”vad menar du.” Och gråten du nämner blir man äcklad av då jag också uppfattar dom som fejk.

Jag upplever tyvärr ingen äktajet från någon av dom i förhören. Allt är ett skådespel för att komma så lindrigt undan. M s advokat har talat om för M att det är viktigt att rätten förstår att du varit berusat, inte sovit eller ätit på länge. Hennes historia som hon lämnar tror jag hon upprepat i veckor i sitt huvud.

Håller med helt, finns inget äkta alls.
Hon har nog övat o övat men ändå lyckas hon inte svara "som bestämt" (med sin advokat) känns det som, han får frågan igen osv och hon framstår som helt totalt förvirrad i allt tycker jag, ingen som helst koll på något av vad hon sagt och det beror ju såklart på alla lögner, att följa JJs ord först, sen sin advokat och sina egna....men ändå får hon inte ihop det som hon "ska" eller vill...
Det är mycket man undrar över som aldrig nämns... men man fattar ju att åklagaren måste skippa en del...
Men just med att hon inte sovit eller ätit och att det varit en lång dag/dygn...... Nu körde hon inte fr Gbg....för det gjorde ju J... kan hon kanske fått ett par tim att sova i bilen? Mest troligt JA....INGEN nämner det.... bara en sak i hela utredningen, jag kan visserligen missat i något förhör...
Citera
2023-04-22, 22:05
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Intressant. Så eftersom domen är överklagad kan hon sitta i häktet en längre tid?
Ja.

Det ska göras en utredning om vart den dömda personen skall placeras.

Det brukar ta tre veckor efter att domen vunnit laga kraft.
Citera
2023-04-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Kan någon kortfattat säga vad anledningen till mordet var?

En långvarig konflikt om relationer, avundsjuka hat från JJ mot Tove.
Läs sidan 1 i tråden för mer info.

Vännen "X", som känner alla tre, beskriver konflikten:
- Konflikt mellan JJ och en nära vän till Tove
- JJ ska ha hotat att avslöja en påstådd otrohet som Toves vän ska ha haft
- Toves vän och Tove ska då ha sagt ”detsamma” till JJ
- Enligt X fanns det ”väl bevis” för att båda två av dem hade varit otrogna.
- Konflikten lugnade ner sig emellanåt och de inblandade umgicks då som vanligt. Men ibland blossade konflikten upp.
- JJ ska ha sagt i våras att hon helt skulle bryta kontakten med Tove och Toves kompis.
- Tove och Toves nära vän var väldigt överbeskyddande mot varandra.
(Källa: Podden Försvunnen, del 5)
Citera
2023-04-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag tror personligen att dom hade tänkt ha ihjäl TT någonstans på vägen, men nåt gick inte enligt plan och eftersom TT levde under villfarelsen att man bara tänkt prata ut var det svårt att göra så hemskt mycket annat än gå hem till JJ.

Det är faktiskt ett bättre alternativ! J sa ju nånting i förhör ang platsval av misshandel att man inte behövde gå särskilt långt till ett öde ställe eller liknande. Stötte dom på några på vägen kanske? Eller var det så att stämningen ändrades till det positiva så dom hann hela vägen hem utan att chansen dök upp…
Citera
2023-04-22, 22:07
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det fungerar ju inte så att bara för att man har en diagnos så blir det automatiskt strafflindring. För detta handlar ju inte om huruvida man har en diagnos eller inte, utan om diagnos/funktionsnedsättningen kan anses utgöra en förmildrande omständighet eller inte. För de gångerna sådan strafflindring sker så är det väldigt tydligt vad för slags nedsättning/svårighet diagnosen innebär för den tilltalade och att man på så sätt kan koppla detta till att det kan ha inverkat på dennes gärning.

"Jag tycker det är fel" - Men tycker inte du att det är allvarligare/värre om Du eller Jag, som normalt fungerande människor, genomför ett bestialiskt mord - än om en person med diagnos/ funktionsnedsättning/psykisk sjukdom gör detta? Givetvis måste man kunna ställa högre krav på Oss, än en sådan person? Och givetvis blir det då mer klandervärt och straffvärt om vi skulle göra detta.

"De allra flesta som har något sånt är medvetna om vad de gör" - Detta handlar ju inte om huruvida man är "medveten" om vad man gör. För de flesta människor med ögon, hörsel och känsel är medvetna om vad dom gör. Detta handlar ju om vad diagnosen/funktionsnedsättning har för inverkan på personens förmåga. Detta kan ju innebära svårigheter i t ex empatisk förmåga, impulskontroll, konsekvenstänk, kommunikation osv. Då förstår ju vem som helst att om man har genomgående svårigheter med sådant så kan ju det påverka väldigt mycket om man skulle hamna i en svår situation, konflikt eller trångmål.
Alla barn de senaste 20 åren tycks ha fått en diagnos, så vad finns det kvar? Jag är uppväxt med ett barn med diagnos enligt 70-talets regler. En diagnos betyder ingenting idag
Citera
2023-04-22, 22:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Toves pojkvän Albin säger i förhör att T är stark
Spelat fotboll i många år och styrketränade
Om jag förstod honom rätt så hade T stryrka att försvara sig
Vilket hon inte kunnat gjort enl utredning
Ljuger gör båda men hur förklarar du att T var försvarslös?
Jag och jag, jag går på vad RL sagt, överraskningsmoment och skada i huvudet efter slag kan medföra medvetandesänkning.

Dessutom hade T ett skadat öga och ytterligare huvudskada. Ögonskadan kunde ha tillkommit av en tumme om handen hölls runt huvudet. (Min fundering: höll J Ts huvud och dunkade i golvet?)
Citera
2023-04-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Håller med helt, finns inget äkta alls.
Hon har nog övat o övat men ändå lyckas hon inte svara "som bestämt" (med sin advokat) känns det som, han får frågan igen osv och hon framstår som helt totalt förvirrad i allt tycker jag, ingen som helst koll på något av vad hon sagt och det beror ju såklart på alla lögner, att följa JJs ord först, sen sin advokat och sina egna....men ändå får hon inte ihop det som hon "ska" eller vill...
Det är mycket man undrar över som aldrig nämns... men man fattar ju att åklagaren måste skippa en del...
Men just med att hon inte sovit eller ätit och att det varit en lång dag/dygn...... Nu körde hon inte fr Gbg....för det gjorde ju J... kan hon kanske fått ett par tim att sova i bilen? Mest troligt JA....INGEN nämner det.... bara en sak i hela utredningen, jag kan visserligen missat i något förhör...

De hade ju en rejäl bil att sova i typ van.
Citera
2023-04-22, 22:10
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, här ser man varför man kanske bör ha en advokat som avråder klienten när de kommer med idiot lögner.

Stefan Davidsson försvarre försökte, men Stefan skulle nödvändigtvis, likt narcissister som tror att de är smartare än alla andera, absolut ändå komma med sina lögnaktiga lögner till bevisen/indicierna.

Det de inte förstår, är att det är bättre att håla tyst, än att komma med helt uppbenbara lögner. Det förvärrr situationen.

Jag tror ju att det är Johanna som vill få dessa "förklaringar" presenterade till varje pris, och Clea borde försöka hjälpa sin klient att inse det idiotiska.
Att du har fastnat i Wesström/Davidsson-fallet är uppenbart, och att du projicerar Maja med Lena. Har tappat räkningen på hur många gånger du jämfört fallen, fastän det inte finns någon likhet.
Maja har inte haft något hemligt förhållande med Johanna, hon har inte blivit ”gaslightad” på det vis några av er tror.
Maja har självmant umgåtts med Johanna och tyckt om alla dumheter och spänning som de har gjort tillsammans
Citera
2023-04-22, 22:10
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag och jag, jag går på vad RL sagt, överraskningsmoment och skada i huvudet efter slag kan medföra medvetandesänkning.

Dessutom hade T ett skadat öga och ytterligare huvudskada. Ögonskadan kunde ha tillkommit av en tumme om handen hölls runt huvudet. (Min fundering: höll J Ts huvud och dunkade i golvet?)

Men är du rolig du tror inte det skulle ha visat sig vid obduktionen... eller tror du att man kan dunka någons huvud i golvet utan att skador uppstår?
Citera
2023-04-22, 22:11
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Det är faktiskt ett bättre alternativ! J sa ju nånting i förhör ang platsval av misshandel att man inte behövde gå särskilt långt till ett öde ställe eller liknande. Stötte dom på några på vägen kanske? Eller var det så att stämningen ändrades till det positiva så dom hann hela vägen hem utan att chansen dök upp…
Ja, Johanna sa i förhör att de planerat misshandla Tove på vägen men att stämningen blev så god så det kom av sig och sen var allt typ glömt, tills Tove puttade till henne med axeln inne på toan så hon blev arg igen. (Johannas ord då, och hon är ju som vi vet inte den mest trovärdiga)
Citera
2023-04-22, 22:12
Medlem
Citat:

Tror det är så som du skriver att de hade tänkt slå henne på vägen och gå bort från folk men stämningen ändrades till positiv och de gick hela vägen till JJ.s lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in