2023-04-20, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Koncist sammanfattat!
Du har förstås rätt; distinktionen är tydlig och ska så vara.
Ja men jag uppfattar inte att det fått någon praktisk betydelse för domarna. De döms lika hårt. Kanske kan Maja få en mildring i HovR till ett tidsbestämt straff. Men strängt taget har hon samma ansvar som ”svans” som den som varit drivande. Så förstår jag domen.
Citera
2023-04-20, 16:04
Medlem
LakeDonJulios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Alldeles för hårda straff. Och den svarta tjejens straff är hårresande utifrån vad som framkommit. Dömd till livstid för att hon gått 48 steg inne i en lägenhet hahaha. Det är en mkt märklig dom, som redan gått till historien som ett rent tokeri.

Huvudmisstänkts ord skall enligt praxis inte ligga till grund för något, speciellt när hennes övriga utsago inte tros på. Vi får se vad som händer Hovrätten, men jag ser det som ett fruktansvärt rättsövergrepp om den svarta tjejen döms till livstid. Det finns inget som hittills framgått att hon planerat att deltaga i ett mord.

Vad den vita tjejen sysslat med är en annan sak. Men livstid är också för mycket. Dessa straff är anpassade till gängterroristmedlemmar som avrättar varandra och inte till trivialt vardagsbrott som detta. Dags att slänga ut alla blattar och återgå till vår normala rättskipningsprocess. 6 år på 20-åringen för dråp, kanske 10 för mord, och brott mot griftefriden på den svarta tjejen. Det är ett vettigt straff.

Jag anser inte att åklagaren bevisat att 20-åringen var medveten om följderna. Vad rådmannen pysslar med är ett rent rättshaveri. Han bör omedelbart avskiljas från sin tjänst.
Tur att inte du bestämmer. Enligt mig är det för lågt straff, tycker dom ska släppa dom fria med en in-opererad gps, alternativt låta T’s familj ta hand om dom på tu man hand.
Citera
2023-04-20, 16:05
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Låter som att du menar 20-åringen. Vad anser du henne vara oskyldig till? Innan du svarar så kan du betänka att hon själv vidgått strypning samt att hon eldat på kroppen, två gånger.
Kom igen - förklara!
Är inte, tagit stryptag i 10 sekunder mer korrekt?
Citera
2023-04-20, 16:08
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Alldeles för hårda straff. Och den svarta tjejens straff är hårresande utifrån vad som framkommit. Dömd till livstid för att hon gått 48 steg inne i en lägenhet hahaha. Det är en mkt märklig dom, som redan gått till historien som ett rent tokeri.

Huvudmisstänkts ord skall enligt praxis inte ligga till grund för något, speciellt när hennes övriga utsago inte tros på. Vi får se vad som händer Hovrätten, men jag ser det som ett fruktansvärt rättsövergrepp om den svarta tjejen döms till livstid. Det finns inget som hittills framgått att hon planerat att deltaga i ett mord.

Vad den vita tjejen sysslat med är en annan sak. Men livstid är också för mycket. Dessa straff är anpassade till gängterroristmedlemmar som avrättar varandra och inte till trivialt vardagsbrott som detta. Dags att slänga ut alla blattar och återgå till vår normala rättskipningsprocess. 6 år på 20-åringen för dråp, kanske 10 för mord, och brott mot griftefriden på den svarta tjejen. Det är ett vettigt straff.

Jag anser inte att åklagaren bevisat att 20-åringen var medveten om följderna. Vad rådmannen pysslar med är ett rent rättshaveri. Han bör omedelbart avskiljas från sin tjänst.

Så du anser att det är mer moraliskt försvarbart att kriminella som dödar kriminella ska få högre straff än de som dödar helt vanliga och oskyldiga människor? Hur kom du fram till den slutsatsen?

Även om du säkert trollar.
Du har säkert rätt, en vuxen kvinna på 20 år förstår givetvis inte att en människa kan dö om hon handgripligen stryper henne och blockerar luftgångarna... ^^
Senast redigerad av -DaRude- 2023-04-20 kl. 16:11.
Citera
2023-04-20, 16:11
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
mmm not.. hittar inget.
Länka om du ser det då. Troll
Jo, i appen.
Citera
2023-04-20, 16:18
Medlem
Har inte hunnit läsa hela tråden och FUP men anses MH verkligen mentalt tillräknelig? Hon ser ju ut som om hon har Downs syndrom.
Citera
2023-04-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Är inte, tagit stryptag i 10 sekunder mer korrekt?

Absolut! Helt korrekt!
Citera
2023-04-20, 16:26
Medlem
Citat:

Trivialt vardagsbrott?!? Är du inte klok?!? En människa är mördad är inte det det värsta brottet.
Citera
2023-04-20, 16:31
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Trivialt vardagsbrott?!? Är du inte klok?!? En människa är mördad är inte det det värsta brottet.

Att folk dödar varandra på fyllan är ett vanligt vardagsbrott och skiljer sig markant från planerade avrättningar. Jag ser i alla fall ingen logik i att bedöma dessa brott på samma vis. Detta brott ser mer ut som ett dråp än något annat.
Citera
2023-04-20, 16:34
Medlem
Citat:
Att folk dödar varandra på fyllan är ett vanligt vardagsbrott och skiljer sig markant från planerade avrättningar. Jag ser i alla fall ingen logik i att bedöma dessa brott på samma vis. Detta brott ser mer ut som ett dråp än något annat.

Håller inte med detta mord var planerat lång tid genom en utdragen konflikt. Och resultatet blir detsamma brottsoffret dör i vilket fall som helst.
Citera
2023-04-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
S2 anstalt?
Kvinnoanstalt
Citera
2023-04-20, 16:42
Avslutad
Citat:
Sverige skulle bli bra mkt bättre om jag fick bestämma. Alla olönsamma blattar och andra generations blattar ut, vilket skulle göra Sverige till ett vackrare land, och bedömningarna av brott skulle kunna bli mer humana. Jag är helt emot blatteriet och anpassningen efter blattarnas brott. Vår lagbok är från början skriven av svenskar för svenskar, och inte för blatteriet. Det är givetvis blatteriet som står för förråandet av människors hjärnor, vilket lett till detta brott. Hade det inte funnits blattar i Sverige som varje dag tillsammans begår miljarder demoraliserade handlingar och grova brott mot Sverige skulle tjejerna aldrig begått ett brott alls. Allt hänger ihop.

Jag tycker att personer som du kan betala för tjejernas livstid om du nu tycker att det är så fint. Förstår du vad det kostar att låsa in människor till ingen nytta. Tror du att Johanna blir en bättre människa om hon sitter 30 år i fängelse jämfört med 10? Jag vill inte betala.

Du gillar hämnd och hat. Jag tror inte på hämnd som någon lösning på något. I så fall skulle vi lika gärna bygga ett koncentrationsläger och elda upp varenda blatte.

Helt irrelevant huruvida J blir en bättre människa, fängelse är och ska vara ett straff. Brott som mord ska dömas med livstid som straff, inte som ”personlig utveckling”. Självklart är det bästa att hon sitter inne på livstid för precis som du säger är hon samma mördare när hon kommer ut, därför ska hon inte ut igen. Samma med M.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in