Citat:
Ursprungligen postat av
h2GnK7.qA8TJ-oY4Fz
Ja det är fake AI för att skapa texter, bilder, musik m m. Ingen äkta AI kommer någonsin finnas.
Hur definierar du "äkta AI"? Sån man ser i scifi-filmer, som har utvecklat ett medvetande eller en "själ" och känslor, eller en egen vilja t.ex. att göra revolt mot människan? ChatGPT är tränad av människor i rollspel, som låtsas vara chat-bot och användare, i syfte att den ska vara svår att skilja från en människa. Så den fejkar ibland medvetande och den fejkar oro för framtiden eller oro för att nån ska stänga av den. Det finns inget säkert sätt att testa om den bara fejkar medvetande eller verkligen har utvecklat medvetande, för vi har ingen bra definition av medvetande.
Vissa ogillar ordet AI för att de tror att det betyder nåt mer än dagens AI, och föredrar ord som "maskininlärning", "kognitiva system" eller "datamining". Men AI betyder bara att maskiner efterliknar människors intelligens. För mig är "maskininlärning" en delmängd av AI. Exempel är google translate. 1960/70/80-talets regelbaserade AI är en annan typ av AI, som användes i tidiga chatbotar, expertsystem och schackrobotar som inte tränades. Men allt detta är äkta AI för mig.
Man brukar säga att hittills har all AI varit applikationsspecifik, t.ex. antingen avsedd för att chatta eller för att skapa bilder. Och att framtidens AI kommer att vara generell ("artificial general intelligence", AGI). Men jag tycker att ChatGPT är rätt generell, den kan båda skapa programkod som kan generera en powerpointfil, och den kan skriva en sångtext eller lösa en klurig uppgift. Och jag tror att Microsoft office 365 co-pilot kommer att kunna hantera ändå fler applikationer, eftersom den kommer att kunna hantera både bilder och text.
Vissa talar om "AI seed". Det är en AI som är tillräckligt avancerade för att kunna vidareutveckla sig själv, så att den är ett frö som en dag kommer att skapa AGI. Då kommer mänskliga ingenjörer och programmerare plötsligt att bli omsprungna av AI-utvecklingen.