Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är tydligt att du inte är läskunnig.
- Jag tycker inte vi ska skicka vapen till Ryssland
- Jag tycker att vi ska fördöma Rysslands invasion. Ungefär som Orban.
- Vissa sanktioner mot Ryssland är på sin plats
- Vi bör vara vaksamma och beredda på att det kan bli en direkt konflikt med Ryssland så småningom.
- Jag tycker inte vi ska direkt stödja deras annektering, men uppmana till folkomröstningar.
Generellt gillar jag inte Putins fascism heller.
Geopolitiskt har det en del fördelar (även vissa nackdelar) för världen som helhet om Ryssland vinner. Men det är inte värt att offra ukrainska liv för det. Det är en bieffekt, inget mål.
Men du inser väl att alla omröstningar är omöjliggjorda av Ryssland? Ska man kunna hålla rättvisa och korrekta omröstningar måste det finnas förutsättningar för det. Tack vare Ryssland finns inte längre några förutsättningar för korrekta folkomröstningar i Ukraina.
Jag skulle nog säga att ska det kunna genomföras seriösa folkomröstningar måste minst följande saker ske:
- Områdena måste återlämnas till Ukraina och förvaltas av Ukraina i minst 10 år, sannolikt längre
- Alla som kommit in i områdena med rysk hjälp måste lämna områdena (på Rysslands bekostnad)
- Alla som fördrivits eller flytt måste få återkomma och vara säkra
- Personer med ryskt medborgarskap ska inte ha rösträtt
- Valkampanj och val måste övervakas internationellt
- Alla ifrågasättanden av resultatet av omröstningen måste ske i reglerade former; allmänt skrikande om valfusk bör vara åtalbart
- Det måste krävas viss majoritet för ev utbrytning ur Ukraina (en fråga av detta slag får inte avgöras med 51% mot 49% med 75% valdeltagande). Rimligen bör det vara 2/3 majoritet eller liknande.
Och därmed saknas alla förutsättningarna för en omröstning. Vill Ryssland ha omröstningar i Ukraina idag, så är det nog smart om ryssarna föregår med gott exempel och erbjuder samtliga sina egna regioner att rösta. Sådana omröstningar och som slutar med att kanske 10 regioner beslutar bli självständiga eller byta till annat land skulle ge stor tyngd för de ryska kraven på omröstningar i Ukraina.