2023-04-22, 10:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Europeiska ledare börjar sakta men säkert släppa nappflaskan och tuffa till sig. Boris Pistorius uttalar sig om att det vore helt naturligt och acceptabelt ifall Ukrainarna också gick in på rysk mark och skar av försörjningslinjer etc.

Nånting som man i väst felaktigt varit helt emot förut. Självklart har Ukraina full rätt att flytta kriget till rysk mark. Varför ska endast deras land förstöras av dom invasiva ryssarna? Personligen hoppas jag ju på att Ukraina ska gå in och ockupera Belgorod. Då kanske Putins terrorister tvingas till förhandlingsbordet.

https://www.1lurer.am/en/2023/04/21/It-is-normal-for-Ukraine-s-armed-forces-to-carry-out-operations-on-territory-of-Russia-Pistorius/917647
Citera
2023-04-22, 10:41
Medlem
Mer än någonsin kan vi konstatera att Bögfederationen förlorar manskap i snabbare takt än vad man kan mobilisera fram. Detta är den Ukrainska framgångsfaktorn.

Senaste dygnet har inrapporterats ytterligare 680 eliminerade bögfascister och det är en mycket god siffra. Det innebär att totalt 185.700 fascister befriats sedan den 24 februari 2022.

Jag räknar med genombrytning av 200.000-gränsen den 22 maj, om en månad alltså, men utvecklingen är mer och mer godartad.

Övriga materiella förluster är goda, vi har 4 st utslagna stridsvagnar, 4 förstörda bepansrade stridsfordon, och Ukraina har också bekämpat det bögiga artilleriet, 5 st artillerisystem har slagits ut. Jag noterar också att 4 st luftförsvarssystem bekämpats, det är ovanligt och tyder på bra översikt med hjälp av spaningsdrönare.
Sprickorna i Kreml är förmodligen mycket djupa nu, det är osannolikt att fasaden håller men vad kommer efter Putin?
Citera
2023-04-22, 10:45
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Om man bortser ifrån det omoraliska i att rekrytera fångar med indirekt tvång så utgör det ju en riskfaktor för övriga soldater. Vem vill plåstra om någon som läcker blod och som kan misstänkas ha HIV?

Ryssoldaterna verkar iof inte bry sig så mycket om sina sårade kamrater men går de runt och misstänker att vem som helst kan ha HIV så lär ju inte bli fler som hjälper sårade.

Ryssland, i början av kriget tänkte jag att nu kan de inte sjunka lägre och varje gång jag tänkt så har de visat att jag hade fel.
Enligt NY- times är dom Hiv-smittade Wagneriterna försedda med röda armbindlar, så att dom blir liggande vid skada/blodvite är ingen dålig gissning. Rekryteras dom med löften om överlevnadsmedicin så behövs inte gissa om det inverkar på deras vilja att brösta det Ukrainska kulregnet. Det är därför inte långsökt att detta är en förklaring på deras dödsföraktande anfall vilket dom Ukraniska Backmut-hjältarna förbluffats över och vittnat om.
Senast redigerad av Taggad 2023-04-22 kl. 10:53.
Citera
2023-04-22, 10:47
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Enligt NY- times är dom Hiv-smittade Wagneriterna försedda med röda armbindlar, så att dom blir liggande vid skada/blodvite är ingen dålig gissning. Rekryteras dom med löften om överlevnadsmedicin så behövs inte gissa om det inverkar på deras vilja att brösta det Ukrainska kulregnet. Det är därför inte så långsökt att detta är en förklaring på deras dödsföraktande anfall vilket dom Ukraniska Backmut-hjältarna många gånger förbluffats över och vittnat om.
Har inte även tjetjenerna kört med röda armbindlar? Men dom kanske iofs är utrotade i dagsläget från ukrainskt territorium.
Citera
2023-04-22, 10:52
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är tydligt att du inte är läskunnig.

- Jag tycker inte vi ska skicka vapen till Ryssland
- Jag tycker att vi ska fördöma Rysslands invasion. Ungefär som Orban.
- Vissa sanktioner mot Ryssland är på sin plats
- Vi bör vara vaksamma och beredda på att det kan bli en direkt konflikt med Ryssland så småningom.
- Jag tycker inte vi ska direkt stödja deras annektering, men uppmana till folkomröstningar.

Generellt gillar jag inte Putins fascism heller.

Geopolitiskt har det en del fördelar (även vissa nackdelar) för världen som helhet om Ryssland vinner. Men det är inte värt att offra ukrainska liv för det. Det är en bieffekt, inget mål.
Vi ska fördöma deras invasion men dom ska inte betala några skadestånd?
Citera
2023-04-22, 10:58
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Vilka vi? Pratar du ännu en gång om de som inte spelar någon roll i resultatet såsom tex dig själv?
Du håller lite väl höga tankar om dig själv för att kunna bli sedd som annat förlorad i verkligheten.
Eftersom att du inte kan skilja på en skiftnyckel och en AK så är det ju en jävla tur att andra gör det åt dig i både Ukraina som i alla de andra konflikterna du blandar in i dina analyser.
Förstår du fortfarande inte hur lite det betyder med analyser när analytikern i fråga bara sitter och dagdrömmer utifrån andras erfarenhet? Ett gott råd är att du ger dig ut i världen och träffar lite riktigt folk, eller åtminstone lär dig förstå skillnaden på rubel och grits.
Här är en mycket bra och utstuderad analys som du kan lägga till dina andra. Den säger inte bara allt om det som händer i Ukraina just nu, utan dessutom detaljerar den det mesta av det du, citat - "inte är så säker på". Lyssna nu på lite riktig analys!

https://www.youtube.com/watch?v=Swxt_hrVjJA&ab_channel=DeepTrackZach

Dessa "biståndspengar hade vi redan rett ut och ordnat 2004. Där visade sig vara mer än väl naturresurser inom Ukraina för att kunna få dem att på EGEN HAND blomstra och bli självständiga utan varken amerikansk, brittisk eller rysk påverkan. Det handlade om privata företag som erbjöd Ukraina hjälp för exploatering. De ENDA som inte gillade var konstigt (inte nej) nog Ryssland. Hur kommer det sig? Öppensinnad marknad eller? Hur kommer det sig att Esso, BP etc etc etc inte behöver be "staten" om lov för att fungera, medan Gazprom blev BEORDRADE att agera genom att strypa Ukrainas EGNA tillgångar på grund utav att de gick genom rysk infrastruktur? Fråga Kazakstan om det innan du bluddrar vidare om dina analyser, så skall du finna ett svar som är högst aktuellt som just nu och idag. Mycket mer matnyttigt än vilken stackars analys från en stelbent Mearsheimer eller andra liknande som missade datumen och efterbörden på sina "analyser". Du kan ju inte be någon som inte kan skilja på ett däck och ett hjul att ställa diagnoser på morgondagens rullande. Som sagt, med dina egna ord,- Det finns olika stadier utav förstånd och orsak, men inga av dem betyder något i uttalat ord om de fastnade i sina Ecco-dojor innan de ens förstod anledningen till att begagnats med hovar och fötter. Din OCD skulle döda en clown på stört om du ens förstod hur extremt tråkig du är i dina förhandlingar med dig själv. Fattar du din egen dumhet istället för att fokusera på försvar av det redan förlorade? Kritisera inte andra som om att du vore professor av något slag eftersom att du kommer bli uppäten och utspottad oavsett. Verkligheten har du själv gjort till din värsta ovän nu.

Ryssen kan inte investera och har aldrig kunnat. orsak? Egoism och slaviskt tänkande. På den punkten spelar det ingen roll om det så hade handlat om centiljoner dollares eller rubels. Summan har aldrig gjort resultatet, utan endast förståndet hos den som har den, summan. Du sitter åter igen och spekulerar som om att kriget i Ukraina har att göra med geopolitisk ekonomi att göra. Du, sneseglaren - det handlar inte om vad du, Ivan eller Nuland skulle kunna tjäna i kronor. Det är en efterkonstruktion som gjorts för de sorgliga stackarna som dig som inte kan klättra eller röra sig utan att "ettans buss" tar dig till din nästa anhalt. Detta kriget handlar inte om något annat än att den sorgliga ryssen fann sig för långt efter åter igen och som vanligt trodde sig kunna lösa det med lite dumhet. Presentera gärna hur det har lyckats förr innan du spekulerar vidare i dina "om och kansken".
Du vet vad direkt verkan och effekt innebär visst? Det du precis kan se i Ukraina nu. Det som gör att precis varenda sönderanalyserat ord från din mun faller kort och mer.
Skäms du inte över att försöka agera intellektuell när du ändå vet att du endast är sedd som en stackare utav den direkta motsatsen?

Ja, precis just nu, här idag och i morgon bitti, så har vi stora intäktstapp. Skillnaden är fortfarande så enkel som i verkligheten - Tappet är en fis i rymden för oss, men den svälter ut Ryssland. Mycket bra tapp, och mer kommer om 8 dagar

Du kommer inte få ett svar på detta, mycket bra inlägg, av snedseglaren.
Han vill inte hamna med halsen bar.
Snedseglaren är som en järnbit som snurrar runt en magnet.
Magneten är det ryska narrativet. Heligt och oklanderligt.
Ibland slungar sig järnbiten ut i en bana, bort från Olika banor =olika teorier.
När teorier avrundas till en sammanfattning, så går järnbiten in mot magneten.
Alla teorier går ut på väst elaka, förstår inte ryss-land och ryss-land måste få göra vad de gör och vi ska inte lägga oss i.
För USA/Nato/Eu/Nuland gjorde allt elakt först.

Det finns inget som du säger, som kommer ändra järnbitens landningsplats.
För om det inte går ut på att förstå honom, är det inget han kommer acceptera.

Till mig har han sänt pm, att han har inte tid att svara. Fanns andra. Vikigare?
Citera
2023-04-22, 11:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vi ska fördöma deras invasion men dom ska inte betala några skadestånd?

"arbeta mot" betyder för mig att man arbetar mot [towards] målet att de betalar skadestånd. Du läser kanske det som "motarbeta att Ryssland betalar skadestånd". Det var inte min intention. Jag tycker att de ska betala skadestånd (men av politiska skäl kanske man ska kalla det något annat).

Språknördar kan läsa mer om detta här: https://www.gp.se/debatt/arbetar-man-f%C3%B6r-eller-mot-1.4200147
Citera
2023-04-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Det har inte skett en folkomröstning om saken på tal om diktaturer och demokrati. Vad tycker du om det?

Eftersom vi med råge fick 2/3:dels majoritet i riksdagen för att ansöka och även opinions undersökningar
pekade på ungefär samma siffror ser jag inga som helst problem med det.
Om det däremot stått och vägt runt 50/50% borde vi kanske haft en omröstning.
Citera
2023-04-22, 11:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Europeiska ledare börjar sakta men säkert släppa nappflaskan och tuffa till sig. Boris Pistorius uttalar sig om att det vore helt naturligt och acceptabelt ifall Ukrainarna också gick in på rysk mark och skar av försörjningslinjer etc.

https://www.1lurer.am/en/2023/04/21/It-is-normal-for-Ukraine-s-armed-forces-to-carry-out-operations-on-territory-of-Russia-Pistorius/917647

Pistorius är onekligen en intressant man på rätt plats, men sen får man se..

Börjar ryktas att Macron börjar visa samma tendenser som i början utav kriget. Att han skall börja mjukna och föredrar att man "pratar". Stod om det igår i "die welt", dessvärre är den en "köpe artikel" idag.

Bara ett rykte förstås.., men som endel politiker håller på och krumbuktar..
Citera
2023-04-22, 11:17
Medlem
Citat:
Folk har frågat vad jag vill ha sagt 100 gånger.

Jag anser:
- Vi bör stödja fredsförhandlingar
- Ingen glorifiering av Ukraina
- Ukraina får slåss om de vill, men vi behöver inte stödja deras projekt som kostar hundratusentalsliv och har risker i form av etnisk rensning och kärnvapenkrig
- Arbeta mot att Ryssland betalar skadestånd och ha vissa sanktioner mot dem
- Sverige ej in i Nato
- Förbättra våra egna demokratiska processer istället för att tro att vi stöttar demokrati genom att stötta Kiev-regimen
- På lång sikt normalisering av relationer med Ryssland
- Vi bör rusta upp
- Kostnadseffektivitetstänk i stöd till Ukraina. Gör våra pengar mest nytta där på det sättet som de spenderas nu? I så fall, fortsätt. Om inte, omfördela till andra biståndsprojekt och/eller demokratisering på hemmaplan.
Tack. orden "Ukraina får slåss om dom vill" räcker för att placera dig på ryssidan. Har du ingen som helst aning om hur kriget startade?
Och den fullt demokratiskt styrda nationen Sverige som har och fortsatt kommer bistå Ukraina med både humanitärt och militärt är ju snart med i Nato. Du är tyvärr c:a ett halvår efter verkligheten i dina hemsnickrade analyser.
Citera
2023-04-22, 11:24
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Folk har frågat vad jag vill ha sagt 100 gånger.

Jag anser:
- Vi bör stödja fredsförhandlingar
- Ingen glorifiering av Ukraina
- Ukraina får slåss om de vill, men vi behöver inte stödja deras projekt som kostar hundratusentalsliv och har risker i form av etnisk rensning och kärnvapenkrig
- Arbeta mot att Ryssland betalar skadestånd och ha vissa sanktioner mot dem
- Sverige ej in i Nato
- Förbättra våra egna demokratiska processer istället för att tro att vi stöttar demokrati genom att stötta Kiev-regimen
- På lång sikt normalisering av relationer med Ryssland
- Vi bör rusta upp
- Kostnadseffektivitetstänk i stöd till Ukraina. Gör våra pengar mest nytta där på det sättet som de spenderas nu? I så fall, fortsätt. Om inte, omfördela till andra biståndsprojekt och/eller demokratisering på hemmaplan.
Jag tycker folk ger dig alldeles för mycket uppmärksamhet och borde inte kommentera dig för antingen är du en rabiat kreml-vän som ser det som din mission att predika deras propaganda eller så har du en osund uppmärksamhetsfetish.

Men... "Ukraina får slåss om de vill", "deras projekt". Hade Ukraina velat hade de inte velat slåss alls.
Ordval som dessa är för knäppa för att låta sig iklä rollen som en allvetande pacifist och fredsguru.
Varför är du inte ärlig med vad du tycker?
Citera
2023-04-22, 11:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Har inte även tjetjenerna kört med röda armbindlar? Men dom kanske iofs är utrotade i dagsläget från ukrainskt territorium.
Ja, kanske är det så att dom 20% intern-rekryterade Hiv-smittade ärvt deras varnande färger. Det cyniska exploaterandet av deras sjukdom ger ytterligare näring för ryssofobin vilket det blir allt svårare att värja sig emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in