Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-22, 02:35
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
5 bilder på SE??? Nej du, det är han inte.

Du vet mycket väl vilka tre bilder jag menar och att det kanske är fem.

Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men du tänker inte svara på min fråga? Varför?

Du menar gråskalan? Du får väl själv göra en egen bedömning. Jag kan ju inte säga åt dig hur du själv ska se med dina ögon. Bilden finns sedan många år på olika sidor på nätet där den både har beskurits och ändrat gamma. Den som förmodligen är äldst är den som finns i dokumentet nedan som heter "Brottsplatsundersökning foton och skisser". Här kan du också lägga märka till att de s k officiella polisbilderna även inkluderar foton tagna på morgonen den 1 mars. Så varför skulle det vara säkert att inga foton togs av någon från polisen innan 01:10?

https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1986-09-08_L6-00_Brottsplatsunders%C3%B6kning_foton_och_skisser. pdf

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tycker inte gubben på bilden ser ut som Stig Engström Om man gör tar en stillbild 1.23 in i klippet kan kepsgubben jämföras med en en infälld bild på SE. Tycker att SE har klart bättre , hållning , rakare i ryggen , kortare hals. Kepsgubben har mera gamnacke, sluttande axlar och inte lika kompakt kropp.

https://m.youtube.com/watch?v=EsFTiErY30Y

Jag tror nog att du är tillräckligt intelligent för att förstå att ett foto är ett tidsdokument i just den stunden det tas och det finns ingen mätbar tid som man kan beskriva hur länge en person har en viss hållning. D v s genom att bara studera det fotot. Nästkommande tiondelar, om någon tagit ett foto då, så hade hållningen kanske sett något annorlunda ut och nästa sekund/sekunder ännu mer annorlunda, även för en person som står still. Det var sent på kvällen, SE var inte helt nykter (jämfört med de gångerna han lät sig fotograferas, filmas när han springer i efterhand m m). Att han, enligt dig, har en gamnacke får stå för dig.

Hur man än vänder och vrider på det så har ingen på mordplatsen beskrivits vara klädd som SE men att det är någon annan. Om det inte är SE, varför ställer Hans Melander en intern fråga 2020 vem det är på bilden och att man måste gå till botten med det? Sen blir det tyst. Varför bry sig om random "stockholmare" på plats? Det enklaste vore väl om AE och KD (KA) "kommer ut" och åtminstone berättar ifall de återvände till mordplatsen från Sabbatsberg. Ännu enklare kanske det vore om systemet slutade maska i alla dokument och även hävde all sekretess från de dokumenten de vägrar skäppa ut. Men det mest enkla kanske vore om Sveriges alla administrationer sedan 1986 erkände att staten och dess lakejer är genomkorrupta in till benet.
Citera
2023-04-22, 03:30
Medlem
Citat:
Anna Hage åker inte i Stefan Glantz Taxi utan i Åke Larssons personbil .
Medger att jag borde förtydligat inom parentesen, att uppgiften om medpassagerare i samma taxibil som Stefan Glantz endast gällde Göran Israelsson.
Poängen med inlägget gällde dock inte hur Anna Hage respektive Göran Israelsson kom till mordplatsen, utan vem den unge mannen, med blod i ansiktet och som varit aktiv med upplivningsförsök på OP var och var han finns i utredningen.
Både Anna Hage och Göran Israelsson observerade från sina respektive bilar hans upplivningsförsök, innan bilarna stannat vid mordplatsen. Anna Hage såg honom tillsammans med Lisbeth "joxa" med OP och beskrev hans utseende och klädsel utförligt i sitt vittnesförhör 1986-03-03. Israelsson vittnade om att den unge mannen hade blod i ansiktet, när han kom fram till brottsplatsen i sitt vittnesförhör.
Vem var han och var finns uppgifter och förhör med honom i utredningen?
Citera
2023-04-22, 08:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Medger att jag borde förtydligat inom parentesen, att uppgiften om medpassagerare i samma taxibil som Stefan Glantz endast gällde Göran Israelsson.
Poängen med inlägget gällde dock inte hur Anna Hage respektive Göran Israelsson kom till mordplatsen, utan vem den unge mannen, med blod i ansiktet och som varit aktiv med upplivningsförsök på OP var och var han finns i utredningen.
Både Anna Hage och Göran Israelsson observerade från sina respektive bilar hans upplivningsförsök, innan bilarna stannat vid mordplatsen. Anna Hage såg honom tillsammans med Lisbeth "joxa" med OP och beskrev hans utseende och klädsel utförligt i sitt vittnesförhör 1986-03-03. Israelsson vittnade om att den unge mannen hade blod i ansiktet, när han kom fram till brottsplatsen i sitt vittnesförhör.
Vem var han och var finns uppgifter och förhör med honom i utredningen?

Det ör Stefan Glantz som har blod i ansiktet efter att ha gjort mun-mot-mun metoden på Olof Palme. Den inledande förvirrringen i PU visar sig tydligt när man ser antalet förhör med SG, den person som gör livräddande åtgärder på OP. Efter ett summariskt telefonförhör femte mars dröjer det till den trettonde maj innan PU hör honom nästa gång.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Stefan-Glantz.pdf
Senast redigerad av mvagrippa 2023-04-22 kl. 09:03.
Citera
2023-04-22, 08:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer

Du menar gråskalan? Du får väl själv göra en egen bedömning. Jag kan ju inte säga åt dig hur du själv ska se med dina ögon. Bilden finns sedan många år på olika sidor på nätet där den både har beskurits och ändrat gamma. Den som förmodligen är äldst är den som finns i dokumentet nedan som heter "Brottsplatsundersökning foton och skisser". Här kan du också lägga märka till att de s k officiella polisbilderna även inkluderar foton tagna på morgonen den 1 mars. Så varför skulle det vara säkert att inga foton togs av någon från polisen innan 01:10?

https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1986-09-08_L6-00_Brottsplatsunders%C3%B6kning_foton_och_skisser. pdf

Jag tror nog att du är tillräckligt intelligent för att förstå att ett foto är ett tidsdokument i just den stunden det tas och det finns ingen mätbar tid som man kan beskriva hur länge en person har en viss hållning. D v s genom att bara studera det fotot. Nästkommande tiondelar, om någon tagit ett foto då, så hade hållningen kanske sett något annorlunda ut och nästa sekund/sekunder ännu mer annorlunda, även för en person som står still. Det var sent på kvällen, SE var inte helt nykter (jämfört med de gångerna han lät sig fotograferas, filmas när han springer i efterhand m m). Att han, enligt dig, har en gamnacke får stå för dig.

Hur man än vänder och vrider på det så har ingen på mordplatsen beskrivits vara klädd som SE men att det är någon annan. Om det inte är SE, varför ställer Hans Melander en intern fråga 2020 vem det är på bilden och att man måste gå till botten med det? Sen blir det tyst. Varför bry sig om random "stockholmare" på plats? Det enklaste vore väl om AE och KD (KA) "kommer ut" och åtminstone berättar ifall de återvände till mordplatsen från Sabbatsberg. Ännu enklare kanske det vore om systemet slutade maska i alla dokument och även hävde all sekretess från de dokumenten de vägrar skäppa ut. Men det mest enkla kanske vore om Sveriges alla administrationer sedan 1986 erkände att staten och dess lakejer är genomkorrupta in till benet.

Stig Engström har en kompaktare kroppskonstitution än kepsgubben på bilderna. Gamnacken syns bilden och SE har den inte . På bilden ser kepsgubben ut att vara längre , i alla fall lika lång, som den intill stående Anders Ekman som är 185cm . SE var 182cm.

Hans Melanders handlande i PU har inte imponerat på mig , hans insatser skulle jag inte ta som intäkt för någonting.
Citera
2023-04-22, 09:36
Medlem
Citat:
http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Bild nr 9

Observerar att det är på bild nr 31 dom första rosorna kommit på plats, lagts till vänster om blodpölen - borde väl vara tjänstefel av polisen att låta någon komma innanför avspärrningen alternativt att polisen tagit emot blommorna och själv lagt dom där - brottstekniska undersökningen kom väl igång senare på natten då även mobilt metallstaket sattes upp som avspärrning, det finns inte med på blom-bilden (31).

Sett bild en ensam ros liggande mitt i blodpölen, staketet är då uppsatt dock innan tillströmmning av folk som kom med fler blommor under morgonen. - En observation som kanske understryker att det var lite oordning på polisagerandet på mordplatsen närliggande tiden efter mordet.
Citera
2023-04-22, 09:43
Medlem
Citat:
Det ör Stefan Glantz som har blod i ansiktet efter att ha gjort mun-mot-mun metoden på Olof Palme

Fel. Göran Israelsson sitter i samma bil som Stefan Glantz, när dom stannade vid rött ljus i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan och ser en person som ligger på trottoaren. Han såg ingen springande person som lämnade platsen, hörde heller inget skott. Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxin gjorde en u-sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till.
Som han uppfattade det så kom dom fram som förstabil. Han beskriver att en dam och en kille befinner sig hos personen som ligger på trottoaren. Killen hade tydligen gjort upplivningsförsök eftersom han var blodig runt munnen. När han kom fram till platsen kom det ytterligare två tjejer som också hjälpte till med upplivningsförsök av den skadade mannen.
Killen som var blodig i ansiktet talade om att det sprungit en person från platsen. Göran tittade då upp Tunnelgatan österut mot Malmskillnadsgatan, men han såg ingen person i gränden/gatan. Det kom ytterligare personer fram till platsen och ett större virrvarr uppstod. Efter 5-10 minuter kom första polisbil till platsen.
Detta är tagit ur förhör med Göran Israelsson 88-02-03 Spaningsuppslag i grövre brottmål E9979-7-A.

Hur kan du få detta till att killen med det blodiga ansiktet är Stefan Glantz. Skulle Göran inte känna igen sin egen kamrat som han delade taxi med och som dessutom anlände till brottsplatsen i samma bil som Göran?
Den här killen som även Glantz måste ha sett, gjorde uppenbarligen upplivningsförsök på OP innan Glanz anlänt till brottsplatsen.
Vart har han tagit vägen i utredningen? Hans vittnesmål borde ju ha varit synnerligen intressanta, eftersom han förmodligen befann sig i närheten av mordplatsen när mordet begicks.
Citera
2023-04-22, 10:22
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:

Nu minns jag inte vem personen bakom var, den med vita sportskor. Dessa två tillsammans gör att bilden inte är enkel att tyda. Utan att ha lagt någon större kraft på detta så skulle den som du tror är SE och bära keps faktiskt sakna keps och det är personen bakom som har kepsen på sig.
Citera
2023-04-22, 10:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Fel. Göran Israelsson sitter i samma bil som Stefan Glantz, när dom stannade vid rött ljus i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan och ser en person som ligger på trottoaren. Han såg ingen springande person som lämnade platsen, hörde heller inget skott. Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxin gjorde en u-sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till.
Som han uppfattade det så kom dom fram som förstabil. Han beskriver att en dam och en kille befinner sig hos personen som ligger på trottoaren. Killen hade tydligen gjort upplivningsförsök eftersom han var blodig runt munnen. När han kom fram till platsen kom det ytterligare två tjejer som också hjälpte till med upplivningsförsök av den skadade mannen.
Killen som var blodig i ansiktet talade om att det sprungit en person från platsen. Göran tittade då upp Tunnelgatan österut mot Malmskillnadsgatan, men han såg ingen person i gränden/gatan. Det kom ytterligare personer fram till platsen och ett större virrvarr uppstod. Efter 5-10 minuter kom första polisbil till platsen.
Detta är tagit ur förhör med Göran Israelsson 88-02-03 Spaningsuppslag i grövre brottmål E9979-7-A.

Hur kan du få detta till att killen med det blodiga ansiktet är Stefan Glantz. Skulle Göran inte känna igen sin egen kamrat som han delade taxi med och som dessutom anlände till brottsplatsen i samma bil som Göran?
Den här killen som även Glantz måste ha sett, gjorde uppenbarligen upplivningsförsök på OP innan Glanz anlänt till brottsplatsen.
Vart har han tagit vägen i utredningen? Hans vittnesmål borde ju ha varit synnerligen intressanta, eftersom han förmodligen befann sig i närheten av mordplatsen när mordet begicks.

Stefan Glantz säger i förhör fem dagar efter MOP att han försöker få blod ur Olof Palmes mun och ge denne mun-mot-mun-metoden. Då får man blod i ansiktet . Vid förhöret i maj-86 igenkänner han Anna Hage som den person som ger OP hjärtmassage . Under de första månaderna efter MOP kommer också AH att identifiera SG som den person som tillsammans med henne försökte rädda livet på statsministern. Detta gör att i min värld råder det ingen tvekan om SG är personen som är blodig i ansiktet.

Göran Israelsson lämnar uppgifterna du refererar till i februari 1988, nästan två år efter händelsen. Här finns en möjlig förklaring till att han minns fel ang MOP. Förhörsledaren från 1986 Allan Bäckström anger att han då är samstämmig med vad SG anger. Kenneth Ersson är tredje man i Taxin. Även han styrker enligt förhörsledare AB, SBs uppgifter. Han säger sig försökt lugna Lisbeth Palme medan ”dom andra höll på med livräddning

Återigen länkar jag här till Elisabeth Loftus och artikeln om vad tidsfaktorn kan göra med vittnesmål. Vittnen som ändrar sig övertid finns det gott om i MOP. Vittnesmålen från Leif Ljungqvist och Inge Morelius är några exempel på detta. Allra mest flagrant kan utvecklingen av LPs utsagor är . Vittnesforskaren EL visar hur yttre påverkan kan förändra minnen över tid. Du plockar ut ett sent vittnesmål och bortser från tidigare utsagor från personer som i detta fall var närmast händelsen, dvs gjorde livräddning på OP.

https://blog.cognifit.com/sv/elizabeth-loftus/
Citera
2023-04-22, 11:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Bild nr 9

När jag ser dessa initiala bilder från mordplatsen kommer tankarna till en sak som gnager mig sedan över 30 år. VART ÄR MORDKULAN DÅ? Platsen där den upphittades ligger precis utanföf avspärrningen och ett mycket stort antal människor måste gått och stått där innan Elisabeth Belich med hjälp av sin hund hittar kulan vid lunchtid söndag andra mars. Ca åtta meter från mordplatsen.

Våren 1990 frågade jag dåvarande spaningsledaren Hans Ölvebro om just detta. ”Den blev väl sprätt dit av en sopmaskin eller något annat” , en tjurig spanilngsledares kommentar. Att nattens korta insats av polistekniker inte fann den kanske kan vara förståeligt. Men att lördagens insats blev lottlös är svårsmält , åtskilliga säckar snö, grus och annat bös plockades upp från sveavägen trottoar.

En polis på våldsroteln påstod till mig att dom gjort en egen undersökning med utgång av kulorna och kommit fram till att kulorna borde hittats nere vid konserthuset. Med tanke på vapen och skottvinklar och dylikt.

Med tanke på att någon annan kula aldrig hittats lutar jag dock åt att de båda upphittade kulorna är dom riktiga . Men som sagt gnager det faktum att den dödande kula var försvunnen i trettiosex timmar. Syftet med att lägga ut kulorna kan bara vara att förvilla. En sak har isf en mördare m eller utan kumpaner lyckats med. Varje presumtivt mordvapen skulle ifrågasättas av en anklagades advokat i en rättegång , och de 36 oförklarade timmarna skulle vara ett tungt argument för att få ett eventuellt vapen ogiltigförklarat.
Citera
2023-04-22, 11:39
Medlem
Citat:

Du svarar inte på frågan.

Du påstår att den har en annan gråskala.

Förklara hur du gjort den bedömningen.

Länka till olika bilder och områden i bilden med jämförelse mot de andra bilderna.

Ska du anklaga brottsplatsundersökningen för ej vara korrekt får du belägga detta på nått sätt.

Jag själv har hittat fel. Två stycken.

Detta kommer jag redovisa på nästa års palmekonferans.

Hur ska jag kunna lägga till ett tredje om du inte kan förklara detta för mig ?

Alt är att du inte tar upp det i din argumentation eller uttrycker dig på ett annat sätt.
Citera
2023-04-22, 11:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
När jag ser dessa initiala bilder från mordplatsen kommer tankarna till en sak som gnager mig sedan över 30 år. VART ÄR MORDKULAN DÅ? Platsen där den upphittades ligger precis utanföf avspärrningen och ett mycket stort antal människor måste gått och stått där innan Elisabeth Belich med hjälp av sin hund hittar kulan vid lunchtid söndag andra mars. Ca åtta meter från mordplatsen.

Våren 1990 frågade jag dåvarande spaningsledaren Hans Ölvebro om just detta. ”Den blev väl sprätt dit av en sopmaskin eller något annat” , en tjurig spanilngsledares kommentar. Att nattens korta insats av polistekniker inte fann den kanske kan vara förståeligt. Men att lördagens insats blev lottlös är svårsmält , åtskilliga säckar snö, grus och annat bös plockades upp från sveavägen trottoar.

En polis på våldsroteln påstod till mig att dom gjort en egen undersökning med utgång av kulorna och kommit fram till att kulorna borde hittats nere vid konserthuset. Med tanke på vapen och skottvinklar och dylikt.

Med tanke på att någon annan kula aldrig hittats lutar jag dock åt att de båda upphittade kulorna är dom riktiga . Men som sagt gnager det faktum att den dödande kula var försvunnen i trettiosex timmar. Syftet med att lägga ut kulorna kan bara vara att förvilla. En sak har isf en mördare m eller utan kumpaner lyckats med. Varje presumtivt mordvapen skulle ifrågasättas av en anklagades advokat i en rättegång , och de 36 oförklarade timmarna skulle vara ett tungt argument för att få ett eventuellt vapen ogiltigförklarat.

Med tanke på att kulan låg kvar på mordplatsen så måste den ha slagit i något, och det enda rimliga är väggen intill T-banenedgången, där det idag är en hiss. Allt tyder på att Palme var på väg rakt fram. Det betyder att kulan har gått något till vänster genom kroppen, annars hade den gått förbi fasaden, och neråt.
Den bör ha slagit i väggen något under midjehöjd.
Citera
2023-04-22, 11:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Nu minns jag inte vem personen bakom var, den med vita sportskor. Dessa två tillsammans gör att bilden inte är enkel att tyda. Utan att ha lagt någon större kraft på detta så skulle den som du tror är SE och bära keps faktiskt sakna keps och det är personen bakom som har kepsen på sig.

Granskar man en bra kopia av det fotot så går det till och med att se att mannen inte har någon keps på sig. Det är skuggor mot den vita bussen bakom. Man ser skuggan efter hela hans siluett mot bilen. Man ser till och med benan i håret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in