2023-04-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssarna var utanför Kiev. Därför kallas den "Kiev-offensiven".

Ryssarna har troligen ett delansvar i att det inte blev fred där i mars/april. T ex försvårade Bucha fredsförhandlingar.

Angående fredsförhandlingarna kan du lyssna här: https://www.youtube.com/watch?v=O10svZJ2Fps&t=2s , eller söka själv på Bennet ukraine peace youtube och hitta en bättre källa. Jag anser klart att USA/Väst har ett delansvar där.

USA har inget ansvar för hur ryssland agerar. Bara svagsinta tänker så.

Ska du länka källor som stödjer din ståndpunkt angående ansvarsfrågan för ett invasionskrig så får du ha källor som faktiskt har på fötterna, inte någon simpel youtuber.

Jag anser nog att ryssland bär ansvar för sitt egna beteende men förstår varför du inte tror på personligt ansvar.. det är ju alltid nån annans fel.. egentligen😑
Citera
2023-04-21, 21:46
Avslutad
Citat:
Du fick 2 länkar med källor och ett antal bra argument. Du måste förstå att du bara får er att se efterblivna ut.

Jag fick länkar och efterblivna "argument."

Tack, vatnik.
Citera
2023-04-21, 21:47
Medlem
Citat:
BRICS är inte ett hot mot väst, och det var inte det jag sa. Jag skrev att Ryssland har alternativ, världen är inte som den var för 25 år sedan.
Citat:
Västvärlden kommer relativt sett antagligen att krympa. BRICS väntas gå om USA+EU 2027-2030. Demokratiska stater är på relativ tillbakagång om man ser till den västliga liberala staten (The Economist Democracy index rapporter). Det är allvarligt och ukrainakriget visar ju också vilket tillstånd flera av de demokratiska staterna är i. Ukrainakrigets stöd kan ses som hysterisk moralpanik, snarare än att staterna styrs kompetent för staternas eget bästa.
Nej det skrev du inte, dessutom hittade du som vanligt på.
Citera
2023-04-21, 21:48
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Ryssarna har troligen ett delansvar i att det inte blev fred där i mars/april. T ex försvårade Bucha fredsförhandlingar.

Angående fredsförhandlingarna kan du lyssna här: https://www.youtube.com/watch?v=O10svZJ2Fps&t=2s , eller söka själv på Bennet ukraine peace youtube och hitta en bättre källa. Jag anser klart att USA/Väst har ett delansvar där.

Ryssarna har "troligen ett delansvar".
Ja j_vlar

Du är alltså inte övertygad om att de ens har ett delansvar för att det inte råder fred strax efter att ha startat en invasion av Ukraina.
Dina trollningar blir, som sagt, sämre och sämre.
Skönt att dina taffliga försök till att vara "neutral" är över i alla fall.
Citera
2023-04-21, 21:49
Medlem
Citat:
Jag tror du har sett intervjun med Bennett, den israeliske förhandlaren, som menar att fred var möjlig i april 2022. Vi skulle ha tagit den freden, och lagt "biståndspengarna" spenderade fr o m den tidpunkten på att bygga upp Ukraina, denazifiera och på andra saker.

Därför har vår politik varit en ordentligt dålig investering.

Ryssens "investering" är mer komplex. Anta att kriget slutar imorgon.
Å ena sidan har man fått naturtillgångar värda minst 1000 miljarder USD. Land och gas, och skatteunderlag. Vissa beräkningar anger långt större värden.

Å andra sidan är det värden som avkastar långsamt, långt, långt in i framtiden. Men i nuet har man stora intäktstapp från sanktioner, själva kriget, och krigsekonomin, och på (medel- och överklass)-individnivå börstapp m.m. Förhoppningsvis även krigsskadestånd.
Hur konverterar man dessa mellan varandra?

Sen har man beroendet till Kina. Det kommer också att kosta.
När du använder orden denazifiera så visar det faktiskt på hur oerhört naiv/okunnig du är alt. gillar diktaturstyre och dess avarter till ledare.
Varför satsa på en så patetisk åtalad förlorare och hängiven stalinist som Putin när väst fortsatt är och kommer vara den okrönte vinnaren oavsett hur Rysslands blodiga krig mot Ukraina än slutar.
Kina är beroende av handel med väst så det är inget vi bör oroa oss för .
Citera
2023-04-21, 21:54
Medlem
Citat:
BRICS är inte ett hot mot väst, och det var inte det jag sa. Jag skrev att Ryssland har alternativ, världen är inte som den var för 25 år sedan.
Helt rätt, väst har blivit mer välmående och ekonomisk starkare medan Ryssland nu verkar stå och stampa med sin afrikaekonomi.
Citera
2023-04-21, 22:00
Medlem
attogs avatar
Citat:
Argumentet är inte komplicerat. Mearsheimer säger det bra. Han förutsade detta krig 2014. Hans bas är att stormakter som kommer i en sådan situation som USA framför allt försatt Ryssland i, så kommer de att agera så här. Här har du en fördjupad analys av det: https://www.mearsheimer.com/wp-content/uploads/2019/06/Why-the-Ukraine-Crisis-Is.pdf

Inte för att majoriteten nödvändigtvis har rätt, men man kan se att t om i Ukraina går det att ha olika uppfattningar om vem som är ansvarig: https://euromaidanpress.com/2016/06/09/survey-48-blame-moscow-alone-for-war-in-the-donbass-new-survey-finds/

Jag har inga sparade länkar för breda genomgångar av hur befolkningar fördelar skulden men där finns ganska stora skillnader i hur man ser på saken.

Personligen lägger jag stor skuld på USA och Ryssland. Ryssland helt enkelt för att de invaderade 2022. USA för att:
Citat:
1) De stöttade kuppen i Euromaidan
ryss-land fanns med och spelade med andra sidan. Kärringen Nulands sida vann. Oavgjort i dina teorier, även om ditt lag förlorade matchen.
Citat:
2) McCain och liknande figurer har hela tiden krigsivrat och betonat att "snart går vi på offensiven" osv.
Nej. De gav vapen till den ena sidan. Din sida fick vapen av ryss-land. Oavgjort igen.
Citat:
3) De har drivit på utökning av Nato på ett sätt som ökar spänningar. (ja, jag vet att små stater runt Ryssland ville in i Nato. USA har ändå drivit på detta). Kanske man kunde ha gjort det på andra sätt.

Vem är din indrivare som tvingar in nationer i Nato? De har inte sökt själva?
Slutligen. Vad tror du driver nationer att söka sig till NATO?

Citat:
4) Man sänder vapen men fredsförhandlar inte.
(kort sagt; Kan utvecklas om någon vill).

ryss-land kan vilken dag som helst skapa fred, genom att dra sig tillbaka. Jag lovar dig att Ukraina inte kommer komma efter, över gränsen.
Citera
2023-04-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Ja, Bolsonaro är superdemokratisk

Det är Lula som är president i Brasilien nu. Han är positivt inställd till ryssland precis som några andra ytterlighetsländer.
Brasilien är alltid på fallrepet precis som ryssland. Men det är iaf varmt o skönt i jämförelse.

Brasiliens presidenter må göra bort sig som andra men även om dom är med i BRICS så finns det ungefär noll chans att brasilien skulle stödja ryssland militärt.

Nä, ryssland får lita på dom riktiga skurk-nationerna. Iran, Syrien, Nordkorea men framförallt Kina.

Man borde kanske t.o.m. öppna portarna till Uralbergen? Nån sa att det finns runt en miljon soldater där.
Citera
2023-04-21, 22:06
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är Lula som är president i Brasilien nu. Han är positivt inställd till ryssland precis som några andra ytterlighetsländer.
Brasilien är alltid på fallrepet precis som ryssland. Men det är iaf varmt o skönt i jämförelse.

Brasiliens presidenter må göra bort sig som andra men även om dom är med i BRICS så finns det ungefär noll chans att brasilien skulle stödja ryssland militärt.

Nä, ryssland får lita på dom riktiga skurk-nationerna. Iran, Syrien, Nordkorea men framförallt Kina.

Man borde kanske t.o.m. öppna portarna till Uralbergen? Nån sa att det finns runt en miljon soldater där.
Förlåt, my bad!
Ja, vi kan väl rätta uttalandet såhär: "Ryssen får nöja sig att handla med skurkstaterna och de få (mestadels u-länder) som vill handla med dem".
Att sitta här som ryssvän och påstå att ryssen klarar sig bra efter de förlorat kriget, är skrattretande.
Citera
2023-04-21, 22:21
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
För att fred var möjlig i mars, och den hade säkert inkluderat att ryssarna drog sig tillbaka från Kiev. Du har en viss poäng med artilleri-avstånd till de stora städerna Mykolaiv och Kharkov. Jag blir fortfarande inte imponerad av Ukrainakriget som biståndsprojekt.

Att du ens får fortsätta mala på med dina riktlinjer här är en gåta.

När var ryssarna i Kiev?

Varför svarar du aldrig på dina "bröder" som talar emot dina riktlinjer? Har ställt frågan tidigare men fick ett meningslöst svar.

De var typ inte värda att ta en diskussion med.

Stolpskott deluxe!

Två frågor... Enkla svar? Eller?
Senast redigerad av CanisMinor 2023-04-21 kl. 22:26.
Citera
2023-04-21, 22:27
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:

Alla vi andra anser att Ryssland bär hela ansvaret, eller rättare sagt, vi vet att det är ert fel.
Citera
2023-04-21, 23:03
Medlem
Citat:
Argumentet är inte komplicerat. Mearsheimer säger det bra. Han förutsade detta krig 2014. Hans bas är att stormakter som kommer i en sådan situation som USA framför allt försatt Ryssland i, så kommer de att agera så här. Här har du en fördjupad analys av det: https://www.mearsheimer.com/wp-content/uploads/2019/06/Why-the-Ukraine-Crisis-Is.pdf

Inte för att majoriteten nödvändigtvis har rätt, men man kan se att t om i Ukraina går det att ha olika uppfattningar om vem som är ansvarig: https://euromaidanpress.com/2016/06/09/survey-48-blame-moscow-alone-for-war-in-the-donbass-new-survey-finds/

Jag har inga sparade länkar för breda genomgångar av hur befolkningar fördelar skulden men där finns ganska stora skillnader i hur man ser på saken.

Personligen lägger jag stor skuld på USA och Ryssland. Ryssland helt enkelt för att de invaderade 2022. USA för att:
1) De stöttade kuppen i Euromaidan
2) McCain och liknande figurer har hela tiden krigsivrat och betonat att "snart går vi på offensiven" osv.
3) De har drivit på utökning av Nato på ett sätt som ökar spänningar. (ja, jag vet att små stater runt Ryssland ville in i Nato. USA har ändå drivit på detta). Kanske man kunde ha gjort det på andra sätt.
4) Man sänder vapen men fredsförhandlar inte. (kort sagt; Kan utvecklas om någon vill).
Ryssland är ingen stormakt likt usa kina eller indien, deras ekonomi är i samma storlek likt många andra nationer,, däremot lever deras ledare i en dröm tillvaro om rysslands särställning i världen vilken enligt deras synsätt ger dem rätten att överfalla fredlig grannar som vågar sig på det dåraktiga att tänka tanken att avstå från att bli ett lydrike till ryssen,, samma resonemang som vilken gangster ledare som helst,,,förresten såg ju putin uttala sig på tv,, håller han på att bli senil? Helt osammanhängande rabblande,,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in