2023-04-21, 21:21
  #333829
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Saken är att hur det än slutar.., så har Ukraina överlevt som en självständig nation. Det är något mycket bra. Då bla tack vare biståndspengar och direkt vapen hjälp ifrån väst. Viljan och själva jobbet står ukrainarna själva för.

För Ryssland blir det värre. Man kommer att bli en vasall till Kina. Oavsett hur gränsen till Ukraina kommer att dras när detta är över.

Jag tror du har sett intervjun med Bennett, den israeliske förhandlaren, som menar att fred var möjlig i april 2022. Vi skulle ha tagit den freden, och lagt "biståndspengarna" spenderade fr o m den tidpunkten på att bygga upp Ukraina, denazifiera och på andra saker.

Därför har vår politik varit en ordentligt dålig investering.

Ryssens "investering" är mer komplex. Anta att kriget slutar imorgon.
Å ena sidan har man fått naturtillgångar värda minst 1000 miljarder USD. Land och gas, och skatteunderlag. Vissa beräkningar anger långt större värden.

Å andra sidan är det värden som avkastar långsamt, långt, långt in i framtiden. Men i nuet har man stora intäktstapp från sanktioner, själva kriget, och krigsekonomin, och på (medel- och överklass)-individnivå börstapp m.m. Förhoppningsvis även krigsskadestånd.
Hur konverterar man dessa mellan varandra?

Sen har man beroendet till Kina. Det kommer också att kosta.
Citera
2023-04-21, 21:22
  #333830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bägge sidor balanserar här. Avbruten handel med Kina skulle vara en ekonomisk katastrof för oss, för Kina, och för världen som helhet eftersom den globala tillväxten skulle sakta in jämfört med alternativet, fortsatt handel.

Men nu handlade det inte bara om "BRICS är bättre än väst". Jag ville göra klart att om vi stöter bort Ryssland, så är det inte så att de är dömda att handla bara med bottenskrapet i världen, typ byta fårskinn med talibaner och juche-koreaner. BRICS-sfären är enorm. Och när jag skriver BRICS menar jag inte själva samarbetet, utan marknaderna/länderna i BRICS.
Varför var det inlägget inte föremål för en annan tråd?
Eftersom du gör undantag kan du kanska ge dina synpunkter på mitt tidigare svar på ditt BRICS-inlägg,

Ta även tillfället i akt och ge dina synpunkter om ditt påstående om vikten av att ”interagera” med Ryssland.
Citera
2023-04-21, 21:24
  #333831
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tråden handlar om ryssland invasion av Ukraina. Ingen annan än kreml har ansvar över rysslands agerande.

Det är vad du tycker. Du verkar ha lite svårt att förstå att andra kan ha en annan uppfattning, som är baserad på avancerade resonemang och empiri.

Vem har ansvar för Rysslands invasion av Ukraina? Det finns olika svar på detta.
Citera
2023-04-21, 21:27
  #333832
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Det stämmer inte helt enkelt då dem visar dem senaste slagen i Bakhmut.

https://www.youtube.com/watch?v=GYRgvnGedjE
https://www.youtube.com/shorts/8Wv50oYLVW0

Nya videor med Wagner.

Första länken är två veckor gammal.
Andra länken från 16:e April.

Har du inget nytt från denna veckan, det blir mer intressant?
__________________
Senast redigerad av hash 2023-04-21 kl. 21:30.
Citera
2023-04-21, 21:28
  #333833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För att fred var möjlig i mars, och den hade säkert inkluderat att ryssarna drog sig tillbaka från Kiev. Du har en viss poäng med artilleri-avstånd till de stora städerna Mykolaiv och Kharkov. Jag blir fortfarande inte imponerad av Ukrainakriget som biståndsprojekt.

När var ryssarna i Kiev??

Vad vet du säkert om förhandlingarna i mars förutom rysslands vansinniga krav? Kan det ha varit ryssland som omöjliggjorde freden eller är allt Ukraina och USA’s ansvar?
Citera
2023-04-21, 21:34
  #333834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bägge sidor balanserar här. Avbruten handel med Kina skulle vara en ekonomisk katastrof för oss, för Kina, och för världen som helhet eftersom den globala tillväxten skulle sakta in jämfört med alternativet, fortsatt handel.

Men nu handlade det inte bara om "BRICS är bättre än väst". Jag ville göra klart att om vi stöter bort Ryssland, så är det inte så att de är dömda att handla bara med bottenskrapet i världen, typ byta fårskinn med talibaner och juche-koreaner. BRICS-sfären är enorm. Och när jag skriver BRICS menar jag inte själva samarbetet, utan marknaderna/länderna i BRICS.
Men Brics är inget n sluten handelsorganisation för inbördes beundran. Indien t.ex ökar sin handel med väst och Kina lär inte vilja minska handel med väst. Betänk att den EU är den största ekonomiska och mest lönsamma regionen i världen att idka handel med. Ryssland t.ex är en parentes i jämförelse.
Handel har sällan gränser så ditt resonemang om att Brics är ett hot mot väst är ju lite av ett önsketänkande.
Dessutom lär ju inte Brics stärkas av att Putin startat två krig inom loppet av tio år mot det fria Ukraina.
Ukraina kommer dessutom som ett av Europas största statsbildningar att över tid stärka västsfären . Det om något ger säkert den ryske diktatorn mardrömmar.
Citera
2023-04-21, 21:35
  #333835
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
När var ryssarna i Kiev??

Vad vet du säkert om förhandlingarna i mars förutom rysslands vansinniga krav? Kan det ha varit ryssland som omöjliggjorde freden eller är allt Ukraina och USA’s ansvar?

Ryssarna var utanför Kiev. Därför kallas den "Kiev-offensiven".

Ryssarna har troligen ett delansvar i att det inte blev fred där i mars/april. T ex försvårade Bucha fredsförhandlingar.

Angående fredsförhandlingarna kan du lyssna här: https://www.youtube.com/watch?v=O10svZJ2Fps&t=2s , eller söka själv på Bennet ukraine peace youtube och hitta en bättre källa. Jag anser klart att USA/Väst har ett delansvar där.
Citera
2023-04-21, 21:35
  #333836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är vad du tycker. Du verkar ha lite svårt att förstå att andra kan ha en annan uppfattning, som är baserad på avancerade resonemang och empiri.

Vem har ansvar för Rysslands invasion av Ukraina? Det finns olika svar på detta.

Du menar alltså att kreml är så hopplöst eftersatt så att dom inte ens klarar av att ta egna beslut? Det är USA(!) som gör det åt dom.

Nej, du behöver inte tramsa vidare.. kreml tog ett beslut och det får dom stå för. Svårare än så är det inte.
Citera
2023-04-21, 21:36
  #333837
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror du har sett intervjun med Bennett, den israeliske förhandlaren, som menar att fred var möjlig i april 2022. Vi skulle ha tagit den freden, och lagt "biståndspengarna" spenderade fr o m den tidpunkten på att bygga upp Ukraina, denazifiera och på andra saker.

Därför har vår politik varit en ordentligt dålig investering.

Ryssens "investering" är mer komplex. Anta att kriget slutar imorgon.
Å ena sidan har man fått naturtillgångar värda minst 1000 miljarder USD. Land och gas, och skatteunderlag. Vissa beräkningar anger långt större värden.

Å andra sidan är det värden som avkastar långsamt, långt, långt in i framtiden. Men i nuet har man stora intäktstapp från sanktioner, själva kriget, och krigsekonomin, och på (medel- och överklass)-individnivå börstapp m.m. Förhoppningsvis även krigsskadestånd.
Hur konverterar man dessa mellan varandra?

Sen har man beroendet till Kina. Det kommer också att kosta.

Du säger vi. Putin borde ha tagit den chansen. Kanske fanns en möjlighet ännu då ? Men han tog den inte, och nu har han skägget halvvägs i postkassen..

.., och värre kommer det att bli. Beroendet till Kina. Tja.., det kommer att bli som tidigare med Kina.., att Kina vill göra affärer med väst.

Med Ryssland.., där blir det roffande. Tack vare Putin. Läste tidigare.., det var ett Kinesiskt ordspråk om hur man aldrig skall respektera en Clown. (kommer inte exakt ihåg hur den gick) Och Putin har betett sig som en clown.., väsnats, gjort liv omkring sig.., men börjar bli utskrattad.., för clownen trattar ju alltid på arslet i slutet..

Kina har tappat respekten för Ryssland.
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2023-04-21 kl. 21:51.
Citera
2023-04-21, 21:36
  #333838
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du bevisar nu att du är efterbliven.
1) Det handlar inte om vad man gillar. Det är en empirisk tendens. Se på tillväxtkurvor.
2) Det handlar inte om diktaturerna vs. demokratierna. Sydafrika, Indien och Brasilien är länder som är mer demokratiska än ditt älskade Ukraina.
Ja, Bolsonaro är superdemokratisk
Citera
2023-04-21, 21:37
  #333839
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men Brics är inget n sluten handelsorganisation för inbördes beundran. Indien t.ex ökar sin handel med väst och Kina lär inte vilja minska handel med väst. Betänk att den EU är den största ekonomiska och mest lönsamma regionen i världen att idka handel med. Ryssland t.ex är en parentes i jämförelse.
Handel har sällan gränser så ditt resonemang om att Brics är ett hot mot väst är ju lite av ett önsketänkande.
Dessutom lär ju inte Brics stärkas av att Putin startat två krig inom loppet av tio år mot det fria Ukraina.
Ukraina kommer dessutom som ett av Europas största statsbildningar att över tid stärka västsfären . Det om något ger säkert den ryske diktatorn mardrömmar.

BRICS är inte ett hot mot väst, och det var inte det jag sa. Jag skrev att Ryssland har alternativ, världen är inte som den var för 25 år sedan.
Citera
2023-04-21, 21:37
  #333840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej det gör jag inte. Det är bara du som inte kan låta bli lögner om din meningsmotståndare. Inga fler svar till dig på ett tag.
Hoppsan, du kommer med en mängd lögner och påståenden, när man drar ner byxorna på dig så ropar du på mamma.

Kom igen, hur blev det med hur vi ska ”interagera” med Ryssland?
Jag har ju tidigare lovat att jag inte ska köra i åttor runt dig vad beträffar Rysslands funktion och verkningssätt om du verifierar dina påståenden. Kör på för en meningsfull diskussion… om du vågar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in