Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Ja, jag har också viss förståelse för de som ser det som ett biståndsprojekt från en rent logisk synvinkel. Om man anser att det är ett eftersträvansvärt mål så ger kriget mening. Som ukrainahjälp är det däremot inte.
Dock anser jag inte att det i sig är eftersträvansvärt.
För det första så ökar vi (Sverige) fientligheten hos Ryssland mot oss, och även mot andra länder som är "team Ukraina". Vi har minskat deras slagstyrka avsevärt på kort sikt. Men eftersom vi har ökat fientligheten så är risken för vår säkerhet bara marginellt förbättrad.
För det andra så är jag skeptisk till att stämpla ryssarna som "eviga fiender". Vi behöver inte älska dem, men på sikt bör målet vara att handla och interagera med dem. Att döda ryssar är inget bra bistånd. Heller inte att döda kineser, döda nordkoreaner, döda iranier, osv.
Vi försökte under 30 års tid att hjälpa Ryssland att bli civiliserade. Tusentals västföretag startade verksamhet i Ryssland, inte minst bilindustrin. Vi handlade mängder med olja och gas av dem.
Det visade sig inte fungera- eller rättare sagt- Ryssland visade ingen som helst vilja att ta den utsträckta handen.
Det har alltså visat sig att det är fullständigt lönlöst att ”interagera” med dem.
Ryssland är kört för all framtid, och jag hoppas innerligt att inte ett enda västföretag någonsin gör nya försök att ”interagera” med den mest otacksamma staten i världen, d.v.s. Ryssland.
Må de otacksamma lögnarna brinna i helvetet och återigen visar du din vurm och beundran för diktaturregimen. Hur orkar du?