Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Bägge sidor balanserar här. Avbruten handel med Kina skulle vara en ekonomisk katastrof för oss, för Kina, och för världen som helhet eftersom den globala tillväxten skulle sakta in jämfört med alternativet, fortsatt handel.
Men nu handlade det inte bara om "BRICS är bättre än väst". Jag ville göra klart att om vi stöter bort Ryssland, så är det inte så att de är dömda att handla bara med bottenskrapet i världen, typ byta fårskinn med talibaner och juche-koreaner. BRICS-sfären är enorm. Och när jag skriver BRICS menar jag inte själva samarbetet, utan marknaderna/länderna i BRICS.
Ja den potentiella marknaden är enorm men du glömmer att den genomsnittliga köpkraften hos en BRICS medborgare oerhört liten jämfört med köpkraften hos medborgare i väst.
Ryzzland producerar inget unikt som inte går att finna annorstädes - oftast till bättre kvalité. Ryzzland har råvaror som de inte klara av att förädla till produkter för konsumtion. Hur många ryzzka produkter har du i ditt hem? Kör du med en Lada? Visst, en och annan flaska ryzzk vodka har man kanske, men utöver det?
Nada, zip, zero, nothing.
Ryzzland är i och med överfallet på Ukraina dömda att bedriva byteshandel med pengalösa diktaturer. Putin och hans anhang har kastat ryzzland in i en ekonomisk ruin som kommer kvarstå i årtionden framöver så det gäller att återigen vänja sig vid rovor och todays road kill på matborden för medel Ivan.